Verdeeldheid in Vuelta-peloton over overschreden tijdslimiet
foto: Sirotti
maandag 5 september 2016 om 08:40

Verdeeldheid in Vuelta-peloton over overschreden tijdslimiet

In het Vuelta-peloton is de discussie opgelaaid over het hanteren van de tijdslimiet. Gisteren overschreden meer dan negentig wielrenners in de Ronde van Spanje de maximale tijd. Desalniettemin heeft de UCI besloten ze niet naar huis te sturen. In het wielerpeloton is daar verdeeld op gereageerd.

Het merendeel deel van het peloton (94 renners) kwam pas na 54 minuten over de finishstreep, slechts 71 renners waren binnen 22 minuten van winnaar Gianluca Brambilla op de top in Aramon Formigal. Alle Nederlanders zouden naar huis moeten wanneer de UCI en de wedstrijdorganisatie hadden besloten de regels te hanteren.

[poll id=”309″]


RIDE Magazine
138 Reacties
05-09-2016 10:40
@Bertvd
Wat mij betreft moet je heus wel verder nadenken dan enkel kijken of ze de limiet wel/niet hebben gehaald. Maar het is niet zo dat ze het nét niet hebben gehaald hè. Ze hebben de limiet meer dan 2x overschreden..
De limiet is volgens mij ooit bedacht om te voorkomen dat mensen rustig aan gaan fietsen. Maar als je nu mensen toestaat meer dan een half uur te laat binnen te komen, dan kan je toch nooit meer iemand eruit gooien?
En wat Koen de Kort zegt geloof ik ook wel: zelfs als ze volle bak hadden gereden hadden heel veel mensen het nog niet gehaald. Maar heel veel renners hebben nu niet eens geprobeerd om in de buurt van de limiet te komen.
Eigenlijk komt dit besluit er op neer dat men zo rustig aan mag fietsen als ze willen, mits ze maar als grote groep bij elkaar blijven.

Wel vervelend voor de jury. Wat ze ook zouden besluiten, veel mensen zijn het er niet mee eens.
Voor mij persoonlijk maakt het weinig uit. Ik kan goed met dit besluit leven, het parcours dat ze de afgelopen dagen hebben gehad was ook wel erg zwaar. Maar ik had het ook niet erg gevonden als de jury wel het halve peloton naar huis had gestuurd.
05-09-2016 10:41
Tjaa, ik vind de manier waarop ze te laat komen toch wel echt een slecht precedent scheppen. Zoals @Davide_Formolo aangeeft is het verschil echt veel te groot, zeker als je met zo'n groot peloton te laat finisht.

Het is goed dat regels niet absoluut zijn, want regels zijn er niet voor de regels (zoals sommigen beweren). Regels zijn er om een gedachtegoed erachter te bewerkstelligen, zoals het soms handig kan zijn om even iets harder te rijden dan 120 (als er iemand moet invoegen o.i.d.), gelukkig krijg je daar ook echt geen bon voor van de politie.

Terugkomend op deze situatie, de regel is er om te zorgen dat de renners geen voordeel hebben ten opzichte van de renners die zich wel uitgeput hebben. Daarom zou ik in dit geval juist er voor zijn om ze wel uit koers te halen. Niet omdat regels=regels, maar omdat ze juist de geest van deze regel overtreden hebben.
05-09-2016 10:42
Quote:
Als je met veel bent, heb je gelijk is geen goede regel!!!!


Daarom heet dit toch ook een uitzondering?
05-09-2016 10:42
Puur pragmatische clausule, je hebt wel een peloton nodig natuurlijk. Uiteraard zou het geinig zijn om met 71 door te gaan maar dit is niet haalbaar.
05-09-2016 10:43
Iemand die eigenlijk de reden van deze regel weet? Lijkt me dat ze de overlast voor het overige verkeer willen verminderen. Stel je voor dat je bijna anderhalf uur moeten wachten op de bus dat voorbij kruipt. In Nederland rij dan wel om maar in berglanden is dat soms onmogelijk. En stel dat er dan ook nog 1 zijn geduld verliest dan zijn de gevolgen voor de renners niet te overzien!
05-09-2016 10:45
@Finishfoto je kunt het ook andersom kijken, in zo'n korte etappe 55 minuten verliezen slaat ook nergens op.
05-09-2016 10:46
Op het moment dat duidelijk werd dat de groep te laat binnen zou gaan komen, is de beslissing genomen om de mindere renners niet te laten stikken en als groep naar de finish te rijden in plaats van ieder voor zich naar de finish crossen om toch de limiet te halen.

En, nota bene: ook Lopez en Bewley, die in eerste instantie gewoon aan kop van de wedstrijd reden, zijn ook buiten tijd binnen gekomen! Waarbij Bewley 2,5 uur in zijn eentje heeft moeten rijden.
05-09-2016 10:46
@josi "De hamvraag is wellicht waarom een tijdslimiet wordt ingesteld. " Over het algemeen is die limiet al veel te ruim ondanks de soms harde koers. Zie het grote aantal uitrijders in de Tour de France: 174, dat is bijna 88%. Nu blijven er 164 in koers, ruim 82%. Als de koers echt zo zwaar is waren er al veel meer naar huis geweest.
05-09-2016 10:48
@Romāns Vainšteins: waarom niet? Moet er weer gebukt worden voor het grote geld van Sky? Mogen we geen leuke koers zien met 71 renners die het veelal zonder helpers moeten zien te redden?
05-09-2016 10:49
Ze hebben niet eens hun best gedaan om de tijdslimiet te halen. Dus: wegwezen. Schept een mooi precedent.

Je zou er maar wonen en de weg op moeten, kun je een half uur langer wachten om dan een kebbelend pelotonnetje voorbij te zien rollen. Of je zou maar wél je best hebben gedaan.
05-09-2016 10:51
Lastig dit.

De regels zijn er natuurlijk om de wedstrijd een wedstrijd te laten zijn. Sommige regels zijn er ter bescherming van renners, andere regels om de sportiviteit/eerlijkheid ten goede te laten komen. In principe is elke renner hiermee akkoord, en ook verplicht zich er aan te houden.

Als de renners collectief die regels aan hun laars lappen, en de organisatie staat dat toe, dan wordt het wel een zooitje.

Persoonlijk vind ik het onzin dat het peloton nu opeens als "collectief" ageert, waar ze in talrijke andere situaties dat nauwelijks/niet doen. Pure willekeur die je als organisatie eigenlijk wel moet bestraffen.

Mocht er vandaag een bergetappe zijn geweest, en Sky rijdt vandaag het hele peloton aan gort vanwege deze extra rustdag, waar Movistar gisteren vol heeft gekoerst, kan je natuurlijk spreken van koersvervalsing. Ik had de jury wel willen zien als Froome gewoon in de kopgroep zat met Quintana. Dan was Movistar wel even verhaal gaan halen denk ik.

Aan de andere kant.... of eigenlijk is die er niet. Ja, je kan de tijdslimiet wat oprekken.
05-09-2016 10:58
Begrijp ook de opmerking van de Kort niet helemaal dat de Vuelta zo extreem zwaar is.
Dat geldt toch ook voor degenen die wel op tijd binnen waren? Die zagen blijkbaar in het parcours een kans ipv een bedreiging. Blijkbaar is zwaar een relatief begrip. 2 dagen hiervoor heeft het peleton gewandeld. Heb hem toen niet gehoord dat het zo zwaar was. Renners maken de koers nog steeds. Als ik bij de renners hoorde die wel op tijd binnen waren en ik word vandaag in een sprint-a-deux verslagen door Koen de Kort zou ik dat erg oneerlijk vinden. Koen waarschijnlijk niet.
05-09-2016 10:59
Het lullige is ook dat er renners bij zaten die misschien wel volle bak wilden gaan nog, maar in je eentje kun je ook niks. Dan moet je wel bij die groep blijven.
05-09-2016 11:01
Op deze manier is het wachten totdat er een keer een hele bus renners komt die het nog meer laten lopen en dan 3 uur later over de finish komen.
Want ja, als je maar als grote groep bij elkaar blijft word je er toch niet uitgezet. En dan de volgende dag lekker uitgerust beginnen en voor etappewinst gaan.

Als die tijdslimiet toch niks voorstelt kan je er net zo goed een ronde van maken, waarbij je niet elke dag hoeft te starten, of in een etappe gewoon kan afstappen en sparen voor morgen.

Walgelijk dat 40% van de users hier dit goedpraat.
05-09-2016 11:02
Om verder te gaan bij het verhaal van Lombarda; hoe zou Nathan Haas zich voelen, die afgelopen donderdag buiten de tijd binnenkwam?

Als je idd kijkt naar het gemiddelde heeft meer dan de helft van het peloton een veredelde snipperdag genomen. Natuurlijk is het een absurd zware Vuelta en warm (al is het volgens mij niet extreem heet), maar iedereen weet vooraf dat de tijdslimiet bij deze etappe een issue kan zijn. In het peloton is gisteren en groupe besloten de benen te sparen en ruim buiten de tijdslimiet binnen te komen. Erg jammer dat de jury te laf is om dit gedrag te bestraffen.
05-09-2016 11:03
Even een loos feitje gemiddelde snelheid
Brambilla: 40,74
De bus: 31,13
05-09-2016 11:04
Ik snap die man van de UCI heel erg goed, die keek naar zijn Vuelta pouletje en dacht: zo red ik nooit een ereplaats, snel mijn sprinters laten overleven! ;)
05-09-2016 11:05
Je hebt reglementen om een koers goed te reguleren. De grote vraag is dus: zijn er gronden vastgelegd op basis waarvan een jury een uitzondering kan maken? Als er van die gronden geen sprake was, moeten ze er gewoon uit, ook als dat slecht is voor het imago. En juist vanwege het imago van de wielersport zouden de betreffende renners moeten worden aangesproken en aangepakt. De wielersport heeft alle geloofwaardigheid nodig en kan het dan niet gebruiken dat renners daar collectief met de pet naar gooien.
05-09-2016 11:08
Eerlijk is eerlijk, had graag willen zien hoe de wedstrijd zich zou ontwikkelen met nog 71 renners in koers. Maar voor degenen die naar huis kunnen is het natuurlijk wel een hard gelach.
Je zag het vaker dit seizoen; renners die soms voor- of nadeel ondervinden van het marchanderen met regels, en dat zou niet zo moeten zijn. Laat staan dat de kritiek zich dan richt tot de renners.
05-09-2016 11:11
Toch nog maar een keer mijn mening veranderen... ploegleiders en renners weten toch vooraf wat het parkoers is, hoeveel km en de tijdslimiet? Ze Hebben toch een voorbespreking? Dat de nr. 1 & 5 van het algemeen klassement aanvallen kan toch niet gezien worden als uitzonderlijk incident. Wat mij betreft te gemakzuchtig gedacht en gedaan door het merendeel van het peloton en ploegleiders. Het gaat hier wel om topsport, niet recreatie. Anderzijds straffen mag van mij ook, laat die 90 nog maar eens extra zweten. Zou goed zijn van de organisatie om ook nog even solidariteit te tonen met de 71 die gisteren wel tot het gaatjes zijn gegaan.
05-09-2016 11:13
@JW.

Het peloton heeft de twee dagen hiervoor gewandeld. Had je die dan uit koers moeten halen, want ze verspilden minder energie dan de kopgroep die voor de overwinning streed. Een renner als Gesink, die zaterdag in de kopgroep zat, was dus zondag vermoeider dan een Quintana. Quintana maar uit koers halen dan, omdat Gesink meer energie verspilde op zaterdag en dus niet meekon met het peloton. Of Vrijdag uit koers gehaald moeten worden omdat ze minder energie verspilden en een half uur achter de kopgroep binnen kwam.

Bovendien, de renners die te laat waren, hebben meer energie verspild, want ze zaten langer op de fiets. Zo kan je het ook bekijken.
05-09-2016 11:17
@nickdt
Peloton kwam in die etappes gewoon binnen de tijdslimiet binnen toch? Slaat dus helemaal nergens op wat je zegt.
05-09-2016 11:19
Het was super leuk en onvoorspelbaar geweest als ze de laatste week met 71 man in waren gegaan. Misschien trekt een stunt als dat wel meer publiek dan nu gewoon door te gaan met iedereen.

Desondanks begrijp ik dat ze gewoon zo doorgaan. Het was gewoon afzien gister, het toegelaten tijdverschil was klein en de collegialiteit binnen het peleton zegt ook wel iets. Renners maken de sport en niet de jury. Als de renners een keer zeggen 'genoeg is genoeg', dan moet je dat als jury ook accepteren. Het is een zware ronde aan het einde van het seizoen, de koek is ook een keer op.
05-09-2016 11:20
@Waggie

Tuurlijk wel. Als je gaat lullen over vermoeidheid, dan geldt dat ook voor vrijdag en zaterdag en in die logica moest het peloton vrijdag ook al uit koers gehaald worden.

Maar, renners die later binnenkomen zijn vermoeider, want ze zitten langer op de fiets.
05-09-2016 11:24
Bakelants en De Gendt zijn natuurlijk vechters en sterke ego's, maar ook egotrippers, want hoe slim is het met het oog op verder ritsucces meteen 4, respectievelijk 5 ploegmaats af te branden...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.