Vijf vragen over BEAT Cycling Club
Het nieuwe initiatief BEAT Cycling Club wil als eerste internationale wielerclub een profploeg beginnen met een duurzaam businessmodel. Afgelopen weekend presenteerde ze hun plannen onder de noemer #RoadToBEAT. WielerFlits sprak met initiatiefnemer Geert Broekhuizen. Vijf vragen over dit nieuwe plan.
Halverwege 2017 wordt de BEAT Cycling Club opgericht. Fans en fietsers kunnen lid worden. Het is de ambitie om in 2018 een profploeg met een ProContinentale status aan de clubstructuur toe te voegen. De definitieve status is afhankelijk van het budget.
Voor de ontwikkeling van de profploeg worden in de komende maanden mensen uit de wielerwereld aangetrokken. Het is nog niet bekend in welk land ze een licentie aanvragen.
2. Wat wordt het budget van de ploeg?
In tegenstelling tot andere ploegen is BEAT Cycling daarover bewust transparant. Het totale budget van de internationale wielerclub en profploeg is berekend op zes miljoen euro per jaar.
De profploeg wordt onderdeel van de club. De leden krijgen via de ledenvergadering inspraak over de koers van het team en in het financieel jaarverslag kunnen zij zien hoe het geld is besteed.
3. Waarom is dit initiatief interessant voor sponsoren?
Het grote verschil ten opzichte van de huidige ploegen is dat de hoofdsponsor(s) wél het logo op het shirt krijgt, maar geen invloed heeft op de kleurstelling en design van het shirt. Het clubshirt blijft hetzelfde, net zoals dat bij voetbalclubs het geval is.
In het huidige sponsormodel in de wielersport draait alles om zichtbaarheid (visibility). De initiatiefnemers zijn zich ervan bewust dat het clubmodel minder waarde oplevert voor bedrijven die puur op zoek zijn naar zichtbaarheid.
Daarentegen biedt BEAT Cycling Club sponsoren naast zichtbaarheid op het shirt ook toegang tot de leden van de club en nieuwe mogelijkheden voor ‘activatie’, het in beweging krijgen van werknemers en zakenrelaties.
Het profteam zal dus nog steeds worden gefinancierd door sponsoren van de club en is dus niet afhankelijk van crowdfunding. In de toekomst zal de club minder afhankelijk worden van de sponsoren en funding binnen halen via meerdere pijlers. Naast (shirt)sponsoring moet hierbij gedacht worden aan lidmaatschappen en producten, evenementen, merchandise voor bedrijven, fans en fietsers.
4. De initiatiefnemers zeggen de eerste internationale wielerclub te willen stichten. Voorlopig profileren zij zich vooral in Nederland. Hoe zit dat?
Broekhuizen zegt vanwege de “schaalbaarheid” in Nederland te beginnen en daarna uit te breiden naar andere landen. Begin 2017 staat de uitrol naar België op de planning. De clubs in verschillende landen sluiten zich aan bij de internationale BEAT club, dat als moederclub ook de profploeg onder haar hoede krijgt.
5. Op hoeveel fans mikken ze?
Daar willen ze nu nog geen nummer op plakken. “Want dat is natte vingerwerk”, zegt Broekhuizen. “Ons target is begin 2018 100.000 volgers via social media en vijfduizend betalende leden. Wij gaan de fans en fietsers een uniek aanbod doen om de sport als fan van nog dichterbij te beleven en waarbij fietsers de prof in zichzelf naar boven kunnen halen. Momenteel zijn we bezig met de concrete uitwerking hiervan.”
In zijn tijd als marketing- en communicatiemanager bij Cervélo, Etixx-Quick-Step en Giant-Alpecin zag hij het ‘probleem’ dat fans zich lastig kunnen binden aan een wielerploeg. “Er zijn veel meer mogelijkheden dan nu het geval is. Uiteraard begrijpelijk, omdat het model momenteel gericht is op sponsoren en niet op de fans en fietsers.”
De club is nu al opengesteld voor alle wielerliefhebbers die actief willen meedenken en worden betrokken in de ideeën, de zogeheten ‘pioniers’.
[poll id=”357″]
Ook voor de gein het hele verhaal nog maar even gelezen, tijdje geleden dat ik een dergelijke bak luchtfiets-kolder heb moeten verteren, ik ben nu al geen fan.
Heeft de club enige binding met mijn geboorte- of huidige woonplaats?
Omdat de renners van de proftak beloven in iedere wedstrijd volop ten aanval te trekken?
Omdat er door het management streng zal worden toegezien dat op trainingskampen de renners geen energie zullen verspillen aan schunnige plaatjes?
Omdat Puck Moonen beloofd heeft ook lid te worden?
Omdat Iris Slappendel het clubshirt gaat ontwerpen?
“Daarentegen biedt BEAT Cycling Club sponsoren naast zichtbaarheid op het shirt ook toegang tot de leden van de club en nieuwe mogelijkheden voor ‘activatie’, het in beweging krijgen van werknemers en zakenrelaties.”
Zal er ook een premiumlidmaatschap komen zodat je als lid gevrijwaard blijft van al die moeite die de sponsoren gaan doen om hun waar te slijten?
Die zin viel mij ook op. Dus als lid van de ploeg krijg je als bedankje dat al je gegevens met sponsors worden gedeeld en je een shitload aan marketing over je heen krijgt? Ik gok dat dit project over maximaal een half jaar ter ziele is gegaan.
@RV Ik kijk vol interesse uit naar je poging en zal je er mee blijven lastigvallen totdat je iets daadwerkelijks gestart bent. Put your money where your mouth is.
@lnnrt, denk dat je wel een punt hebt. Ze hadden betere een bestaande ploeg kunnen pakken, en daar zoiets op uitrollen. Dit is te gemaakt. Al denk ik dat je ook de kracht van een goed social media-beleid niet moet onderschatten.
"In zijn tijd als marketing- en communicatiemanager bij Cervélo, Etixx-Quick-Step en Giant-Alpecin zag hij het ‘probleem’ dat fans zich lastig kunnen binden aan een wielerploeg. “Er zijn veel meer mogelijkheden dan nu het geval is. Uiteraard begrijpelijk, omdat het model momenteel gericht is op sponsoren en niet op de fans en fietsers.”
Tja, en dan lees ik hier dat de sponsoren 'toegang krijgen' tot de leden van de club. Kennelijk staan die sponsoren toch nog altijd voorop. Geen wonder dat je dan veel scepsis ontmoet op Wielerflits.
Misschien moeten maar veel van de die-hard fans die op deze site zitten, ingaan op de uitnodiging om als 'pioniers' te gaan meedenken hoe het beter moet.
Heeft men eigenlijk al partners vastgelegd?
als je nou lid van de club wordt mag je meepraten over welke renners en partners men gaat aantrekken.
niks landelijk, zie punt 4. we gaan naar Belgie volgend jaar en dan veroveren we de wereld.