Visma | Lease a Bike krijgt tien dagen de tijd om zaken om te draaien
Interview Na vier etappes in Tour de France 2024 kijkt Jonas Vingegaard tegen een achterstand aan van vijftig seconden in het algemeen klassement. In de rit over de Galibier hield de Deen bergop de schade beperkt. Wel werd duidelijk dat zijn ploeg Visma | Lease a Bike het moeilijk had.
Slechts acht seconden. Op de top van de Galibier verloor Vingegaard zijn grote concurrent Tadej Pogacar niet uit het oog. In de laatste kilometer was het buigen, maar niet barsten. In de bijna twintig kilometer lange afdaling wist Pogacar dat gat met bijna een halve minuut verder uit te diepen.
Hoe hij dat kon doen? Niet door grotere risico’s te nemen of een betere daaltechniek, verzekert Visma | Lease a Bike-ploegleider Arthur van Dongen. “Dat komt door een behoorlijk gewichtsverschil tussen Vingegaard en Pogacar. Ook is Pogacar net wat explosiever. Na een scherpe haarspeldbocht kan hij direct bam, vol accelereren. Mathieu van der Poel kan dat ook. Vingegaard verliest het daar. Zo simpel is het.”
Ondanks het tijdverlies en een voorlopig derde plek in het algemeen klassement blijft de ploeg vertrouwen uitstralen. Geschrokken van het tijdverlies zijn ze niet. Hoofdploegleider Grischa Niermann liet doorschemeren dat ze rekening hielden met een groter verschil.
De rollen zijn omgedraaid
De eerste bergetappe bevestigde wat velen al dachten. UAE Emirates is op dit moment veruit de sterkste ploeg. Bergop is tegen hun overmacht en overtal weinig in te brengen. Ook niet door de renners van Visma | Lease a Bike, die dat de laatste twee edities wel konden.
Het maakte dat op de flanken van de Galibier de gevolgen van de vele tegenslagen dit seizoen niet te missen waren. “Sepp Kuss had altijd bij die laatste acht renners gereden. Die missen we natuurlijk. En hij is onvervangbaar”, aldus Van Dongen.
Ook Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle, beiden uitgevallen in het Critérium du Dauphiné, stonden op de planning om de Tour te rijden. In de bergen waren zij voorzien als steunpilaar voor hun Deense kopman. Hun vervangers zijn niet ongeschonden uit het openingsweekend gekomen. Wilco Kelderman rijdt sinds de eerste rit met grote pleisters op zijn schouder, arm en knie door een val. Ook Wout van Aert en Matteo Jorgenson lagen op de grond toen de Tour nog in Italië was.
Door het moordende tempo in de openingsfase van de Galibier-rit moest Van Aert al snel lossen. Zijn poging om de vroege vlucht te halen moest hij daarmee bekopen. Voorafgaand aan de Tour liet de Belgische vedette weten graag belangrijk te willen zijn op sleutelmomenten, maar ook nog nooit met zo’n slechte voorbereiding aan de Tour te zijn begonnen.
Twee dagen na zijn valpartij kende Jorgenson naar eigen zeggen ‘gewoon’ een slechte dag. De Amerikaan bleef het langst bij Vingegaard, maar toen UAE om beurten op kop ging sleuren met João Almeida, Adam Yates en Juan Ayuso moest hij het hoofd buigen. En datzelfde gebeurde eerder al, logischerwijs, met Jan Tratnik en Tiesj Benoot.
Kansen creëren op ander terrein
De eerstvolgende grote bergrit volgt pas in rit veertien van Pau naar de top van de Pla d’Adet. Dat betekent dat Visma | Lease a Bike tien dagen de tijd krijgt om orde op zaken te stellen. Met een tijdrit, de graveletappe rondom Troyes en mogelijke waaiers richting Saint-Amand-Montrond, moet Visma | Lease a Bike daar druk zetten op het supersterke klimmerscollectief van UAE Emirates. Alleen op die manier kunnen ze de zaken omdraaien, voordat de Tour de Pyreneeën bereikt.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.