Visma | Lease a Bike stopt met mobiele Control Room
foto: Visma | Lease a Bike
Youri IJnsen
zaterdag 18 januari 2025 om 08:30

Visma | Lease a Bike stopt met mobiele Control Room

Materiaalzone Visma | Lease a Bike lanceerde vlak voor de jongste Tour de France haar Control Room, een nieuwe manier om de koers te analyseren en data te verwerken tijdens wedstrijden. De UCI stelde meteen een onderzoek in en de bus werd kort daarop de toegang tot de Tour ontzegd. Komend seizoen zal de Nederlandse ploeg het systeem blijven gebruiken, maar niet of nauwelijks meer op locatie met een speciaal ingericht busje.

Het idee van de Control Room was om alle beschikbare, publieke data tijdens wedstrijden op één plek samen te brengen. Dat gebeurde steeds in een bedrijfsbusje, die ook de naam Control Room droeg. Daarin zaten een data-analist en coach van de ploeg, die van daaruit in contact stonden met de ploegleider in de auto achter het peloton. Met de gefilterde informatie uit de Control Room kon Visma | Lease a Bike haar koersstrategie live aanpassen aan wedstrijdsituaties. Naast dat het hielp beslissingen in de koers te maken, droeg het volgens de ploeg ook bij aan de veiligheid.

De Nederlandse ploeg laat weten dat de Control Room vooral heel erg van pas kwam in openingsfase van ritten in de Tour de France. Vanuit verschillende camera-standpunten konden ze het gedrag van concurrerende teams analyseren, of ze bijvoorbeeld de aanval zochten of juist defensief reden. Dat soort waardevolle informatie is niet toegankelijk voor ploegleiders in de auto achter het peloton, of in ieder geval niet zo snel en eenvoudig. Zij konden zich zo louter focussen op het aansturen van de renners, zonder tussendoor nog informatiekanalen te moeten afgaan.

Toch gaat het busje verdwijnen, vertelt Head of Performance Mathieu Heijboer aan onder andere WielerFlits. “In deze winterperiode hebben we het project geëvalueerd. Een van de conclusies is dat de toegevoegde waarde van het meenemen van een mobiele bus niet heel groot is. Het Control Room-busje is komend jaar daarom bijna niet meer zien. Maar het project blijft wel. We gaan een ruimte creëren in ons high performance centre in Den Bosch. Daar is alle techniek aanwezig, hebben we goede internetconnectie en kunnen we communiceren met de ploegleiderswagens.” 


Ook in de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp aan bod vanaf 18.31 minuten


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.