Visma | Lease a Bike wil met deze maatregelen vele valpartijen en blessures inperken
Voor Visma | Lease a Bike was 2024 een jaar van uitersten. Er waren de nodige successen, maar het voorbije seizoen werd vooral gekenmerkt door een opeenstapeling van valpartijen en bijbehorende blessures. Dit was voor de Nederlandse ploeg reden voor een grondige evaluatie en het invoeren van enkele maatregelen, om ervoor te zorgen dat er in 2025 niet weer zo veel gevallen gaat worden.
De zware valpartijen van Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen en de Vuelta a España, de horrorcrash van Jonas Vingegaard in de Ronde van het Baskenland, de fysieke malheur van Dylan van Baarle, de aanslepende ziekte van Christophe Laporte in het voorjaar en de fysieke perikelen bij Cian Uijtdebroeks: het zat Visma | Lease a Bike in 2024 bepaald niet mee.
“Je kan het allemaal pech noemen. Maar volgens ons was er meer aan de hand dan enkel pech”, countert de nieuwe sportief directeur Grischa Niermann in gesprek met Sporza. En dus ging de ploeg op zoek naar antwoorden. “We proberen een antwoord te vinden op drie vragen. Hoe kunnen we valpartijen voorkomen? Hoe kunnen we de zware gevolgen van valpartijen en breuken voorkomen? En hoe kunnen we ziekte voorkomen?”
Oplossingen voor vele valpartijen
Om een verklaring te vinden voor het hoge aantal valpartijen, worden de renners van Visma | Lease a Bike sinds kort onderworpen aan cognitieve testen. “Zo zullen we misschien ontdekken of een bepaalde renner gemakkelijker valt omdat zijn reactiesnelheid te laag is”, licht Niermann toe. “Met de juiste tools zullen we die reactiesnelheid dan proberen te verhogen.”
Ook wordt de Control Room – een centraal verzamelpunt van real-time data – voortaan ingezet. “Op basis van tv-beelden kunnen we onze renners waarschuwen voor gevaarlijke plaatsen op het parcours. Concreet: als we zien dat renners uit de kopgroep ten val komen in een bepaalde bocht, geeft de persoon in de Control Room dat via de volgauto door aan de renners in het peloton. Zo kan een valpartij zoals in de Ronde van het Baskenland voorkomen worden.”
“We sensibiliseren de renners ook om met fietsverlichting te gaan trainen”, gaat Niermann verder. “Want afgelopen jaar waren onze renners ook geregeld het slachtoffer van een trainingsincident. Fietsverlichting zal waarschijnlijk niet elke valpartij in het verkeer voorkomen. Maar misschien wel 1 op de 10. Dat is een van de vele puzzelstukjes waardoor we meer gespaard moeten blijven van blessures.”
Looptochtjes voor betere botstructuur
Wat ook opvalt, is dat renners van Visma | Lease a Bike redelijk vaak een breuk overhouden aan een (zware) valpartij. Daar heeft de formatie ook naar gekeken en wellicht iets op gevonden. “We laten onze renners meer en meer impactsporten doen zoals lopen”, aldus Niermann. “Daardoor worden hun botten sterker. Maar het is niet omdat onze renners meer looptochtjes doen, dat ze nooit meer iets zullen breken”, plaatst hij wel een kanttekening.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.