•
dinsdag 21 februari 2017 om 09:41
‘Vlaamse koersen overwegen entreegeld’
Al jaar en dag is het gemeengoed dat toeschouwers van wielerkoersen geen geld hoeven te betalen. Het Nieuwsblad onderzocht hoe koersorganisaties daar tegenover staan en dat bleek een struikelblok. Volgens meerdere organisaties moeten toeschouwers in de toekomst waarschijnlijk gaan betalen.
‘Geen andere optie’
Nokere Koerse is volgens het onderzoek de enige koers die entreegeld vraagt. Voor een plekje rondom de finishlijn moeten toeschouwers vijf euro betalen. Er zijn echter meer organisaties die entreegeld overwegen. “Er zal een flinke mentaliteitswijziging nodig zijn. De mensen zijn het zo gewend dat de koers gratis is”, meent Rob Discart van Golazo. Ook Nick Nuyens vindt dat er iets moet veranderen. “Als ik naar het voetbal van mijn kinderen ga kijken, vindt iedereen het normaal dat ik daar twee en een halve euro voor moet betalen. Maar als je wereldtoppers op de fiets wil zien, dan moet dat gratis zijn. Raar.”
Dat is toch juist wat wielrennen zo aantrekkelijk maakt, dat je "gewoon gratis" kunt gaan kijken. Ik betaal wel voor de zesdaagse.
En RubenAV heeft idd wel een goed voorstel :P
Toeschouwers laten betalen om 5 seconden een peloton aan 50km/u te zien voorbij knallen, is natuurlijk de waanzin nabij.
Dat betekent dus dat er schermen neergezet moeten worden, maar vooral dat er rondjes moeten worden gereden als je entree wilt rechtvaardigen. En daar wringt het bij mij. Ik vind het juist zo mooi dat wielrennen van A naar B gaat en dat er veel verschillende hindernissen in t parcours zitten. De oude kwaremont wordt niet mythischer door er 3 keer overheen te rijden in mijn beleving. Eerder andersom.
als een aantal koersen hun inkomsten zo sterk verhogen, kunnen ze hun prijzengeld verhogen. Hierdoor komt de status van andere koersen onder druk te staan, die niet zo draagkrachtig zijn. Dat dwingt hen hetzelfde te doen. Wordt LBl dan straks Luik Spa Luik? En krijgen we dan San Remo - San Remo
Laat het maar mooi gratis blijven. Dan zou het makklijker zijn om bv. 2,50 euro betalen via 'pay per view'. Maar of ik dan ga kijken?, Denk het niet.
Zo niet? Verbieden!!
Ik verwacht er wel wat voor terug:
- De renners meerdere keren voorbij zien gaan
- Grote schermen om het beter te kunnen volgen
- meerdere wedstrijden in meerdere categorieen ( zoals cyclocross - junioren - elite dames - Elite heren : is dus meteen goed voor de ontwikkeling van de sport )
- een podium show met interviews en beschouwingen en deskundig commentaar (niet zo'n omroeper die alles mist.)
Het probleem hiermee is dat veel koersen een van A naar B traject hebben, en dat het model dus niet echt past. Het Wk model past wel, en met een Amstel Gold race parcours kan je meerdere lussen uittekenen die voor de verschillende categorieen naadloos op elkaar aansluiten.
De Waalse Pijl is ook zo'n voorbeeld waarbij de heren en dames op dezelfde dag hun koers kunnen rijden en er een prachtige aankomst is waar je entree geld voor kan vragen.
- Datzelfde zou je kunnen doen voor de ronde van vlaanderen op de muur van Geraardsbergen, maar is wat ver weg van de andere scherprechters.
(dat is ook een beetje het probleem van de WK-lus en de Cauberg)
Kortom: het kan wel voor sommige grote koersen, een festival model maar er komt ook wel een heleboel bij kijken om het succesvol te maken.
Terwijl nu al langs het ronde van Vlaanderen parcours er veel betaalt moet worden door ondernemers voor een plekje langs de weg, geef de ondernemers de kans om meer te verdienen aan een paar doorkomsten en vraag een percentage, op die manier valt ook wel wat binnen te halen.
Maar de mooie ritten zoals Milaan-SanRemo, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-luik passen niet in zo'n model, en 20 keer de redoute op gaat op een gegeven moment ook vervelen.
Toegegeven dat het bij veel koersen niet echt een probleem zal zijn, maar er zijn zeker ook wel koersen waar het wel een probleem is.
Met tickets kun je dan gewoon vooraf zien hoeveel er komen. Of zelfs een limiet op het aantal tickets zetten. Dit geeft echt een hoop voordelen. En als je dan toch met tickets gaat werken dan is het meteen een bron van inkomsten.
Overigens lees ik hier niet waarom de organisaties dit willen. Want in mijn ogen kan wat ik hier zeg echt een goed argument zijn om met tickets te werken. Veel veiliger en veel beheersbaarder. Bijvangst is dan extra geld.
zie je de koers perfect en renners mooi dicht bij. hoe je dat bij klassiekers wilt doen ?
als je al1 bij de finish straat zit of staat dan zullen er wel schermen moeten zijn.bij de ronde bijv staan honderd duizenden langs het parcours maar die kun je moeilijk laten betalen.
Uitzonderingen zijn de festiviteiten rond de start van een grote ronde, of klassieker. Maar daar gaat het meer om de sfeer dan wat dan ook. Dat je daar wat geld voor zou moeten neerleggen om de organisatie vlekkelozer te laten verlopen lijkt me meer dan logisch. Het idee dat wielrennen gratis en toegankelijk moet blijven is mooi, maar niet van deze tijd.
Overigens gaat het (neem ik aan?) alleen over de finish en eventueel de start. Dan blijft de rest van het parcours toegankelijk voor diegenen die graag de wielrenners even van dichtbij willen zien. Terecht ook, want als de koers door je eigen dorp komt wil je dat wel eventjes gratis kunnen bekijken.