‘Vlaamse koersen overwegen entreegeld’
foto: Sirotti
dinsdag 21 februari 2017 om 09:41

‘Vlaamse koersen overwegen entreegeld’

Al jaar en dag is het gemeengoed dat toeschouwers van wielerkoersen geen geld hoeven te betalen. Het Nieuwsblad onderzocht hoe koersorganisaties daar tegenover staan en dat bleek een struikelblok. Volgens meerdere organisaties moeten toeschouwers in de toekomst waarschijnlijk gaan betalen.

‘Geen andere optie’
Nokere Koerse is volgens het onderzoek de enige koers die entreegeld vraagt. Voor een plekje rondom de finishlijn moeten toeschouwers vijf euro betalen. Er zijn echter meer organisaties die entreegeld overwegen. “Er zal een flinke mentaliteitswijziging nodig zijn. De mensen zijn het zo gewend dat de koers gratis is”, meent Rob Discart van Golazo. Ook Nick Nuyens vindt dat er iets moet veranderen. “Als ik naar het voetbal van mijn kinderen ga kijken, vindt iedereen het normaal dat ik daar twee en een halve euro voor moet betalen. Maar als je wereldtoppers op de fiets wil zien, dan moet dat gratis zijn. Raar.”

RIDE Magazine
53 Reacties
21-02-2017 11:01
Ik kijk nu al uit naar het eerste 'omloopverbod' voor een dude in Boratslip of een eerste vuurwerkincident.

Geen katten op het spek(takel) binden a.u.b...
21-02-2017 11:02
@Gildo
Leuk voor een klein koersje als Nokere ja, niet voor een topkoers.

@Lynda
Koers is sowieso niet gratis, ook zonder entreegeld.
21-02-2017 11:14
een probleem, wielrennen vindt op de openbare weg plaats. dus ik mag gaan en staan waar ik wil.
21-02-2017 11:20
Eens, ik zie hier ook wel wat in. Wat LyndaLid zegt, er is echt wel geld te verdienen met de sfeer van een start en finish van de grotere wedstrijden. Je kan een festival terrein opbouwen met horeca, merchandise, schermen om de koers te volgen, etc. Wat is daar mis mee? Maar je kan dit alleen doen met de grotere wedstrijden, voor andere wedstrijden krijg je de business niet rond. Schermen plaatsen, en terrein opbouwen kost ook wat, dat moet terug verdiend worden.
21-02-2017 11:29
Bij RVV zetten ze volgens mij al op de oude kwarremont en koppenberg speciale vip tenten neer. je zou de rest van deze hellingen ook af kunnen sluiten en tegen een kleine vergoeding toegang verlenen. Is goed voor de veiligheid op de drukste plaatsen en ( max. aantal mensen) en je kunt met de vergoeding de extra kosten die je maakt voor de veiligheid ook terug verdienen. moeten ze in de tour ook doen. finish bergop, betalen om op de berg te mogen. aantal toeschouwers zal afnemen en alleen de echte fans blijven over en niet de kijk mij eens leuk op tv zijn in mijn borat etc. kostum
21-02-2017 11:31
8.6

Het gaat dus ook niet om het hele parcours...

Wat betreft start en finishplaatsen overigens een non-valide argument. Als er een evenement georganiseerd wordt op een normaal gesproken openbare plek is die plek niet per definitie nog steeds openbaar. Een festival in een park, een concert op het Malieveld, een toneelstuk in het Vondelpark, of een wielerwedstrijd (start of aankomst) op een plein.. je kan er gerust kaarten voor verkopen en dus geld voor verlangen.
21-02-2017 11:36
Kan je tegenwoordig gratis in het stadion van Roubaix zitten dan?

Ik ben zeker voorstander van entreegeld in de laatste 250 meter van de koers. Nu moet je 3 uur voor de finish al je plek bemachtigen, anders sta je op rij 4 en zie je niets. Met entreegeld verwacht ik een scherm, een tribune van een rij of 5, een toilet in de buurt, etc. In 250 meter kan je zodoende circa 4000 mensen kwijt. Vraag 5 euro en je hebt 20.000 extra omzet.
21-02-2017 11:51
@ LL:
ja, je hebt gelijk hoor.

maar goed, ik vind wielrennen kijken vooral een tv-bezigheid. ja, best leuk om eens zelf te gaan kijken om ze in het echie te zien maar je kan veel minder de koers volgen. met het heffen van entreegeld verhoog je de drempel en zal het aantal toeschouwers ter plaatse afnemen lijkt me.
daarnaast ben ook ik bang dat we steeds meer lussen zullen gaan krijgen om de renners maar zo vaak mogelijk langs de betalende toeschouwers te laten komen. en dat zal ten koste van de koers gaan.
21-02-2017 12:03
Er zijn mogelijkheden om op delen van een wielerwedstrijd entreegeld te vragen. Maar over welke bedragen spreken we dan? De overweging is mooi, maar zal nog goed uitgewerkt moeten worden.
21-02-2017 12:09
"ik vind wielrennen kijken vooral een tv-bezigheid. ja, best leuk om eens zelf te gaan kijken om ze in het echie te zien maar je kan veel minder de koers volgen. met het heffen van entreegeld verhoog je de drempel"

Doel moet juist zijn om die nadelen op te heffen. Ik kijk nooit live koers omdat je het toch niet kan volgen. Worden die nadelen opgeheven en kan je relaxt zitten én de koers volgen, dan hebben ze er een potentiële nieuwe klant bij. Er zijn ook veel mensen die niet gaan kijken vanwege de drukte en het gedrang, zonder iets te zien.
21-02-2017 12:36
Guushovd verwoordt het prima.

Gio ik hang aan je lippen. Vertel nog eens een anekdote.
21-02-2017 13:01
Ik heb even gegoogeld op Rob Discart en Golazo. Sport Marketing. Toen haakte ik af. Vreselijk dat soort types en organisaties. Voor hen geldt: eerst het geld en dan de sport. Bij mij is dat nog steeds andersom.
21-02-2017 13:27
Moet geld dan altijd regeren? Wielrennen is niet de sport bij uitstek om rijk te worden, noch voor de renners, noch voor organisatoren (die het ten heden dage vaak aan bescheidenheid ontbreekt). Het is een volkssport, wat is er charmanter dan de renners voorbij je deur zien passeren? Ik ben als kind zot geworden van wielrennen door de Omloop het Volk jaarlijks voorbij te zien komen. Gratis en voor niks dan nog :). Een klassieker verrijden op een plaatselijk circuit uit geldgewin, het hoort niet. Nuyens en Vandenhoute zijn twee betreurenswaardige figuren binnen onze zo dierbare sport. Weet je wat ze met die 5 euro inkomstengeld per persoon doen? Nog meer koersen opkopen, en wat overblijft genadeloos dood knijpen.
21-02-2017 13:33
Ik zie veel meer in een optie waarbij er een speciale combinatie wordt geregeld tussen live toeschouwer zijn en live verslaggeving via internet. Begin dan bij het meest eenvoudig haalbare: maak een site met mobile apps waar mensen de aangesloten koersen kunnen volgen (en maak het dan interactiever dan op tv, bv door verschillende camerabeelden zelf te kunnen kiezen) en vraag daar geld voor. Mensen die daar een abonnement bij hebben mogen dan gratis op de meest begeerde plekken langs het parkoers gaan staan.

Ik wil best eens gaan kijken bij een koers maar dat gebeurt bijna nooit. Ik zou dus meer geholpen zijn met excellente live beelden van de meeste koersen en dan in geval dat ik live daar wil gaan kijken dat ik dat ook kan.

Stel je zou daarvoor 5 euro per maand moeten betalen, ik zou het wel doen! En als er nog een 50.000 anderen zijn die dat wereldwijd doen krijgen ze per maand toch mooi 250.000 euro binnen die ze anders niet zouden hebben. Ik zou het zelfs acceptabel vinden als er in de onderrand van het scherm nog een reclame te zien zou zijn als dat het nog beter kan maken.

Als je de combi maakt van live beelden en live kunnen kijken hoef je ook geen schermen te regelen om te kijken... scheelt weer geld :)
21-02-2017 13:34
@Orakel: Dat een zone zoals de piste in Roubaix betalend is, dat is de logica zelve omwille van het zeer beperkte aantal plaatsen. Die redenering gaat eigenlijk op voor de finishstrook van elke grote koers. Mijn grote schrik is dat men het parcours van grote koersen drastisch gaat aanpassen om er zoveel mogelijk munt uit te slaan. Geldgewin mag de koers niet regeren. Dat doet veel oneer aan de duizenden vrijwilligers in de jeugd- en vrouwencategorieën, maar ook aan de honderden signaalgevers, etc. Zij doen het ook uit liefde voor de koers. De koers is geen goed businessmodel en dat hoeft het wat mij betreft ook niet te zijn. Wat meer bescheidenheid zou de huidige koersorganisatoren sieren.
21-02-2017 14:08
Om naar wielrenners te kijken die in vijf seconden langs me door flitsen wil ik echt niet betalen. Ik zou wel willen betalen om voor de start bij de renners te komen om foto's of handtekeningen te verzamelen. Maar dat gaat niet omdat de zogezegde sponsors en bobo's, die niet weten dat er versnellingen en remmen op een fiets staan, de voorrang krijgen op de gewone wielerliefhebber. Nee voor mij is dit geen optie.
21-02-2017 15:46
Flut !
Betalen om naar wielrennen te kijken. Niet op tv en ook niet live.
Zoals hier al eerder is gezegd, dat geld gaat vooralsnog niet naar de renners en ploegen.
Dan op live op internet via een japanse website en dan zonder geluid, anders wordt je gek van japans commentaar, wat even wel leuk is natuurlijk.
21-02-2017 16:20
@klootje kriekeljon: Je gaat nooit een anekdote te weten omdat ik die mensen vertrouw en ik jou niet. Je mag zoveel smeken als je wilt. Het antwoord blijft neen!
21-02-2017 18:35
@PdG > Grndr ? 50shades ? Iets met appels en boeien ?
21-02-2017 19:18
Als ik zaterdag naar Omloop het Nieuwsblad ga, zal ik eens kijken waar er opties voor zijn.
Laat het dan nog wel weten.
21-02-2017 19:21
OT > Walgelijk idee en mede omdat je dan van die lam koersverloop - stimulerende roteindlussen krijgt, welke koers gaat er niet kapot aan ?
21-02-2017 19:30
Peter de Grote, maar daar kunnen we toch aan bouwen?

Zullen we zaterdag samen afspreken? Bij mijn weten smaken spreekwoordelijke broodkruimels namelijk niet naar kaviaar en zijn de oude mannetjes die wethouder Hekking spelen rondom Vlaamse koersen eerder in en in saai dan insider.

Wat zeg je? Mag ik mee? Dan neem ik mijn zelf op karton geplakte en inmiddels ietwat vergeelde Criquelion foto-collage ook mee.
21-02-2017 19:40
Voorlopig, vermoed ik, komen de grootste inkomsten uit a) sponsors en b) (lokale)overheden. Als er betaald moet worden, is mijn vermoeden dat er minder mensen op de been komen, waardoor de sponsors en lokale overheden wellicht ook hun investeringen wat minder rendabel gaan vinden..
21-02-2017 19:54
Als ik naar een koers ga kijken is dat voor mij een daguitstap, en dan zijn een paar euro's meer of minder geen probleem. Maar welk doel dient het vragen van entreegeld? Voor de organisatie of voor de deelnemende wielerploegen?
Vorig jaar OhN. Start, Muur van Geraardsbergen en finish. Dat zou dus bijvoorbeeld 3x 5 euro zijn. Of 2x als start en finish voor 1 entree gelden. Bij het veldrijden betaal ik 12 euro. Maar zoals ik reeds eerder schreef, het moet eerst maar eens goed uitgewerkt worden. En zelfs dan blijft de vraag, heeft dit soort overwegingen zin?
Ik was afgelopen Eneco Tour in Breda. Hoe willen ze daar entree gaan vragen? Oké, ik weet dat het geen volledige Vlaamse koers is, maar hoe wil je zo'n tijdrit compleet afzetten? De start was daar leuk, maar verder op het parcours geen beelden of geluid. Vlaanderen is echt een heel ander verhaal. RVV, bovenop de Koppenberg zou kunnen, om maar eens een voorbeeld te noemen. Groot scherm, eten en drinken en zelfs klapstoeltjes.
21-02-2017 21:04
@klootje kriekeljon: Geen commentaar en dit is einde discussie.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.