Voorbeschouwing: Abu Dhabi Tour 2015
Na Dubai, Qatar en Oman in het voorjaar, is er vanaf dit seizoen ook een najaarsrittenkoers in het Midden-Oosten. RCS, organisator van de Giro d’Italia, heeft in samenwerking met Abu Dhabi Sports Council in de Verenigde Arabische Emiraten een nieuwe wedstrijd uit de grond gestampt. Wat kunnen we verwachten van deze vierdaagse? WielerFlits kijkt vooruit.
Ambitie
Normaliter zou hier het kopje Historie boven staan, maar dat is lastig voor een nieuwbakken koers. Eind 2014 kwam RCS naar buiten met het nieuws dat zij als seizoensafsluiter een meerdaagse wedstrijd in de Verenigde Arabische Emiraten zouden organiseren. Het zou de lege plek moeten opvullen die de Ronde van Peking heeft achtergelaten. Met veel ambitie werd de wedstrijd gepresenteerd. Vier etappes, waarvan drie compleet vlak en één met aankomst bergop, en een deelnemerslijst om van te smullen, al is de vraag hoe gemotiveerd alle renners nog zullen zijn na een lang en zwaar seizoen.
Nieuwe verdeling opbrengst
Velon, het collectief van meerdere WorldTour-ploegen, heeft een overeenkomst bereikt met de Abu Dhabi Tour. De deelnemende teams en de organisatie slaan de handen ineen en zullen de opbrengsten gaan delen; een noviteit in het wielrennen. Het doel hiervan is om de ploegen financieel te laten profiteren, terwijl de organisatie baat heeft bij de steun van de formaties, die op hun beurt grote namen naar de koers sturen. Zij zullen voor de nodige media-aandacht zorgen. Ook de UCI maakt gebruik van deze nieuwe koers. Na afloop van de Abu Dhabi Tour zal de eerste editie van het UCI Cycling Gala georganiseerd worden. Hier worden meerdere awards uitgereikt aan de grote winnaars van het afgelopen seizoen.
Parcours
De eerste uitgave van de Abu Dhabi Tour kent vier etappes die voor een totaal van 555 kilometer zorgen. De eerste, tweede en vierde etappe hebben geen profiel meegekregen, wat genoeg zegt over het aantal hoogtemeters in die ritten.
Donderdag 8 oktober – Etappe 1: Qasr Al Sarab – Madinat Zayed (174 km)
In het noordelijke deel van de Rub al Khali-woestijn is de start. Er wordt vaart gemaakt richting de plaats Lima, maar daar maakt men een mooi boogje omheen. Vanaf daar gaat het in één rechte lijn richting de finishstad Madinat Zayed. Daar wordt nog een plaatselijk parcours van 14,8 kilometer afgelegd, alvorens een koninklijke massasprint onafwendbaar lijkt.
Vrijdag 9 oktober – Etappe 2: Yas Marina Circuit – Yas Mall (129 km)
De tweede etappe voert niet door de woestijn, maar door de stad. Bij het Yas Marina Circuit – voor meer info, zie etappe 4 – klinkt het startschot, waarna het peloton naar het zuiden van Abu Dhabi rijdt. Een u-bocht stuurt het peloton weer langs de startlocatie en over de Corniche, een weg met aan de ene kant de zee en aan de andere kant land. Aan het uiterste punt van de Corniche bevindt zich het Emirates Palace. Hier wordt een ommekeer gemaakt en de Corniche weer aangedaan. Nabij de startplaats ligt ook de finishlijn getrokken.
Zaterdag 10 oktober – Etappe 3: Al Ain – Jebel Hafeet (142 km)
Etappe drie is de rit met de meeste hoogtemeters. Een compleet vlakke aanloop loodst het peloton naar de Jebel Hafeet. Deze elf kilometer lange slotklim kent een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5 procent met maximale stukken van 12 procent. De beklimming is breed en kent wijde bochten. Op anderhalve kilometer van de eindstreep is nog een kleine afdaling, gevolgd door een oplopend laatste deel. Hier zal het klassement op zijn kop gezet worden, en hoogstwaarschijnlijk ook beslist worden.
Zondag 11 oktober – Etappe 4: Yas Marina – Yas Marina (110 km)
De slotrit wordt in de avonduren verreden over het Yas Marina circuit (5,5 kilometer), waar eens per jaar de Formule 1 neerstrijkt. Het is met één miljard dollar het duurst gebouwde circuit ooit. Hier zal men twintig rondjes afleggen en ligt een massasprint voor de hand.
Bekijk hieronder het parcours vanuit de Formule 1-wagen van de Brit Lewis Hamilton
Favorieten
Door de samenwerking van Velon is de eerste editie van de Abu Dhabi Tour verzekerd van de deelname van tien WorldTour-ploegen. LottoNL-Jumbo is ook lid van Velon, maar is niet van de partij. Daarnaast staan er vijf ProContinentale en twee Continentale teams aan het vertrek. De startlijst wordt gecompleteerd door een nationale selectie van de Verenigde Arabische Emiraten.
Astana komt opdraven met twee renners die een of meerdere grote rondes op hun naam hebben staan. Vincenzo Nibali en Fabio Aru maken hun opwachting en zijn daarmee ook gebombardeerd tot favorieten. De Italiaanse kampioen wist de Ronde van Lombardije te winnen in de afdaling. Kan hij het ook bergop laten zien? Wie weet mag Diego Rosa – net als in Milaan-Turijn – voor zijn eigen kans gaan. Ook Movistar komt met een groterondewinnaar naar het Midden-Oosten: Alejandro Valverde weet van geen ophouden. Zijn seizoen begon al in januari en gedurende het jaar bleef hij constant sterk. Niet voor niets heeft hij de WorldTour op zijn klassement geschreven. Als afsluiter wordt hij naar voren geschoven namens Movistar.
Orica-GreenEDGE stuurt tweevoudig ritwinnaar van de voorbije Vuelta a España, Esteban Chaves, naar Abu Dhabi. Ook hij heeft aangetoond over een goede sprint bergop te beschikken. De eerste ritzege van Chaves behaalde de Colombiaan door Tom Dumoulin te verslaan. Destijds wisten de wielervolgers nog niet dat de Limburger van Giant-Alpecin tot de voorlaatste dag mee zou strijden om de eindzege. In de Verenigde Arabische Emiraten is hij een van de speerpunten van de Duitse ploeg, ondanks dat hij Il Lombardia niet uitreed. Niet alleen Dumoulin zal Limburg vertegenwoordigen in het Midden-Oosten. Wout Poels is de klimmer bij Sky. In Milaan-Turijn behoorde Poels nog tot de besten en ook enkele weken terug in de Tour of Britain liet hij zien in een goede vorm te steken. Wat kan hij uitrichten op Jebel Hafeet? Hij heeft met Leopold König een medeklimmer aan zijn zijde.
Diego Ulissi is de niet te onderschatten renner van Lampre-Merida. De klim naar Jebel Hafeet is normaliter te lang voor een renner van het type-Ulissi, maar mocht het tempo niet te hoog liggen, dan kan de Italiaan toeslaan met zijn sterke eindspurt. Etixx-Quick-Step neemt Gianluca Brambilla mee. De Italiaan reed een ijzersterke Ronde van Lombardije, waarin als tiende eindigde tussen erkende klimmers.
Op lager niveau is het uitkijken naar Duits kampioen Emanuel Buchmann en Dominik Nerz namens Bora-Argon 18. Ook de Colombia-coureurs, Janez Brajkovic van UnitedHealthcare en good old Francisco Mancebo zullen strijden om een ereplaats.
Sprinters
Mark Cavendish is het boegbeeld van de Abu Dhabi Tour, maar hij is bij Etixx-Quick-Step afwezig vanwege een blessure. Hij is wel aanwezig buiten de lijnen vanwege zijn ambassadeurschap.
Het hoofdstuk Giant-Alpecin in het boek van Marcel Kittel sluit na deze ronde. Na een teleurstellend seizoen maakte de Duitser vorige week bekend te vertrekken bij de ploeg die hem mede groot heeft gemaakt. Etixx-Quick-Step zal zijn nieuwe werkgever zijn. In Abu Dhabi zal hij zijn gezicht voor een laatste keer laten zien namens de Duitse formatie, die Luka Mezgec achter de hand houdt.
Wie anderhalve week geleden zijn seizoen in één keer deed slagen, was Peter Sagan. De kersverse wereldkampioen maakt in de zandbak zijn eerste wedstrijdkilometers in zijn regenboogtrui. Zal hij zich mengen in de massasprints? De winnaar van het zilver (of eerste verliezer van het goud) in Richmond is ook van de partij. Michael Matthews zal ook de reis maken richting het Midden-Oosten, klaar voor revanche.
Wie op het WK geen rol speelde om de medailles, maar wel in uitstekende vorm steekt, is Tom Boonen. Tommeke is het winnen nog niet verleerd, zo bewees hij in de Sparkassen Münsterland Giro. Het betekende alweer zijn vierde seizoenszege. Als we toch in de Lage Landen zitten, is de lijn die Theo Bos laat zien één die groeiende is. De sprinter is bij MTN-Qhubeka op de weg terug na een desastreuze eerste seizoenshelft. Van vele DNF’jes en laatste plaatsen wist hij in de slotetappe van de Tour de l’Eurométropole naar een achtste plek te spurten.
Ook Lampre-Merida neemt enkele rappe mannen mee, namelijk Sacha Modolo en Davide Cimolai, terwijl Movistar het duo Rojas-Lobato heeft opgetrommeld. Astana en Sky rekenen allebei op Italianen, respectievelijk Andrea Guardini en Elia Viviani. Het continentale SkyDive Dubai hoopt in de sprints op oud-Lampre-Merida-renner Andrea Palini en de Tunesiër Rafaa Chtioui.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Fabio Aru
*** Alejandro Valverde, Vincenzo Nibali
** Wout Poels, Esteban Chaves, Diego Rosa
* Tom Dumoulin, Gianluca Brambilla, Leopold König, Diego Ulissi
Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFever)
Truien
Een nieuwe koers, en dus ook nieuwe leiderstruien. De koploper in het algemeen klassement krijgt een rode trui, die van het puntenklassement een groene. Het jongerentricot kleurt wit, terwijl de leider in het tussensprintklassement een zwart shirtje krijgt. De vier kleuren van de vlag van de Verenigde Arabische Emiraten.
TV
Eurosport zendt de Abu Dhabi Tour dagelijks live uit. Donderdag, vrijdag en zaterdag op het hoofdkanaal vanaf 13.15 uur. Zondag wordt de etappe ’s avonds verreden (plaatselijke tijd) en dus begint de uitzending op Eurosport 2 om 15.15 uur. Het valt dan samen met Parijs-Tours.
Weer en tijd
Het weer in Abu Dhabi is bijna altijd hetzelfde. Zon en heel warm. Dat is de tijdens de wedstrijd niet heel anders. Donderdag ligt het maximum op 41 graden Celsius. De rest van de dagen zal de temperatuur rond het middaguur tussen de 35 en de 40 graden inliggen. De wind komt vanuit het noordwesten met windkracht drie à vier.
In Abu Dhabi is het twee uur later dan hier in Nederland. Is het hier 12.00 uur ’s middags, dan staat daar de klok op 14.00 uur.
Update 7 oktober – 14.50 uur
Diego Rosa en Ruslan Tleubayev van Astana zijn van de startlijst gehaald. Valerio Agnoli en Paolo Tiralongo vervangen hen.
[poll id=”124″]
Rijden er ook renners uit Abu Dhabi zelf mee???
Hoewel die oliestaatjes toch wel indrukwekkend zijn qua architectuur en dergelijke is er zoveel mis in die samenleving dat ik toch maar niet ga kijken.
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Uiteindelijk zal dit goedkope reclame zijn voor het oliestaatje daar.
Wie zijn wij om te oordelen dat HUN samenleving zoveel "mis" is. Alleen maar omdat zij een andere denkwijze hebben en cultuuropvattingen?
Geloof me; ik ben het ook niet eens met de manier zoals zij met de aziatische arbeiders om gaan, maar wie zegt dat onze wijze van samenleving helemaal perfect is?
De Franse gaan belachelijk om met hun industrie / ondernemers / werkgelegenheid. Als ik jouw was zou ik ook niet naar de Tour de France kijken.
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Als werknemers (lees: slaven), die aan de wk-stadions werken, overlijden door uitbuiting, nauwelijks loon en bizarre werkomstandigheden, lijkt me dat je daar best iets van mag vinden
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
nobel streven hoor. Maar dan ook niets meer gebruiken waar hun olie in is verwerkt dan. dus geen benzine, geen kunststof.....
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Ik hoop dat je begrijpt dat Frankrijk vergelijken met de VAE een beetje krom is. Het eerste land is namelijk een democratie die een acceptabel minimumloon hanteert, waar er vakbonden bestaan en stakingsrecht tot op zekere hoogte gerespecteerd wordt. Uiteraard is de samenleving hier ook niet perfect, zeker de boeren komen er bekaaid vanaf de laatste jaren, de welvaartsverdeling in West-Europa blijft echter één van de gezondste in de wereld.
Dan heb ik het woord cultuur nog niet laten vallen. Laten we vooropstellen: ik heb niks tegen de Islam, en ga er vanuit dat zeker 95 procent van de Moslims een vredelievende insteek heeft. Maar daar gaat het in dit geval niet om. Het welvaartsverschil is dermate hoog in deze landen dat er een maatschappij is ontstaan die gewoon niet werkt. Als voor de bouw van een voetbalstadion dat drie keer gebruikt wordt honderden mensen het leven moeten laten (en zo nog talloze prestigeprojecten), dan kan je toch wel concluderen dat de Fransen onder relatief goede omstandigheden kunnen werken.
En inderdaad zijn wij hier ook schuldig aan omdat wij zo goedkoop willen tanken en dertig laagjes plastic verpakking om onze salami willen. En het is krom omdat het ook onze schuld is dat Nepalese arbeiders uitgebuit worden, dit omdat ze in eigen land er slechter af zijn dankzij het westen. Daar moet ik je helemaal gelijk in geven. Het is een voorrecht om in het westen te leven, jammer dat bijna niemand zich dat realiseert want Nederland is naast één van de meest leefbare landen ook het meest klagende land ter wereld.
De wereld is en blijft verrot.
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Je gaat Nederland toch ook niet aanspreken op iets wat in Duitsland of Denemarken gebeurt ?
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Frankrijk... is namelijk een democratie die een acceptabel minimumloon hanteert, waar er vakbonden bestaan en stakingsrecht tot op zekere hoogte gerespecteerd wordt.
top op zekere hoogte? staken is daar nog populairder dan wielrennen!
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Parijs-Tours en Emilia zijn schitterende koersen die nu in de verdrukking komen, dat is erg jammer. Echter zijn de west-europese koersorganisatoren al jaren bezig met zichzelf verrijken en niet met het belang van de wielersport. De ASO organiseert Parijs-Tours en die staan toch niet echt bekend om het delen van de inkomsten met de teams. Die hebben een devaluatie van het deelnemersveld echt aan zichzelf te danken. En ik vond de ronde van Qatar qua koers helemaal niet lelijk om te volgen, qua sfeer wel trouwens.
Over de cultuur
Dat we in Nederland (en Frankrijk) niet in een perfecte samenleving wonen wil toch niet zeggen dat je geen kritiek op Abu Dhabi mag hebben. Qua vrouwenemancipatie, LHTB-rechten, lijf- en doodstaffen en leefomstandigheden voor het onderste deel van de samenleving hebben ze daar nog veel vooruitgang te boeken. En dat kan voor veel mensen genoeg reden zijn om de koers niet te willen volgen. En dat die mensen dan wel benzine en plastic uit dat land gebruiken is een klein beetje hypocriet, maar er zit natuurlijk ook wel weer een flink verschil in producten die nodig zijn voor dagelijks gebruik en genieten van de promotie van abu dhabi.
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
cultuur is een ruim begrip en koos bewust voor niet voor het woord islam. Ik zeg ook niet, en begrijp heus wel uit je woorden, dat je niet iets tegen het islam hebt.
Uiteraard zijn de mate van vergelijking tussen de franse en de arabieren krom, maar in essenstie komt het op het zelfde neer.
En zoals ik al heb vermeld is het uitbuiten van mensen of andere doelgroepen een vreselijk zaak dat nergens in de wereld mag gebeuren.
Maar om te stellen dat er "zoveel" mis is, leek het net alsof je bedoelde dat ze bijna alles fout doen en dat de westere (kapitalistische) manier de enige goede manier is.
ON-topic;. Ik vind deze koersen wel goed. Brengt goed geld binnen, zorgt er meer voor dat de wielrennen een wereldsport wordt, ipv alleen europa. Het moet alleen niet zo doorslaan als in de F1, maar dat zie ik niet snel gebeuren.
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
Over de koers:
CHAVES.
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
1 Rosa 2 Aru 3 Nibali
In het geval van Nibali zit ik te twijfelen, zal hij nog gemotiveerd zijn?
mensen, WK stadions bouwen doen ze in Qatar, we hebben het hier over Abu Dhabi, is een ander land.
Je gaat Nederland toch ook niet aanspreken op iets wat in Duitsland of Denemarken gebeurt ?
Ik moest lachen...
Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.