Voorbeschouwing: Abu Dhabi Tour 2015
foto: Luca Bettini/RCS Sport
donderdag 8 oktober 2015 om 09:00

Voorbeschouwing: Abu Dhabi Tour 2015

Na Dubai, Qatar en Oman in het voorjaar, is er vanaf dit seizoen ook een najaarsrittenkoers in het Midden-Oosten. RCS, organisator van de Giro d’Italia, heeft in samenwerking met Abu Dhabi Sports Council in de Verenigde Arabische Emiraten een nieuwe wedstrijd uit de grond gestampt. Wat kunnen we verwachten van deze vierdaagse? WielerFlits kijkt vooruit.

Ambitie
Normaliter zou hier het kopje Historie boven staan, maar dat is lastig voor een nieuwbakken koers. Eind 2014 kwam RCS naar buiten met het nieuws dat zij als seizoensafsluiter een meerdaagse wedstrijd in de Verenigde Arabische Emiraten zouden organiseren. Het zou de lege plek moeten opvullen die de Ronde van Peking heeft achtergelaten. Met veel ambitie werd de wedstrijd gepresenteerd. Vier etappes, waarvan drie compleet vlak en één met aankomst bergop, en een deelnemerslijst om van te smullen, al is de vraag hoe gemotiveerd alle renners nog zullen zijn na een lang en zwaar seizoen.

Nieuwe verdeling opbrengst
Velon, het collectief van meerdere WorldTour-ploegen, heeft een overeenkomst bereikt met de Abu Dhabi Tour. De deelnemende teams en de organisatie slaan de handen ineen en zullen de opbrengsten gaan delen; een noviteit in het wielrennen. Het doel hiervan is om de ploegen financieel te laten profiteren, terwijl de organisatie baat heeft bij de steun van de formaties, die op hun beurt grote namen naar de koers sturen. Zij zullen voor de nodige media-aandacht zorgen. Ook de UCI maakt gebruik van deze nieuwe koers. Na afloop van de Abu Dhabi Tour zal de eerste editie van het UCI Cycling Gala georganiseerd worden. Hier worden meerdere awards uitgereikt aan de grote winnaars van het afgelopen seizoen.

Parcours
De eerste uitgave van de Abu Dhabi Tour kent vier etappes die voor een totaal van 555 kilometer zorgen. De eerste, tweede en vierde etappe hebben geen profiel meegekregen, wat genoeg zegt over het aantal hoogtemeters in die ritten.

Donderdag 8 oktober – Etappe 1: Qasr Al Sarab – Madinat Zayed (174 km)
In het noordelijke deel van de Rub al Khali-woestijn is de start. Er wordt vaart gemaakt richting de plaats Lima, maar daar maakt men een mooi boogje omheen. Vanaf daar gaat het in één rechte lijn richting de finishstad Madinat Zayed. Daar wordt nog een plaatselijk parcours van 14,8 kilometer afgelegd, alvorens een koninklijke massasprint onafwendbaar lijkt.

Vrijdag 9 oktober – Etappe 2: Yas Marina Circuit – Yas Mall (129 km)
De tweede etappe voert niet door de woestijn, maar door de stad. Bij het Yas Marina Circuit – voor meer info, zie etappe 4 – klinkt het startschot, waarna het peloton naar het zuiden van Abu Dhabi rijdt. Een u-bocht stuurt het peloton weer langs de startlocatie en over de Corniche, een weg met aan de ene kant de zee en aan de andere kant land. Aan het uiterste punt van de Corniche bevindt zich het Emirates Palace. Hier wordt een ommekeer gemaakt en de Corniche weer aangedaan. Nabij de startplaats ligt ook de finishlijn getrokken.

Zaterdag 10 oktober  – Etappe 3: Al Ain – Jebel Hafeet (142 km)
Etappe drie is de rit met de meeste hoogtemeters. Een compleet vlakke aanloop loodst het peloton naar de Jebel Hafeet. Deze elf kilometer lange slotklim kent een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5 procent met maximale stukken van 12 procent. De beklimming is breed en kent wijde bochten. Op anderhalve kilometer van de eindstreep is nog een kleine afdaling, gevolgd door een oplopend laatste deel. Hier zal het klassement op zijn kop gezet worden, en hoogstwaarschijnlijk ook beslist worden.

Zondag 11 oktober – Etappe 4: Yas Marina – Yas Marina (110 km)
De slotrit wordt in de avonduren verreden over het Yas Marina circuit (5,5 kilometer), waar eens per jaar de Formule 1 neerstrijkt. Het is met één miljard dollar het duurst gebouwde circuit ooit. Hier zal men twintig rondjes afleggen en ligt een massasprint voor de hand.

Bekijk hieronder het parcours vanuit de Formule 1-wagen van de Brit Lewis Hamilton

Favorieten
Door de samenwerking van Velon is de eerste editie van de Abu Dhabi Tour verzekerd van de deelname van tien WorldTour-ploegen. LottoNL-Jumbo is ook lid van Velon, maar is niet van de partij. Daarnaast staan er vijf ProContinentale en twee Continentale teams aan het vertrek. De startlijst wordt gecompleteerd door een nationale selectie van de Verenigde Arabische Emiraten.

PIC551771303

Diego Rosa (l) en Fabio Aru (r) – foto: Sirotti

Astana komt opdraven met twee renners die een of meerdere grote rondes op hun naam hebben staan. Vincenzo Nibali en Fabio Aru maken hun opwachting en zijn daarmee ook gebombardeerd tot favorieten. De Italiaanse kampioen wist de Ronde van Lombardije te winnen in de afdaling. Kan hij het ook bergop laten zien? Wie weet mag Diego Rosa – net als in Milaan-Turijn – voor zijn eigen kans gaan. Ook Movistar komt met een groterondewinnaar naar het Midden-Oosten: Alejandro Valverde weet van geen ophouden. Zijn seizoen begon al in januari en gedurende het jaar bleef hij constant sterk. Niet voor niets heeft hij de WorldTour op zijn klassement geschreven. Als afsluiter wordt hij naar voren geschoven namens Movistar.

foto: Sirotti

Tom Dumoulin en Esteban Chaves – foto: Sirotti

Orica-GreenEDGE stuurt tweevoudig ritwinnaar van de voorbije Vuelta a España, Esteban Chaves, naar Abu Dhabi. Ook hij heeft aangetoond over een goede sprint bergop te beschikken. De eerste ritzege van Chaves behaalde de Colombiaan door Tom Dumoulin te verslaan. Destijds wisten de wielervolgers nog niet dat de Limburger van Giant-Alpecin tot de voorlaatste dag mee zou strijden om de eindzege. In de Verenigde Arabische Emiraten is hij een van de speerpunten van de Duitse ploeg, ondanks dat hij Il Lombardia niet uitreed. Niet alleen Dumoulin zal Limburg vertegenwoordigen in het Midden-Oosten. Wout Poels is de klimmer bij Sky. In Milaan-Turijn behoorde Poels nog tot de besten en ook enkele weken terug in de Tour of Britain liet hij zien in een goede vorm te steken. Wat kan hij uitrichten op Jebel Hafeet? Hij heeft met Leopold König een medeklimmer aan zijn zijde.

Ciclismo: Tirreno-Adriatico; Indicatore-Castelraimondo

Gaat Wout Poels zijn derde ritzege van 2015 pakken op Jabel Hafeet? – foto: ANSA/DANIEL DAL ZENNARO

Diego Ulissi is de niet te onderschatten renner van Lampre-Merida. De klim naar Jebel Hafeet is normaliter te lang voor een renner van het type-Ulissi, maar mocht het tempo niet te hoog liggen, dan kan de Italiaan toeslaan met zijn sterke eindspurt. Etixx-Quick-Step neemt Gianluca Brambilla mee. De Italiaan reed een ijzersterke Ronde van Lombardije, waarin als tiende eindigde tussen erkende klimmers.

Op lager niveau is het uitkijken naar Duits kampioen Emanuel Buchmann en Dominik Nerz namens Bora-Argon 18. Ook de Colombia-coureurs, Janez Brajkovic van UnitedHealthcare en good old Francisco Mancebo zullen strijden om een ereplaats.

Sprinters
Mark Cavendish is het boegbeeld van de Abu Dhabi Tour, maar hij is bij Etixx-Quick-Step afwezig vanwege een blessure. Hij is wel aanwezig buiten de lijnen vanwege zijn ambassadeurschap.

cav

Ambassadeur Mark Cavendish heeft een blessure – foto: RCS

Het hoofdstuk Giant-Alpecin in het boek van Marcel Kittel sluit na deze ronde. Na een teleurstellend seizoen maakte de Duitser vorige week bekend te vertrekken bij de ploeg die hem mede groot heeft gemaakt. Etixx-Quick-Step zal zijn nieuwe werkgever zijn. In Abu Dhabi zal hij zijn gezicht voor een laatste keer laten zien namens de Duitse formatie, die Luka Mezgec achter de hand houdt.

Foto: Sirotti

De eerste koers als wereldkampioen voor Peter Sagan – foto: Sirotti

Wie anderhalve week geleden zijn seizoen in één keer deed slagen, was Peter Sagan. De kersverse wereldkampioen maakt in de zandbak zijn eerste wedstrijdkilometers in zijn regenboogtrui. Zal hij zich mengen in de massasprints? De winnaar van het zilver (of eerste verliezer van het goud) in Richmond is ook van de partij. Michael Matthews zal ook de reis maken richting het Midden-Oosten, klaar voor revanche.

PIC553026784

Tom Boonen is in vorm – foto: Sirotti

Wie op het WK geen rol speelde om de medailles, maar wel in uitstekende vorm steekt, is Tom Boonen. Tommeke is het winnen nog niet verleerd, zo bewees hij in de Sparkassen Münsterland Giro. Het betekende alweer zijn vierde seizoenszege. Als we toch in de Lage Landen zitten, is de lijn die Theo Bos laat zien één die groeiende is. De sprinter is bij MTN-Qhubeka op de weg terug na een desastreuze eerste seizoenshelft. Van vele DNF’jes en laatste plaatsen wist hij in de slotetappe van de Tour de l’Eurométropole naar een achtste plek te spurten.

Ook Lampre-Merida neemt enkele rappe mannen mee, namelijk Sacha Modolo en Davide Cimolai, terwijl Movistar het duo Rojas-Lobato heeft opgetrommeld. Astana en Sky rekenen allebei op Italianen, respectievelijk Andrea Guardini en Elia Viviani. Het continentale SkyDive Dubai hoopt in de sprints op oud-Lampre-Merida-renner Andrea Palini en de Tunesiër Rafaa Chtioui.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Fabio Aru
*** Alejandro Valverde, Vincenzo Nibali
** Wout Poels, Esteban Chaves, Diego Rosa
* Tom Dumoulin, Gianluca Brambilla, Leopold König, Diego Ulissi

Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFever)

Truien
Een nieuwe koers, en dus ook nieuwe leiderstruien. De koploper in het algemeen klassement krijgt een rode trui, die van het puntenklassement een groene. Het jongerentricot kleurt wit, terwijl de leider in het tussensprintklassement een zwart shirtje krijgt. De vier kleuren van de vlag van de Verenigde Arabische Emiraten.

foto: Dave Atkinson/Abu Dhabi Tour

foto: Dave Atkinson/Abu Dhabi Tour

TV
Eurosport zendt de Abu Dhabi Tour dagelijks live uit. Donderdag, vrijdag en zaterdag op het hoofdkanaal vanaf 13.15 uur. Zondag wordt de etappe ’s avonds verreden (plaatselijke tijd) en dus begint de uitzending op Eurosport 2 om 15.15 uur. Het valt dan samen met Parijs-Tours.

Weer en tijd
Het weer in Abu Dhabi is bijna altijd hetzelfde. Zon en heel warm. Dat is de tijdens de wedstrijd niet heel anders. Donderdag ligt het maximum op 41 graden Celsius. De rest van de dagen zal de temperatuur rond het middaguur tussen de 35 en de 40 graden inliggen. De wind komt vanuit het noordwesten met windkracht drie à vier.

In Abu Dhabi is het twee uur later dan hier in Nederland. Is het hier 12.00 uur ’s middags, dan staat daar de klok op 14.00 uur.

Update 7 oktober – 14.50 uur
Diego Rosa en Ruslan Tleubayev van Astana zijn van de startlijst gehaald. Valerio Agnoli en Paolo Tiralongo vervangen hen.

[poll id=”124″]

RIDE Magazine
48 Reacties
07-10-2015 11:46
Los van alle discussies lijkt mij dit een mooie koers! Korte etappes, waarschijnlijk goed geregeld en in beeld gebracht, een mooi deelnemersveld en het belangrijkste van alles eindelijk een koers waarin de ploegen mee profiteren van opbrengsten! De eerste stap naar een nieuw verdien model voor het wielrennen wat o zo hard nodig is!
07-10-2015 11:49
edit redactie: hou het bij wielrennen svp
07-10-2015 11:49
Of het land nou wel of niet goed is boeit me niets. Wat triester is de omstandigheden waarin gesport moet worden. De temperaturen zijn veelal rondom of hoger dan de eigen lichaamstemperatuur. Dat is heel ongezond. Blijkbaar is voor geld echt alles te koop.
07-10-2015 12:00
Quote:
Blijkbaar is voor geld echt alles te koop.


Correct. 1 van de kapitalistische pijlers van de, in dit topic zozeer geroemde, westerse cultuur!
07-10-2015 12:00
@UrbanSteel, LL zegt toch niet dat daar alles goed...

@LG, en het komt nooit voor in de Tour/Vuelta dat men daar een paar dagen achter elkaar in 40+ graden rijd?

Edit: dikke +1 @Fietsie :D
07-10-2015 12:00
@LG
Het moet je juist wel iets uitmaken of een land zich houdt aan de mensen rechten. Maar je hoeft dit niet te melden op WF.
07-10-2015 12:01
@ urban steel

Natuurlijk is niet alles er goed. Maar ik erger me rot aan mensen die een oordeel hebben omdát het een olie staatje is. Er is een groot verschil tussen Doha en Abu Dhabi bijvoorbeeld, in het voordeel van Abu Dhabi.

En als je nieuwberichten als reden neemt om wel of niet in een land te koersen... Volgens mij is er in Amerika ook nogal wat mis, ook als het om martelpraktijken, racisme en verdeling van arm en rijk gaat bijvoorbeeld. Daar hoor je toch ook niemand over als we naar Californië gaan? Nou wil ik zeker de twee landen niet vergelijken, maar ik hoop dat je snapt dat de gedachtegang om Abu Dhabi af te keuren over het algemeen nogal bekrompen is.

Edit Redactie: deze discussie mag in een forumtopic gehouden worden. Houd het on topic.
07-10-2015 12:03
@Fietsie
Als je een anti-kapitalist bent kun je terecht op mijn blog.
07-10-2015 12:08
Het maakt eigenlijk niet uit wie er wint. Dit is toch een koers van niks.
07-10-2015 12:23
@LyndaLid

Op zich heb ik niks tegen die oliestaten als het er niet te gek aan toe gaat , maar ik heb het niet op die wielerwedstrijden daar . Net zo als ik niks heb met die wedstrijd boven de Poolcirkel of die leuke wedstrijd down under of die twee halve klassiekers in Canada . Prof wielrennen op de weg zal vooral een Europese sport blijven middels hun grote monumenten , Quebec en Montreal leggen het toch af tegen Strade Bianchi en de Omloop van Het Nieuwsblad ( Ja ja , ik weet dat ze op een ander tijdstip worden verreden). De Arctic Race of Norway kan toch niet tippen aan de Eneco Tour ( voor mooie landschappen kijk ik wel naar Discovery Channel dan wel National Geographic Channel ). De Tour Down Under is succesvol omdat er in januari verder niks is , maar als je daar al aan je top zit kun je verder in het seizoen wel is tegen de man met de hamer aanlopen.
07-10-2015 12:26
@Contador voordat ik weer inhoudelijk op jou reageer gaarne even je privebericht lezen.
07-10-2015 12:48
Kittel had ik thuis gelaten,nog steeds niet in vorm..
07-10-2015 12:49
Hierbij het vriendelijke verzoek om hier enkel te reageren over de koers. Een discussie over het land mag op het forum gevoerd worden
07-10-2015 13:02
Over de koers ;
Snel klaar , snel thuis .
3 massasprints en mogelijk één leuke etappe met de finnish bergop.
07-10-2015 13:32
@ Arema Pro Cycling Team
Je denk toch niet dat Kittel hier komt opdagen om een uitslag neer te zetten? Hij zal verplicht zijn door G-A.
07-10-2015 15:45
Hoera een discussie. :)

Ik hoop dat de renners (met het oog op de lengte van de rit) er een harde wedstrijd van gaan maken met veel waaiers. Kunnen zomaar elke dag spannende etappes worden.
07-10-2015 15:49
Alleen al de weerstand die deze aankondiging met zich meeneemt geeft wat mij betreft aan dat het een morsdood spoor is waar het wielrennen zich niet op dient te begeven. En dit is dus gewoon on topic he, die zandbakrondes zijn kansloos, sportief totaal oninteressant en daarbij ook nog eens onethisch. Weg ermee.
07-10-2015 20:04
@ romains vainstains
Compleet mee eens

@redactie
kunnen jullie off topic berichten niet gewoon verwijderen. Tot mijn grote ergernis geven zelfs hier personen hun meningen over allerlei zaken die helemaal niks met sport te maken hebben.
07-10-2015 20:07
Prima initiatief. Goed dat er daar geld in de wielersport wordt gestoken. Dat houdt de sport in ieder geval in leven. Het verdienmodel verdient ook een pluim. Veel publiek zal er nog niet staan, dat is wel jammer. Aan de andere kant onbreekt het "bij ons" ons ook vaak aan toeschouwers, dus wat zeur ik nou.
07-10-2015 20:34
Aangezien het de discussie voedt en ik het zelf niet precies weet vind ik het wel leuk wanneer een econoom hier eens haarfijn uitlegt hoe de geldstromen precies lopen vanuit de zandbak naar de levensvatbaarheid van het wielrennen. Waarom zijn deze 'koersen' per se nodig?
07-10-2015 22:43
@Rv
Dat is simple de zandbak koersen betalen grof geld aan de organisatoren zoals de aso en de RCS. Daarmee worden de minder welgestelde rondes en koersen overeind behouden
08-10-2015 11:21
Rosa doet niet mee als grote kanshebber
09-10-2015 13:05
Om te beginnen heeft een klassieke ploeg als EQS niks verloren in die zandstaat (en bij uitbreiding het hele peloton), maar laten ze dan wel een oude klassieker, hun parcours nota bene, als Parijs-Bourges links liggen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.