Voorbeschouwing: Arctic Race of Norway 2015
Noorwegen maakt zich op voor de Arctic Race of Norway. Dit jaar wordt de derde editie verreden van deze vierdaagse rittenkoers, die georganiseerd wordt door de ASO. Voor het eerst heeft de wedstrijd door de prachtige Noorse landschappen de 2.HC-sticker opgeplakt gekregen van de UCI. Aanstaande zondag weten we wie de opvolger is van Steven Kruijswijk als eindwinnaar. WielerFlits neemt het parcours en de favorieten onder de loep.
Historie
Deze is kort. In 2013 werd de eerste uitgave van deze – door de ASO opgerichte – wedstrijd gewonnen door de grote thuisfavoriet: Thor Hushovd. De Viking bleef destijds Kenny van Hummel en Nikias Arndt voor in het eindklassement. Van de renners op het eindpodium wist Hushovd twee ritten te winnen. De Nederlander en de Duitser wonnen de overige etappes.
Vorig jaar was het eveneens een secondenspel in het algemeen klassement. Lars Petter Nordhaug wist namens Belkin de openingsrit naar de Noordkaap (bijna het noordelijkste puntje van Europa) te winnen, waarna Alexander Kristoff de tweede etappe won in een sprint. In de derde etappe, met aankomst bergop in Kvænangsfjellet, zakte de toenmalig leider Nordhaug door het ijs. Zijn rol werd overgenomen door ploegmaat Steven Kruijswijk, die met Simon Spilak ontsnapte. Spilak juichte in die rit, terwijl Kruijswijk de leiderstrui overnam. Kristoff klom zeer sterk en strandde op vijftien seconden. In de slotrit was de dagoverwinning voor de sterke spurter niet genoeg om Kruijswijk uit de leiderstrui te rijden. Kristoff strandde op vier tellen van de Nederlander.
Eindwinnaars laatste twee jaar
2013: Thor Hushovd
2014: Steven Kruijswijk
Parcours
De ASO houdt vast aan het concept van de vorige editie. Waar in 2013 nog louter vlakke ritten opgenomen werden in het parcours, is daar sinds afgelopen seizoen een bergop aankomst aan toegevoegd. In totaal wordt 724 kilometer verreden deze Arctic Race of Norway.
Donderdag 13 augustus – Etappe 1: Harstad – Harstad (213,5 km)
De openingsetappe is ook direct de langste. In de zeer noordelijk gelegen provincie Troms is Harstad de start- en vertrekplaats. Het hoogste punt dat in deze rit bereikt wordt, is 196 meter boven zeeniveau. Dat is op een van de drie beklimmingen van de dag. De top van de laatste gecategoriseerde klim van de dag, de Folkeparken Summit, ligt op zes kilometer van de meet. Zal deze 700 meter lange klim aan 6,5% de sprinters angst inboezemen? De laatste kilometer loopt ook nog omhoog, dus de ritwinnaar zal over een paar sterke benen moeten beschikken.
Profiel laatste vijf kilometer
Vrijdag 14 augustus – Etappe 2: Evenskjer – Setermoen (162,5 km)
Op dag twee vertoont het profiel wat meer een zaagvorm, maar vooral in de eerste helft van de etappe. De langste van de vijf beklimmingen is de Gratangsfjellet Summit van 4,3 kilometer. De top van de laatste klim wordt gerond op 47 kilometer van de eindstreep. Ook hier lijkt een sprint onontkoombaar.
Zaterdag 15 augustus – Etappe 3: Finnsnes – Målselv (183 km)
Net als afgelopen jaar is ook in 2015 de derde etappe met aankomst bergop. De slotklim naar Målselv Fjellandsby is 3,7 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,8 procent. De aanloop naar de voet van deze klim is met bijna 180 kilometer lang. In die aanloop liggen twee klimmen: de Krokevvatnet Summit (3,9 km aan 7%) en de Mefjordbotneidet Summit (1,4 km aan 6,9%), maar die zijn allemaal in het begin van de rit opgenomen. Kunnen de klimgeiten hier genoeg voorsprong pakken op de sterke sprinters?
Profiel laatste vijf kilometer
Zondag 16 augustus – Etappe 4: Narvik – Narvik (165 km)
De slotrit kan wellicht nog voor enkele verschillen zorgen. De provincie Troms wordt verlaten voor Nordland. Na de start in Narvik wordt een grote lus gemaakt door de regio en langs de boorden van de Ofotfjord. Deze 78 kilometer lange fjord, waar veel vis wordt gevangen, is op het diepste punt 553 meter diep. Na 125 kilometer wordt Narvik weer terug ingereden.
Hier worden nog vier plaatselijke rondes van 10,5 kilometer verreden. In het parcours door Narvik ligt nog de Skistua Summit opgenomen. Deze 2,3 kilometer lange klim aan gemiddeld 6,6 procent kan nog de plek zijn om een aanval te plaatsen en wellicht benodigde seconden terug te pakken. Ook in het de laatste kilometer voor de finish is er nog een sterk oplopend deel. Het is dus allerminst zeker dat de klassementsleider hier ‘even’ naar de eindzege rijdt.
Profiel laatste vijf kilometer
Bonificaties
Bij elke tussensprint liggen er voor de eerste drie renners bonificatieseconden te wachten. De eerste renner krijgt er drie cadeau, de nummer twee ontvangt er twee, en de derde coureur krijgt één seconde.
Aan de finish zijn de eerste drie renners eveneens spekkoper. De nummers 1, 2 en 3 krijgen respectievelijk 10, 6 en 4 seconden bonificatie.
Favorieten
Afgelopen jaar was de Arctic Race of Norway nog een 2.1-koers, maar daar heeft de UCI verandering in gebracht. De koers is nu van ‘buitencategorie’. Mede daardoor staan er zeven WorldTour-ploegen aan de start. In tegenstelling tot vorig jaar is LottoNL-Jumbo (toen Belkin) niet van de partij. Daarnaast staan er negen ProContinentale teams aan het vertrek en reizen zes continentale formaties af naar Harstad. Elke ploeg mag zes renners selecteren.
Alexander Kristoff is na het pensioen van Thor Hushovd de koning van het Noorse wielrennen. De rappe Katusha-renner had een enigszins tegenvallende Tour de France en wil zich in eigen land revancheren. Afgelopen jaar kwam hij heel dichtbij de eindzege. Kan hij dit jaar wel aan het langste eind trekken? Edvald Boasson Hagen leek aanvankelijk Hushovd op te volgen, maar hij kende enkele mindere jaren. Bij MTN-Qhubeka bloeit EBH weer op, mede door zijn hegemonie op de Noorse kampioenschappen met zeges in de weg- en de tijdrit. In de voorbije Ronde van Denemarken wist hij al een rit te winnen. Als hij zijn vorm doortrekt, is hij een gevaarlijke klant, aangezien hij – mits hij goed gemutst is – bergop ook lang meekan. Zijn Zuid-Afrikaanse ploeg neemt ook Theo Bos en Gerald Ciolek mee voor de sprints, en Louis Meintjes voor de klimkilometers.
Wat kan Ramon Sinkeldam in zijn terugkeer na de Tour de France waarin hij moest uitstappen? Giant-Alpecin heeft ook de snelle stagiair Max Walscheid in de gelederen. Andere sterke sprinters die zich in de debatten kunnen mengen, zijn Niccolo Bonifazio, Davide Cimolai (beiden Lampre-Merida) Bryan Coquard (Europcar), Sam Bennett (Bora-Argon 18), Yauheni Hutarovich (Bretagne-Séché Environnement) en Sondre Holst Enger (IAM Cycling).
Voor de rit met de bergop aankomst is het uitkijken naar Rein Taaramäe van Astana. De Est boekte afgelopen weekend zijn eerste eindzege op 2.HC-niveau in de Vuelta a Burgos. Ook Ben Hermans steekt in een goede vorm. De BMC-Belg kwam in de Ronde van Polen drie tellen tekort voor de eindzege en kan die lijn doortrekken naar Noorwegen. Wellicht kan zijn ploeggenoot Dylan Teuns verrassen. Mathias Frank kan ook uit de voeten als de weg omhoog loopt. De Zwitser behaalde in de Tour zijn eerste top tien-notering (achtste) in een grote ronde. De vraag is hoe de IAM-renner hersteld is van die drieweekse inspanning. Zijn teamgenoot Martin Elmiger werd in 2014 zevende, hij zal – samen met Stef Clement – ook zijn neus aan het venster kunnen steken.
Ilnur Zakarin verlengde deze week zijn contract bij Katusha en komt met een goede vorm uit Polen. Is die ene etappe met aankomst bergop genoeg voor hem om tijd te pakken op de sprinters? Giant-Alpecin mikt op Fredrik Ludvigsson en Lars van der Haar. Kunnen Linus Gerdemann en Fabian Wegmann namens Cult Energy iets uitrichten? Paul Voss (Bora-Argon 18) werd vorig jaar nog vijfde. De Duitser zal die prestatie maar al te graag willen herhalen.
Christian Odd Eiking, komend jaar FDJ, zal namens Joker in eigen land goed voor de dag willen komen. Een andere thuisrijder waar we op moeten letten is Eikings ploegmaat Vegard Stake Laengen. Daarnaast is het uitkijken naar de verrichtingen van de stagiairs bij verschillende teams. Zo starten onze landgenoot Antwan Tolhoek en Floris Gerts namens respectievelijk Tinkoff-Saxo en BMC. Daarnaast mag Rayane Bouhanni, het broertje van, zich bewijzen bij Cofidis.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Rein Taaramäe
*** Ben Hermans, Ilnur Zakarin
** Edvald Boasson Hagen, Alexander Kristoff, Paul Voss
* Martin Elmiger, Linus Gerdemann, Mathias Frank, Louis Meintjes
Website organisatie
Deelnemerslijst
Roadbook
Reglement
TV
Eurosport komt dagelijks met livebeelden. Dit zal elke dag na de Eneco Tour zijn (rond 17.00 uur) op het hoofdkanaal.
[poll id=”97″]
Eneco-Tour overweegt toch al om te verplaatsen op de kalender dus komt mooi uit…
Zie onderaan bericht
@ASF
Inderdaad, het tegenovergestelde misschien wel met de punten die dan op het spel staan en de spanning die daarmee gepaard gaat..
On: prachtig om terug te denken aan hoe Hushovd hier een paar jaar geleden een paar van z'n laatste overwinningen pakte, hoop dat zijn gedachte opvolger EBH hem pakt als hij zijn vorm door kan trekken!
Nog even en we rijden rond in Groenland , Spitsbergen of Nova Zembla , allemaal plaatsen waar geen hond naar de koers komt kijken , kan ook niet woont zowat geen mens , precies als die drie zandbakkoersen op het Arabisch schiereiland daar komt ook geen mens kijken.
Willem Barentz won ooit al de eerste editie van de Ronde van Nova Zembla ;-)
Ik kan het wel met je eens zijn. Iedere koers waar fraaie natuur is en waar de (Pro)Continentale renners er als zotten invliegen wordt hier op WF al richting WT geduwd. Alsof het decor verantwoordelijk is voor de amusementswaarde van de koers.
klopt ja daarom zei ik het ook. =)
Sinkeldam staat als reserve op de lijst en rijdt hier dus niet.
Giant-Alpecin meldt zelf dat Sinkeldam wel start. Van de lijst van de organisatie doet Fairly niet mee.
wederom een mooie voorbeschouwing
Wel de meeste prachtige omgeving. Veel wind en gaat op en af en veel tunnels dus.