Voorbeschouwing: BEMER Cyclassics 2024 – Een terugkerende strijd tussen aanvallers en sprinters
De WorldTour staat na de Tour de France zeker niet stil. De BEMER Cyclassics is de volgende wedstrijd op de WT-kalender. Op zondag 8 september kruisen de renners in het noorden van Duitsland, in Hanzestad Hamburg, de degens. Wie wordt de opvolger van Mads Pedersen? WielerFlits blikt vooruit!
Historie
Laatste winnaars BEMER Cyclassics
Laatste editie
Sensationeel: zo mogen we de ontknoping van de 26ste BEMER Cyclassics wel omschrijven. Maar voor het losbarsten van deze razendspannende finale, werd er in de eerste koersuren ook al stevig gekoerst. De vroege vlucht bestond uit slechts twee renners: Sergio Samitier (Movistar) en Julien Simon (TotalEnergies). Deze twee dappere avonturiers deden hun stinkende best om zo lang mogelijk uit te greep te blijven van het peloton, maar bleken een vogel voor de spreekwoordelijke kat.
Na het inrekenen van Simon en vervolgens ook Samitier reed het peloton in een rotvaart naar de tweede beklimming van de Waseberg, op zo’n 25 kilometer van de finish. Voordat de renners opdraaiden, waren er nog verschillende valpartijen. Onder anderen Jos van Emden en Nils Eekhoff gingen onderuit, maar zij konden hun weg vervolgen. Eenmaal op de Waseberg trokken de mannen van Alpecin-Deceuninck door.
Er vielen wat gaten, maar na de beklimming kwam bijna alles weer terug. Op de flanken van de derde keer Waseberg ontstonden er wel verschillen. Brandon McNulty legde er flink de pees op en de Amerikaan zorgde voor behoorlijk wat schade. Nadat hij af gaf, bleef er een groepje van vier over: Diego Ulissi, Marc Hirschi, Corbin Strong en Arnaud De Lie. De vier hadden een gaatje, maar werkten niet goed samen en dus besloot Ulissi er alleen vandoor te gaan. Het was van korte duur, want een achtervolgende groep keerde terug.
Meteen daarna ontsnapten Nils Politt en de snel herstelde McNulty. Kort daarna stak Yves Lampaert over, waardoor we een trio voorop kregen. Hun voorsprong bedroeg even 17 seconden, maar dit leek niet genoeg om het ook uit te zingen tot de streep. Maar door afstopwerk van BORA-hansgrohe – de ploeg van de ontsnapte Politt – begonnen ze toch met voorsprong aan de slotkilometer.
Maar de 26ste BEMER Cyclassics had nog een laatste plottwist in petto. Mads Pedersen rook het gevaar en probeerde over te steken. Dat lukte in extremis. De Deen ging over de aanvallers heen, maar moest nog wel de sprinters zien af te houden. Ook daarin slaagde hij, al was het zéér nipt. Met klein verschil verwees hij Danny van Poppel en Elia Viviani – na een zinderende finale – naar de plaatsen twee en drie.
Parcours
Vorig jaar was de BEMER Cyclassics in totaal 205,4 kilometer lang, dit jaar blijven de renners onder de tweehonderd (198,5) kilometer. Ze rijden na de start op de Jungfernstieg aan de noordkant Hamburg uit. Via plaatsen als Rellingen en Quickborn gaat het richting Barmstedt. Vorig jaar trokken de renners – eenmaal in Barmstedt – in noordelijke richting voor een lokale ronde die twee keer afgelegd moest worden.
Dit jaar kiest de organisatie er echter voor om vanuit Barmstedt meteen weer richting Hamburg te koersen, door onder meer Beveren, Oha en Etz. Op dat moment hebben de renners een goede 100 kilometer in de benen, maar moeten de echte hoogtemeters nog komen. Als we de tussensprint in Wedel zijn gepasseerd, volgt de traditionele finale in en rond Hamburg, met daarin een korte maar wel zeer pittige klim als scherprechter.
Met Hamburg aan de horizon beklimmen de renners na 135 kilometer voor het eerst de Waseberg (800 meter aan 8%). Niet de lengte of het stijgingspercentage maakt deze klim bijzonder lastig, maar juist het nerveuze koersgedrag door de smalle straten van de sjieke wijk Blankenese zorgt voor een extra moeilijkheidsgraad. Na de eerste passage is het nog 63 kilometer tot de daadwerkelijke finish.
Na de eerste keer Waseberg rijden de renners meteen naar de streep in Hamburg. Vanaf daar is het nog 47 kilometer te gaan. De coureurs rijden dan in tegengestelde richting weer richting Blankensee, waar een lokale ronde wacht van acht kilometer. In dat rondje ligt de Waseberg, die nog twee keer beklommen gaat worden. Op 24 kilometer van de finish volgt de voorlaatste passage en met nog 16 kilometer te gaan is het nog een laatste keer klimmen naar de top.
In totaal krijgen de renners dus drie keer de 800 meter lange muur voorgeschoteld, maar is het voor de puncheurs ook genoeg om een sprint te ontlopen? De laatste jaren bleek het vaak een dubbeltje op zijn kant, al trokken de rappe mannen net wat vaker aan het langste eind.
De sprinters krijgen na de laatste keer Waseberg nog 16 kilometer de tijd om, waar nodig, de schade te herstellen en om hun sprinttreinen op de rails te krijgen. De laatste rechte lijn op de Mönckebergstraße in Hamburg is 500 meter lang en breed genoeg voor een koninklijke sprint.
Zondag 8 september, BEMER Cyclassics: Hamburg – Hamburg (198,5 km)
Start: 11.15 uur
Finish: rond 15.45 uur
Favorieten
To sprint, or not to sprint? In de BEMER Cyclassics zijn meerdere scenario’s mogelijk. Vorig jaar mondde de wedstrijd op het laatste moment uit in een (atypische) sprint van een omvangrijke groep, maar in 2022 voltrok zich een ander koersscenario en zagen we een kleine kopgroep (met onder meer winnaar Marco Haller en Wout van Aert) strijden om de winst. Het eerste ‘achtervolgende’ peloton zat toen slechts op negen seconden.
Met andere woorden: het verschil tussen een veredelde massasprint en een vlucht is bijzonder klein in deze wedstrijd. Gezien het sprintveld en de hoeveelheid ploegen die een rappe man mee hebben, dichten we het scenario ‘sprint’ de grootste kansen toe. Maar één moment, zoals een massale val in aanloop naar de Waseberg of een verschroeiende demarrage op deze helling, kan het koersverloop veranderen.
Mocht de wedstrijd uitdraaien op een sprint, dan zijn er genoeg snelle mannen die mogen dromen van de zege. Onze topfavoriet luistert naar de naam Jasper Philipsen. De sprintkanon is de kopman bij uitstek bij Alpecin-Deceuninck. De Vlam van Ham stond al twee keer aan het vertrek van deze Duitse eendagskoers. Bij zijn eerste deelname in 2019 werd hij slechts 34ste, twee jaar later was hij al zesde. Dat belooft voor komende zondag. Philipsen hoeft als sterke klassiekercoureur geen schrik te hebben van de Waseberg en is intrinsiek een van de snelste renners van het pak.
Maar de concurrentie zal zich niet zomaar neerleggen bij een zege van Philipsen. Er geven nog enkele topsprinters acte de présence. Lidl-Trek heeft met Jonathan Milan een topfavoriet in de gelederen. De oersterke Italiaan is misschien wel dé man in vorm, getuige zijn drie overwinningen in de Deutschland Tour en twee sprintzeges in de Renewi Tour. In die laatste rittenkoers rekende hij twee keer vlotjes af met Philipsen. Zegt dit iets over de waardeverhoudingen voor komende zondag? In het verleden behaalde resultaten, bieden vaak geen garantie voor de toekomst.
Philipsen en Milan waren succesvol in de voorbije Renewi Tour, maar voor twee andere snelheidsduivels – Tim Merlier en Olav Kooij – verliep de ronde een stuk minder rooskleurig. De razendsnelle Belg kwam in de eerste etappe hard ten val in de eindsprint – na een ongelukkige botsing met Dylan Groenewegen – en moest de rittenkoers vroegtijdig verlaten. Merlier hield er echter geen serieuze blessures aan over en zijn herstel verliep de voorbije dagen voorspoedig. Is de sprinttroef van Soudal Quick-Step echt weer helemaal hersteld, en klaar om een gooi te doen naar de zege?
Olav Kooij zit in een beetje in hetzelfde schuitje, want de rappe man van Visma | Lease a Bike viel ook letterlijk uit de Renewi Tour. De Nederlander kwam – in tegenstelling tot Merlier – niet eens aan sprinten toe. Kooij kwam in de openingsetappe naar Bilzen onderweg hard ten val. Hij wist gebutst en geschaafd nog wel zijn weg te vervolgen en de finish te bereiken, maar verder koersen bleek niet mogelijk. De schade voor Kooij bleek achteraf nog mee te vallen, waardoor hij nu weer een rugnummer kan opspelden voor de BEMER Cyclassics. Maar hoe is het met zijn vorm gesteld?
Met de vorm van Arnaud De Lie zit het wel snor. Dat bleek wel in de slotrit van de eerder aangehaalde Renewi Tour. De Belgische kampioen kon op weg naar Geraardsbergen als enige de ontketende Tim Wellens bijbenen, en hem vervolgens kloppen in de sprint. Het was voor De Lie zijn eerste ‘echte’ zege in de tricolore trui. Dit zal de renner van Lotto Dstny een boost geven richting zijn resterende najaarsdoelen. De Lie kan met zijn vlijmscherpe finish gokken op de sprint, maar heeft ook de klasse en inhoud om onderweg koers te maken, zelfs op de Waseberg.
Andere snelle renners die zich willen en zullen plaatsen in een (eventuele) sprint, zijn Alexander Kristoff (Uno-X Mobility) en Biniam Girmay (Intermarché-Wanty). Kristoff won de BEMER Cyclassics al eens in 2014 en is op zijn 37ste nog altijd even gevaarlijk, zeker na een lastige koers. Dit geldt tevens voor de dertien jaar jongere Girmay, een oud-ploeggenoot van Kristoff. De Eritrese winnaar van de groene trui in de afgelopen Tour kon niet imponeren in de recente Renewi Tour, maar had deze wedstrijd wellicht nodig om weer naar zijn allerbeste niveau te groeien.
Verder schrijven we de namen op van thuisfavorieten Phil Bauhaus (Bahrain Victorious) en Max Kanter (Astana Qazaqstan), Juan Sebastián Molano (UAE Emirates), Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), Fernando Gaviria (Movistar), Caleb Ewan, Luka Mezgec (Jayco AlUla), Tobias Lund Andresen (dsm-firmenich PostNL) en Elia Viviani (INEOS Grenadiers).
De laatste sprinters die we toch willen noemen, zijn Marijn van den Berg (EF Education-EasyPost), Giacomo Nizzolo (Q36.5), Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech), Alberto Dainese (Tudor), Paul Penhoët (Groupama-FDJ), Luke Lamperti (Soudal Quick-Step), Bryan Coquard (Cofidis) en een duo van Red Bull-BORA-hansgrohe: Jordi Meeus en Danny van Poppel. Die laatste stond vorig jaar als runner-up op het podium. Staat de Nederlander dit jaar wel op het hoogste schavotje?
Het sprintveld in deze BEMER Cyclassics oogt indrukwekkend, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ook een sprint te zien zullen krijgen in de straten van Hamburg. Er is in deze koers namelijk een gerede kans dat een sterke kopgroep uit de klauwen blijft van het peloton. Of dat een succesvolle late uitval de plannen van de sprinters dwarsboomt. Er staan ook genoeg renners aan het vertrek, die maar wat graag een (massa)sprint willen ontlopen.
Dan denken we bijvoorbeeld aan Spaans kampioen Alex Aranburu, die dan wel de snelheid heeft om een sprint van een kleine groep naar zijn hand te zetten. Dit geldt ook voor Mike Teunissen (Intermarché-Wanty), Dorian Godon (Decathlon AG2R) en Nils Politt (UAE Emirates). Dit zijn gevaarlijke outsiders die bovendien in een uitstekende vorm verkeren. Net als Søren Kragh Andersen (Alpecin-Deceuninck), Christophe Laporte (Visma | Lease a Bike), Matteo Trentin (Tudor), Davide Ballerini (Astana Qazaqstan) en Fred Wright (Bahrain Victorious).
We houden – tot slot – ook rekening met Andrea Vendrame (Decathlon AG2R), Renewi Tour-winnaar Tim Wellens (UAE Emirates), Tim van Dijke (Visma | Lease a Bike), Maximilian Schachmann en ex-winnaar Marco Haller (Red Bull-BORA-hansgrohe), Axel Zingle (Cofidis) en Florian Vermeersch (Lotto Dstny).
Favorieten volgens WielerFlits
**** Jasper Philipsen
*** Jonathan Milan, Arnaud De Lie
** Olav Kooij, Biniam Girmay, Tim Merlier
* Danny van Poppel, Christophe Laporte, Dorian Godon, Axel Zingle
Website organisatie
Deelnemerslijst
Weer en TV
In start- en finishstad Hamburg is het komende zondag redelijk goed toeven. Het is zeker niet te warm, maar in de middaguren stijgt het kwik toch richting de 25 graden. De zon krijgt bovendien de ruimte om door te breken. Wel is er een kleine kans op een regenbui. Er staat een matige tot zwakke wind vanuit het oosten.
De 27ste editie van de BEMER Cyclassics is live te volgen op televisie. Schakel naar HBO Max en Discovery+ voor de live-uitzending. Bekijk alle tv-zenders en de exacte uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.