Voorbeschouwing: Classic Brugge-De Panne 2025 – Elke topper aanwezig op WK van de sprinters
Jasper Philipsen was vorig jaar de snelste - foto: Cor Vos
woensdag 26 maart 2025 om 13:06

Voorbeschouwing: Classic Brugge-De Panne 2025 – Elke topper aanwezig op WK van de sprinters

Sprintalarm! Woensdag 26 maart wordt in West-Vlaanderen de Classic Brugge-De Panne verreden. Op de erelijst van de wedstrijd pronken veel snelle mannen van het hoogste niveau en dit jaar zou daar zomaar weer een spurtbom aan toegevoegd kunnen worden. Het deelnemersveld is indrukwekkend met onder meer Tim Merlier, Jasper Philipsen, Olav Kooij en Jonathan Milan WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie


Parcours

De Classic Brugge-De Panne houdt zich dit jaar vast aan haar DNA dat het de voorbije jaren heeft opgebouwd. Dat betekent géén passage over de lastige Kemmelberg meer, wél een echte sprintkoers met de passage door De Moeren als hoogtepunt.

Starten doen we naar goede gewoonte in Brugge. Vanuit de oude stad beginnen de renners aan een tocht van 195,6 kilometer. In de eerste 53 kilometer gaat het voornamelijk in zuidwestelijke richting. West-Vlaamse dorpjes als Loppem, Heidelberg, Ichtegem, Eernegem, Koekelare, Gistel, Middelkerke, Nieuwpoort en Pervijze krijgen hun passages mee, alvorens het plaatselijke parcours in en rond De Panne opdoemt.

De plaatselijke omloop is met zijn 42,9 kilometer quasi identiek aan dat van vorig jaar, en moet 3,5 keer worden afgewerkt. Vanuit de aankomstlijn in de Zeelaan in De Panne, gaat het via Koksijde en Veurne (met al haar bijhorende deelgemeenten) naar de gevreesde passage langs de poldervlakte van De Moeren. Daar kunnen de waaierspecialisten hun hartje ophalen en telkens op 11,9 kilometer van de streep trachten het peloton in meerdere stukken te doen scheuren.

Na De Moeren worden de vlakten minder open. Langs onder andere Plopsaland wordt het peloton naar Adinkerke en later terug naar De Panne gestuurd.

De eerste sprint wordt eigenlijk al op de brede Kerkstraat gereden, waar het van cruciaal belang is om je goed te positioneren voor de linke laatste bocht naar rechts op de Zeelaan in De Panne. Op 400 meter van de streep draaien de renners de aankomststraat op die niet volledig recht is.

Woensdag 26 maart: Brugge – De Panne (195,6 km)
Officiële start: 12.30 uur
Finish: tussen 17.05 en 17.30 uur


Favorieten

De weersomstandigheden in acht genomen, moeten we woensdag echter niet al te veel waaiergevaar verwachten in deze vlakke eendagsklassieker. Met een windkracht van twee Beaufort is een massasprint met een groot peloton het meest realistische scenario.

De kijker moet daar niet rouwig om zijn. De wedstrijd zelf wordt misschien niet de meest boeiende van het seizoen, maar het slot wordt zeker om van te smullen. Bij de 16 deelnemende WorldTeams – zoek niet naar Decathlon AG2R en INEOS Grenadiers – vinden we zowat alle snelste mannen ter aarde terug. Met name de hele huidige Grote Vier van het sprinten vindt zijn weg naar Brugge en De Panne.

Merlier aan het feest in Parijs-Nice – foto: Cor Vos

Als het op de pure snelheid aankomt, dan heeft Tim Merlier wat ons betreft nog altijd een streepje voor. Oké, vorig jaar werd hij er hier wel opgelegd door Jasper Philipsen, maar Merlier kreeg toen geen vrije baan en daar was hij achteraf helemaal niet over te spreken. Van alle kanonnen is de Europese kampioen ditmaal misschien wel het meest indrukwekkend uit de startblokken geschoten. Zes keer was hij al succesvol, met telkens twee zeges in de AlUla Tour, UAE Tour en recent in Parijs-Nice.

Daarna mikte Merlier niet op Nokere Koerse, zoals de vorige drie jaar het geval was, of Milaan-San Remo, maar nam hij tijd om bij te tanken voor de komende sprintklassiekers, met niet alleen deze Classic Brugge-De Panne, maar ook Gent-Wevelgem, de Scheldeprijs en Parijs-Roubaix als zijn hoofddoelen. Soudal Quick-Step zal het bovendien van zijn resultaten moeten hebben, want met een geblesseerde Paul Magnier en Remco Evenepoel blijven er nog maar weinig leiders over bij de troepen van Jurgen Foré.

Jasper Philipsen kende dan weer niet de ideale aanloop na zijn valpartij in volle finale van Nokere Koerse, maar in Milaan-San Remo kon hij wel zijn rol spelen in dienst van Mathieu van der Poel. Achteraf sprak de kopman van Alpecin-Deceuninck over een niet zo goed gevoel, maar wellicht hielp La Primavera om zijn spieren los te maken en bij te dragen aan zijn herstel. Dan moet Philipsen zichzelf kunnen opvolgen.

Jonathan Milan in Tirreno-Adriatico – foto: Cor Vos

Terwijl Merlier de grote man was in Parijs-Nice, deed Jonathan Milan hetzelfde in Tirreno-Adriatico. De Italiaan van Lidl-Trek, die ook nog eens elk jaar aan snelheid en kracht lijkt te winnen, zette de rest daar twee keer op zijn nummer. In de Vlaamse klassiekers moet Milan het nog allemaal bewijzen, maar alle signalen lijken goed voor de Italiaan om zich in ieder geval naast Merlier en Philipsen te zetten. In het Midden-Oosten maakte hij het Merlier in ieder geval knaplastig, terwijl het in Italië vooral duels met Olav Kooij werden.

En de kopman van Visma | Lease a Bike is er ook hier bij, als vierde pion van de Grote Vier der sprinters. Naast sprintsnelheid, lijkt Kooij dit seizoen vooral aan inhoud te hebben gewonnen. In Tirreno-Adriatico won hij een vrij lastige sprint, terwijl hij in een voor sprinters knaplastige editie van Milaan-San Remo ‘gewoon’ als achtste over de streep kwam. De ziekte die hem uit de UAE Tour hield, is duidelijk helemaal verwerkt voor Kooij, die zijn vaste lead outs Daniel McLay en Niklas Behrens meekrijgt.

Maar die vier zijn dus niet de enige snelle mannen aan de start. Ook van Dylan Groenewegen kun je verwachten dat hij niet ver van de sprinttop aanleunt, ook al is zijn laatste zeer goede sprint alweer van de AlUla Tour geleden. Daarna viel de sprinter van Jayco AlUla vol op zijn hoofd in de UAE Tour, wat toch enig herstel vergde. Fabio Jakobsen reed in de UAE Tour dan weer twee veelbelovende sprints, maar moest vervolgens vermoeid uit Parijs-Nice stappen.

Hoe vergaat het de Nederlandse kampioen? – foto: Cor Vos

Met Sam Welsford (Red Bull-BORA-hansgrohe) en Phil Bauhaus (Bahrain Victorious) starten ook de twee mannen die al vroeg op het seizoen sterk uitpakten in de Tour Down Under, maar die vorm op Europees grondgebied doortrekken is vaak niet gemakkelijk. Dan kijken we misschien eerder naar mannen als Milan Fretin (Cofidis) en Emilien Jeannière (TotalEnergies) die de laatste weken tekenen van topvorm gaven.

Hebben we daarmee alle topsprinters genoemd? Nog lang niet, want ook Gerben Thijssen, Arne Marit (Intermarché-Wanty), Juan Sebastian Molano (UAE Emirates XRG), Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), Matteo Malucelli en Max Kanter (XDS Astana), Hugo Hofstetter (Israel Premier Tech), Arnaud De Lie en Elia Viviani (Lotto), Paul Penhoët (Groupama-FDJ), Tobias Lund Andresen (Picnic PostNL), Alexander Kristoff en Søren Wærenskjold (Uno-X Mobility), Alberto Dainese (Tudor) en Pierre Barbier (Wagner Bazin WB) zullen een gooi naar een ereplaats doen.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tim Merlier
*** Jasper Philipsen, Jonathan Milan
** Olav Kooij, Dylan Groenewegen, Milan Fretin
* Phil Bauhaus, Emilien Jeannière, Sam Welsford, Fabio Jakobsen

Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)


Weer en TV

De Classic Brugge-De Panne is live te volgen in België en Nederland. Sporza, op VRT1, zal de koers uitzenden vanaf 15.00 uur. HBO Max begint de uitzending vanaf datzelfde tijdstip.

Zoals gezegd moeten we niet op hevige wind rekenen. In De Moeren blaast de wind amper aan 2 à 3 Beaufort vanuit het zuidoosten. Daarnaast krijgt de zon de hele namiddag vrij spel, met temperaturen tot 15 graden Celsius.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.