Voorbeschouwing: Deutschland Tour 2024 – Toppers kruisen de degens in explosieve ronde
Is Mads Pedersen voldoende hersteld van zijn valpartij in de Ronde van Polen? - foto: Cor Vos
woensdag 21 augustus 2024 om 07:30

Voorbeschouwing: Deutschland Tour 2024 – Toppers kruisen de degens in explosieve ronde

In de maand augustus krijg je als wielerfan haast lasogen van het kijken naar de koers. De wedstrijden volgen elkaar in sneltreinvaart op. Komende woensdag begint in Schweinfurt de 39ste editie van de Lidl Deutschland Tour. Aan de start zien we de nodige grote namen. Maar wie gaat er met de hoofdprijs vandoor? WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

De Deutschland Tour trapte vorig jaar af met een proloog van net iets meer dan twee kilometer in Sankt Wendel. Dit bleek spek naar de bek van Ethan Vernon. De toen nog voor Soudal Quick-Step-uitkomende Brit liet in de stad met een rijke mountainbike – en veldritgeschiedenis zien dat hij meer kan dan alleen sprinten. Vernon – die tegenwoordig zijn koerskilometers afmaalt in het tenue van Israel-Premier Tech – rekende in een nagelbijter af met Mads Pedersen en Maikel Zijlaard en mocht zo de eerste leiderstrui aantrekken.

Vernon kon niet lang genieten van zijn leidende positie in het algemeen klassement, want in de daaropvolgende rit moest hij het kleinood alweer afstaan. Een troost: hij gaf de trui door aan zijn (toenmalige) ploegmaat Ilan Van Wilder. De Belg reed in de zeer lastige finale naar Merzig weg met Felix Großschartner en Pavel Sivakov en wist zijn twee medevluchters niet veel later te vloeren in de sprint. Het was een bijzonder moment voor de jonge Van Wilder, aangezien het nog maar zijn eerste zege was bij de beroepswielrenners.

Als klap op de vuurpijl mocht hij zich nog een tweede keer op het podium melden, als nieuwe leider in de Deutschland Tour. Alleen: de verschillen in de top van het klassement waren zeer klein, en dat met nog twee verraderlijke etappes naar Winterberg en Essen voor de boeg. Voor de renner van Soudal Quick-Step was het dus zaak om de bij de les te blijven en dit deed Van Wilder voorbeeldig.

De Belg wist zijn belangrijke concurrenten voor de eindzege in bedwang te houden, ook al werd hij nog wel onder vuur genomen. In Winterberg kwam Gregor Mühlberger na een knappe solo als eerste over de finish, maar de Oostenrijker was niet meteen een gevaar voor de leidende positie van Van Wilder. De rit naar Essen mondde dan weer uit in een sprint met een uitgedunde groep en daarin trok de Est Madis Mihkels namens Intermarché-Circus-Wanty aan het langste eind.

Arvid de Kleijn bleek de snelste in de slotetappe – foto: Cor Vos

Hiermee was het gevaar voor Van Wilder geweken, want in de vlakke slotrit van Hannover naar Bremen kwam hij op geen enkel moment meer in de problemen. De laatste sprintconfrontatie in deze Deutschland Tour werd gewonnen door Arvid de Kleijn. De Nederlander van Tudor werd na afloop dus betrokken in de festiviteiten. Net als eindwinnaar Ilan Van Wilder en de nummers twee en drie in de eindstand, Großschartner en mister consistency Danny van Poppel.

Eindklassement Deutschland Tour 2023
1. flag-be Ilan Van Wilder (Soudal Quick-Step) in 17u01m18s
2. flag-at Felix Großschartner (UAE Emirates) op 11s
3. flag-nl Danny van Poppel (BORA-hansgrohe) op 13s
4. flag-fr Pavel Sivakov (INEOS Grenadiers) z.t.
5. flag-es Alex Aranburu (Movistar) op 17s


Parcours

De organisatie van de Deutschland Tour heeft – in vergelijking met vorig jaar – weinig verrassingen in petto. De renners beginnen ook nu weer met een proloog van dit keer net geen drie kilometer. Daarna volgen er vier ritten-in-lijn met aankomsten in Heilbronn, Schwäbisch Gmünd, Villingen-Schwenningen en Saarbrücken. Waar de koers vorig jaar met Essen, Hannover en Bremen meerdere grote Duitse steden aandeed, kiest men nu voor een meer ‘ruraal’ karakter.

Ook opvallend: het uitgetekende parcours lijkt – op het eerste gezicht – wat minder zwaar, toch zeker in vergelijking met de editie van 2023. Toen kregen de renners nog een aankomst bergop (de rit naar Winterberg) voor hun kiezen, maar daar is dit jaar geen sprake van. De puncheurs zullen nog altijd in hun handen wrijven bij het bestuderen van het routeboek, maar ook de (sterke) sprinters komen voldoende aan hun trekken.

Het is verder belangrijk om te vermelden dat de organisatie onderweg bonificatieseconden uitdeelt aan de renners. Aan de finish van elke etappe – met uitzondering van de proloog – liggen er tien, zes en vier boniseconden klaar voor de nummers één, twee en drie in de daguitslag. En daar blijft het niet bij, want in de finale van elke rit volgt er ook een tussensprint, goed voor drie, twee en één seconden.

Etappes Lidl Deutschland Tour

Woensdag 21 augustus, Proloog: Schweinfurt – Schweinfurt (2,9 km)

De 39ste editie van de Deutschland Tour gaat dus van start met een rit tegen de klok. Erg lang hoeven de renners niet op hun tijdritfiets te zitten, aangezien het hier gaat om een proloog van slechts 2,9 kilometer. Vorig jaar was Sankt Wendel het decor voor de inleidende tijdrit, nu is die eer toebedeeld aan Schweinfurt. Dit is een stad van ruim 50.000 inwoners in het noordwesten van de deelstaat Beieren en gelegen aan de rivier de Main.

Over de proloog zelf kunnen we kort zijn, aangezien het parcours biljartvlak is, al volgen er onderweg nog wel vijf bochten. Er zullen dan ook niet al te grote verschillen ontstaan en het lijkt vooral een ideale gelegenheid om al eens wat spanning op de benen te zetten, met het oog op wat nog komt. Niet vergeten: aan de streep ligt wel een eerste ritzege en de leiderstrui voor het oprapen.

Start: 13.48 uur (eerste renner)
Finish: rond 15.53 uur (laatste renner)


Donderdag 22 augustus, Etappe 1: Schweinfurt – Heillbron (177 km)

Op dag twee van de Deutschland Tour verlaat het peloton Schweinfurt. In 176,3 kilometer rijdt het peloton in zuidoostelijke richting naar Heilbronn. We verlaten deelstaat Beieren, aangezien de finishstad is gelegen in de nabijgelegen deelstaat Baden-Württemberg. Met een inwoneraantal van ruim 125.000 is Heilbronn niet zomaar een stad.

Leuk om te weten: In Heilbronn stichtte Carl Heinrich Knorr in 1838 de specerijendrogerij die voortleeft in Unilevers grootste merk, Knorr. Ook de bekende schrijfster, Victoria Wolff (1903-1992), – bekend van de roman Gast in der Heimat – komt hier vandaan.

Maar genoeg over Heilbronn: wat kunnen we verder vertellen over de kilometers richting deze stad? Nou, dat het parcours zeker niet rechttoe-rechtaan is en dat er onderweg wel wat hoogtemeters moeten worden overwonnen. De eerste beklimming die meetelt voor het bergklassement, die naar Kupprichhausen (1,4 km aan 6,2%), volgt na tachtig kilometer koers. Het is de eerste van in totaal twee gecategoriseerde hellingen.

De tweede en laatste klim van de dag (1,6 km aan 7,5%) doemt op met nog iets minder dan vijftien kilometer te gaan en voert naar hotel Jägerhaus. Dit is voor de springveren in het peloton misschien wel een ideaal wegspringmoment op weg naar de finish, in de wetenschap dat vlak na de top nog een sprint volgt voor bonificatieseconden. Na deze bonisprint wacht er een korte maar wel snelle afdaling en enkele vlakke kilometers naar de streep.

Start: 12.45 uur
Finish: tussen 16.40 en 17.05 uur


Vrijdag 23 augustus, Etappe 2: Heilbronn – Schwäbisch Gmünd (173 km)

In de stad waar de renners donderdag finishen, Heilbronn, is ook de start gepland voor de tweede rit-in-lijn. Met drie gecategoriseerde hellingen en nog heel wat bulten die niet meetellen voor het bergklassement, kunnen we de etappe wellicht bestempelen als de koninginnenrit van deze Deutschland Tour. De eerste kuitenbijter volgt al na goed twintig kilometer, op weg naar Löwenstein (2,6 km aan 5,3%).

Het is een voorbode voor een pittige dag in het zadel, over op- en afgaande wegen, op weg naar de steile klim richting Obergröningen (1,8 km aan 7,6%) en een eerste tussensprint in Abtsgmünd. Van daaruit gaat het in gestrekte draf naar Mögglingen. In deze plaats in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg begint de echte finale, want met nog goed 45 kilometer op de teller wacht de zwaarste scherprechter van de dag.

De klim naar Lauterburg is bijna drie kilometer lang en stijgt aan een gemiddelde van liefst 8,3%, met richting de top ook uitschieters in de dubbele cijfers. Hier wordt het kaf wellicht van het koren gescheiden, al moet een aanvaller wel van erg goeden huize komen om een solo af te ronden. Er volgen immers nog veertig kilometer richting de finish in Schwäbisch Gmünd, een plaats van zo’n 60.000 inwoners, gelegen in het Ostalbkreis.

Met nog goed twintig kilometer te gaan passeren de renners al eens de finish in Schwäbisch Gmünd. De kilometers die dan nog moeten worden afgelegd, zijn grotendeels vlak, maar dat wil niet zeggen dat we ook een clash krijgen tussen de rappe mannen. In de laatste kilometer richting de arrivée loopt de weg nog stevig (7%) omhoog. Een vervelende bijkomstigheid voor de sprinters, maar goed nieuws voor de wielerfan!

Start: 12.40 uur
Finish: tussen 16.40 en 17.00 uur


Zaterdag 24 augustus, Etappe 3: Schwäbisch Gmünd – Villingen-Schwenningen (212 km)

Ook in de voorlaatste etappe wordt het klimwerk niet geschuwd, maar lijkt de kans op een klassieke sprint op het eind toch vrij groot. In de eerste pakweg negentig kilometer is het nog wel even flink doorbijten voor de sprinters, want na de start in Schwäbisch Gmünd volgen er met de beklimmingen naar Ochsenwang (3,2 km aan 10,5%), Bad Urach-Sirchingen (4,4 km aan 5,5%) en de Traifelberg (1,8 km aan 9,5%) drie flinke obstakels.

Op de flanken van deze beklimmingen in de Schwäbische Alb is het zeker mogelijk om het peloton uiteen te ranselen, maar of dit ook zal gebeuren is maar zeer de vraag. De klimmetjes doemen namelijk al zeer vroeg op: na de top van de Taifelberg moet het peloton nog ruim 120 kilometer afhaspelen, wat aanvallers toch wel wat angst zal inboezemen. Renners met ambities voor de rit- of eindzege, zullen hier nog niet het achterste van hun tong laten zien.

Dit zal waarschijnlijk ook niet gebeuren op de laatste beklimming (3,1 km aan 5,4%) die meetelt voor het bergklassement, die de renners brengt naar Albstadt, waar de mountainbikers bijna jaarlijks neerstrijken voor de Wereldbeker of kampioenschappen. In de daaropvolgende kilometers staan er nog twee tussensprints – in Schörzingen en Schwenningen – op het programma, gevolgd door een niet al te lastige finale.

De laatste twintig kilometer richting en rond Villingen-Schwenningen zijn niet volledig vlak, maar doorgewinterde profs zullen er hun hand niet voor omdraaien. En toch: na ruim tweehonderd kilometer en bijna 3.000 hoogtemeters, zal de vermoeidheid in de benen kruipen. Dit zou weleens in de kaart kunnen spelen van de avonturiers, die wellicht een kans ruiken om de nog aanwezige rappe mannen een loer te draaien.

Start: 11.50 uur
Finish: tussen 16.40 en 17.05 uur


Zondag 25 augustus, Etappe 4: Annweiler am Trifels – Saarbrücken (172 km)

In de slotetappe van de Deutschland Tour 2024 zal er waarschijnlijk worden gesprint om de dagzege. Toch? De snelheidsduivels zullen onderweg dan wel drie gecategoriseerde beklimmingen moeten overleven, gevolgd door een verraderlijke finale. Maar voor het zover is, vertrekken ze vanuit Annweiler am Trifels, gelegen in het Paltserwoud, een middelgebergte in het zuidwesten van Duitsland.

Het mag dus geen verbazing wekken dat we al snel (na nog geen dertig kilometer) de eerste beklimming krijgen voorgeschoteld, en dat is niet zomaar een klim. Het is namelijk de langste helling in deze ronde met een lengte van iets meer dan vijf kilometer, aan een gemiddelde van 7,4%. De Kalmit is de hoogste piek in het Paltserwoud en de op één na hoogste in de Pfalz in Duitsland. Het ligt ruim 600 meter boven zeeniveau.

We verwachten alleen niet al te veel spektakel op de klim, want eenmaal boven is het nog bijzonder ver tot de finish. Na de afdaling van de Kalmit klimmen de renners nog richting Elmstein en Iggelbach, maar op de top worden er opvallend genoeg geen bergpunten uitgereikt. Dit is wel het geval op de beklimming naar het plaatsje Großbundenbach (2,3 km aan 5,1%) en die naar Ormesheim (1,9 km aan 6,7%).

In Ormesheim is het gedaan met het officiële klauterwerk, maar helemaal gedaan met klimmen? Dat is zeker niet het geval, want in de laatste dertig kilometer volgen er nog drie hupjes om het verschil te maken. De laatste twee hindernissen (een klimmetje van één kilometer à 6%) volgen op de lokale ronde in Saarbrücken, het politieke, economische en culturele centrum van Saarland, die twee keer moet worden afgelegd. Na iets meer dan 180 kilometer zijn de renners er vanaf en kennen we de laatste rit- en eindwinnaar van de Deutschland Tour.

Start: 12.30 uur
Finish: tussen 16.40 en 17.05 uur


Favorieten

De organisatie is er – ondanks de ‘concurrentie’ van de Vuelta a España en andere rittenkoersen – in geslaagd om een zeer fraai startveld samen te stellen. Het deelnemersveld van de 39ste Lidl Deutschland Tour bestaat uit liefst twaalf WorldTeams, vijf ProTeams, twee Continental-ploegen en de nationale selectie van Duitsland. En als we dan kijken naar de aanwezige WorldTeams, dan zien we dat er heel wat toppers hun deelname hebben toegezegd.

Maar wie komen er allemaal in aanmerking voor de eindzege? Een topfavoriet aanwijzen is nog niet zo evident, gezien het ontbreken van een echte bergrit om het kaf van het koren te scheiden. In de proloog worden de kaarten al een eerste keer geschud, maar zal het eerder uitdraaien op een secondenspel. In de daaropvolgende ritten krijgen de puncheurs voldoende mogelijkheden om de boel in vuur en vlam te zetten, maar of ze daarmee ook de sterke sprinters overboord kunnen gooien…

Mads Pedersen – foto: Cor Vos

Een renner die in staat is om koers te maken, maar ook kan terugvallen op een ijzersterke sprint: Mads Pedersen. De krachtpatser van Lidl-Trek staat dit jaar opvallend genoeg niet aan de start van zijn thuisronde, de Ronde van Denemarken, maar dus wel in buurland Duitsland. En we doen er goed aan om Pedersen met stip te noteren voor de eindoverwinning. De wereldkampioen van Harrogate kan in elke etappe scoren en daarmee welkome bonificatieseconden sprokkelen. Er is wel één maar: in de Ronde van Polen moest hij opgeven na een val. Is Pedersen alweer voldoende hersteld om hier mee te doen voor eindwinst?

Of spelen ze bij Lidl-Trek op de verrassing en trekken ze de kaart van Jonathan Milan? De 23-jarige Italiaan kwam na zijn zeer succesvolle Giro d’Italia (drie ritzeges en de puntentrui) nauwelijks meer in actie. De voorbije maanden stonden in het teken van het olympisch baantoernooi, maar nu richt Milan zijn vizier weer op het wegwielrennen. Hij trapt zijn tweede seizoenshelft af in Duitsland en reken maar dat de sterke sprinter tot op het bot gemotiveerd is om het beste van zichzelf te laten zien. Maar is dat ook genoeg om een rol van betekenis te spelen in het klassement?

Filippo Ganna – foto: Cor Vos

Wie Lidl-Trek en Pedersen van de eindzege wil afhouden, zal van zeer goeden huize moeten komen. Maar als er iemand is die in staat is om de winnaar van Gent-Wevelgem het vuur aan de schenen te leggen, dan is het wel Ethan Hayter. De Brit is namelijk ontzettend veelzijdig en dat komt goed van pas in deze Deutschland Tour. De coureur van INEOS Grenadiers is een echte proloogspecialist, beschikt over een vlijmscherpe sprint en staat bergop meer dan zijn mannetje. Het is alleen de vraag of hij alweer volledig is hersteld van zijn pijnlijke glijpartij in de ploegenachtervolging op de Olympische Spelen.

Binnen de ploeg van INEOS Grenadiers is het niet alleen uitkijken naar de verrichtingen van Ethan Hayter. De formatie stuurt met Filippo Ganna nog een bewezen hardrijder naar de Deutschland Tour. De Italiaan was de voorbije weken eveneens actief in Parijs voor het olympisch tijdrit- en baantoernooi. Echt veel tijd om de batterijen weer op te laden, is Ganna dus niet gegund. Of heeft het allemaal geen vat op de tempobeul uit Verbania? Met zijn ijzesterke tijdrit, maar ook sprint en punchkwaliteiten moet hij een heel eind kunnen komen.

Alexander Kristoff – foto: Cor Vos

Een andere sterke spurter die met meer dan een schuin oog zal kijken naar het eindklassement, is Alexander Kristoff. De Noor mag dan inmiddels 37 jaar oud zijn, de renner van Uno-X Mobility laat dit seizoen zien dat hij nog allerminst is versleten. De zegeteller van Kristoff staat dit jaar alweer op zes. Eerder deze maand was hij nog bijzonder goed op dreef in de Arctic Race of Norway. Met twee sprintzeges liet hij in eigen land zien dat het met zijn vorm wel snor zit, en dat hij klaar is om een hoofdrol te vertolken in de belangrijkste Duitse rittenkoers.

Een hoofdrol vertolken, Kristoff deed het overigens al in eerdere edities van de Deutschland Tour. Zo werd hij drie jaar geleden nog derde in de eindstand, in een ronde die qua lastigheidsgraad erg doet denken aan de komende editie. Is de Kristoff van nu ook nog in staat om de vele Duitse klimmetjes te overleven? Als de machtssprinter in staat is om zijn wagonnetje aan te haken, is hij een zeer te duchten concurrent voor Pedersen en co.

Georg Steinhauser – foto: Cor Vos

Nu we toch in de hoek zitten van de sterke sprinters, schuiven we ook graag Danny van Poppel naar voren. De 31-jarige Nederlander stond vorig jaar eveneens aan het vertrek van de Deutschland Tour en was toen een van de hoofdrolspelers. Van Poppel eindigde in vier van de vijf etappes bij de eerste zeven en hoefde in het klassement alleen Ilan Van Wilder en Felix Großschartner voor zich te dulden. Het zegt iets over de capaciteiten van de coureur van Red Bull-BORA-hansgrohe, die zijn hand niet omdraait voor het nodige klimwerk.

Een andere Nederlander die zich wellicht kan onderscheiden de komende dagen, luistert naar de naam Wout Poels. Voor de immer goedlachse Limburger is de Deutschland Tour zijn eerste koers na de Tour de France. Of de ervaren klimmer van Bahrain Victorious ook daadwerkelijk kan en zal meestrijden voor de eindzege, is maar zeer de vraag, aangezien er geen echte bergen zijn opgenomen in het parcours. Toch heeft Poels al voor hetere vuren gestaan en met zijn Colombiaanse klimkompaan Santiago Buitrago vormt hij een zeer sterke tandem.

Wout Poels – foto: Cor Vos

En de Duitse wielerfans? Die hopen vooral op een uitschieter van Georg Steinhauser, Georg Zimmermann of de afscheidnemende Simon Geschke. We kijken vooral uit naar het rijden van Steinhauser. De 22-jarige zoon van voormalig profwielrenner Tobias Steinhauser brak eerder dit seizoen helemaal door. Het grote wielerpubliek maakte in de Giro d’Italia kennis met de veelzijdige coureur. Kan hij in eigen land, voor eigen volk, bevestigen en meedoen om de knikkers?

Andere renners om in de gaten te houden voor een goede eindklassering, wie weet voor het hoogste schavotje, zijn Jordi Meeus (Red Bull-BORA-hansgrohe), man-in-vorm Archie Ryan (EF Education-EasyPost), Tourritwinnaar Anthony Turgis (TotalEnergies), de beloftevolle Amerikaanse sprinter Luke Lamperti (Soudal Quick-Step), Orluis Aular (Caja Rural-Seguros RGA), Kevin Vermaerke (dsm-firmenich PostNL), Fabio Christen (Q36.5), Johannes Staune-Mittet (Visma | Lease a Bike) en Javier Romo, Ruben Guerreiro en Gregor Mühlberger (Movistar), vorig jaar nog winnaar van de koninginnenrit in de Deutschland Tour.


Sprinters

Het sprintveld in de Deutschland Tour oogt ook bijzonder fraai, ondanks het ontbreken van topsprinters als Tim Merlier, Jasper Philipsen, Olav Kooij en Biniam Girmay. Een andere zeer rappe man, Jonathan Milan, geeft wel acte de présence en is op basis van zijn optreden in de Giro d’Italia de snelste renner aan het vertrek. Of moet hij zich de komende dagen opofferen in dienst van Mads Pedersen? De Deen kan zich natuurlijk ook als geen ander smijten in het sprintgeweld.

Jonathan Milan – foto: Cor Vos

Andere renners die zich zullen mengen in de sprints, zijn Jordi Meeus (Red Bull-BORA-hansgrohe) en Luke Lamperti (Soudal Quick-Step). Meeus liet onlangs zijn goede vorm blijken in de Tour de Wallonie, waar hij de eerste etappe wist te winnen. De nog altijd maar 21-jarige Lamperti was recent nog succesvol in de Czech Cycling Tour en snelde in de eerste maanden van 2024 al naar meerdere podiumplaatsen.

Red Bull-BORA-hansgrohe houdt met Danny van Poppel overigens nog een tweede sprinttroef achter de hand. De eerder genoemde Alexander Kristoff (Uno-X Mobility) moeten we ook nooit uitvlakken als het op sprinten aankomt. Verder houden we zeker rekening met Max Kanter (Astana Qazaqstan), Matevž Govekar (Bahrain Victorious), Ethan Hayter (INEOS Grenadiers) en Davide Cimolai (Movistar).

Jordi Meeus – foto: Cor Vos


Favorieten volgens WielerFlits
**** Mads Pedersen
*** Ethan Hayter, Alexander Kristoff
** Filippo Ganna, Danny van Poppel, Anthony Turgis
* Georg Steinhauser, Archie Ryan, Luke Lamperti, Jonathan Milan

Website organisatie
Deelnemerslijst


Weer en TV

Het lijkt de komende week mooi koersweer te worden in Duitsland. De zon krijgt de komende dagen de ruimte om door te breken en het blijft overwegend droog, meldt Weeronline. Het wordt dagelijks tussen de 22 en 26 graden Celsius.

De Lidl Deutschland Tour is de hele week live te zien op de online kanalen van Eurosport via HBO Max of Discovery+. Bekijk voor de precieze uitzendtijden onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.