Voorbeschouwing: GP Industria & Artigianato 2018
foto: Sirotti
zondag 4 maart 2018 om 08:00

Voorbeschouwing: GP Industria & Artigianato 2018

Een dag na de mythische Strade Bianche staat er zondag met de GP Industria & Artigianato (1.HC) een tweede Italiaanse eendagskoers op het programma. Op een steenworp afstand van Florence wordt in en rondom Larciano een opvolger voor Adam Yates gezocht. Wat mogen we verwachten? WielerFlits blikt vooruit.

Historie
De GP Industria & Artigianato is dit jaar toe aan zijn 41e editie. In de veertig voorbije versies was het in slechts acht gevallen geen Italiaan die als eerste over de finish kwam in Larciano. Onder de voormalig winnaars bevinden zich onder meer bekende namen als Francesco Moser, Giuseppe Saronni, Gianni Faresin, Michele Bartoli, Damiano Cunego, Danilo Di Luca en Stefano Garzelli. In de eerste editie in 1977 was het Giancarlo Tartoni van de Magniflex-formatie die met de bloemen stond in Larciano. Sindsdien is de koers alleen in 2015 niet doorgaan wegens onder meer oplopende kosten, afhakende sponsoren, toenemende regelgeving vanuit de UCI en te weinig interesse van profploegen.

Recordwinnaar Gianni Faresin bij zijn tweede zege in 1992 – foto: Sirotti (archief)

Op de erelijst van de Grote Prijs van de Industrie & Ambacht is geen Nederlander of Belg terug te vinden. De eerste ‘buitenlander’ die met het eremetaal ging lopen was de Australiër Edward Salas in 1989. Salas versloeg toen Gianbattista Baronchelli en wereldkampioen Maurizio Fondriest. Hierna waren het nog Dmitri Konysjev (1990), Romāns Vainšteins (1998), Juan Fuentes Angullo (2003), Ángel Vicioso (2011), Adam Yates (2014,2017) en Simon Clarke (2016) die de Italiaanse hegemonie wisten te doorbreken. Recordhouder in de Toscaanse koers is heuvelrenner Gianni Faresin met drie overwinningen: in 1991, 1992 en 1997.

Vorig jaar was het Yates die voor de tweede maal de GP Industria & Artigianato op zijn palmares wist bij te schrijven. In de heuvelachtige omloop wist hij zich af te scheiden samen met Rigoberto Urán, Simon Clarke (Cannondale-Drapac), Mattia Cattaneo en Egan Arley Bernal (Androni-Sidermec-Bottecchia) en Richard Carapaz (Movistar). In de sprint die zou volgen had Yates het wiel van de jonge Carapaz gekozen, om vervolgens over de Ecuadoraan heen te gaan en de zege op te eisen.

Laatste tien winnaars GP Industria & Artigianato
2007: flag-it Vincenzo Nibali
2008: flag-it Eddy Ratti
2009: flag-it Daniele Callegarin
2010: flag-it Daniele Ratto
2011: flag-es Angel Vicioso
2012: flag-it Filippo Pozzato
2013: flag-it Mauro Santambrogio
2014: flag-gb Adam Yates
2016: flag-au Simon Clarke
2017: flag-gb Adam Yates

Parcours
Het parcours van de GP Industria & Artigianato bestaat uit twee omlopen die beiden viermaal moeten worden afgelegd. Samen brengt dit de totale lengte van de koers op 199,2 kilometer. De eerste van de twee omlopen gaat over een grotendeels vlak terrein. Vanuit Larciano wordt er in westelijke richting gestart. Ter hoogte van Castelmartini duikt het peloton naar het zuiden om in een lus via Baccane, Cerbaia, Stabbia en Lazzaretto weer richting het noorden te gaan. Op het Piazza Francesco Berni in Lamporecchio wordt dan de Via G. Matteoti ingezet terug naar Larciano. Over deze eerste omloop wordt viermaal een parcours van 22,3 kilometer afgelegd.

Het tweede rondje begint gelijk aan de eerste omloop. Het verschil wordt gemaakt ter hoogte van Cerbaia. Hier zal niet verder in zuidelijke richting worden afgedaald, maar gaat men in oostelijke richting. Via het zuiden van Lamporecchio zet het peloton koers richting de enige beklimming in het parcours. Deze beklimming gaat via Orbignano en Porciano naar de top in San Baronto. Tijdens deze klim wordt er 9400 meter geklommen met een gemiddeld stijgingspercentage van 3,2%. Na de top wordt er via een snelle afdaling koers terug gezet naar Larciano. Dit gebeurt via hetzelfde Piazza Francesco Berni in Lamporecchio. De lengte van de tweede omloop bedraagt 27,5 kilometer.

Favorieten
De kans dat dit jaar voor de vierde keer op rij geen Italiaan wint, is gezien het deelnemersveld niet ondenkbaar. Er verschijnen zondag 24 ploegen aan de start waarvan zeven WorldTour-formaties, elf ProContinental-ploegen, vijf Continental-formaties en een nationale afvaardiging namens Italië.

Yates viert zijn tweede zege in de GP Industria & Artigianato voor Carapaz en Urán – foto: Sirotti

Mitchelton-Scott brengt met Adam Yates de winnaar van vorig jaar aan de start. Indien Yates ook dit jaar weet te winnen, mag hij zich samen met Faresin gedeeltelijk recordhouder noemen. De Brit reist met een sterke formatie af naar Toscane. Hij ziet zich omringd door Jack Haig, Carlos Verona en Lucas Hamilton, die allen prima uit de voeten moeten kunnen op dit parcours. Het trio zal hun kopman tot diep in de finale moeten kunnen ondersteunen.

BORA-hansgrohe kon vorig seizoen geen rol van betekenis spelen in de finale, maar heeft dit jaar met Jay McCarthy en Rafał Majka twee ijzers in het vuur. McCarthy liet zich in de Tour Down Under al tweemaal goed van voren zien en wist in de Cadel Evans Great Ocean Road Race zelfs als eerste over de finish in Geelong te komen. Majka liet met een vierde plaats in de koninginnenrit naar Jebel Hafeet in de Abu Dhabi Tour ook zien over een prima vorm te beschikken.

EF Education First-Drapac heeft met Simon Clarke ook een voormalig winnaar binnen de gelederen. De Australiër kende een mindere Tour Down Under, maar klom in de Ruta del Sol wel met de besten mee omhoog. Dit resulteerde in een achtste plaats in het eindklassement. Hij wordt bij zijn ploeg omringd door outsiders als Sep Vanmarcke, wiens focus compleet op de Strade Bianche van zaterdag ligt, en klimmer Daniel Martinez.

Francesco Gavazzi – foto: Sirotti

Met Androni-Sidermec-Bottecchia staat er een ploeg aan de start die vorig jaar goed vertegenwoordigd was in de finale van de koers. Ook dit jaar is dit geen onmogelijk scenario, gezien de formatie met een sterk team aan de start verschijnt. Egan Arley Bernal mag dan vertrokken zijn naar Sky, maar Mattia Cattaneo zit nog steeds bij de Italiaanse formatie. Hij liet vorig jaar al zien het parcours goed aan te kunnen. Ook kan Androni rekenen op de sprintkwaliteiten van Francesco Gavazzi. De Italiaanse heuvelsprinter liet met zijn vijfde plaats in de Trofeo Laigueglia al zien een vergelijkbaar parcours goed te kunnen verteren.

Bahrain Merida – de ploeg van oud-winnaar Vincenzo Nibali – komt helaas aan het vertrek zonder de Haai van Messina, maar beschikt met Giovanni Visconti wel over een renner die momenteel een prima vorm etaleert. De Italiaan wist zich in zowel Valencia als Oman na een heuvelachtig parcours bij de beste vijf te scharen. Binnen zijn ploeg weet hij zich gesteund door onder meer rasaanvaller Matej Mohorič en heuvelsprinter Grega Bole.

Met Nicola Bagioli brengt Nippo-Vini Fantini-Europa Ovini de man in vorm aan de start. De jonge Italiaan wist vierde te worden in de Trofeo Laigueglia en tweemaal top-tien te finishen in de Tour du Haut Var. Dit leverde hem een zevende plaats in het eindklassement op. Nippo kan naast Bagioli ook nog rekenen op de snelle benen van Marco Canola en tweevoudig winnaar Damiano Cunego.

Paolo Totò wint de sprint voor plek twee in de Trofeo Laigueglia – foto: Sirotti

Paolo Totò kan dit seizoen Valverde-achtige statistieken overleggen. Hij finishte in zijn gestarte koersen nog niet buiten de top-tien van de daguitslag. Dit leverde hem een tweede plaats op in Laigueglia en de overwinning in de GP Laguna Porec. De 27-jarige Italiaan wist zich vorig jaar ook al in de top-tien van de GP Industria & Artigianato te sprinten.

Outsiders
De GP Industria & Artigianato heeft een kwalitatief prima startlijst. Naast de eerder genoemde namen zijn er nog genoeg outsiders die kans maken op een mooie klassering. Zo Brengt Wilier Triestina-Selle Italia Matteo Busato aan de start. De Italiaan liet in de Trofeo Laigueglia (derde) al zien een heuvelachtig parcours goed te verteren en dan tevens nog over een prima eindschot te beschikken. Binnen dezelfde ploeg moet Jacopo Mosca het parcours ook goed aan kunnen, al liet de jonge Italiaan het vooralsnog vooral op Aziatische bodem zien.

Wout van Aert ploeterend bij zijn debuut in Omloop Het Nieuwsblad – foto: Sirotti

Israel Cycling Academy verschijnt aan de start met onder met Edwin Avila en August Jensen. Vooral de Noor maakte vorig seizoen veel indruk door naar menig top-tien plaats te rijden, ook op HC niveau. De Belgische ProContinentale formaties brengen met Sean De Bie, Wout van Aert (Vérandas Willems-Crélan) en Dimitri Peyskens (WB Aqua Protect Veranclassic) ook kanshebbers voor een goede notering aan de start. Het is bij Van Aert wel afwachten hoe hij zijn debuut in de Strade Bianche van zaterdag verteert.  

De nog niet genoemde WorldTour-ploegen FDJ, Movistar en Katusha-Alpecin brengen met Rudy Molard, Georg Preidler (FDJ), Andrey Amador, Carlos Barbero en José Joaquin Rojas (Movistar) en José Goncalves en Jhonatan Restrepo (Katusha-Alpecin) ook gevaarlijke klanten aan het vertrek. Movistar had vorig jaar met Rojas en Carapaz nog twee renners in de top-tien van de daguitslag.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Adam Yates
*** Simon Clarke, Jay McCarthy
** Rafał Majka, Mattia Cattaneo, Giovanni Visconti
* Francesco Gavazzi, Nicola Bagioli, Marco Canola, Paolo Totò

Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Website organisatie

Weer en TV
De renners treffen zondag een van de weinige droge dagen in Toscane rond deze tijd. De verwachting is dat de temperatuur zo rond de twaalf graden Celsius zal zijn. De wind zal in westelijke richting vanuit de kust komen, met een windkracht van twee op de schaal van Beaufort. Aangenaam fietsweer met andere woorden.

De koers start om 11:00 en zal niet live op televisie te volgen zijn, maar wel via een Volg Hier op WielerFlits en meerdere livetickers. Mogelijk komt de organisatie weer met een livestream via Facebook, meer hierover in de Volg Hier op zondag. De finish wordt verwacht rond 15:30-15:45.

[poll id=”741″]

RIDE Magazine
12 Reacties
02-03-2018 10:23
Leuk dat deze koers wat mooie WT teams aan weet te trekken zo de dag na de Strade. Nu Roma Maxima niet meer gereden wordt is dit wel een mooie vervanger. Ik denk dat Mohoric het wel eens kan gaan doen in deze rit.
02-03-2018 10:58
Procyclingstats zegt dat Valverde hier start, klopt dat?
02-03-2018 12:00
@boomie
Het groene vinkje naast de ploeg wil normaal zeggen dat de opstelling door de ploeg bevestigd werd, dus ik zou zeggen van wel.
02-03-2018 15:23
Valverde doet deze niet: http://movistarteam.com/carreras/carrera/gp-larciano-2018
02-03-2018 19:00
Als Yates hier kan winnen, is voor mij van Aert zodra hij start ook favoriet.
Er wordt wel aangenomen dat hij wat beter klimt dan VDP, maar ook hier als outsider?
02-03-2018 19:07
Ik heb op iemand anders gestemd omdat Amador hier wint.-)
04-03-2018 08:06
Ik ben benieuwd hoe wva hersteld. Of zou gisteren na finish toneelspel zijn geweest?
04-03-2018 08:27
Molar start hier niet, die rijdt hier niet maar in Parijs Nice volgens PCS
04-03-2018 08:52
Lobato gaat winnen, nadat hij links en recht wat slaappillen in bidonnen heeft gestopt
04-03-2018 09:12
wedstrijd te zien op Eurosport Player blijkbaar https://twitter.com/TourDeJose/status/970207886449217538
04-03-2018 10:30
Er staat dat er 4 x 9400 meter geklommen moet worden... lijkt me een nulletje te veel en Ik vraag me af waar op aarde je een klim kan vinden met 9400 meter hoogte verschil...
04-03-2018 10:45
@KnightBiker, Ik neem aan dat ze bedoelen dat de klim 9,4 km lang is. Of anders fietsen ze vanuit de Marianentrog naar zeeniveau, dan kan natuurlijk ook.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.