Voorbeschouwing: GP Industria & Artigianato 2024 – Twee op een rij voor Ben Healy?
foto: Cor Vos
Youri Coudron
zondag 8 september 2024 om 11:00

Voorbeschouwing: GP Industria & Artigianato 2024 – Twee op een rij voor Ben Healy?

De 46ste editie van de GP Industria & Artigianato staat voor de deur. In tegenstelling tot eerdere jaren verreden in het najaar van het wielerseizoen. Voorheen moest deze minder bekende heuvelklassieker opboksen tegen koersen als Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen. Wat echter ongewijzigd blijft, zijn de Toscaanse heuvels die op het programma staan. WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie


Parcours

Zowel de start als de finish zondag ligt in de kleine Toscaanse gemeente Larciano. Larciano ligt niet al te ver van Florence, de Toscaanse hoofdstad. Jammer genoeg zal het peloton niet te zien zijn in Florence zelf, de renners zullen namelijk wat lokale omlopen afwerken. Vier vlakke rondes van net geen 14 kilometer, twee rondes van bijna 30 kilometer over enkel de klim naar Fornello en drie rondes van een kleine 30 kilometer via de klim naar Fornello over de heuvel richting San Baronto.

In de eerste heuvelachtige omloop komt de inmiddels welbekende beklimming naar Fornello dus twee keer terug. In het routeboek staat dat de beklimming een lengte heeft van ruim een kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,9%, kort maar zeer zwaar dus. Mocht je de gehele klim meenemen, stijgen de renners over 2,9 kilometer aan zo’n 6,3%.

In eerdere jaren trokken de renners direct na de beklimming naar Fornello nog door richting de heuvel naar San Baronto, maar dat is dit jaar bij de eerste twee passages dus niet het geval. Pas in de laatste omloop – die drie keer wordt verreden – worden deze extra meters bergop aangedaan. Dit zorgt in de finale voor een obstakel van 8,4 kilometer aan 3,5%.

In 2023 besloot de organisatie enkel de klim naar Fornello in het parcours op te nemen. Dat jaar stonden er een pak minder hoogtemeters op het programma in vergelijking met voorgaande edities. In de jaren daarvoor stond enkel de klim via Fornello richting San Baronto op het programma. In 2024 kiest de organisatie voor een beetje van beiden, wat het aantal hoogtemeters weer doet stijgen.

In de laatste ronde is het op de top van de klim richting San Baronto nog zeven kilometer tot de finisg. Het grootste deel van deze laatste kilometers worden in dalende lijn verreden. Solo tot aan de finish rijden na gedemarreerd te hebben op de Fornello of San Baronto is zeker niet onoverkomelijk. Al behoort een aanval in de afdaling ook zeker tot de mogelijkheden

Zondag 8 september, Larciano – Larciano (196,1 km)
Start: 11.30 uur
Finish: tussen 16.00 en 16.45 uur


Favorieten

De GP Industria & Artigianato heeft ten opzichte van vorig jaar één WorldTeam verloren, maar de ProTeams verschijnen aan de start in grote getalen. Dit jaar staan er drie ploegen van het hoogste niveau aan de start en maken 9 ProTeams hun opwachting. EF Education-EasyPost en UAE Emirates zijn wederom van de partij en ook Movistar doet een gooi naar de winst. Verder is ook de nationale selectie van Italië terug na een jaar van afwezigheid.

Ten opzichte van vorig jaar is de grootste wijziging dat er meer hoogtemeters zijn opgenomen in het profiel. Toch is titelverdediger Ben Healy ook dit jaar één van de topfavorieten. De Ier klimt uitstekend, houdt van een goede punch en kiest graag de aanval. Zo zijn de heuvels het ideale terrein voor hem. Vorig jaar wist hij op de laatste klim zijn concurrenten te verschalken. Ook dit jaar kan de man van EF Education-EasyPost zomaar wegpoefen.

De aanvalslustige Healy verdedigt zijn titel in Italië – foto: Cor Vos

Daarbij zal de winnaar van 2023 hulp krijgen van mannen als Hugh Carthy, Esteban Chaves en de Nederlander Jardi van der Lee. De grootste concurrentie lijkt te komen van een ander sterk blok. UAE Emirates brengt met Marc Hirschi en Diego Ulissi een man-in-vorm én een oudwinnaar aan de start. Marc Hirschi won – de Olympische wegrit buiten beschouwing gelaten – de drie laatste koersen waar hij aan deelnam. De Zwitser is dus in bloedvorm, maar won de koers nog nooit. Diego Ulissi daarentegen wel. In 2022 kon hij de handen in de lucht steken en in 2023 werd hij vijfde. Oppassen geblazen voor de mannen uit de Emiraten.

Ook de nummer drie van de afgelopen editie verschijnt aan de start in Larciano. De Brit Mark Stewart hoopt zijn podiumplek van vorig jaar te verbeteren. Hij zal niet balen van het toegevoegde klimwerk van dit jaar. Stewart houdt wel van een mooie uitdaging bergop en kan zo dit jaar wellicht de concurrentie verrassen. Aan de meet is hij ook niet traag. De 29-jarige renner van Corratec won in 2023 de sprint van het achtervolgende groepje. Zijn ploeg hoopt ook dit jaar op een mooie sportieve uitschieter.

Simone Velasco (Italiaans kampioen in 2023) verdedigt de kleuren van zijn thuisland – foto: Cor Vos

We hebben inmiddels drie namen gehad, maar er is nog geen Italiaan aan bod gekomen. Gekeken naar de erelijst is het hoog tijd dat er een thuisrijder wordt uitgelicht. De Italianen keren na één jaar afwezigheid weer terug met een nationale selectie en brengen Simone Velasco aan de start. De 28-jarige renner, die normaal voor Astana Qazaqstan uitkomt, kon recentelijk goed meekomen in de Bretagne Classic en streed in de Giro dell’Appennino tegen de grote namen in het heuvelterrein. Daar hoefde Velasco enkel man-in-vorm Marc Hirschi voor zich te dulden. In 2019 werd de Italiaan hier al eens twaalfde. Een bak meer ervaring later kan hij dit jaar hoge ogen gooien.

De Italiaanse selectie kan het ook over een andere boeg gooien en zich richten op Christian Scaroni. De nummer negen van vorig jaar is een kei in eendaagse heuvelkoersen. Zo bewees hij eerder dit jaar al in de Figueira Champions Classic (8e) en de Trofeo Laigueglia (4e). De 26-jarige renner komt normaal ook uit voor Astana Qazaqstan en kan een bondgenoot vinden in zijn ploegmaat. De Astana-Qazaqstan-Italianen zijn klaar voor de strijd.

Davide Formolo kan zich in de Toscaanse heuvels uitleven – foto: Cor Vos

We gaan vrolijk op de Italiaanse tour, maar ditmaal bespreken we de kansen van een renner van Movistar. Mochten de andere Italianen hun niveau niet halen, zijn er ook kansen voor Davide Formolo. Eerder dit jaar werd hij al zesde in de AlUla Tour en zevende in Strade Bianche. De 31-jarige renner heeft het in zich om de koers naar zijn hand te zetten. Aan zijn zijde vindt hij mannen als Lorenzo Milesi, Will Barta en Gregor Mühlberger. En wat kan de goed klimmende Javier Romo op dit zwaardere parcours? De Spanjaard is voor Movistar ook een kaart om te spelen.

Door de jaren heen werd de GP Industria & Artigianato regelmatig beslist door een sprint van een kleine overgebleven groep. Mocht een goed klimmende sprinter het klimgeweld overleven, ligt er een gouden kans klaar aan de meet. Dit brengt ons bij Orluis Aular. De Venezolaan beschikt over een uitstekende sprint én kan een klim goed verteren. Recentelijk werd Aular nog derde in Circuito de Getxo. Al is het de vraag hoe fris de benen zijn na een zware koers.

Ten slotte noemen we de namen van twee heren die uitstekend uit de voeten zouden moeten kunnen op dit terrein, maar in hun laatste koersen niet veel vorm hebben getoond. De Belg Steff Cras (TotalEnergies) reed een uitstekende Tour de France, maar haalde in zijn twee jongste koersen de finish niet. Voor Finn-Fisher Black (UAE Emirates) van hetzelfde laken een pak. In de Vuelta a Burgos werd hij maar liefst derde, maar in de Bretagne Classic moest hij genoegen nemen met een 99e plek. Komen deze heren weer bovendrijven in Italië?

Verder doen we er goed aan de namen te noemen van Paul Double, Erik Fetter (beide Polti Kometa), Alessandro Covi, António Morgado (UAE Emirates), Vincenzo Albanese (nationale selectie Italië), Marco Tizza (Bingoal WB), Fernando Barceló (Caja Rural-Seguros RGA), Jordan Jegat (TotalEnergies) en Gianluca Brambilla (Q36.5).

Het definitieve deelnemersveld is op het moment van schrijven nog niet bekend. Er kunnen nog wijzigingen plaatsvinden in het favorietendeel.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Ben Healy
*** Marc Hirschi, Diego Ulissi
** Simone Velasco, Orluis Aular, Finn-Fisher Black
* Mark Stewart, Steff Cras, Davide Formolo, Christian Scaroni

Deelnemerslijst (CyclingFlash)


Weer en TV

De koers is verplaatst van het voorjaar naar het najaar en dat is te merken aan de weersverwachting van deze zondag. De gemiddelde temperatuur in Larciano schommelt dan wel tussen de 22 en 25 graden Celsius, maar droog blijft het niet. Er is 100% kans op neerslag en weeronline voorspelt zelfs onweersbuien. In totaal kan er zondag zo’n 49 (!) mm vallen. De wind waait gematigd vanuit het zuidwesten.

De GP Industria & Artigianato is in tegenstelling tot vorig jaar in 2024 wél live te volgen. Via de online kanalen van HBO Max en Discovery+ kan vanaf 13.00 uur de koers bekeken worden. Voor de laatste informatie kan onze tv-gids worden geraadpleegd.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.