Voorbeschouwing Milaan-San Remo Donne 2025 — Wat kan Kopecky bij seizoensdebuut?
Finalmente! Het vrouwenpeloton keert na twee decennia terug op de wegen van Milaan-San Remo. Zelfs Trixi Worrack, de laatste winnares, is alweer enkele jaren gestopt met koersen. Tijd dus voor een nieuwe naam op de erelijst. Maar wie? Op een koers als deze zijn veel scenario’s los te laten. Worden het de betere sprinters die om de zege mogen strijden, of wordt het een strijd tussen de beste heuvelbestormers ter wereld? Of zijn er in de finale nog andersoortige rensters die ervandoor kunnen gaan?
Historie
Laatste winnaars Milano-Sanremo Donne
Parcours
Net als de laatste editie van twintig jaar geleden (en de edities daarvoor) is Milaan-San Remo voor vrouwen een kustwedstrijd. Varazze is niet langer de startplaats, maar deze ligt nu bijna veertig kilometer verderop aan de bloemenrivièra. De pesto- en havenstad (in volgorde van belangrijkheid) Genua is een logische startplaats voor het vrouwenpeloton. Het betekent wel dat de lange aanloopfase met de bijna symbolische beklimming van de Passo del Turchino wordt geskipt, waarmee een essentieel onderdeel van Milaan-San Remo wel ontbreekt.
Een kniesoor die erop let, want wat niet ontbreekt, is de finale die Milaan-San Remo pas echt kleurt. De meningen lopen uiteen over waar die nu echt begint, maar Laigueglia voelt als een mooi startpunt. Als de Capo Mele zich bij het uitrijden van het plaatsje aandient, is het iets meer dan vijftig kilometer tot aan de finish. Vervolgens kunt u de route ongetwijfeld dromen: de Tre Capi worden gecompleteerd door de Capo Cervo en de Capo Berta.
Als de rensters op de top van de Capo Berta langs het monument ‘Cippo Campioni del Ciclismo’ trekken, wordt het nog een stukje serieuzer. Tien kilometer lang is het richting de Cipressa stormen. Deze klim is iets meer dan 5,6 kilometer lang met een stijgingspercentage van 4,1%. Hier liggen mogelijkheden voor een aanval van ver, want de top ligt op ruim twintig kilometer van de finish. Het is vaak ook een plek waar de pure sprinters hun sportieve Waterloo vinden. De zeer technische afdaling van de Cipressa leidt terug naar de rijksweg SS 1 Aurelia.
De beklimming van de Poggio di Sanremo begint op negen kilometer van de finish. De klim is 3,7 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 3,7% procent. Net voordat de top bereikt wordt, loopt de hellingsgraad overigens nog even op tot 8%. De weg is vrij smal, met vier haarspeldbochten in de eerste twee kilometer. De afdaling is dan weer uitdagend, over asfaltwegen met veel bochten die op bepaalde punten vrij smal zijn.
Na de laatste dalende kilometers is het niet zo ver meer naar de eindstreep in San Remo. De laatste twee vlakke kilometers voeren over lange en rechte wegen. Op 850 meter van de finish is er nog een scherpe bocht naar links, gevolgd door een bocht naar rechts op 750 meter van de streep op de welbekende Via Roma.
Milaan-San Remo Donne 2025 – Beklimmingen
nog 51,6 km – Capo Mele (1,7 km à 4,2%)
nog 46,7 km – Capo Cervo (1,9 km à 2,6%)
nog 38,9 km – Capo Berta (1,8 km à 7,1%)
nog 21,7 km – Cipressa (5,6 km à 4,1%)
nog 5,6 km – Poggio di Sanremo (3,7 km à 3,7%)
Zaterdag 22 maart 2025: Genua – San Remo (156 km)
Start: 10.35 uur
Finish: tussen 14.15 en 14.45 uur
Favorieten
Noot: op het moment van publiceren is de startlijst nog niet definitief. Er kunnen dus nog wijzigingen worden aangebracht.
Het is al bijna 19 jaar geleden dat Marianne Vos haar eerste overwinning boekte in het profpeloton. Toen was La Primavera Rosa net van de kalender verdwenen. Dat we haar nog altijd tot de absolute topfavorieten moeten rekenen, zegt alles over de grootsheid van Vos’ carrière. In de Trofeo Alfredo Binda kwam ze net tekort bergop en in de sprint, maar het was zeker geen slecht seizoensdebuut. Ze hield zich daarnaast ook zeker niet in op de hellingen. Het kan net die wedstrijdprikkel zijn die ze nodig heeft richting San Remo. Het parcours – met de hellingen en technische afdalingen – moet haar natuurlijk als gegoten liggen.
Vraag is wel hoe ze moet afrekenen met SD Worx-Protime. Lorena Wiebes komt immers de allersnelste vrouw uit het peloton aan de start. De vraag is: kan ze heuvelop voorin het peloton blijven? Ja, in principe wel, al ligt daar voor haar natuurlijk wel de mogelijke achilleshiel. Binnen schootsafstand blijven zou in haar beste vorm echter moeten kunnen. Wat mogelijk in haar voordeel kan werken: de rentree van ene Lotte Kopecky.

Wiebes (links) en Kopecky (rechts) vormen een ijzersterk duo – foto: Cor Vos
Na een paar knetterdrukke jaren was het voor haar echt even nodig om wat later aan het seizoen te beginnen. De wereldkampioene kan in haar eerste koers gelijk aan de bak, want ze weet dat er aanvallen gaan komen. Kan ze die allemaal pareren in functie van de Europees kampioene? Of mag ze ook gewoon lekker zelf aanvallen en doorrijden als de situatie gunstig is? Kopecky kan natuurlijk de meeste rensters hebben in een sprint. Of komt Blanka Vas misschien aan sprinten toe?
U merkt: het is lekker koffiedik kijken. De één voorspelt een heel zware koers, de ander gaat bijna uit van een sprint. Het maakt de finale van deze koers van tevoren zeer interessant. Het aantal af te werken hoogtemeters is ruim duizend minder dan de Trofeo Alfredo Binda, dat speelt rensters als Wiebes eerder in de kaart. Maar hoogtemeters zeggen ook weer niet alles. De twee grote klimmen die er zijn, zijn langer dan in de Trofeo Binda.
Ook voor Demi Vollering wordt het afwachten wat de koers gaat brengen. Van haar wordt in ieder geval een aanval verwacht. Adel verplicht. Maar is ze met die aanval ook in staat om iedereen te lossen? De klimmen van Milaan-San Remo zijn immers moeilijk te vergelijken met die in Strade Bianche. Als ze wil winnen, moet ze er wellicht zelfs al op de Cipressa aan beginnen. Mogelijk kan het voorspelde mindere weer in haar voordeel werken. Of zetten ze bij FDJ-SUEZ alles op een mogelijke sprint met Ally Wollaston? Het is niet dat zij zomaar even Vos, Wiebes of Balsamo gaat kloppen, maar je onderschat haar toch ook beter niet. Daar is ze veel te goed voor.

Met Elisa Balsamo naar de streep, het is vragen om problemen – foto: Cor Vos
Elisa Balsamo heeft in de Trofeo Alfredo Binda laten zien dat er ook rekening met haar moet worden gehouden. Alsof u dat nog niet wist… Ze is geen vrouw van de flashy aanvallen op hellingen, maar ze weet wat ze kan: hard sprinten. Het wordt voor haar zaak om haar karretje aan te haken, om vervolgens toe te slaan in de sprint. Als het een sprint wordt. Iemand bij Lidl-Trek die in de lastige afdalingen wellicht voor een stunt kan zorgen is daredevil Lucinda Brand. Maar of ze daar de ruimte voor krijgt..?
Rensters als Puck Pieterse en Elisa Longo Borghini zouden het met een weergaloze afzink net zo goed kunnen redden, zeker omdat ze heuvelop ook tot de beteren moeten worden gerekend. En Katarzyna Niewiadoma wil zich ongetwijfeld ook mengen in de debatten bergop. Maar is zij na haar val in Strade Bianche alweer goed genoeg om iedereen van zich af te schudden?
Met een renster als Cat Ferguson weet je het nooit. Na haar razend knappe podiumplaats in de Trofeo Alfredo Binda, kan ze zomaar definitief vertrokken zijn. Of gaat het voor haar punchende ploeggenote Liane Lippert zijn? En zo kunnen we nog wel even doorgaan met namen noemen: Letizia Paternoster, Kim Le Court, Kristen Faulkner en Noemi Rüegg, bijvoorbeeld.

Zien we Puck Pieterse zaterdag in de aanval? – foto: Cor Vos
Favorieten volgens WielerFlits
**** Lorena Wiebes
*** Lotte Kopecky, Marianne Vos
** Elisa Balsamo, Demi Vollering, Elisa Longo Borghini
* Lucinda Brand, Katarzyna Niewiadoma, Puck Pieterse, Cat Ferguson
Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)
Weer en TV
Milaan-San Remo is misschien wel het ultieme eerbetoon aan de lente, maar echt lekker lenteweer lijkt het niet te worden. In finishplaats San Remo wordt 12 mm regen voorspeld. Het wordt daar in de middag maximaal 14 graden.
In tegenstelling tot de mannenwedstrijd, wordt de vrouwenkoers niet volledig in beeld gebracht. Naar verwachting zullen er goed twee uur aan livebeelden worden gedeeld, wat neerkomt op iets van anderhalf uur live koers. Kortom: de finale krijg je gegarandeerd mee. De koers is vanaf 12.30u te volgen via Eurosport 1 en de online kanalen van HBO Max en Discovery+. De koers is in België vanaf 13.35u ook te zien bij de commerciële zender VTM. Bekijk de exacte uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.