Voorbeschouwing: Milaan-Turijn 2023 – Sprinters testen zich voor La Primavera
Nu Tirreno-Adriatico net is afgelopen en Milaan-San Remo voor de deur staat, zorgt Milaan-Turijn voor een vermakelijk tussendoortje in het Italiaanse voorjaar. Het is op woensdag 15 maart een kans voor de sprinters om zich alvast te testen in aanloop naar La Primavera. De vraag is wie Mark Cavendish opvolgt in deze klassieker. WielerFlits blikt vooruit!
Historie
In 2019 werd de honderdste editie verreden van Milaan-Turijn. Dat betekent dat we dit jaar toe zijn aan uitgave 104. Milano-Torino is erg vroeg opgericht, maar de koers kende doorheen de jaren vele onderbrekingen. Na de eerste editie, toen Paolo Magretti in 1876 naar de overwinning reed, was er al een pauze. De tweede uitgave van Milaan-Turijn volgde namelijk pas zeventien jaar later.
Traditioneel werd de koers verreden in de week voor Milaan-San Remo. In 1987 kwam daar verandering in. De wedstrijd werd verplaatst naar oktober om samen met de Ronde van Piemonte en de Ronde van Lombardije de Trittico di Autunno te vormen. In 2005 werd de koers weer teruggehaald naar het voorjaar. Een experiment dat slechts drie jaar duurde, want van 2008 tot en met 2011 ontbrak de wedstrijd op de koerskalender.
In 2012 keerde Milaan-Turijn terug op de tabellen, waarna met Alberto Contador direct een grote naam als winnaar uit de bus kwam. Die editie kende overigens een nieuwe aankomst op de Superga, die daarna steeds vaker gebruikt werd. Diego Ulissi, Giampaolo Caruso, Diego Rosa, Miguel Ángel López, Rigoberto Urán, Thibaut Pinot, Michael Woods en Primož Roglič traden in de voetsporen van Contador.
In dat rijtje oud-winnaars noemen we Arnaud Démare niet, want dat is niet echt een naam die je verwacht tussen al die klimmers. In 2020 ging door de coronapandemie de wielerkalender op de schop, werd La Primavera verplaatst naar de zomer en werd Milaan-Turijn drie dagen voor Milaan-San Remo verreden. De organisatie maakte het een voor sprinters interessant parcours en kreeg met Arnaud Démare, Caleb Ewan en Wout van Aert een sprinterspodium.
In 2021 was het weer klimmen geblazen in oktober, met Primož Roglič als winnaar, maar afgelopen seizoen werd besloten om Milaan-Turijn toch weer naar het voorjaar te halen. Tirreno-Adriatico werd enkele dagen naar voren gehaald, waardoor op de woensdag tussen Tirreno en San Remo ruimte kwam voor Milaan-Turijn. Dat is nu weer dé generale repetitie voor La Primavera en daarom ook weer gemaakt voor de rappe mannen.
Laatste tien winnaars Milaan-Turijn
2022: Mark Cavendish
2021: Primož Roglič
2020: Arnaud Démare
2019: Michael Woods
2018: Thibaut Pinot
2017: Rigoberto Urán
2016: Miguel Ángel López
2015: Diego Rosa
2014: Giampaolo Caruso
2013: Diego Ulissi
[toto id=”512953″ link=”http://bit.ly/42aFRLY” title=”Wie wint Milaan-Turijn?”]
Laatste editie
De vlucht van de dag bestond uit Daniel Viegas (EOLO-Kometa), Martin Marcellusi (Bardiani-CSF-Faizanè) en Juan Diego Alba (Drone Hopper-Androni Giocattoli), maar sprintersploegen Quick-Step-Alpha Vinyl, Intermarché-Wanty-Gobert, Arkéa-Samsic en Team DSM reden het op tijd dicht.
Alberto Bettiol en Ben Healy probeerden in de finale het peloton nog te verrassen met een duo-aanval, maar vier kilometer voor de meet werd Healy als laatste aanvaller in de kraag gevat. In de sprint was het Michael Mørkøv die Mark Cavendish uitstekend afzette, waarna Cav met overmacht naar de zege sprintte. Hij hield Nacer Bouhanni en Alexander Kristoff vakkundig af.
Uitslag Milaan-Turijn 2022
1. Mark Cavendish (Quick-Step Alpha Vinyl)
2. Nacer Bouhanni (Arkéa-Samsic)
3. Alexander Kristoff (Intermarché-Wanty-Gobert)
4. Max Kanter (Movistar)
5. Peter Sagan (TotalEnergies)
Wedstrijdverslag
Parcours
In 2022 keerde Milaan-Turijn terug naar zijn roots. Niet alleen werd de wedstrijd weer de generale repetitie voor Milaan-San Remo, ook werd het weer een wedstrijd voor de sprinters. Officieel mag het dan wel Milano-Torino heten; de officiële start ligt in Rho en de finish in Orbassano.
Rho is een voorstad van Milaan, ten noordwesten van de grote stad en niet heel ver van Magenta, waar vorig jaar de start werd georganiseerd van deze eendagskoers. Oud-wielrenner Danielle Colli (inmiddels 40 jaar) zag het levenslicht in Rho. Hij veroverde in 1999 de Italiaanse titel bij de junioren, overwon kanker, verloor bijna zijn been door die ziekt en werd later prof bij onder meer Liquigas, Geox en Nippo-Vini Fantini. Sinds 2017 is hij renner af, al zal hij nog veel herinnerd worden aan zijn armbreuk in de Giro 2015 toen hij in volle sprint tegen een cameralens van een toeschouwer botste.
Vanuit Rho rijden de renners naar Orbassano, een plaats even ten zuidwesten van Turijn. De snelste route kan in 156 kilometer afgelegd worden, maar organisator RCS heeft een iets ruimer parcours gekozen. In totaal rijden de renners namelijk 192 kilometer. Daarmee is de koers zeven kilometer korter dan afgelopen seizoen.
Steden als Novara en Vercelli worden opnieuw aangedaan, net als de glooiende regio door de Canavese, en Turijn wordt gemeden. Echt geklommen wordt er nooit, in ieder geval voor de doorgewinterde profwielrenner moet deze zone geen probleem vormen. In de finale rijden de renners aan de noordkant rond Turijn, op weg naar finishplaats Orbassano.
“De grootste obstakels in het parcours zijn typisch in stedelijk gebied: rotondes, verkeerseilanden en -drempels”, schrijft de organisatie. Het is dus wel oppassen geblazen voor de sprintersploegen in de vlakke finale. De laatste kilometer begint met een haakse bocht, gevolgd door een chicane en een laatste bocht naar rechts op 400 meter. Daarna gaat het recht naar de finish.
Woensdag 15 maart, Milaan-Turijn: Rho – Orbassano (192 km)
Start: 11.30 uur
Finish: tussen 16.00 en 16.25 uur
[toto id=”512953″ link=”http://bit.ly/42aFRLY” title=”Wie wint Milaan-Turijn?”]
Favorieten
De grote favoriet is zonder enige twijfel Dylan Groenewegen, de sprintkopman van Jayco AlUla. De Nederlander was dit seizoen al succesvol in de Saudi- en UAE Tour, was in de voorbije Tirreno-Adriatico tweede in de slotrit naar San Benedetto del Tronto en is op papier de snelste man in deze Milaan-Turijn. “De benen zijn goed na Tirreno-Adriatico. Na twee rustdagen zal ik wel weer klaar zijn om mee te doen voor de overwinning”, laat de sprintkopman weten in een perscommuniqué van zijn werkgever.
Als we kijken naar de pure sprinters die op de voorlopige startlijst staan, dan is Nacer Bouhanni een andere belangrijke naam. Na een moeilijk seizoen heeft de Fransman van Arkéa-Samsic alweer tien koersdagen erop zitten dit jaar. Zijn beste resultaat tot nu toe is echter een zevende plek in de openingsrit van de Tour du Var, en in Tirreno-Adriatico stapte hij uit voorzorg af na vier etappes. Arkéa-Samsic kan ook Luca Mozzato naar voren schuiven. De Italiaan was onlangs nog knap vijfde in de Le Samyn.
Voor Biniam Girmay is Milaan-Turijn de ideale mogelijkheid om aan zijn sprintsnelheid te werken. De kopman van Intermarché-Circus-Wanty uit Eritrea is een van de favorieten voor Milaan-San Remo en reed afgelopen week verdienstelijk rond in Tirreno-Adriatico. Daar liet hij in twee massasprints zien dat hij op het vlakke zijn mannetje kan staan, met een derde en een vierde plaats. In de berg- en heuveletappes reed Girmay wat in de luwte rond. Overigens won hij dit jaar al wel een massasprint; in de openingsrit van de Ronde van Valencia.
Wie ook al een zege op zak heeft dit seizoen: Fernando Gaviria. De rappe Colombiaan bezorgde zijn nieuwe werkgever Movistar al een ritoverwinning in de Vuelta a San Juan. Gaviria spurtte vervolgens in de UAE Tour (tweede in de vijfde etappe, achter Dylan Groenewegen) en Tirreno-Adriatico (derde in de eerste sprintersrit na Fabio Jakobsen en Jasper Philipsen) naar dichte ereplaatsen. Is het woensdag in Milaan-Turijn wel weer raak?
Een andere topsprinter, Mark Cavendish, is nog op zoek naar zijn eerste zege van het seizoen. Het wil voorlopig nog niet echt vlotten in dienst van zijn nieuwe ploeg Astana Qazaqstan. In de UAE Tour kon Cav zich een paar keer mengen in het sprintgeweld, maar in Tirreno-Adriatico kwam hij er echt niet aan te pas. Kan hij in Milaan-Turijn wel weer meedoen voor de winst? Met Cees Bol als laatste man is er veel mogelijk. De sterke Nederlander kan eventueel zelf ook sprinten.
Het Belgische ProTeam van Bingoal WB zal Matteo Malucelli en Alexander Salby naar voren schuiven. Malucelli is een zeer rappe Italiaan, dit jaar al tweede in een rit in de Saudi Tour en zevende in de GP Jean-Pierre Monseré. De 24-jarige Salby staat ook te boek als sprinter, maar winnen lukte hem nog niet. Tot hij in januari de slotrit van La Tropicale Amissa Bongo won in Gabon. Dat deelnemersveld zal niet te vergelijken zijn met dat in Milaan-Turijn, maar voor Salby zal een ereplaats al een goed resultaat zijn.
BORA-hansgrohe komt met een sterke ploeg aan de start, met twee potentiële kanshebbers op de zege. Op papier is Jordi Meeus de renner die het moet afmaken namens de Duitse formatie. De 24-jarige Belg versloeg de voorbije jaren al heel wat topsprinters, maar is nog wel op zoek naar zijn eerste overwinning van 2023. Ook Matthew Walls (24) is een renner om rekening mee te houden. De rappe Brit won twee jaar geleden nog de Gran Piemonte in de sprint.
EOLO-Kometa mikt dan weer op de rappe benen van Giovanni Lonardi. Andrea Vendrame en Lawrence Naesen kunnen zich plaatsen namens AG2R Citroën. Green Project-Bardiani CSF-Faizanè hoopt met Filippo Fiorelli iets te kunnen doen in de sprint. De 28-jarige Italiaan moet het eigenlijk hebben van een wat zwaarder koersverloop, maar kan zich ook plaatsen in een vlakke sprint. Of speelt de ploeg de kaart van de zeer jonge (19 jaar) maar wel erg snelle Spanjaard Iker Bonillo?
We zijn er nog niet, want we hebben het nog niet gehad over de sprinttroef van Q36.5 Pro Cycling, Matteo Moschetti. Het is vaak alles of niks bij de oud-renner van Trek-Segafredo. Op goede dagen is Moschetti en razendsnel en is hij in staat om alles en iedereen te kloppen, maar de 26-jarige renner laat het ook net zo vaak afweten. Toch doen we er goed aan om Moschetti, dit jaar al winnaar van de Clásica de Almería, bij de favorieten te scharen.
Verder is het uitkijken naar Niccolò Bonifazio (Intermarché-Circus-Wanty, mocht Girmay niet aan sprinten toekomen), Itamar Einhorn (Israel-Premier Tech), Attilio Viviani (Team Corratec), Marius Mayrhofer en Casper van Uden (Team DSM), Jon Aberasturi (Trek-Segafredo) en Nederlanders Arvid de Kleijn (Tudor) en Marijn van den Berg (EF Education-EasyPost).
In totaal staan er tien WorldTeams aan de start met Team DSM, Movistar, Intermarché-Circus-Wanty, Jayco AlUla, Arkéa-Samsic, Groupama-FDJ, Trek-Segafredo, AG2R Citroën, BORA-hansgrohe en EF Education-EasyPost. Daarnaast zijn ProTeams Israel-Premier Tech, Bingoal WB, Green Project-Bardiani CSF Faizane, Corratec en EOLO-Kometa uitgenodigd.
Het complete deelnemersveld voor Milaan-Turijn is nog niet bekend. Daarom is het favorietendeel nog niet volledig ingevuld. Wij zullen op een later moment dit deel van de voorbeschouwing aanvullen.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Dylan Groenewegen
*** Fernando Gaviria, Jordi Meeus
** Biniam Girmay, Mark Cavendish, Matteo Moschetti
* Nacer Bouhanni, Matteo Malucelli, Arvid de Kleijn, Jon Aberasturi
Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
[toto id=”512953″ link=”http://bit.ly/42aFRLY” title=”Wie wint Milaan-Turijn?”]
Weer en TV
Het belooft woensdag uitstekend fietsweer te worden in het noorden van Italië. In startplaats Rho is het ’s middags ongeveer 13 graden bij een lekker voorjaarszonnetje, met soms een wolkje, en in Orbassano is het nog iets warmer. In de buurt van Milaan staat een westenwind, terwijl in de finishplaats de wind uit het (noord)oostelijke richting waait aan windkracht 3 à 4.
Eurosport heeft de uitzendrechten voor Milaan-Turijn en zal de wedstrijd vanaf ongeveer 14.35 uur in beeld brengen op Eurosport 1 en de online kanalen van Eurosport.nl, Discovery+ en GCN+. De volledige uitzendtijden zijn ook te vinden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.