Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2013
zaterdag 6 april 2013 om 10:21

Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2013

peloton parijs roubaix algemeen

foto: Sirotti

Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen waren de eerste twee topklassiekers van het jaar. Komende zondag staat de derde op het programma: Parijs-Roubaix. In deze wedstrijd met veel historie moet het peloton over de kasseien van het Noord-Franse land. Wie kan Fabian Cancellara afhouden van een nieuwe grote zege? WielerFlits blikt vooruit.

Historie
Het wordt inmiddels al de 111e editie van de klassieker. In 1896 werd deze voor de eerste maal verreden. Het waren de textielproducenten Théodore Vienne en Maurice Perez die wedstrijd op hebben gezet om hun wielerbaan te promoten die in 1895 was opengegaan. De winnaar was Josef Fischer, tot nu toe nog steeds de enige Duitser die op de erelijst staat.

De bijnaam van de koers is ‘Hel van het Noorden’. Velen denken dat dit komt door de kasseien die de renners moeten overleven om aan te komen in Roubaix, maar dit klopt niet. De naam is afkomstig van de eerste editie na de Eerste Wereldoorlog in 1919. De organisatoren en journalisten kwamen er bij de parcoursverkenning achter dat het meest noordelijke deel van het parcours helemaal vernield en vernietigd was door de oorlog. Een dag later stond de naam de Hel van het Noorden in de kranten.

Roger de Vlaeminck

Roger de Vlaeminck in 1974 (Sirotti)

In de geschiedenisboeken van Parijs-Roubaix kom je Roger de Vlaeminck en Tom Boonen vier keer als winnaar tegen. Roger de Vlaeminck staat bekend als Monsieur Paris-Roubaix. Dit heeft hij te danken aan zijn zeges in 1972, 1974, 1975 en 1977. Vorig jaar werd hij geëvenaard door Tom Boonen, die eerder al won in 2005, 2008 en 2009.

Vijf keer was er een Nederlandse zege op de ‘Vélodrome’ in Roubaix. De eerste keer leek er al snel te komen in 1897, maar Mathieu Cordang kwam volgens de overlevering maar twee meter te kort op Maurice Garin. Cordang was bij het opdraaien van de wielerbaan ten val gekomen en daarbij had hij honderd meter verloren op zijn Franse tegenstrever.

Uiteindelijk was Peter Post in 1964 de eerste landgenoot die er met de zege vandoor ging. Die editie ging gepaard met ferme rugwind, waardoor Post nog steeds de eigenaar is van het snelheidsrecord in Parijs-Roubaix met 45.129 km/h. Jan Janssen won in 1967, Jan Raas in 1982, Hennie Kuiper in 1983 en Servais Knaven in 2001.

Vorig jaar begon Tom Boonen als absolute topfavoriet aan de koers. De renner van Omega Pharma-Quick Step miste aan de start al zijn grote concurrent Fabian Cancellara, die niet mee kon doen na zijn val in de Ronde van Vlaanderen. Met nog zestig kilometer te gaan kwam de Belg op kop, samen met ploegmaat Niki Terpstra. Een paar kilometer later liet hij onze landgenoot echter achter voor een solo van 55 kilometer. Achter hem probeerde een andere Nederlander, Lars Boom, het gat nog dicht te krijgen. Maar ook hij kreeg dit niet voor elkaar. Sébastien Turgot werd uiteindelijk de verrassende tweede, voor Alessandro Ballan op bijna 1 minuut en veertig seconden. Juan Antonio Flecha, Niki Terpstra en Lars Boom vervolledigden de achtervolgende groep. De nummer zeven finishte zelfs op ruim drie en een halve minuut achter de winnaar.

Parcours
Parijs-Roubaix staat bekend om zijn kasseien, en zo zal het ook altijd blijven bekend staan. De eerste 98 kilometer is echter over ‘gewoon’ wegdek. Daarna volgen 27 sectoren, die aflopend genummerd zijn, tot aan de aankomst in Roubaix. De sectoren zijn verdeeld in diverse categorieën. De zwaarste stroken krijgen vijf sterren mee, terwijl de makkelijkste stukken op kasseien één ster op hun conto krijgen.

Parijs Roubaix

foto: ASO

De meest bekend kasseienstrook is die van het Bos van Wallers, eigenlijk het Trouée d’Arenberg genoemd. Hier zijn vele reputaties gemaakt en gebroken. De tweede strook van vijf sterren is die van Mons-en-Pévèle na 210 kilometer. Het derde vijf sterren stuk is die van het Carrefour de l’Arbre. Het lijkt of de kasseien daar van een helikopter naar beneden zijn gegooid. Vaak valt hier de beslissing. Na het Carrefour is nog achttien kilometer te verrijden.

De Kasseistroken
27. Troisvilles (km 98.5 – 2,200 m) +++
26. Viesly (km 105 – 1,800 m) +++
25. Quiévy (km 107.5 – 3700 m) ++++
24. Saint-Python (km 112.5 – 1,500 m) ++
23. Vertain (km 120 – 2,300 m) +++
22. Verchain-Maugré (km 130 – 1,600 m) +++
21. Quérénaing – Maing (km 133 – 2,500 m) +++
20. Monchaux-sur-Ecaillon (km 136.5 – 1,600 m) +++
19. Haveluy (km 149.5 – 2,500 m) ++++
18. Trouée d’Arenberg (km 158 – 2,400 m) +++++
17. Wallers – Hélesmes, aka “Pont Gibus” (km 164 – 1,600 m) +++
16. Hornaing (km 170.5 – 3,700 m) ++++
15. Warlaing – Brillon (km 178 – 2,400 m) +++
14. Tilloy – Sars-et-Rosières (km 181.5 – 2,400 m) ++++
13. Beuvry-la-Forêt – Orchies (km 188 – 1,400m) +++
12. Orchies (km 193 – 1,700 m) +++
11. Auchy-lez-Orchies – Bersée (km 199 – 2,600 m) ++++
10. Mons-en-Pévèle (km 205 – 3,000 m) +++++
9. Mérignies – Avelin (km 211 – 700 m) ++
8. Pont-Thibaut (km 214.5 – 1,400 m) +++
7. Templeuve – Moulin de Vertain (km 220.5 – 500 m) ++
6. Cysoing – Bourghelles (km 227 – 1,300 m) +++
Bourghelles – Wannehain (km 229.5 – 1,100 m) +++
5. Camphin-en-Pévèle (km 234 – 1,800 m) ++++
4. Le Carrefour de l’Arbre (km 236.5 – 2,100 m) +++++
3. Gruson (km 239 – 1,100 m) ++
2. Hem (km 246 – 1,400 m) ++
1. Roubaix (km 256.5 – 300 m) +

Favorieten
Met de laatste weken in ogenschouw kan er bijna maar één iemand winnen op wegen van Noord-Frankrijk: Fabian Cancellara. De Zwitserse sneltrein was al oppermachtig in de E3-Prijs en de Ronde van Vlaanderen. Dan is het vooral de vraag wie hem kan gaan kloppen komende zondag. Het enige smetje op zijn voorbereiding is zijn valpartij in de Scheldeprijs, maar dit lijkt niet veel schade te hebben berokkend.

Cancellara

Cancellara vorige week op de kasseien van de Paterberg (Sirotti)

Bij Omega Pharma-Quick Step hebben ze een flinke aderlating achter de kiezen met het uitvallen van Tom Boonen. De Belgisch kampioen zal nu als speerpunt vervangen worden door Sylvain Chavanel, de Franse schaduwkopman van de ploeg. Hij wordt ondersteund door onze landgenoot Niki Terpstra (vorig jaar vijfde) en Stijn Vandenbergh.

Sylvain Chavanel

Kan Chavanel zijn kopman Boonen doen vergeten? (Sirotti)

Orica-GreenEDGE heeft met de Nederlander Sebastian Langeveld zeker een kanshebber voor de zege, door een ietwat teleurstellend verlopen Ronde van Vlaanderen wil hij hier revanche nemen. Goede uitslagen reed Langeveld nog niet eerder in Roubaix onder meer door pech. Mocht dit hem dit jaar bespaart blijven zit een topresultaat erin. In de ploeg heeft hij dan ook nog oud-winnaar Stuart O’Grady, die hem waar nodig zal bijstaan.

De man in vorm, zo bleek vorige week, is Jurgen Roelandts. De Belg was na de twee kemphanen Cancellara en Sagan derde in de Ronde van Vlaanderen. Op papier heeft Lotto-Belisol niet de beste formatie voor het voorjaar, maar in Vlaanderen kwam de ploeg sterk voor de dag onder meer door de hulp van André Greipel en Marcel Sieberg.

Jurgen Roelandts

Roelandts moet ook kunnen presteren op de kasseien Sirotti

Ook Garmin-Sharp heeft een oud-winnaar aan de start. Johan Vansummeren heeft zich niet heel veel laten zien dit jaar, maar mag op dit parcours zeker niet uitgesloten worden voor de overwinning. De ploeg heeft verder ook nog sprinter Tyler Farrar en de Nederlander Martijn Maaskant, als heeft die laatste al tijden geen grootste prestaties meer geleverd.

BMC Racing wordt het hele jaar al genoemd bij de favorieten, dus ook in Parijs-Roubaix. Het wordt echter wel tijd voor het sterrenensemble om prestaties te gaan leveren. Thor Hushovd heeft al jaren de droom om de wedstrijd bij te schrijven. Verder moet in de Amerikaanse formatie worden uitgekeken naar Taylor Phinney en Daniel Oss. Nummer drie van vorig jaar, Alessandro Ballan, ontbreekt nog steeds na een zware val vorig jaar december.

Thor Hushovd

Het is al jaren de droom van Hushovd om hier te winnen (Sirotti)

Wat voor BMC geldt, geldt dit jaar ook voor Sky ProCycling. Veel verwachtingen in de klassiekers, maar nog weinig prijzen. Het is ook afvragen wie de kopman zondag zal zijn. Is het voor Ian Stannard, Edvald Boasson Hagen, Geraint Thomas of misschien wel voor Mathew Hayman (vorig jaar negende)?

Er staan ook nog een pak andere renners aan de start met aspiraties voor de overwinning. Filippo Pozzato is misschien wel één van de meest talentvolle renners op kasseien, maar bij de Italiaan wil het er vaak toch niet uitkomen. Zijn landgenoot Luca Paolini won dit jaar al een semi-klassieker (Omloop Het Nieuwsblad), maar moet het nog laten zien in een echte topklassieker. Heinrich Haussler lijkt dit jaar weer goed te zijn, maar moet nog wel leren doseren in zo’n zware wedstrijd.

Ook de Fransen hebben nog wel wat renners aan de start die voor een verrassing kunnen zorgen. Sébastien Turgot was vorig jaar tweede en is nu kopman van zijn ploeg Europcar, die verder ook Damien Gaudin, proloogwinnaar van Parijs-Nice en in 2007 de laureaat van de belofteneditie van deze koers, mee neemt. Bij FDJ hebben ze met Yoann Offredo en Matthieu Ladagnous verschillende ijzers in het vuur.

Lars Boom

Kan Boom voor een verrassing zorgen? (Sirotti)

De Nederlandse ploegen hebben ook een paar outsiders aan de start. Bij Blanco is Lars Boom de kopman. Hij was de laatste weken niet top, maar werd in de Ronde van Vlaanderen desondanks weer elfde. Daarnaast beschikt de ploeg nog over de Belgen Sep Vanmarcke en Maarten Wynants (vorig jaar tiende). Bij Argos-Shimano is John Degenkolb wederom speerpunt, maar de Duitser heeft nog niet de benen dit voorjaar. De ploeg heeft verder ook Tom Veelers in de gelederen, ook hij is oud-winnaar van de beloftenwedstrijd van Parijs-Roubaix. Bij Vacansoleil-DCM heeft men wel een echte outsider voor de zege met Juan Antonio Flecha. Ook heeft de Spanjaard een Belgische secondant mee: Björn Leukemans.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Fabian Cancellara
*** Johan Vansummeren, Sebastian Langeveld
** Sylvain Chavanel, Lars Boom, Juan Antonio Flecha
* Jurgen Roelandts, Thor Hushovd, Mathew Hayman, Filippo Pozzato

Lees ook:
Startlijst (Cyclingfever)
Deelnemerslijst (Organisatie)
Parcoursinformatie

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.