Voorbeschouwing: Tour de Langkawi 2024 – Wie stopt Max Poole?
foto: Cor Vos
Youri Coudron
vrijdag 27 september 2024 om 09:00

Voorbeschouwing: Tour de Langkawi 2024 – Wie stopt Max Poole?

In de Tour de Langkawi liggen wel mooie kansen voor renners die anders niet zo gemakkelijk aan winnen toekomen op 2.Pro-niveau. Max Poole lijkt de topfavoriet voor de eindzege, maar in de zes à zeven sprinterskansen mogen ook Nederlanders Arvid de Kleijn en Casper van Uden dromen van ritwinst. WielerFlits blikt vooruit op de rittenkoers.

Historie


Vorige editie

Vorig jaar stonden er met vijf vlakke ritten de nodige massasprints op het programma van de rittenkoers in Maleisië. De overwinningen werden verdeeld over slechts drie man. Daniel Babor (Caja Rural-Seguros RGA) wist één keer de concurrentie te kloppen in de massasprint. De overige vier ritten werden een prooi voor de twee rapste mannen in koers: Arvid de Kleijn (Tudor) en Gleb Syritsa (Astana Qazaqstan).

De twee kemphanen van het puntenklassement wisselden de zeges mooi af. Waar de Nederlander de eerste rit won, pakte de Rus de tweede. Na de winst van Babor in rit vier was het in de zesde etappe weer de beurt aan De Kleijn om de handen in de lucht te steken. De laatste rit werd dan weer gewonnen voor Syritsa. De puntentrui bleef echter de gehele koers om de schouders van De Kleijn. De man van Astana Qazaqstan kwam uiteindelijk veertien punten tekort.

Voor de strijd voor de eindzege was het uitkijken naar de twee bergritten naar Baling én Genting Highlands. In de eerste bergrit lag het echte klimwerk al vroeg in de etappe. Hierdoor kwam uiteindelijk een flinke groep over de meet, waar Jackson George (Bolton Equities Black Spoke) zegevierde. Het echte verschil werd gemaakt in etappe vijf. Simon Carr liet de concurrentie achter zich op de zware slotklim en kwam solo over de meet. Zijn leiderstrui zou hij daarna niet meer afstaan.

AK
+ 1:13:06

Parcours


Zondag 29 september, etappe 1: Kuah – Kuah (96,5 km)

De Ronde van Langkawi 2024 wordt op gang geschoten op… Langkawi! Het is niet makkelijk voor de organisatie om op het eiland een etappe uit te zetten, maar vanuit hoofdstad Kuah kunnen de renners dit jaar een ronde afleggen van 96,5 kilometer. Al wachten er op het naamgevende eiland weinig verrassingen voor de renners.

Vanuit kustplaats Kuah leidt het parcours het peloton richting het noorden om ook daar de kustlijn op te zoeken. Het meest westelijke punt van de koers bereiken de renners na zo’n dertig kilometer. Via Harbour Park slingeren de renners richting de enige beklimming van de dag: Look Out Point (700 meter à 3,1%). U zult begrijpen: hier ontstaan geen grote verschillen.

Voor de laatste dertig kilometer zoeken de renners de zuidelijke kustlijn weer op richting Kuah. De laatste tien kilometer zijn nagenoeg vlak. Op twee kilometer van de streep ligt een flauwe bocht naar rechts, waarna het in een rechte lijn richting de meet loopt. Sprinten geblazen!

Start: flag-nl/flag-be 02.10 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 04.20 en 04.40 uur


Maandag 30 september, etappe 2: Arau – Butterworth (154,5 km)

Een tweede rit uittekenen op Langkawi is voor de organisatie haast niet te doen. Van zondag op maandag verplaatst de karavaan zich dus naar Malakka (ook wel West-Maleisië). Voor de tweede dag op rij hebben de sprinters een kans voor het grijpen, want van gecategoriseerde klimmen ontbreekt deze maandag ieder spoor.

Vanuit Arau, een stad met 20.000 inwoners, wordt in zuidelijke richting gekoerst. Het klimwerk wordt achterwege gelaten, maar drie tussensprints zorgen voor het nodige vertier onderweg. In Jitra, Alor Setar en Sungai Petani mogen de spurtbommen al de benen testen voor later op de dag.

De renners finishen in het centrum van het aan de kust gelegen Butterworth. De naam van de stad is een herinnering aan het Britse koloniale verleden van het land. Hetzelfde geldt voor het op het eiland Penang gelegen George Town, dat vanuit Butterworth met een brug te bereiken is. Terug naar de koers: de laatste vijf kilometer zijn biljartvlak en lopen in een rechte lijn. Moge de snelste winnen.

Start: flag-nl/flag-be 05.08 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 8.20 en 8.50 uur


Dinsdag 1 oktober, etappe 3: Taiping – Cameron Highlands (170,3 km)

Etappe drie is er één waar de renners voor het eerst hun klimmersbenen zullen mogen bovenhalen. Wat heet, op dag drie staat de koninginnenrit van deze editie op het programma. Na de start in Taiping kunnen de renners nog rustig de benen opwarmen op nagenoeg vlak terrein. Pas enkele kilometers na halfweg koers barst het klimfeest los.

Niet dat klimmende kilometers heel steil zijn, want de eerste klim naar KG Raja stijgt 19,1 kilometer aan een gemiddelde van 3,6 %. Een tussenfase en een afdaling brengen de renners echter bij dé klim van de dag. De klim naar Brinchang (8,2 km à 5,2%) kent de top op acht kilometer van de meet. Deze laatste kilometers lopen in dalende richting de meet.

De klassementsrenners krijgen zo een eerste dag waar ze attent moeten zijn. Na een makkelijk begin is de finale veeleisend. Wie slaat hier een belangrijke slag?

Start: flag-nl/flag-be 05.11 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 9.15 en 10.00 uur


Woensdag 2 oktober, etappe 4: Kuala Kubu Bharu – Bentong (131,2 km)

Dag vier van de Ronde van Langkawi is zo’n rit waar de vluchters de overwinning kunnen afsnoepen van de sprinters, als alles meezit. Op het parcours van Kuala Kubu Bharu naar Bentong ligt één obstakel: de klim naar Gap (18,9 km à 3,1%). Al wordt de top van de klim al gepasseerd na veertig kilometer koers.

De klim is lang, maar loopt op geen moment écht steil omhoog. Het is de vraag of een groep vluchters hier een voorsprong kan pakken, die stand kan houden in het restant van de koers. Na de afdaling van de klim volgen nog zeventig nagenoeg vlakke kilometers.

Het sprintscenario lijkt na dag één en twee ook op dag drie dus het meest realistisch. Geheel ongevaarlijk lijkt de aankomst echter niet. Vlak voor de streep buigt de weg naar links, waardoor ongelukken op de loer liggen.

Start: flag-nl/flag-be 06.15 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 09.00 en 09.30 uur


Donderdag 3 oktober, etappe 5: Kuala Lumpur – Melaka (167,3 km)

De vijfde rit in Maleisië start vanuit de hoofdstad van het Aziatische land. In Kuala Lumpur bieden de Petronas Twin Towers het decor voor het begin van de etappe. Laat Petronas toevallig de sponsor en naamgever zijn van de Ronde van Langkawi.

Het parcours van de dag is qua opbouw vergelijkbaar met die van de vierde rit. Waar in het begin geklommen wordt, bestaat de tweede helft van de koers uit volledig vlakke wegen. Vanuit het centrum van Kuala Lumpur trekken de renners in oostelijke richting, waar in een van de buitenwijken de klim naar Ampang (3,2 km à 4,4%) het eerste obstakel vormt.

Daarna vervolgt de weg in zuidelijke richting en passeren de Bukit Hantu (3,4 km à 7,2%) en Bukit Mantin (1,5 km à 6,3%). Na de passage van de laatstgenoemde klim zitten de renners bijna halfweg koers. De klimmende kilometers zijn voorbij. Het restant van de rit is nagenoeg vlak.

Ook in deze rit zijn de sprinters dus niet kansloos. Mochten de niet-sprinters een kans willen maken op een ritzege, is het nu of niet. De resterende ritten lijken het motto ‘vlak, vlakker, vlakst’ goed in het geheugen te hebben gegrift.

Start: flag-nl/flag-be 05.08 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 08.45 en 09.25 uur


Vrijdag 4 oktober, etappe 6: Batu Pahat – Kulai (123,4 km)

Het begint inmiddels eentonig te worden. Ook tussen Batu Pahat en Kulai mogen de jongens met sprintersbenen immers hun borst weer nat maken. Wat zal de 34-jarige Andrea Guardini, recordhouder qua ritzeges in de Ronde van Langkawi, het jammer vinden dat hij niet meer koerst, want hij had hier zijn hartje kunnen ophalen.

Net als in rit twee zijn er ook in de zesde rit geen gecategoriseerde klimmetjes opgenomen. Een korte blik op het parcours leert ook dat het klimwerk er niet is. Wel zijn er wederom die tussensprintkansen. Een voorproefje op de finale krijgen we dus wel.

De laatste kilometers lopen gelukkig in een rechte lijn voor de laatste vijf kilometer, waardoor de sprinters (hopelijk) zonder kleerscheuren de strijd met elkaar aan kunnen gaan.

Start: flag-nl/flag-be 02.40 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 05.05 en 05.35 uur


Zaterdag 5 oktober, etappe 7: Miri – Bintulu (199,3 km)

Voor het laatste weekend van de Tour de Langkawi maakt de organisatie een uitstapje van West-Maleisië naar Oost-Maleisië. Aan de andere kant van de Zuid-Chinese Zee stappen de renners weer op de fiets in Miri. Vanuit deze stad met ruim 350.000 inwoners trekt de karavaan richting Bintulu. Het is de langste etappe van deze editie in Maleisië. Met bijna 200 kilometer voor de boeg hoopt men op spektakel. Toch lijken de sprinters ook vandaag de beste papieren te hebben.

Ook op de een-na-laatste dag is het zoeken naar het klimwerk. Voor de eerste 150 kilometer van de koers levert de zoektocht niks op. Pas na driekwart koers is daar de eerste en enige klim van de dag. Al zal dit klimwerk weinig angst inboezemen. Voor 1,2 kilometer lang klimmen de renners aan 3,7% gemiddeld. De resterende kilometers zijn weer vlak. Wederom een sprint? Hoogstwaarschijnlijk.

Start: flag-nl/flag-be 05.13 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 9.40 en 10.15 uur


Zondag 6 oktober, etappe 8: Bintulu – Bintulu (147,5 km)

De Ronde van Langkawi sluit dit jaar passend af met nog maar eens een kans voor de sprinters. De slotrit die start en finisht in Bintulu is de derde rit van deze editie die geen gecategoriseerde klimmen bevat. Op de lokale ronde, die vier keer afgelegd moet worden, zullen de vluchters hopen een gat te kunnen slaan. Al lijken de sprinters ook hier een streepje voor te hebben.

In Bintulu wacht een omloop van 8,5 kilometer, die (helaas) ook weinig echte obstakels kent. Door de straten van de stad kunnen vluchters eventueel profiteren van de bochten die zijn opgenomen in het rondje. Kunnen de sprinten ook op de laatste dag hun hartje ophalen? Of verpest een vluchter het feestje?

Start: flag-nl/flag-be 06.10 uur
Finish: flag-nl/flag-be tussen 09.20 en 09.50 uur


Favorieten

Ten opzichte van vorig jaar zien we in 2024 één WorldTeam extra op de startlijst staan van de Tour de Langkawi. Naast Astana Qazaqstan en EF Education-EasyPost, die vorig jaar ook deelnamen, doet ook dsm-firmenich PostNL mee. De Nederlandse formatie brengt direct ook de grote favoriet aan de start. Verder zijn er ook zeven ProTeams die maar geen genoeg kunnen krijgen van het koersen dit seizoen, aangevuld met drie nationale selecties en negen continentale ploegen. Een uitgebreid deelnemersveld dus!

Max Poole reed een sterke Vuelta España en viel veelvuldig aan – foto: Cor Vos

De gevaarlijkste man bij dsm-firmenich PostNL is zonder twijfel Max Poole. De Brit maakte een sterke indruk voorafgaand aan de Vuelta door tweede te worden in de Ronde van Burgos, waarna een vroege val zijn klassementsambities om zeep hielpen in de grot ronde. De 21-jarige klimmer liet zijn hoofd niet hangen en ging veelvuldig in de aanval. Ritwinst kwam er niet, maar vier keer eindigde hij bij de beste drie. In Maleisië is de concurrentie van een ander niveau. Kan Poole hier wél de hoogste trede beklimmen?

Men zou mogen verwachten dat de grootste concurrentie komt van een andere WorldTour-ploeg, zoals EF Education-EasyPosy. De formatie brengt enkele grote namen aan de start, zoals Hugh Carthy én titelverdediger Simon Carr. Toch lijken beide heren niet direct mee te gaan doen om de podiumplekken. Waar Carthy al enige tijd niet meer zijn oude niveau weet te behalen, is Carr zichzelf niet meer na zijn opgave in de Giro d’Italia. Na een ritzege in de Tour of the Alps speelde knieproblemen hem parten in de Giro. Sinds zijn terugkeer reed hij nog weinig bijzondere uitslagen en noteerde hij de ene na de andere DNF. Wellicht dat zijn status als titelverdediger het juiste in de Britse klimmer naar boven haalt.

Kan titelverdediger Simon Carr zich herpakken in Maleisië? – foto: Cor Vos

We werpen een blik op dat andere WorldTeam: Astana Qazaqstan. De kanshebbers bij de Kazachse formatie zijn duidelijk. Zo reed Harold Martin Lopez in zijn vorige deelname al naar een eindnotering in de top-10 en liet de Ecuadoraan dit jaar ook aardige resultaten noteren. Een vijfde plek in de Ronde van Turkije en een plek in de top-20 van de Ronde van Zwitserland is iets mee mee thuis te komen. Hij krijgt hulp van ploegmaat Vadim Pronskiy. De de Kazak legde in 2019 al beslag op plek drie in de einduitslag en werd vorig jaar nog vijfde. De 26-jarige klimmer presteert goed in Maleisië. Zo heeft Astana Qazaqstan twee kanshebbers in de gelederen.

Niet alleen de WorldTeam brengen de kanshebbers aan de start. Ook de ProTeams maken dit jaar zeker kans op een plek op het podium. Wat te denken van Paul Double. De Brit in dienst van Polti Kometa draait weer een uitstekend jaar met degelijke resultaten tegen grote namen. Zo werd hij zesde in de Ronde van Slovenië, derde in de Ronde van Turkije en zevende in de Giro dell’Appennino. De koninginnenrit moet de 28-jarige klimmer perfect liggen.

Paul Double kan verrassen in Maleisië – foto: Cor Vos

We kijken ook naar Mikel Bizkarra en Joan Bou van Euskaltel-Euskadi. Het Spaanse duo presteert naar behoren voor het Spaans-Baskische ProTeam. In de recente Vuelta España kwam het er niet zo uit, maar in Maleisië biedt het deelnemersveld meer perspectief voor de twee klimmers. Bou wist vorig jaar zelfs een vierde plek te veroveren in de rittenkoers. In de koninginnenrit op dag drie kunnen de twee ploegmaats in ieder geval ondersteunen in de finale.

Een naam die we bij WielerFlits nog niet al te vaak bij de sterren hebben geplaatst, is Cristian Raileanu. De Roemoeen is in het Aziatische circuit toch een bekende naam, die in rittenkoersen de nodige noteringen in de top-10 weet te behalen. Mochten wij één naam tippen van de mannen in continentale dienst, is Raileanu de man. Dit jaar rijdt hij in dienst van Li Ning Star. In 2020 werd hij in Maleisië al eens zevende. Toen vertegenwoordigde hij de kleuren van Sapura Cyling.

Davide Gabburo is de grootste kanshebber namens VF Group-Bardiani CSF-Faizanè – foto: Cor Vos

Verder zien we bij de outsiders de ervaren Italiaan Valerio Conti (Corratec) ver komen. Evenals zijn landgenoot Davide Gabburo (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè), die in de Ronde van Istanbul nog een rit won. Ook Mario Aparicio (Burgos-BH), Simon Pellaud (Tudor)  en Ibon Ruiz (Equipo Kern Pharma) zijn mannen om naar uit te kijken.


Sprinters

Met zes zekere sprintkansen op acht ritten, is het voor de snelle mannen heerlijk vertoeven in Langkawi. We kijken in dat opzicht uit naar Arvid de Kleijn, die in Maleisië zijn zegetotaal nog wat zou kunnen aandikken. De Kleijn toonde recentelijk in de Grand Prix de Fourmies en Grand Prix d’Isbergues dat het met zijn vorm wel goed zit. Vorig jaar was hij in de Ronde van Langkawi al tweemaal de snelste. Wat kan de 30-jarige spurtbom van Tudor dit jaar?

Arvid de Kleijn won vorig jaar twee ritten in Maleisië – foto: Cor Vos

De voornaamste tegenstand voor de Nederlander zal komen vanuit Astana Qazaqstan. De 24-jarige Gleb Syritsa, die in 2022 zijn doorbraak kende in Langkawi, gooide ook hoge ogen in de editie van afgelopen jaar. Hij evenaarde het aantal van De Kleijn, maar kwam tekort om de puntentrui mee naar huis te nemen. Ook dit jaar zal hij de strijd aan willen gaan.

Al zijn dit niet de enige twee mannen die over een stel sprintersbenen beschikken. Bij dsm-firmenich PostNL brengt met Casper van Uden een gevaarlijke klant aan de start. De 23-jarige Nederlander bewees dit jaar zijn waarde met ritwinst in de AlUla Tour en ZLM Tour én won ook Rund um Köln. De overige concurrentie zal ook uit Italiaanse hoek komen, want Jakub Mareczko (Corratec) en Matteo Malucelli (Team UKYO) weten wat het is om op Aziatische bodem te winnen.

Ook George Jackson (Burgos-BH) en Manuel Peñalver (Polti Kometa) en Mohd Harrif Saleh (Terengganu Cycling Team) verschijnen aan de start.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Max Poole
*** Paul Double, Harold Martin Lopez
** Vadim Pronskiy, Simon Carr, Joan Bou
* Valerio Conti, Davide Gabburo, Mikel Bizkarra, Cristian Raileanu

Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)


Weer en TV

Het wordt de komende week behoorlijk warm in Maleisië. Het kwik stijgt dagelijks tot 31 à 32 graden Celsius, maar dit gaat ook wel gepaard met de nodige regen- en zelfs onweersbuien. Echt verrassend is dit niet, want aan bijvoorbeeld de oostkust van West-Maleisië is het immers het regenseizoen. Als de renners het één dag droog houden, mag dat een klein wonder heten.

De Tour de Langkawi wordt vanaf zaterdag in Nederland en België uitgezonden via de online kanalen van HBO Max en Discovery+. Voor gedetailleerde tijden check je best ons overzicht van Wielrennen op TV.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.