Voorbeschouwing: Tro Bro-Léon 2024 – De Lie, Cosnefroy en Mozzato op onverharde wegen
foto: Cor Vos
zondag 5 mei 2024 om 09:30

Voorbeschouwing: Tro Bro-Léon 2024 – De Lie, Cosnefroy en Mozzato op onverharde wegen

De Strade Bianche is zonder twijfel de bekendste wielerwedstrijd over onverharde wegen, maar de diehard wielerliefhebbers kijken ook elk jaar uit naar zijn Franse equivalent. Zondag is het weer tijd voor Tro-Bro Léon (1.Pro), de eendagskoers door het westen van Bretagne die bekendstaat om zijn onverharde veldwegen. En waar de beste Bretonse renner in de uitslag een… biggetje wint! WielerFlits blikt vooruit.

Historie

Laatste winnaars Tro-Bro Léon
2023: flag-it Giacomo Nizzolo
2022: flag-fr Hugo Hofstetter
2021: flag-gb Connor Swift
2020: niet verreden vanwege de coronacrisis
2019: flag-it Andrea Vendrame
2018: flag-fr Christophe Laporte
2017: flag-fr Damien Gaudin
2016: flag-dk Martin Mortensen
2015: flag-fr Alexandre Geniez
2014: flag-fr Adrien Petit


Laatste editie

Uitslag Tro-Bro Léon 2023
1. flag-it Giacomo Nizzolo (Israel-Premier Tech) in 4u50m52s
2. flag-be Arnaud De Lie (Lotto Dstny) z.t.
3. flag-nl Nils Eekhoff (Team DSM) z.t.
4. flag-fr Eddy Finé (Cofidis) z.t.
5. flag-no Rasmus Tiller (Uno-X) z.t.


Parcours

Onderweg zien we enkele (subtiele) veranderingen ten opzichte van de vorige edities, maar het concept van Tro-Bro Léon blijft hetzelfde. De renners koersen ook zondag weer kriskras over de verschillende boerenpaadjes en landweggetjes door de regio Bretagne en het onregelmatige landschap van de Finistère, richting de finish op de Rue Audren de Kerdrel.

De wedstrijd is dit jaar 203,6 kilometer lang, waarvan 34,8 kilometer over onverharde wegen. Nog nooit kregen de deelnemers zoveel kilometers aan onverharde wegen voor de wielen geschoven. In totaal krijgen de renners 29 Ribinou (twee meer dan bijvoorbeeld vorig jaar) voor de wielen geschoven, afhankelijk van de zwaarte gecategoriseerd met één tot vier sterren.

Start- en finish waren de voorbije jaren in Lannilis, woonplaats van wedstrijddirecteur Jean-Paul Mellouët, maar dit jaar klikken de coureurs in het nabijgelegen Le Carpont Plouguin in de pedalen. Daarna gaat de koers eerst in westelijke richting naar de Atlantische kust. De wedstrijd blijft vervolgens de kustlijn volgen – wat volgens de organisatie wel eens tot veel wind in de flank en waaiervorming kan zorgen – vooraleer we de eerste ribinou op te zoeken.

De onverharde landwegen volgen elkaar dan in rap tempo op, maar wellicht houden de echte kleppers nog hun kruit droog voor de lokale ronde, na een eerste passage aan de finish in Lannilis. Er doemen dan in een kort tijdsbestek acht onverharde stroken op, binnen een straal van twintig kilometer. De meeste stroken krijgen van de organisatie allemaal een quotering van één ster mee. Geen al te zware kost dus, maar voldoende om het tempo te breken.

Pas na de voorlaatste passage aan de aankomstlijn, op goed vijftien kilometer van de streep, gaan we de beslissende fase in. Niet in het minst omdat in die slotkilometers de hoogteverschillen zullen gaan doorwegen. Eerst en vooral op de aansluitende vier sterrenstroken van Keradraon en Kerosven, gevolgd door een derde en laatste passage op de korte Meshuel.

Na iets meer dan 203 kilometer is het gedaan met de ribinou en is het nog 2,9 kilometer naar de streep. Die is getrokken na een laatste rechte lijn van zo’n 700 meter die licht oploopt. Mocht het tot een sprint van een kleine groep komen – wat de laatste jaren meer dan eens is voorgekomen – dan is timing key.

flag-fr Tro-Bro Léon 2024 – Offroad stroken

nog 170 km – Mez an Oztis (1,5 km)
nog 156,4 km – Ty Douar (2,1 km)
nog 128,2 km – La Tranchée (1,2 km)
nog 123,8 km – Kerveleoc (1 km)
nog 116 km – Gouézou (1 km)
nog 110,2 km – Kernevez (1,1 km)
nog 105,4 km – Guélétré (1,5 km)
nog 96,2 km – VC (1,2 km)
nog 76,4 km – Kerizog (2,1 km)
nog 73,3 km – Antreren (2 km)
nog 70,4 km – Koad Haleg (2,2 km)
nog 67,5 km – Kerfaven (800 meter)
nog 62,1 km – Kervidot (1 km)
nog 59 km – Kerferé (1,5 km)
nog 57,2 km – Lesmel (1 km)
nog 48,6 km – Meshuel (700 meter)
nog 45 km – Kerosven (800 meter)
nog 43,6 km – Guillec (700 meter)
nog 41,4 km – Keradraon (1,6 km)
nog 34,1 km – Kerhernic (2,4 km)
nog 29 km – Saint Marguerite (800 meter)
nog 23 km – An Odé Bri (500 meter)
nog 20,6 km – Ty Laouen (700 meter)
nog 19,4 km – Keriven (700 meter)
nog 15,5 km – Meshuel (700 meter)
nog 11,9 km – Kerosven (800 meter)
nog 10,5 km – Guillec (700 meter)
nog 8,3 km – Keradraon (1,6 km)
nog 2,9 km – Meshuel (700 meter)

Totaal: 34,8 km offroad (29 stroken)


Zondag 5 mei, Le Carpont Plouguin – Lannilis (203,6 km)
Officieuze start: 11.45 uur
Officiële Start: 11.55 uur
Finish: tussen 16.38 en 17.07 uur


Favorieten

Met zes World- en tien ProTeams mag de organisatie van de Tro-Bro Léon zeker niet klagen. En al helemaal niet, als we kijken naar de deelnemersveld. De winnaar van vorig jaar, Giacomo Nizzolo, zal zijn titel niet verdedigen. Maar als we de uitslag van vorig jaar er nog eens bij pakken, dan zien we dat zes renners uit de top-10 ook dit jaar weer aan de start zullen verschijnen van de Franse gravelkoers.

Zo is de man die vorig jaar als tweede over de streep kwam, Arnaud De Lie, er ook nu weer bij. De Waalse machtssprinter van Lotto Dstny moest twaalf maanden geleden nog zijn meerdere erkennen in Nizzolo en heeft dus nog wel een appeltje te schillen met deze koers. De Lie zat eerder dit seizoen even flink in de put, maar wist met een zege in de Famenne Ardenne Classic alle frustraties en twijfels van zich af te schudden.

Arnaud De Lie is terug! – foto: Cor Vos

De Lie omschreef zijn zege in Marche-en-Famenne zelf als een ‘bevrijding’. “Ik heb een moeilijke periode achter de rug. Dit is heel goed voor het vertrouwen. Dat vertrouwen was toch wat weg toen ik het moeilijk had. Ik voel dat dit nu weer wat meer terug is. Dit is een mooie eerste stap.” Zet De Lie zondag in de Tro-Bro Léon een volgende stap? Vorig jaar liet hij al zien dat deze wedstrijd hem op het lijf is geschreven. Zaterdag werd hij nog geklopt in de Grand Prix du Morbihan, neemt hij een dag later revanche?

De Lie is de meest in het oog springende naam binnen de selectie van Lotto Dstny, maar de Belgische formatie heeft meerdere kaarten om uit te spelen. Zo staat ook Jasper De Buyst aan het vertrek. De Belg staat bekend als een zeer loyale helper, maar kan zelf ook finales rijden en – belangrijker – winnen. Dat liet hij vorig jaar nog zien in de Egmont Cycling Race. Verder doen we er goed aan om de namen van Alec Segaert, Brent Van Moer en Liam Slock met rood te omcirkelen. Deze renners kunnen in een anticiperende rol zomaar eens verrassen.

Luca Mozzato heeft een uitstekend voorjaar achter de rug – foto: Cor Vos

De ploeg van Lotto Dstny is kortom erg sterk in de breedte, maar dat is ook wel nodig om te kunnen opboksen tegen een concurrerende formatie als Arkéa-B&B Hotels. De Franse equipe legt ook niet al zijn eieren in het mandje van een uitgesproken kopman, maar hoopt met Luca Mozzato, Amaury Capiot, Clément Venturini én Vincenzo Albanese zijn overwicht uit te spelen in de finale. Mozzato en Capiot kunnen met hun sterke sprint wat meer achterover leunen, terwijl Venturini en Albanese het over een wat meer aanvallende boeg zullen gooien.

Voor veel renners is de boodschap namelijk duidelijk: rij niet met Arnaud De Lie naar de streep. Wie tegen de Belg moet sprinten na ruim tweehonderd kilometer koers, zal van zeer goeden huize moeten komen. Benoît Cosnefroy, de kopman van Decathlon AG2R, zal een dergelijk scenario willen voorkomen. De winnaar van de Brabantse Pijl hoopt het liefst solo aan te komen, maar kan het natuurlijk ook afmaken in een sprint van een klein groepje. Zelfs tegen een De Lie. Dat liet hij zaterdag zien met winst in de Grand Prix du Morbihan. Met Dries De Bondt, Stan Dewulf en de beloftevolle Pierre Gautherat vormt hij een interessant viertal.

Benoît Cosnefroy won in het voorjaar al meerdere wedstrijden – foto: Cor Vos

Een Belg die met ambitie aan de start zal verschijnen, is Tom Van Asbroeck. De inmiddels 34-jarige coureur lijkt wel bezig aan zijn tweede jeugd. De renner van Israel-Premier Tech won al vroeg op het jaar een rit in de Tour de La Provence, reed in de Classic Loire Atlantique (2e) en de Cholet Agglo-Tour (3e) naar het podium en werd ook zesde in Nokere Koerse. Dan mag je zeker ook (winst)ambities uitspreken voor de Tro-Bro Léon.

Met revelatie Joseph Blackmore en met name Riley Sheehan heeft Israel-Premier Tech nog twee potentiële afmakers in de gelederen. Sheehan won vorig jaar als nobele onbekende vanuit het niks Parijs-Tours – eveneens een koers over onverharde wegen – en heeft dit seizoen al aangetoond veel meer te zijn dan een eendagsvlieg. Zo werd hij knap dertiende in zijn allereerste Ronde van Vlaanderen en was hij een van de bepalende figuren in de Famenne Ardenne Classic. Afgelopen woensdag reed hij nog naar een podiumplek (3e) in Eschborn-Frankfurt.

Rasmus Tiller was vorig jaar nog vijfde in Tro Bro-Léon – foto: Cor Vos

Dan over naar Uno-X Mobility. De Noorse formatie heeft met Søren Wærenskjold, Jonas Abrahamsen en Rasmus Tiller ook meerdere ijzers in het vuur. De sterke en snelle Wærenskjold won dit jaar al een rit in de UAE Tour en werd keurig negende in Parijs-Roubaix. Wielerbrommer Abrahamsen maakte vooral indruk in Dwars door Vlaanderen, waar hij na een dag in de aanval nog als tweede eindigde. De Noorse krachtpatser Tiller reed in het voorjaar ook al de nodige ereplaatsen bijeen en was vorig jaar (5e) een van de hoofdrolspelers in de Tro-Bro Léon.

Wie zich vorig jaar ook wist te onderscheiden op de Bretoense landwegen: Nils Eekhoff. De Nederlander van dsm-firmenich PostNL spurtte zelfs naar een derde plek, achter Nizzolo en De Lie. Hij zal dit maar wat graag willen evenaren en als het kan verbeteren. Eekhoff vormt een sterke tandem met John Degenkolb. De ervaren Duitser is tegenwoordig vooral belangrijk als wegkapitein, cultuurbewaker en luxehelper, maar liet de voorbije seizoenen in Parijs-Roubaix zien dat hij nog altijd de klasse heeft om zelf een finale te rijden.

Naast de genoemde namen, houden we ook zeker rekening met een sportieve uitschieter van Bryan Coquard en Axel Zingle (Cofidis), Casper van Uden (dsm-firmenich PostNL), Hugo Page, Lorenzo Rota (Intermarché-Wanty), Samuel Watson, Lewis Asley (Groupama-FDJ), Anthony Turgis, Dries Van Gestel, Sandy Dujardin (TotalEnergies), Rory Townsend (Q36.5), Alexandre Delettre (St Michel-Mavic-Auber93), Emmanuel Morin (Van Rysel-Roubaix) en Francisco Galván (Equipo Kern Pharma).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Arnaud De Lie
*** Benoît Cosnefroy, Luca Mozzato,
** Riley Sheehan, Søren Wærenskjold, Tom Van Asbroeck
* Axel Zingle, Nils Eekhoff, Amaury Capiot, Rasmus Tiller

Website organisatie
Deelnemerslijst


Weer en TV

Stofhappen gaan we sowieso, maar wellicht zal het ook een modderige editie worden. De kans op een regenbui is namelijk meer dan aanwezig, op een verder grauwe en grijze zondag. Het kwik stijgt in de middaguren naar een graad of zestien. Er waait verder een stevige wind uit het zuidwesten.

De 41ste Tro-Bro Léon is zondag live te volgen via de online kanalen Eurosport.nl en Discovery+. Wielerliefhebbers kunnen vanaf 15.05 uur inschakelen. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.