Voorzitter Arnhem Veenendaal Classic luidt noodklok: “We hebben nog een week”
Het is hoogst onzeker of de Arnhem Veenendaal Classic dit jaar doorgang vindt. Voorzitter Job van Schuppen doet op de website van de Nederlandse eendagskoers een dringende oproep: “We hebben nog een week, anders moeten we na 30 jaar helaas constateren dat er geen toekomst meer is voor de Arnhem Veenendaal Classic.”
“Als voorzitter van de wielerkoers Arnhem Veenendaal Classic had ik gehoopt deze tekst nooit te hoeven schrijven, toch is het zo”, begint Van Schuppen zijn betoog. “Het scenario dat genoemde koers namelijk van de wielerkalender gaat verdwijnen, is angstig dichtbij.”
Geen steun uit bedrijfsleven
In 1985 deed de wedstrijd Veenendaal-Veenendaal haar intrede op de wielerkalender. Sinds enkele jaren is met Thijs Zonneveld als koersdirecteur een andere weg ingeslagen. Met innovatieve ideeën probeert men zich te onderscheiden. Voor dit seizoen ligt er zelfs een live-uitzending in het vooruitzicht. “Dit jaar wordt een deel van de koers zelfs op prime time live uitgezonden op Eurosport! Maar steun uit het bedrijfsleven blijft uit…”
“Naast bijdragen van de Provincie Gelderland, Gemeente Veenendaal en Gemeente Arnhem, is het noodzakelijk dat er ook geld uit het bedrijfsleven komt om de koers te kunnen organiseren. We hebben nog een week, anders moeten we na 30 jaar helaas constateren dat er geen toekomst meer is voor de Arnhem Veenendaal Classic”, verklaart Van Schuppen.
Op de erelijst van de Arnhem Veenendaal Classic (en voorgangers) prijken onder meer de namen van Joop Zoetemelk, Jean-Paul van Poppel, Steven de Jongh, Tom Boonen, Edvald Boasson Hagen en Theo Bos. Vorig jaar ging de overwinning naar Dylan Groenewegen, die toen nog uitkwam voor Roompot-Oranje Peloton.
Jammer dat dit soort luchtfietsers zoveel ruimte krijgen en alles vernielen met hun eeuwige drang naar verandering.
#Die berg komt er en de winterspelen van 2026 in Nederland!
On: Deze koers verdient een mooie sponsor. En dat terwijl er best veel bedrijvigheid zit in die regio!
Promotie voor deze race is 0,0 in de regio en start pas lokaal op beperkte schaal een paar weken voor de wedstrijd. Op social media is de race amper tot niet aanwezig en mijn ervaring is dat informatie over de koers pas extreem laat bekend is.
Zeer logisch en terecht dat deze race ten onder gaat. Falend beleid bij de organisatoren.
Geen promotie = geen exposure = geen interesse vanuit sponsoren
#koek is op
#natuurlijke selectie
#bye bye
Hoorde Thijs Zonneveld nog geweldige ideeën spugen in de microfoon van Flavio Pasquino om de onvermijdelijke sprint te voorkomen: niets van terecht gekomen.
Tja en Veenendaal, daar ga je natuurlijk nooit voor je lol heen.
Doei Veenendaal , welkom Haringkoers
- Deze koers moet een voorbereidings koers worden op de amstel-gold (in augustus is de interesse van het publiek weg) Of een opwarmertje/nakomertje van de Eneco tour in het late najaar
- de finish moet getrokken worden op de Amerongse berg (een interessante sprint) Of de Postbank
Ik vind de initiatieven van Zonneveld wel een goede poging, beelden vanaf de fiets zijn het meest interessant voor de kijker, en dan vooral voor de leken...
En finish op Amerongse berg is ook wat chauvinisme als opgegroeide Ameronger...
Er is in Veenendaal nu al een probleem met het publiek (dat is er nauwelijks). Als je het naar buiten de stad verplaatst, komen er nog minder mensen kijken. Jammer, want in potentie is het best een leuk rondje. Lekker boeiend dat het vooraf al zeker is dat het een sprint wordt, zo zijn er zo veel koersen.. maar ik kijk zaterdag ook naar de eerste rit in de Tour.