Vuelta 2015: BMC wint merkwaardige ploegentijdrit, Peter Velits pakt rood
BMC heeft de ploegentijdrit in de Ronde van Spanje gewonnen. Voor de 7,4 kilometer van Puerto Banús naar Marbella hadden ze 8.10 minuten nodig. Omdat Peter Velits zijn wiel als eerste over de streep drukte, is hij de eerste drager van de rode leiderstrui. LottoNL-Jumbo werd knap vierde, maar omdat de verschillen niet meetellen in het algemeen klassement, heeft de ploeg daar weinig profijt van.
Gemotiveerd LottoNL wordt vierde
LottoNL-Jumbo moest al vroeg aan de bak en zette als eerste ploeg een echte richttijd neer. De Nederlandse équipe raffelde de afstand af in 8.18 minuten. Die prestatie verschafte het negental tijdelijk toegang tot de hotseats. Ruim een halfuur mochten ze daarvan genieten, toen kwamen de renners van Orica-GreenEDGE (8.11) hun plaatsen opeisen.
Zij bleken echter niet de enigen die op de smalle, zanderige straatjes een gemiddelde snelheid van boven de 54 kilometer per uur wisten te halen. Tinkoff-Saxo dook een paar tienden onder de tijd van de Australiërs en even waande Peter Sagan zich de eerste drager van het rood. BMC, dat met Peter Velits ook een Slowaak als eerste over de streep loodste, was echter nog wat sneller.
Movistar, Astana en Sky houden zich rustig
Met de wetenschap dat de tijdsverschillen niet zouden meetellen in het algemeen klassement (wel in het ploegenklassement) bleken veel teams niet bereid om de maximale risico’s te nemen. Movistar, vooraf gezien als een van de topfavorieten, werd slechts negende. Astana (dertiende) en Sky (twintigste) deden het nog rustiger aan.
Europcar spande de kroon. De Franse formatie maakte er een veredeld trainingstochtje van en was over ruim zeven kilometer maar liefst 2.15 minuten langzamer dan BMC. De Belgische ploegen spanden zich wel maximaal in en eindigden in de top tien. Etixx-Quick-Step (waar Niki Terpstra na de finish misbaar maakte tegen een ploeggenoot) werd vijfde, Lotto Soudal achtste. Giant-Alpecin, rijdend op een Duitse licentie, werd slechts negentiende.
Martijn Keizer morgen in de combinatietrui
Niet alleen de rode, maar ook de andere leiderstruien werden na afloop uitgereikt. Deze gaan naar de eerste vier ploegen in de rituitslag. Goed nieuws voor Martijn Keizer, die als eerste van LottoNL-Jumbo over de streep kwam en morgen in de witte combinatietrui mag rijden. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) krijgt de groene puntentrui, Cameron Meyer (Orica-GreenEDGE) mocht de bergtrui ophalen.
Vuelta a España (2.UWT)
Uitslag etappe 1: Puerto Banús – Marbella (ploegentijdrit, 7,4 kilometer)
1. BMC in 8m10s
2. Tinkoff-Saxo op 1s
3. Orica-GreenEDGE op 1s
4. LottoNL-Jumbo op 8s
5. Etixx-Quick-Step op 10s
6. Trek Factory Racing op 12s
7. Caja Rural – Seguros RGA op 18s
8. Lotto Soudal op 18s
9. Movistar op 24s
10. Cofidis op 27s
Volledige uitslag
Verschillen tellen niet mee voor algemeen klassement
Heb hem net opgezet en dit slaat alles. Wat een wanvertoning. Rijd hem ofwel helemaal niet of laat gewoon de tijden tellen. Een treurige poldermodeloplossing.
Wel leuk voor Velits. En de beelden zijn ook prima.
Terpstra had zn goede humeur duidelijk in het hotel laten liggen
Het filmpje
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/v_opvallend/wielrennen_opvallend/1.2420870?playlist=7.39483
On: wat een klucht was dit, hadden wij met wielerflits ook een ploeg kunnen sturen
Mooi interviewtje met Sagan op Eurosport ook, for sure.
Voor de rest toch nog een leuke rit gezien maar dat kwam door mijn enorm lage verwachtingen.
Zo denk ik er ook over. Tijden tellen niet mee maar vervolgens wel een rode trui uitreiken. Die hadden ze dan ook achterwege moeten laten. Ik was eerst altijd voor drie grote rondes van drie weken maar van mij mag de Vuelta wel een week minder.
Elk seizoen stappen er wel toppers af met het oog op het WK en het zou misschien een idee zijn om een grote ronde uit twee weken te laten bestaan met één rustdag en dan zes renners per ploeg.
xistnc - 22 augustus 2015 om 21:15
Het ging dan wel om Des Keizers Baard
Martijn Keizer heeft een baard?
Gelegevaar - 22 augustus 2015 om 21:23
Wat een aanfluiting. Dit had toch wel anders gekund met een dergelijke ervaren organisatie..
Ja belachelijk dat er zo gemakkelijk gezwicht wordt voor wat renners die á la direct in hun broek piesen als het parcours eens een keer niet over superstrak asfalt gaat.
( met dezelfde klemtonen) "achteraf praat niemand meer over wijze waarop deze zege ooit tot stand gekomen is".
Wat ik overigens betwijfel want deze farce hakt er m.i. goed in en heeft de wielersport, als serieuze A-sport, beslist geen goed gedaan. Er wordt zelfs gefluisterd dat John de Mol in deze poppenkast een nieuw amusementsprogramma ziet. Kortom: schamen organisatie. en diep graag.
Terpstra ging ff uit zn plaat zeg. Die zag dit natuurlijk als een mogelijkheid om de rode trui te veroveren.
alsjewint - 22 augustus 2015 om 21:27
Ook typisch dat de topploegen lopen te klagen.
Dat zo'n ploeg als Sky het niets vindt is echt niet verbazingwekkend hoor. Die zijn van mening dat de winnaar in het wielrennen moet worden bepaald aan de hand van wie het beste een wattagemeter kan aflezen en alles wat dat in de weg staat is gevaarlijk en moet het liefst worden uitgebannen.
had het uiterste gegeven , dan had de organisatie gezegd zie hè wel
parcours was nog niet zo slecht.
Met dit rustige rijden van verschillendeploegen hebben ze de organisatie op
hun nummer gezet, en die zullen voortaan nadenken over het parcours.
Terpstra , die mafkees ging weer eens te keer, had hij soms willen winnen?
Zijn " grote baas" Lefevre had zelfs met zijn ploeg naar huis willen gaan, want hij vond het parcours onacceptabel om te rijdeN.
Wie wil er binnenkort nog ploegmakker van Terpstra willen zijn.
In een ploeg als Sky zitten miljoenen euro's. Logisch dag ze klagen want de Vuelta kan door zo'n triest parcours na één dag al voorbij zijn. Eerst klaagt hier (bijna) iedereen dat de UCI beter naar het parcours moet kijken en nu vinden we dat ze er maar overheen moeten?
Een ploegtijdrit is geweldig om te zien als ze kop over kop kunnen rijden en als Dumoulin en Cancellara beurten kunnen doen waar je u tegen zegt. Dit parcour had niets te maken met topsport.
En zo is het. Punt.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit parcours erover was. Je kunt smalle paden uitkiezen met veel bochten op asfalt, en daar zal gewoon gekoerst worden. Maar de ondergrond in combinatie met de bochten en obstakels maakte het hier gewoon te gevaarlijk.