Vuelta 2015: LottoNL-Jumbo met zes Nederlanders
foto: Sirotti
maandag 17 augustus 2015 om 17:19

Vuelta 2015: LottoNL-Jumbo met zes Nederlanders

LottoNL-Jumbo heeft haar negen renners voor de Vuelta a España op papier. Zes Nederlanders reizen naar Zuid-Spanje af voor de start. Mike Teunissen, Timo Roosen en Tom Van Asbroeck maken hun debuut in een grote ronde.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

Door een aanrijding is Laurens ten Dam, de beoogde kopman voor de Nederlandse ploeg, niet inzetbaar. Daarom gaat de ploeg zonder klassementsman naar Puerto Banús, waar zaterdag gestart wordt met een ploegentijdrit. “Wat niet wegneemt dat er nog voldoende uitdagingen overblijven”, aldus ploegleider Merijn Zeeman.

“We gaan binnen onze mogelijkheden op zoek naar kansen”, vervolgt Zeeman. Hij is, samen met Erik Dekker, de ploegleider van dienst. “Op de dagen dat de klassementsmannen aan zet zijn, wordt het voor ons lastig, maar met bijvoorbeeld Tom Van Asbroeck hebben we iemand waar we in een sprintetappe als ploeg voor kunnen werken. Ook gaan we de aanval zoeken in jacht op succes. Alle negen renners krijgen de mogelijkheid om kansen voor zichzelf af te dwingen.”

De geel-zwarte formatie neemt drie debutanten mee. “Het wordt een belangrijk moment in de carrières van Tom, Timo en Mike. We verwachten in de toekomst veel van hen en in het kader van talentontwikkeling is dit een prachtige kans voor hen om sterker en beter te worden”, besluit Zeeman.

Selectie LottoNL-Jumbo voor de Vuelta a España 2015
flag-nz George Bennett
flag-nl Martijn Keizer
flag-nl Bert Jan Lindeman
flag-nl Timo Roosen
flag-nl Mike Teunissen
flag-nl Maarten Tjallingii
flag-be Tom Van Asbroeck
flag-nl Dennis van Winden
flag-be Maarten Wynants

RIDE Magazine
140 Reacties
17-08-2015 20:17
Quote:
Wat een gezeik allemaal. Op papier is dit team veel sterker dan bijvoorbeeld een bardiani en die winnen ook ritten in bijvoorbeeld de giro door in de aanval te gaan. Laat dat dit team ook doen.


Dit team is niet veel sterker dan Bardiani. Waarmee ik niet ga beweren dat ze niet kunnen verrassen of geen rit kunnen winnen, maar Bardiani had echt wel meer potentieel om een ritje te kapen. Net als Caja Rural in deze Vuelta.
17-08-2015 20:17
@lennimator wat een onzin. Kelderman heeft op dit moment meer koersdagen dan alle toppers die de tour gereden hebben. Robert heeft zelfs 1 koersdag meer dan Froome, terwijl die het halve seizoen niet heeft gereden.
17-08-2015 20:22
@Lennimator

Je bedoelt dat het jouw idee is dat de Nederlandse renners te weinig koersdagen rijden. Ik ben zo vrij om te denken dat 75% van alle profs teveel koersen rijden en daardoor veel koersen niet het beste uit zichzelf kunnen halen. Ja meerijden zal wel lukken maar dat beetje extra punch is er dan niet meer. Wat betreft het hoge salaris is dat natuurlijk wel de minste reden om dan maar alles te rijden. Het lijkt wel of je daar jaloers op bent of dat jij dat salaris op moet hoesten. Beter gericht je wedstrijden kiezen en daar in beeld komen levert voor de sponsor meer op dan alle wedstrijden meehobbelen zonder er aan te pas te komen. Het doping tijdperk is inmiddels voor een groot deel voorbij. Doping (EPO) was niet alleen harder fietsen maar ook beter herstellen. Logisch dat renners nu na 1 grote ronde op zijn en de volgende Grote ronde er niet meer aan te pas komen, zie maar dat zelfs Contador dat overkomt.
17-08-2015 20:23
@Scotty
Quote:
Ga dan gewoon niet.


Dat is uitgesloten! Als WT-team zijn ze verplicht te starten in elke WT-koers.

Bij alles wat jij noemt is het 'een koe in de kont kijken'. Wat als TLJ in de Tour alleen Kelderman als kopman had laten starten? Dan hadden ze daar zonder kopman gezeten na zijn val en op dezelfde manier moeten gaan koersen als nu in de a.s. Vuelta.
Kruijswijk wilde zelf heel graag in de Tour starten en dat was hem ook min of meer beloofd als hij een goede Giro zou rijden. Het verhaal van Ten Dam is ook duidelijk en Gesink heeft het in de Tour heel goed gedaan, maar wat als hij de enige kopman was en hij zwaar gevallen zou zijn?
Jaren zijn ze met één kopman gestart en wanneer die weg viel, kwam het verwijt dat ze niet op één paard moesten wedden. Nu hadden 2 kopmannen en 2 luxeknechten (waarvan er 3 letterlijk wegvielen) en is het achteraf ook weer niet goed.
Achteraf is alles makkelijk beoordelen.
17-08-2015 20:31
Hopelijk kan Bennet in een of andere heuvel/bergetappe verrassen. Voor sprinter van Asbroeck
zie ik weinig mogelijkheden. In de eerste week is er 1 vlakke etappe, de overige etappe eindigen heuvel/bergop, op naar bergjes van 2 en 3e categorie. Benieuwd naar Teunissen volgens mij de enige met echt een neusje om een etappe te pakken. Waarom toch niet gewoon Kelderman laten starten met het motto "ga gewoon je gang, zonder druk en zie maar hoe het gaat" - afstappen kan altijd als niet draait.
17-08-2015 20:32
Quote:
Scotty - 17 augustus 2015 om 20:14 - Bewerkt op 17 augustus 2015 om 20:15
Ik ben trouwens niet kritisch op de renners, ik ben kritisch op het korte termijn beleid van LtJ.

Hoezo korte termijn beleid? Aan het begin van het jaar werd al vanuit de ploeg duidelijk gemaakt, dat ze niet elke grote ronde met een kopman voor het klassement zouden kunnen starten. Dat je meedoet met het ontkennen van de feitelijke situatie, prima, maar daar verandert niets door.

Waarom vier kopmannen in de Tour? We hebben van dichtbij gezien dat er na 2 etappes nog maar eentje niet op de grond had gelegen. Daarom dus. Sowieso waren het er geen 4, dat weet je zelf ook best.

Korte termijn denken, dat is wat jij nu zelf doet. De Tour is geweest, we doen net alsof alles tot nu toe niet bestaan heeft. Maar zo werkt het niet. Alle wedstrijden worden op waarde beoordeeld, daarbij is nu eenmaal de Tour >>>>> de Vuelta. Dit zal je dan wel weer te rationeel vinden, maar met jouw onderbuikse ontkenningen en protesten kom je er ook niet.
17-08-2015 20:51
Het enige verwijt wat je misschien mag hebben is dat ze Kelderman en LtD door hebben laten rijden in de Tour. Vooral laatstgenoemde heeft werkelijk onzichtbaar gereden. Als ploegleiding moet je dan misschien zelf de beslissing durven te nemen om hem uit koers te laten stappen omdat hij nog de enige troef was voor de Vuelta.

Beide renners wilden echter de Tour uitrijden.
17-08-2015 21:11
Wel verfrissend zo'n team. Ik ga maximaal in de supporter modus!
17-08-2015 21:18
@robotour, Teunissen heeft inderdaad een neusje voor de ontsnapping echter de topteams zullen weinig toelaten. Hij zal het van de spaarzaam vlakke etappes moeten hebben en daar zullen de teams met de sprinters weinig ruimte geven. Lindeman is niet in vorm, reed in Polen in de achterhoede. Roosen en Bennett zouden het in de bergen moeten opnemen tegen Astana superteam, Movistar, Katusha en Sky???????????
17-08-2015 21:21
@TeamNL

Ik heb me ook afgevraagd of het zinvol was dat LTD en Kelderman door zijn blijven rijden in de Tour terwijl ze beiden niks meer konden betekenen. Maar ja LTD is duidelijk een bikkel die nooit op wil geven. Als LTD wel uitgestapt was had hij wellicht beter kunnen herstellen in het vooruitzicht van de Vuelta. Maar ja dan wordt je vervolgens door een automobilist die niet oplet van de weg gemaaid en is je Vuelta start so wie so om zeep. Bij Kelderman vraag ik me af of er sprake was van het Gesink syndroom. Robert heeft ook karrevrachten stront over zich heen gekregen toen hij in de Tour na valpartijen enkele dagen later uitstapte omdat het niet ging. Dat wil je als renner niet meemaken en dus ga je dan misschien tegen beter weten in maar door zolang het medisch niet onverantwoord is.
17-08-2015 21:25
Kan weleens heel goed uitpakken, geen klassementbelangen, bied enorm veel kansen. Ik zou de ploegentijdrit al op zijn gemak doen, dan heb je gelijk zondag al kans voor een vlucht. Zo deed dekker dat ook bij zijn 3 etappewinsten in de tour.
17-08-2015 21:46
Ik vind het juist wel leuk dat ik eindelijk kennis kan maken me de voor mij toch wat onbekende jonge jongens van TLJ. Helemaal nu ze niet te krampachtig een klassement hoeven te verdedigen.
Hoe hoog had LTD kunnen eindigen in dit sterk bezette deelnemers veld ? 7-12e plek

Mijn grootste ergernis bij LTJ is vooral de ploegleiding. Wie zijn de ploegleiders ?
17-08-2015 21:56
@Xistnc

Ik snap je beeld van van Asbroeck. Helaas bleek in Polen dat hij moeite had met het wiel te houden van van Winden, maar dat waren ook hectische aankomsten. Toch zag je in de Eneco Tour dat ook Hofland daar moeite mee had. Ik denk dat dat een leerpunt voor TLJ is. En dan ook een echte trein, met een goed lead-out tot op 200 meter, om de sprinter meer vertrouwen te geven. Naast Giant en Cofidis zie ik geen ploegen met een sprinttrein naar de Vuelta gaan, dus er is ruimte genoeg om Tom in kansrijke positie af te zetten. Ook de vorm van van Asbroeck is nog steeds groeiende na zijn blessure. Dus ik hoop dat de combinatie van een echte sprinttrein zoals Lotto, Orica, Etixx-QuickStep en Giant (dus 6 mannen i.p.v. de standaard 3 van TLJ) i.c.m een goede vorm, Tom een paar podiumplaatsen oplevert.
17-08-2015 22:09
Blijft toch onbegrijpelijk dat ze de kopmannen niet beter hebben verspreid over de drie rondes.... Dit is toch echt een matig team helaas....
17-08-2015 22:16
Quote:
robotour - 17 augustus 2015 om 20:31
Waarom toch niet gewoon Kelderman laten starten met het motto “ga gewoon je gang, zonder druk en zie maar hoe het gaat” – afstappen kan altijd als niet draait.


Quote:
robotour - 4 augustus 2015 om 13:53
Gesink had beter dan niet van start kunnen gaan in Polen. Persoonlijk vind ik het zeer slap van hem om af te stappen.
17-08-2015 22:16
Quote van jansen8888:
Ik snap je beeld van van Asbroeck. Helaas bleek in Polen dat hij moeite had met het wiel te houden van van Winden, maar dat waren ook hectische aankomsten.

Dan heb ik het idee dat je mijn beeld niet snapt. Mijn beeld is namelijk niet gebaseerd op een momentopname in Polen, maar op datzelfde patroon gedurende het hele jaar: gebracht worden, vaak heel goed gebracht worden, maar toch verachteren. Soms lukt het hem om in de laatste meters dan toch nog plekken goed te maken, waardoor hij een aantal ereplaatsen heeft gepakt.

Het upgraden van ereplaatsen naar podium of zelfs winst zit 'm niet in de trein, maar in Van Asbroeck zelf. Als hij zijn plek kan behouden tussen 2km en 500m van de streep, zou hij inderdaad al diverse malen tot op 200m zijn gebracht.

De ploegen die jij noemt (althans, enkele daarvan) hebben sprinters die zich én kunnen laten loodsen door een trein én kunnen ontploffen naar de streep. Kennelijk heeft Van Asbroeck dat laatste deel wel, maar het eerste deel niet. In de praktijk heeft hij dan meer aan één man voor hem en één man achter hem, dan aan een hele trein.
17-08-2015 22:19
@De Baas: publicitair heeft de Tour de hoogste prioriteit, dat het soms anders loopt, tja, shit happens. Vergeet niet ze maar een slordige 8-9 miljoen tot hun beschikking hebben en geen 28 miljoen zoals Sky of 25 zoals Tinkoff of 22 zoals Movistar. Minder kopmannen, minder kansen. Mooie kans voor de nieuwe jongens en ik hoop dat Bennet zich positief laat zien in een niet al te zware bergetappe. Iedereen rijdt voor zijn eigen ervaring en geld, een toekomstige verlenging van zijn contract en simpelweg gewoon om sterker te worden. We gaan ze heus wel zien in ontsnappingen, kan juist heel leuk worden.
17-08-2015 22:31
@Xistnc

Ik snap het punt wat je duidelijk probeert te maken. Alleen bedoel ik dat TLJ ook echt eens de kop moet pakken met 6 mannen vanaf 2km, juist om Tom uit het gedrang te houden. Op pure snelheid word hij natuurlijk geklopt door Degenkolb en Bouhanni. Dan moet je dus een goed georganiseerde trein hebben die vanaf 2km voor de finish de kop neemt en door kan trekken, met een goede lead-out tot 200 meter.

Het is echt niet zo dat mannen als Curvers en de Kort harder kunnen fietsen dan Tjallingi en Wijnants. Dus het zou mijn inziens mogelijk moeten zijn om Tom in de beste positie af te zetten mits ze er echt eens op gaan trainen bij TLJ. Krijg het gevoel dat de sprint het ondergeschoven kindje is binnen TLJ.
17-08-2015 22:40
@jansen8888
Tom zal alsnog zelf het wiel van zijn voorganger moeten houden en zelf door bochten moeten sturen. Daarin schiet Tom te kort. Dat kun je niet compenseren met een trein. Dan maakt het niet uit of je de voorste trein bent of niet. Zodra een trein ook maar even een halve seconde moet inhouden om de beoogde sprinter aan boord te houden, passeren links en rechts andere treinen.

TLJ heeft vaak genoeg de kop genomen voor Tom en vaak genoeg ook met veel man. En steevast met hetzelfde resultaat: Tom haakt af om en nabij de rode vod.
17-08-2015 22:52
Deze ploeg gaat er normaal gesproken niet veel van bakken. Een paar keer top 10 en een paar keer in de aanval zou al heel goed zijn.
Andere teams die het wel goed doen (met wel een sterke selectie) worden straks vast weer voor dopeurs uitgemaakt, vrees ik.
17-08-2015 22:55
Ik ga ervan uit dat een ploegdirectie ieder seizoen zijn ronderenners indeelt aan de hand van de drie grootste etappekoersen waar ook de meeste publiciteit (sponsoring) te halen valt: Giro, Tour en Vuelta. In dat opzicht vind ik het onbegrijpelijk dat ze de Giro en de Vuelta onder het bed schuiven en alles (3 kopmannen) inzetten op de Tour. Nu plukken ze de wrange vruchten van deze tactiek: niemand meer over om potten te breken in de Vuelta. Geen klassementsrenner en ook geen sprinter die een etappe zou kunnen afmaken, als het schema zich daar al voor leent. Van Asbroeck is geen topsprinter en hoewel sommigen hier anders beweren heeft TLJ in geen enkele koers dit seizoen bewezen dat ze weten hoe ze met een trein hun sprinter moeten afzetten. Vraag maar eens na bij Hofland !
Ik snap dat ze geen topteam zijn met een onuitputtelijk arsenaal aan ronderenners. Maar bij een andere planning aan het begin van dit seizoen hadden ze voor de Vuelta een veel beter team op de been kunnen brengen dan nu. Het korte termijnbeleid wordt nu genadeloos afgestraft. Hopen op een dagsuccesje of de "goede ontsnapping"is een bijna beschamende doelstelling voor een WT-team. Volgend seizoen dus beter wat verder kijken dan je dagneus lang is !
17-08-2015 22:56
@Xistnc

Dat is dus een kwestie van trainen zoals Giant. Die verkennen de aankomsten en weten vanaf welk punt ze met de gehele ploeg langs het peleton moeten rijden. Er zijn genoeg aankomsten waar in de laatste kilometer 1, of geen bochten zijn. Dan moet je als ploeg goed timen en de andere kant van de weg pakken. Ze durven nu niet het initiatief te nemen en blijven maar met 3 mannen achter de grote sprinters plakken tot 1km van de finish, terwijl je ook je best kan doen om het op een lint te trekken om Tom uit het gedrang te houden. Mocht blijken dat er dan toch een sterkere trein is, dan moet van Winden hem in een ander wiel afzetten. Nu vecht Tom met 10 man om het wiel van 1 sprinter die wel de trein heeft.

Ik ben wel nieuwsgierig in welke koers jij hebt gezien dat ze Tom in de beste positie hebben afgezet op 200 meter. Hij zit altijd in een wiel van iemand die hij op pure snelheid niet klopt, zoals in de ToC.
17-08-2015 22:58
Voorspelling: 1x een top 3 notering en 3 top tien noteringen met 1 dag in de bollentrui.
17-08-2015 23:07
Wanneer het om de publiciteit gaat, dan is het voor iedereen wel duidelijk dat de Giro en de Vuelta een ondergeschoven kindje zijn ten opzichte van de Tour. Zou je denken althans. Daarnaast hebben ze net de belangrijkste koers van het jaar voor deze ploeg succesvol afgesloten met een een-tweetje in de tijdrit en een podiumplaats.
17-08-2015 23:10
In de kogroep zitten werd trouwens een kleine week geleden nog het middel om publiciteit te pakken genoemd. Waarschijnlijk kwam het toen wel uit om een punt te maken. Laten we er maar weer gewoon minnetjes over doen inderdaad. Trekken we die kaart gewoon weer als ze weer met een kopman in de weer zijn voor een goed klassement.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.