Vuelta 2015: LottoNL-Jumbo met zes Nederlanders
LottoNL-Jumbo heeft haar negen renners voor de Vuelta a España op papier. Zes Nederlanders reizen naar Zuid-Spanje af voor de start. Mike Teunissen, Timo Roosen en Tom Van Asbroeck maken hun debuut in een grote ronde.
Door een aanrijding is Laurens ten Dam, de beoogde kopman voor de Nederlandse ploeg, niet inzetbaar. Daarom gaat de ploeg zonder klassementsman naar Puerto Banús, waar zaterdag gestart wordt met een ploegentijdrit. “Wat niet wegneemt dat er nog voldoende uitdagingen overblijven”, aldus ploegleider Merijn Zeeman.
“We gaan binnen onze mogelijkheden op zoek naar kansen”, vervolgt Zeeman. Hij is, samen met Erik Dekker, de ploegleider van dienst. “Op de dagen dat de klassementsmannen aan zet zijn, wordt het voor ons lastig, maar met bijvoorbeeld Tom Van Asbroeck hebben we iemand waar we in een sprintetappe als ploeg voor kunnen werken. Ook gaan we de aanval zoeken in jacht op succes. Alle negen renners krijgen de mogelijkheid om kansen voor zichzelf af te dwingen.”
De geel-zwarte formatie neemt drie debutanten mee. “Het wordt een belangrijk moment in de carrières van Tom, Timo en Mike. We verwachten in de toekomst veel van hen en in het kader van talentontwikkeling is dit een prachtige kans voor hen om sterker en beter te worden”, besluit Zeeman.
Selectie LottoNL-Jumbo voor de Vuelta a España 2015
George Bennett
Martijn Keizer
Bert Jan Lindeman
Timo Roosen
Mike Teunissen
Maarten Tjallingii
Tom Van Asbroeck
Dennis van Winden
Maarten Wynants
Wat een gezeik allemaal. Op papier is dit team veel sterker dan bijvoorbeeld een bardiani en die winnen ook ritten in bijvoorbeeld de giro door in de aanval te gaan. Laat dat dit team ook doen.
Dit team is niet veel sterker dan Bardiani. Waarmee ik niet ga beweren dat ze niet kunnen verrassen of geen rit kunnen winnen, maar Bardiani had echt wel meer potentieel om een ritje te kapen. Net als Caja Rural in deze Vuelta.
Je bedoelt dat het jouw idee is dat de Nederlandse renners te weinig koersdagen rijden. Ik ben zo vrij om te denken dat 75% van alle profs teveel koersen rijden en daardoor veel koersen niet het beste uit zichzelf kunnen halen. Ja meerijden zal wel lukken maar dat beetje extra punch is er dan niet meer. Wat betreft het hoge salaris is dat natuurlijk wel de minste reden om dan maar alles te rijden. Het lijkt wel of je daar jaloers op bent of dat jij dat salaris op moet hoesten. Beter gericht je wedstrijden kiezen en daar in beeld komen levert voor de sponsor meer op dan alle wedstrijden meehobbelen zonder er aan te pas te komen. Het doping tijdperk is inmiddels voor een groot deel voorbij. Doping (EPO) was niet alleen harder fietsen maar ook beter herstellen. Logisch dat renners nu na 1 grote ronde op zijn en de volgende Grote ronde er niet meer aan te pas komen, zie maar dat zelfs Contador dat overkomt.
Ga dan gewoon niet.
Dat is uitgesloten! Als WT-team zijn ze verplicht te starten in elke WT-koers.
Bij alles wat jij noemt is het 'een koe in de kont kijken'. Wat als TLJ in de Tour alleen Kelderman als kopman had laten starten? Dan hadden ze daar zonder kopman gezeten na zijn val en op dezelfde manier moeten gaan koersen als nu in de a.s. Vuelta.
Kruijswijk wilde zelf heel graag in de Tour starten en dat was hem ook min of meer beloofd als hij een goede Giro zou rijden. Het verhaal van Ten Dam is ook duidelijk en Gesink heeft het in de Tour heel goed gedaan, maar wat als hij de enige kopman was en hij zwaar gevallen zou zijn?
Jaren zijn ze met één kopman gestart en wanneer die weg viel, kwam het verwijt dat ze niet op één paard moesten wedden. Nu hadden 2 kopmannen en 2 luxeknechten (waarvan er 3 letterlijk wegvielen) en is het achteraf ook weer niet goed.
Achteraf is alles makkelijk beoordelen.
zie ik weinig mogelijkheden. In de eerste week is er 1 vlakke etappe, de overige etappe eindigen heuvel/bergop, op naar bergjes van 2 en 3e categorie. Benieuwd naar Teunissen volgens mij de enige met echt een neusje om een etappe te pakken. Waarom toch niet gewoon Kelderman laten starten met het motto "ga gewoon je gang, zonder druk en zie maar hoe het gaat" - afstappen kan altijd als niet draait.
Scotty - 17 augustus 2015 om 20:14 - Bewerkt op 17 augustus 2015 om 20:15
Ik ben trouwens niet kritisch op de renners, ik ben kritisch op het korte termijn beleid van LtJ.
Hoezo korte termijn beleid? Aan het begin van het jaar werd al vanuit de ploeg duidelijk gemaakt, dat ze niet elke grote ronde met een kopman voor het klassement zouden kunnen starten. Dat je meedoet met het ontkennen van de feitelijke situatie, prima, maar daar verandert niets door.
Waarom vier kopmannen in de Tour? We hebben van dichtbij gezien dat er na 2 etappes nog maar eentje niet op de grond had gelegen. Daarom dus. Sowieso waren het er geen 4, dat weet je zelf ook best.
Korte termijn denken, dat is wat jij nu zelf doet. De Tour is geweest, we doen net alsof alles tot nu toe niet bestaan heeft. Maar zo werkt het niet. Alle wedstrijden worden op waarde beoordeeld, daarbij is nu eenmaal de Tour >>>>> de Vuelta. Dit zal je dan wel weer te rationeel vinden, maar met jouw onderbuikse ontkenningen en protesten kom je er ook niet.
Beide renners wilden echter de Tour uitrijden.
Ik heb me ook afgevraagd of het zinvol was dat LTD en Kelderman door zijn blijven rijden in de Tour terwijl ze beiden niks meer konden betekenen. Maar ja LTD is duidelijk een bikkel die nooit op wil geven. Als LTD wel uitgestapt was had hij wellicht beter kunnen herstellen in het vooruitzicht van de Vuelta. Maar ja dan wordt je vervolgens door een automobilist die niet oplet van de weg gemaaid en is je Vuelta start so wie so om zeep. Bij Kelderman vraag ik me af of er sprake was van het Gesink syndroom. Robert heeft ook karrevrachten stront over zich heen gekregen toen hij in de Tour na valpartijen enkele dagen later uitstapte omdat het niet ging. Dat wil je als renner niet meemaken en dus ga je dan misschien tegen beter weten in maar door zolang het medisch niet onverantwoord is.
Hoe hoog had LTD kunnen eindigen in dit sterk bezette deelnemers veld ? 7-12e plek
Mijn grootste ergernis bij LTJ is vooral de ploegleiding. Wie zijn de ploegleiders ?
Ik snap je beeld van van Asbroeck. Helaas bleek in Polen dat hij moeite had met het wiel te houden van van Winden, maar dat waren ook hectische aankomsten. Toch zag je in de Eneco Tour dat ook Hofland daar moeite mee had. Ik denk dat dat een leerpunt voor TLJ is. En dan ook een echte trein, met een goed lead-out tot op 200 meter, om de sprinter meer vertrouwen te geven. Naast Giant en Cofidis zie ik geen ploegen met een sprinttrein naar de Vuelta gaan, dus er is ruimte genoeg om Tom in kansrijke positie af te zetten. Ook de vorm van van Asbroeck is nog steeds groeiende na zijn blessure. Dus ik hoop dat de combinatie van een echte sprinttrein zoals Lotto, Orica, Etixx-QuickStep en Giant (dus 6 mannen i.p.v. de standaard 3 van TLJ) i.c.m een goede vorm, Tom een paar podiumplaatsen oplevert.
robotour - 17 augustus 2015 om 20:31
Waarom toch niet gewoon Kelderman laten starten met het motto “ga gewoon je gang, zonder druk en zie maar hoe het gaat” – afstappen kan altijd als niet draait.
robotour - 4 augustus 2015 om 13:53
Gesink had beter dan niet van start kunnen gaan in Polen. Persoonlijk vind ik het zeer slap van hem om af te stappen.
Ik snap je beeld van van Asbroeck. Helaas bleek in Polen dat hij moeite had met het wiel te houden van van Winden, maar dat waren ook hectische aankomsten.
Dan heb ik het idee dat je mijn beeld niet snapt. Mijn beeld is namelijk niet gebaseerd op een momentopname in Polen, maar op datzelfde patroon gedurende het hele jaar: gebracht worden, vaak heel goed gebracht worden, maar toch verachteren. Soms lukt het hem om in de laatste meters dan toch nog plekken goed te maken, waardoor hij een aantal ereplaatsen heeft gepakt.
Het upgraden van ereplaatsen naar podium of zelfs winst zit 'm niet in de trein, maar in Van Asbroeck zelf. Als hij zijn plek kan behouden tussen 2km en 500m van de streep, zou hij inderdaad al diverse malen tot op 200m zijn gebracht.
De ploegen die jij noemt (althans, enkele daarvan) hebben sprinters die zich én kunnen laten loodsen door een trein én kunnen ontploffen naar de streep. Kennelijk heeft Van Asbroeck dat laatste deel wel, maar het eerste deel niet. In de praktijk heeft hij dan meer aan één man voor hem en één man achter hem, dan aan een hele trein.
Ik snap het punt wat je duidelijk probeert te maken. Alleen bedoel ik dat TLJ ook echt eens de kop moet pakken met 6 mannen vanaf 2km, juist om Tom uit het gedrang te houden. Op pure snelheid word hij natuurlijk geklopt door Degenkolb en Bouhanni. Dan moet je dus een goed georganiseerde trein hebben die vanaf 2km voor de finish de kop neemt en door kan trekken, met een goede lead-out tot 200 meter.
Het is echt niet zo dat mannen als Curvers en de Kort harder kunnen fietsen dan Tjallingi en Wijnants. Dus het zou mijn inziens mogelijk moeten zijn om Tom in de beste positie af te zetten mits ze er echt eens op gaan trainen bij TLJ. Krijg het gevoel dat de sprint het ondergeschoven kindje is binnen TLJ.
Tom zal alsnog zelf het wiel van zijn voorganger moeten houden en zelf door bochten moeten sturen. Daarin schiet Tom te kort. Dat kun je niet compenseren met een trein. Dan maakt het niet uit of je de voorste trein bent of niet. Zodra een trein ook maar even een halve seconde moet inhouden om de beoogde sprinter aan boord te houden, passeren links en rechts andere treinen.
TLJ heeft vaak genoeg de kop genomen voor Tom en vaak genoeg ook met veel man. En steevast met hetzelfde resultaat: Tom haakt af om en nabij de rode vod.
Andere teams die het wel goed doen (met wel een sterke selectie) worden straks vast weer voor dopeurs uitgemaakt, vrees ik.
Ik snap dat ze geen topteam zijn met een onuitputtelijk arsenaal aan ronderenners. Maar bij een andere planning aan het begin van dit seizoen hadden ze voor de Vuelta een veel beter team op de been kunnen brengen dan nu. Het korte termijnbeleid wordt nu genadeloos afgestraft. Hopen op een dagsuccesje of de "goede ontsnapping"is een bijna beschamende doelstelling voor een WT-team. Volgend seizoen dus beter wat verder kijken dan je dagneus lang is !
Dat is dus een kwestie van trainen zoals Giant. Die verkennen de aankomsten en weten vanaf welk punt ze met de gehele ploeg langs het peleton moeten rijden. Er zijn genoeg aankomsten waar in de laatste kilometer 1, of geen bochten zijn. Dan moet je als ploeg goed timen en de andere kant van de weg pakken. Ze durven nu niet het initiatief te nemen en blijven maar met 3 mannen achter de grote sprinters plakken tot 1km van de finish, terwijl je ook je best kan doen om het op een lint te trekken om Tom uit het gedrang te houden. Mocht blijken dat er dan toch een sterkere trein is, dan moet van Winden hem in een ander wiel afzetten. Nu vecht Tom met 10 man om het wiel van 1 sprinter die wel de trein heeft.
Ik ben wel nieuwsgierig in welke koers jij hebt gezien dat ze Tom in de beste positie hebben afgezet op 200 meter. Hij zit altijd in een wiel van iemand die hij op pure snelheid niet klopt, zoals in de ToC.