Vuelta 2015: Tijden ploegentijdrit tellen niet mee in klassement
De controverse rondom het parcours van de ploegentijdrit, heeft ertoe geleid dat de tijden van de ritten niet zullen meetellen in het algemene, individuele klassement. De tijden zullen alleen een impact hebben op het ploegenklassement, zo liet de organisatie weten.
Verontwaardiging alom toen de renners eerder deze week neerstreken in Puerto Banús, om het parcours van de ploegentijdrit te verkennen. Onverharde wegen, houten bruggetjes en een plastic pad over het strand, het is bepaald niet de meest veilige omgeving voor een ploegentijdrit. Renners uitten hun onvrede en een koortsig overleg tussen de ploegen, de UCI en de organisatie begon.
“Na ontvangst van de zorgen van de ploegen en de rijders en een inspectie van het parcours met de technisch directeur van de koers, heeft de koersleiding besloten dat de etappe op de geplande route zal plaatsvinden”, aldus een verklaring van de organisatie. “De tijden zullen tellen voor het ploegenklassement en niet voor het individuele klassement.”
Overigens zal er wel een rode trui uitgedeeld worden aan de man die als eerste over de streep komt bij de winnende ploeg. Dus wie op zoek is naar een tijdelijke eer, zal alsnog risico moeten nemen.
In de Tour met die Kasseien of de Passage du Gois of de Giro met die onverharde berg was er wel gemopper, maar er was geen discussie, want het was een half jaar van tevoren bekend. Dan heb je je er maar op in te stellen.
Als de Vuelta organisatie een half jaar van tevoren had aangegeven dat er zand zal liggen dan is het gewoon duidelijk en dan is er niets aan de hand. Het plan was afgeschoten, want een TTT over zand is gewoon absurd, maar dan was er wel duidelijkheid en dan had je of een andere, goede TTT gehad of de Renners hadden geen excuus gehad, want het was bekend.
Wat gebeurd er dan met de rode trui als de #1 van ttt in dezelfde tijd als de #1 van rit 2 finisht?
Komaan, kijk in het topic van gisteren naar de eerste foto van Roche en je ziet dat dit niet "een halve centimeter zand" is. Je kunt daar gewoon een zandkasteel bouwen... Wacht ik zie hier ineens wel iets in. De ploeg met het mooiste kasteel wint.
Belachelijk van de organisatie en UCI. Terecht protest van de renners en een dwaze oplossing. Nu ja, in het voetbal spelen zo ook wel eens vriendschappelijk
Bonificatieseconden.
Vroeger was het echt allemaal een stuk leuker. Niet zeuren, maar rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=YpqaBOJNejI&feature=youtu.be
Ik moet wel zeggen, het uitzicht is magnifiek
Maar op basis van een paar foto's kun je dat zelf niet beoordelen. Desondanks kan dit natuurlijk niet, en al helemaal niet in een grote ronde. Hoe diep kun je door de grond zakken!?
Ik moet nu nog zien hoe de cameramotoren door die zandbak gaan komen, op zich is dat wel een goede graadmeter van de moeilijkheid en het evt gelijk van de organisatie of de renners...
je kunt fietsen en motoren niet met elkaar vergelijken.
Nee, maar als een motor daar in de problemen komt, dan kun je wel definitief zeggen dat het een belachelijk idee was van de organisatie.
Mooi filmpje. Beetje makkelijk, nu het spel al op de wagen is, maar okee.
En maar links rijden, die mafkees
Zootje idioten daar in Spanje. Gezwicht voor het geld van Marbella.
Parcours is echt niet geschikt voor een ploegentijdrit. Smalle wegen en de verschillende ondergronden maken het met hoge snelheid verraderlijk. Toch zien ze het ook als een kans en gaat ze er serieus naar toewerken. We hebben behendige en sterke renners voor dit werk.
Zie je al een internationale voetbalmatch of tennismatch op een patattenveld, slecht veld ja maar dit, nooit gezien? Vooraleer iemand de renners wil controleren zorg dan dat je zelf je werk gedaan hebt, foei alle organisaties die warm blazen.