Vuelta 2018: Simon Clarke klopt Bauke Mollema na lange vlucht
Simon Clarke heeft in Roquetas de Mar de vijfde etappe van de Vuelta a España gewonnen. De Australiër van EF Education First-Drapac klopte Bauke Mollema en Alessandro De Marchi na een lange ontsnapping. Ook Rudy Molard maakte deel uit van deze vroege vlucht en nam de rode leiderstrui over van Michał Kwiatkowski, die in het peloton finishte. De Pool staat nu tweede in het klassement – aanvankelijk op 1’01”, maar na een tijdstraf van Molard op 41″.
Avonturiers gebrand op de lange vlucht
Vanaf de start in Granada vlogen de renners erin; een aantal avonturiers had duidelijk zijn zinnen gezet op deze etappe en de strijd om mee te zitten in de lange ontsnapping leek heviger dan afgelopen dagen. Met name renners van Burgos-BH, Euskadi-Murias en AG2R La Mondaile toonden zich erg bedrijvig in deze beginfase, maar het duurde lang voordat de vlucht tot stand kwam. Stephane Rossetto kwam intussen als eerste boven op de eerste klim, de Alto de Órgiva.
Pas na 65 kilometer slaagde een grote groep erin zich los te rukken van het peloton. Die kopgroep bestond uit liefst 25 renners, met daarbij onder anderen Europees kampioen Matteo Trentin, Floris De Tier en Sepp Kuss van LottoNL-Jumbo en onze landgenoten Bauke Mollema en Maurits Lammertink. Rudy Molard was de best geklasseerde van het stel op de 28e plaats op 3’46” van leider Michał Kwiatkowski. Alleen Sky en Quick-Step waren niet vertegenwoordigd.
Na 79 kilometer was de voorsprong opgelopen tot drie minuten. Vooraan waren een paar renners het niet eens met de situatie en probeerden te versnellen; eerst namen Lukas Pöstlberger, Simon Clarke en Mollema een kleine voorsprong, daarna vielen Rossetto, de bergkoning van de eerste klim van de dag, en Alessandro De Marchi aan. Het Frans-Italiaanse duo pakte spoedig een minuut op de achtervolgers. Het peloton lag inmiddels bijna zes minuten achter.
Mollema naar de kop
Het tempo van De Marchi lag te hoog voor Rossetto, die zich dan moest laten terugzakken. Intussen hadden Clarke en Mollema een tegenreactie op touw gezet en in de afzink reden ze naar De Marchi toe, waardoor we drie leiders kregen. Aan de voet van de Alto El Marchal hadden zij zo’n anderhalve minuut voorsprong op de eerste achtervolgers met daarbij Floris De Tier. Het peloton volgde nog altijd op zo’n zes minuten en leek zijn zegen te hebben gegeven.
Op 3,5 kilometer van de top kreeg Mollema materiaalpech; de Nederlander van Trek-Segafredo stopte aan de kant van de weg voor een wielwissel, maar kon even later weer aansluiten bij De Marchi en Clarke. Hij kwam even later zelfs als eerste over de top van de Alto El Marchal. Met een minuutje voorsprong dook het leidende drietal de afzink in richting aankomstplaats Roquetas de Mar. De achtervolgers waren gezien en de winnaar moest vooraan worden gezocht.
Mollema probeerde op zeven kilometer zijn twee medevluchters los te rijden omdat hij niet met ze naar de finish wilde rijden. De Marchi en Clarke waren echter bij de pinken. Ook De Marchi ging aan, maar Clarke haalde alles terug. Daarna begon het lange kijken naar elkaar. Clarke hield zijn hoofd koel met al zijn ervaring in het baanwielrennen en maakte zijn favorietenrol waar in deze sprint met drie. Mollema eindigde op de tweede plaats, De Marchi was derde.
Molard nieuwe leider
Rudy Molard, de best geklasseerde in de vroege vlucht, zette samen met Davide Villella en Floris De Tier de achtervolging in op Clarke, De Marchi en Mollema, maar zij slaagden er uiteindelijk nèt niet in om het gat te dichten. Toch waren de inspanningen van Molard niet voor niets; de Fransman van Groupama-FDJ kwam namelijk 4’47” eerder dan leider Michał Kwiatkowski over de streep en nam de leiderstrui over van de Pool.
leuke rit gezien
Altijd leuk, zelfs al was het al wel eventjes duidelijk dat Clarke dit in de tas had
Kuss kwam een minuut voor het peleton aan.
en morgen kan hij lekker rustig aandoen
edit wf: die laatste zin mag je achterwege laten. Iets meer respect voor andere leden aub
Blij te horen dat jij je vermaakt. Van een identiteitscrisis heb ik gelukkig geen last, maar tot op heden heeft niemand me nog kunnen overtuigen van de TLJ tactiek. Het doel van TLJ is me duidelijk, het zijn geen vrijbuiters die bij elke ontsnapping mee moeten zitten, voor Etappezeges gaan ze met uitzondering van Groenewegen ook niet, alles draait om goede AK's. Daar heb je fitte knechten voor nodig. Waarom dan knechten in een ontsnapping mee sturen (waarvan we eerlijk kunnen zeggen dat die kansloos zijn; het zijn niet de snelle jongens die een sprintje met vier of vijf medevluchters winnen). Ik heb zeker wel genoten van bv Roglic dit jaar in de kleinere rondes, maar met een betere tactiek had ofwel Roglic dan wel Kruijswijk op het podium kunnen staan in de Tour dit jaar.
Hahahaha toch maar eens naar de opticien gaan??
Het antwoord wordt al een aantal keer gegeven: er was kans op een ritzege.
Speciaal voor jou vergroot ik mijn tekstblok, misschien valt het dan wel op.
Groetjes
Bij jou moet alles lukken, als het niet lukt is het meteen een gevolg van een slechte tactiek. Ooit bij stilgestaan dat er nog 200 andere renners meerijden die ook graag willen winnen?
Ik krijg reacties als hahaha, beledigingen, en andere kortzichtige reacties over me heen, maar een antwoord op mijn vraag heb ik nog steeds niet gehad: wat is de tactiek van TLJ?
Sky heeft een duidelijke visie, QS ook. Movistar en Sunweb misschien ook wel. Voor de rest is het opportunisme troef. TLJ schippert er een beetje doorheen. Soms denk ik: goed bezig, maar dan zie ik weer zulke domme acties, zoals gisteren en vandaag.
Kun jij mij dan vertellen wat er deze Vuelta zo duidelijk is aan de visie van SKY en waaruit dat blijkt?
1) in ritten waar het kan de wedstrijd hard maken voor kruijswijk en bennet.
2) Overwinningen binnen halen. Dit dmv sprintsvan Danny en ontsnappingen van andere renners.
Zolang ze niet de leiders trui hebben zullen hun renners niet de hele dag op kop hoeven sleuren. Daarnaast zijn de komende paar dagen perfect om uit te bollen en motiveer je dus je eigen renners meer door hun kansen te bieden...
Vandaag viel er geen trein werk te doen. Dus dan heb je twee keuzes: uitrusten of proberen iig een etappe binnen te halen zodat je vuelta al geslaagd is. De rest is dan enkel extra.
Kuss en o.a. Sunweb's Jai Hindley, bleven het peloton met ruim een minuutje voor.
Ook voor het WK in vorm komen is ook niet besteedt aan dit type renner, want daar op dat parcours heeft hij ook niets te zoeken.
Hijzelf wil graag een grote ronde rijden zodat hij makkelijk de winter door komt in vorm. Maar ik ben bang dat alleen zijn nieuwe ploeg daar voordeel uithaalt. Ik denk niet dat hij volgend jaar nog voor TLJ rijdt.
Iemand een antwoord? Dit is niet een vraag om LB zwart te maken, maar ik snap het gewoon echt niet van het management van TLJ.
Ik vond het overigens wel opmerkelijk dat hijzelf gisteren zei dat in een kopgroep zitten eigenlijk minder energie kost, en dan m.n. omdat de bevoorrading uit de wagen komt! Dus geen bidonnen halen en moeten knechten en dat is dat voor Boom een niet te onderschatten voordeel. Ik denk dat hij iemand is die niet echt in een knechtenrol past en zich ook niet langdurig kan en wil opofferen voor een ander.