Vuelta 2018: Simon Clarke klopt Bauke Mollema na lange vlucht
foto: Sirotti
woensdag 29 augustus 2018 om 16:30

Vuelta 2018: Simon Clarke klopt Bauke Mollema na lange vlucht

Simon Clarke heeft in Roquetas de Mar de vijfde etappe van de Vuelta a España gewonnen. De Australiër van EF Education First-Drapac klopte Bauke Mollema en Alessandro De Marchi na een lange ontsnapping. Ook Rudy Molard maakte deel uit van deze vroege vlucht en nam de rode leiderstrui over van Michał Kwiatkowski, die in het peloton finishte. De Pool staat nu tweede in het klassement – aanvankelijk op 1’01”, maar na een tijdstraf van Molard op 41″.

Het scenario van de vijfde etappe naar Roquetas de Mar liet zich vooraf niet makkelijk raden; het parcours telde weliswaar slechts twee beklimmingen, maar de top van de Alto El Marchal van tweede categorie lag wel op slechts 25 kilometer van de streep. Bovendien was het een typische Vuelta-etappe, met een profiel dat met horten en stoten verloopt. Gingen de sprinters hier overleven of zouden de vluchters aan de haal gaan met de volle buit?

Avonturiers gebrand op de lange vlucht
Vanaf de start in Granada vlogen de renners erin; een aantal avonturiers had duidelijk zijn zinnen gezet op deze etappe en de strijd om mee te zitten in de lange ontsnapping leek heviger dan afgelopen dagen. Met name renners van Burgos-BH, Euskadi-Murias en AG2R La Mondaile toonden zich erg bedrijvig in deze beginfase, maar het duurde lang voordat de vlucht tot stand kwam. Stephane Rossetto kwam intussen als eerste boven op de eerste klim, de Alto de Órgiva.

Pas na 65 kilometer slaagde een grote groep erin zich los te rukken van het peloton. Die kopgroep bestond uit liefst 25 renners, met daarbij onder anderen Europees kampioen Matteo Trentin, Floris De Tier en Sepp Kuss van LottoNL-Jumbo en onze landgenoten Bauke Mollema en Maurits Lammertink. Rudy Molard was de best geklasseerde van het stel op de 28e plaats op 3’46” van leider Michał Kwiatkowski. Alleen Sky en Quick-Step waren niet vertegenwoordigd.

Na 79 kilometer was de voorsprong opgelopen tot drie minuten. Vooraan waren een paar renners het niet eens met de situatie en probeerden te versnellen; eerst namen Lukas Pöstlberger, Simon Clarke en Mollema een kleine voorsprong, daarna vielen Rossetto, de bergkoning van de eerste klim van de dag, en Alessandro De Marchi aan. Het Frans-Italiaanse duo pakte spoedig een minuut op de achtervolgers. Het peloton lag inmiddels bijna zes minuten achter.

Mollema naar de kop
Het tempo van De Marchi lag te hoog voor Rossetto, die zich dan moest laten terugzakken. Intussen hadden Clarke en Mollema een tegenreactie op touw gezet en in de afzink reden ze naar De Marchi toe, waardoor we drie leiders kregen. Aan de voet van de Alto El Marchal hadden zij zo’n anderhalve minuut voorsprong op de eerste achtervolgers met daarbij Floris De Tier. Het peloton volgde nog altijd op zo’n zes minuten en leek zijn zegen te hebben gegeven.

Op 3,5 kilometer van de top kreeg Mollema materiaalpech; de Nederlander van Trek-Segafredo stopte aan de kant van de weg voor een wielwissel, maar kon even later weer aansluiten bij De Marchi en Clarke. Hij kwam even later zelfs als eerste over de top van de Alto El Marchal. Met een minuutje voorsprong dook het leidende drietal de afzink in richting aankomstplaats Roquetas de Mar. De achtervolgers waren gezien en de winnaar moest vooraan worden gezocht.

Mollema probeerde op zeven kilometer zijn twee medevluchters los te rijden omdat hij niet met ze naar de finish wilde rijden. De Marchi en Clarke waren echter bij de pinken. Ook De Marchi ging aan, maar Clarke haalde alles terug. Daarna begon het lange kijken naar elkaar. Clarke hield zijn hoofd koel met al zijn ervaring in het baanwielrennen en maakte zijn favorietenrol waar in deze sprint met drie. Mollema eindigde op de tweede plaats, De Marchi was derde.

Molard nieuwe leider
Rudy Molard, de best geklasseerde in de vroege vlucht, zette samen met Davide Villella en Floris De Tier de achtervolging in op Clarke, De Marchi en Mollema, maar zij slaagden er uiteindelijk nèt niet in om het gat te dichten. Toch waren de inspanningen van Molard niet voor niets; de Fransman van Groupama-FDJ kwam namelijk 4’47” eerder dan leider Michał Kwiatkowski over de streep en nam de leiderstrui over van de Pool.

RIDE Magazine
69 Reacties
29-08-2018 18:26
Het had wellicht met de pech te maken, en de klim was niet zo zwaar en de afstand tot de finish wat lang maar Mollema had wat mij betreft moeten proberen op de klim weg te rijden: hij kan beter, langer en hoger klimmen getuige zijn uitslagen In bijvoorbeeld San Sebastián en grote rondes en kan als Het moet een stukje tijdrijden: hij heeft zijn capaciteiten niet uitgebuit.
    29-08-2018 20:26
    Wel eens een achterstand op een klim moeten inlopen? D'r op en d'r over is dan niet vanzelfsprekend.
29-08-2018 19:11
Tijdstraf waarvoor?
29-08-2018 21:46
@Marcel1112:

Ik heb door de jaren heen toch heel vaak in belangrijke Vlaamse koersen Quick Step geen raad zien weten met de overmacht die ze hebben in aantal goede rijders. Wat te denken van die prachtige aankomst ooit met Terpstra, Van den Bergh & Boonen waarbij Stannard won. Bij Parijs-Roubaix dit jaar ging het ook niet soepel, waarbij vooral de vraag was waarom Gilbert vroeg ging en niemand van QS voorin hing behalve Stybar die daarvoor al een inspanning had gedaan. Vaak doen ze het super, maar maken ook zeker wel eens misperen. Het is al gezegd, er rijden meerdere teams rond met meerdere troefkaarten.


Movistar is ook tig keren vruchteloos met een ploeg aan het hardrijden in allerlei etappes die op voorhand niet perse een kolfje naar de hand van Alejandro of Nairo zijn. Komt nog eens bij dat ze al 2 seizoenen niet tot een duidelijk Tourplan komen en eerder heeft Alejandro weinig opoffering voor Nairo getoond.


Sunweb heeft tactisch gefaald in de Froome etappe door te wachten op Reichenbach in de Giro. Veel duidelijker heb ik ze de afgelopen jaren niet gezien, waarmee niet gezegd is dat Tom de Giro dan wel had gewonnen. Trouwens een vaker terugkerend probleem, als Tom niet zo goed is of fors onder druk wordt gezet wordt er wel eens wat paniekerig aangeklooid. Wat te denken van de velg die hij kapot reed in de laatste tour.

Klaarblijkelijk niet goed genoeg doorgesproken dat iemand met een redelijke lengte direct bij hem in de buurt moet zijn. En dan nog, had-ie voor dat kleine stuk gewoon met die fiets van die kleine ploegmaat moeten doorrijden. Op dat vlak was TLJ veel beter bij de pinken diezelfde Tour. Kruijswijk zat zo op de fiets van Gesink en de wat slaperige Roglic is prima omringd teruggebracht naar het peloton.


Kortom het is maar net wat je opvalt. TLJ in het verleden was heel veel op aan te merken, met name de samenstelling van de ploeg en het vertrouwen dat men bleef houden in niet presterende renners. Nu doen ze het heel behoorlijk en soms pakt dan een situatie wel eens minder gunstig uit.


In de etappe van gisteren deden ze niet veel anders dan Movistar ook al jaren doet. Bovendien mag je afmatting van je concurrenten niet onderschatten als mogelijk motief. Met Kruijswijk in je ploeg in goede conditie ga je er niet gauw doorheen zakken, waar tijdens afgelopen tour diverse AK-mannen toch mee te maken kregen. Afmatting die mede door hen is veroorzaakt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.