Waarom de meeste crossers pas vrijdag naar Waterloo vliegen, en Baloise-Trek er al is
Foto: Cor Vos
vrijdag 13 oktober 2023 om 06:00

Waarom de meeste crossers pas vrijdag naar Waterloo vliegen, en Baloise-Trek er al is

Interview De drie grote veldritbastions hebben zo elk hun andere aanpak, wat de opener van de Wereldbeker veldrijden in Waterloo van zondag betreft. De renners van Baloise-Trek Lions maakten maandag al de grote oversteek, terwijl de crossers van Christophe Roodhooft en Jurgen Mettepenningen pas vrijdag – amper twee dagen voor de cross – overvliegen. Daar hebben ze allemaal zo hun eigen redenen voor, vertellen ze aan WielerFlits.

“Om performance-redenen vliegen onze renners pas vrijdag over, in functie van de jetlag”, zegt Thomas Sneyers, team-manager van Crelan-Corendon en betrokken bij de drie Roodhooft-ploegen. “Normaal gaan we voor een langere periode, en reizen we de maandag voor de wedstrijd al naar de overkant van de plas. Omdat er nu maar één Wereldbeker wordt verreden, proberen we de periode in Amerika zo kort mogelijk te houden. Het bioritme moet zich zo niet volledig aanpassen. Maandag vliegen we alweer terug naar België.”

Dezelfde aanpak zien we bij het Pauwels Sauzen-Bingoal van Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout, maar bij hen speelt ook het financiële plaatje een rol. “De hotels zijn veel duurder geworden, ten opzichte van twee jaar geleden. Het verschil is ongelooflijk. Onze stafleden vliegen al een dag vroeger over. Zij kunnen dan het materiaal meenemen en de voertuigen oppikken”, aldus Ellen Mettepenningen, de office manager bij de ploeg.

Geen tussenkomst van Trek
Baloise-Trek Lions is dus de enige ploeg die maandag om 11 uur Belgische tijd aan de tocht naar Waterloo is begonnen. “Neen, wij krijgen onze vluchten en hotels niet gesponsord van onze sponsor Trek”, lacht Karen Ramakers, die instaat voor het management bij de ploeg meteen.

“De reden waarom we zo vroeg naar Amerika trekken, is omdat we deze reis dan kunnen combineren met meetings met de product-ingenieurs die onze crossfietsen, helmen, schoenen, enzovoort ontwikkelen. Het is belangrijk dat de renners daarbij zijn en hun mening kunnen geven. Normaal zou je die meetings nog op trainingsstages moeten organiseren, maar wij doen het nu.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.