Waarom leeft de Giro d’Italia niet dit jaar?
Discussie De Giro d’Italia is bijna twee weken onderweg, maar het lijkt nog altijd niet echt te leven in Nederland en België. Met de dominantie van Tadej Pogačar, attractief koersverloop in meerdere etappes, interessante sprintfinales en de pech van Visma | Lease a Bike zijn er genoeg verhalen, maar toch noemen meerdere wielervolgers het een ‘saaie’ Giro. Wat vind jij? Discussieer mee in de reacties.
Vooraf werd al voorspeld dat Tadej Pogačar wel zeven of acht etappes zou kunnen winnen in de Ronde van Italië. Dat hij in de openingsweek al drie etappes wist te winnen, deed sommigen vrezen dat hij echt elke kans wilde aangrepen. Daags na de eerste rustdag koos UAE Emirates ervoor om de kopgroep te laten gaan, op een aankomst waar Pogačar had kunnen winnen. “Als ik eerlijk ben, zou ik op een mooie manier kunnen zeggen dat nu iedereen blij is”, reageerde de Sloveen diplomatiek, maar waarschijnlijk had hij diep in in zijn hart voor de ritzege willen gaan.
In de nieuwste WielerFlits Podcast gaat het (kijk vanaf 14:23) ook over de dominantie van Pogačar. Want wie van zijn achtervolgers gaat nog durven om hem aan te vallen, nu de Sloveen ruim twee minuten voor de rest staat? “Het gebrek aan aanvallen is mij wel opgevallen”, stelt WielerFlits-verslaggever Niels Bastiaens in de podcast. “Pogačar vond het plezant dat Tiberi nog iets probeerde en dat er íets gebeurde. Het leidde tot niets, maar er gebeurde wel iets en daar wachten we allemaal op.”
“Maar aanvallen betekent ook dat je vijf minuten later gelost wordt”, reageert hoofdredacteur Maxim Horssels daarop. Hij wijst erop dat in de jaren van Chris Froome de Tour ook niet altijd even spannend was. Dat was anders in de jaren dat Lance Armstrong de Tour de France domineerde, zegt Raymond Kerckhoffs. “Toen gebeurde er altijd iets en bleef de Tour wel aantrekkelijk. Maar daarvoor, in de jaren van Miguel Indurain gebeurde écht niets.”
“We moeten wel stilstaan bij het feit dat Pogačar nu concurrenten heeft als Daniel Felipe Martínez, de 37-jarige Geraint Thomas, Ben O’Connor… En dan Antonio Tiberi die aanvallend durft te koersen. Die concurrentie is zó beperkt”, aldus Raymond. Nick Doup denkt dat de dominantie van Pogačar verlammend werkt op het koersverloop. “Ik denk dat van de huidige top-10 er acht renners zijn die blij zijn met het podium of een top-5. Maar wat doe je nog tegen deze Pogačar? Ik denk dat Tiberi eerder aanviel om concurrenten te lossen of Romain Bardet terug te halen, dan om Pogačar onder druk te zetten.”
Kijkcijfers
Het kan een van de redenen zijn waarom de Giro minder leeft momenteel. In de bezoekerscijfers van WielerFlits zien we dat terug ten opzichte van eerdere Giro’s. Ook een analyse van de kijkcijfers in Nederland en België toont dat aan. Waar in 2018 (Tom Dumoulin tweede, eindzege Chris Froome) en 2019 (vroege DNF Dumoulin, eindzege Richard Carapaz) nog respectievelijk gemiddeld 273.000 en 228.000 Nederlandse kijkers via Eurosport naar de Giro keken, blijft dat cijfer in de openingsweek van de Giro 2024 steken op gemiddeld 150.000 kijkers.
In Vlaanderen is het gemiddeld aantal kijkers naar Eurosport niet in te zien, omdat die uitzendingen niet in de dagelijkse top-20 staan die openbaar gemaakt worden. Het is in ieder geval gemiddeld minder dan 138.000 kijkers. Dat was vorig jaar nog rond de 145.000 in de eerste koersweek. Wel zijn enkele kijkcijfers van VTM te vergelijken met vorig jaar, toen Remco Evenepoel een sterke openingsweek reed en meerdere dagen het roze droeg. Toen keken gemiddeld 304.000 kijkers naar de eerste vier ritten die op VTM uitgezonden werden; dit jaar keken gemiddeld 205.000 mensen naar de vijf etappes die VTM tot nu toe uitzond.
Is het erg dat het wat minder spannend is in het klassement van deze Giro d’Italia? En is de dominantie van Pogačar de grote reden voor de ‘saaiheid’ van deze ronde? Of zijn daar andere redenen voor? Discussieer mee in de reacties.
De dubbel van Tadej Pogačar
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je alles over de wens van Tadej Pogačar om in 2024 de dubbel Giro-Tour te rijden. Wat is zijn aanpak en is hij de enige in het huidige peloton die beide grote rondes kan winnen? Wij praten met de Sloveen en zijn entourage bij UAE Emirates. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.