WADA wil dopinggebruik niet criminaliseren
maandag 26 oktober 2015 om 14:22

WADA wil dopinggebruik niet criminaliseren

Het Wereld Anti-Dopingagentschap (WADA) heeft in een statement laten weten dopinggebruikers niet te willen betitelen als crimineel. Het dopingagentschap reageert daarmee op media die stellen dat het WADA gebruik van prestatiebevorderende middelen moet zien als een misdrijf.

“WADA wenst geen inmenging in de soevereine rechten van iedere overheid om wetten te maken voor haar burgers”, meldt het WADA in het persbericht. Het dopingagentschap houdt vast aan de huidige werkwijze die wereldwijd is geaccepteerd door sportbonden en overheden. Het agentschap is daardoor van mening dat het gebruik van doping door sporters geen criminele activiteit moet worden.

Wel laat het WADA weten overheden te stimuleren bij het maken van anti-dopingwetten om degene die verboden middelen distribueert te straffen. Het agentschap erkent dat landen die strafwetgeving voor dopinggebruik hebben ingevoerd effectief zijn gebleken in het op doping betrappen en bestraffen van atleten en ondersteunend personeel.

RIDE Magazine
18 Reacties
26-10-2015 14:43
Het lijkt me ook niet echt aan de WADA om te bepalen of iets een misdrijf is. Dan gaan ze toch op de stoel van rechtgevende instanties in de diverse landen zitten. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als daar internationaal eenheid in zou komen, maar dat geldt voor zoveel zaken en zal wel een illusie blijven.
26-10-2015 14:59
Goed statement. Bewuste aanslagen zoals in het voetbal komen daar eerder voor in aanmerking.
26-10-2015 15:15
Jup, goed statement, verschaft duidelijkheid (over iets wat eigenlijk logisch is, maar het kan geen kwaad als de roep tot vercriminalizering er is)
26-10-2015 15:52
Hoe moeten we dat precies rijmen met de beelden uit oa de Tour van een aantal jaren geleden waarbij betrapte renners afgevoerd werden door de politie?
26-10-2015 15:55
Edit redactie: Geen onzin aub
26-10-2015 16:34
@Pieter Peet, De WADA en de politie hebben niks met elkaar te maken.
26-10-2015 16:50
@Pieter Peet, in landen als Frankrijk en Australie gelden zware vormen van doping als misdrijf (strafrecht), waarvoor dus de politie in actie komt, net als bij drugsdealers.
26-10-2015 17:17
Quote:
Romāns Vainšteins - 26 oktober 2015 om 15:55
Dp de manier waarop de overdreven hypocriete Franse manier van aanpakken rijmt als ‘Frans’ de taal/nationaliteit op ‘Frans’ de jongens/mannennaam.

Volgens mij zit er ergens een grap verborgen in deze verzameling woorden.

on: het WADA heeft toch helemaal geen macht buiten de sportwereld? Zelfs al zien ze dopinggebruik wel als crimineel, dan hebben ze alsnog geen poot om op te staan.
26-10-2015 17:23
@tendam: nee, maar dat hebben lobby mensen rond de tweede kamer natuurlijk ook niet. Als WADA een sterke campagne ging voeren voor het criminaliseren van dopinggebruik, zouden daar echt wel verschillende parlementen in mee gaan. Ik hoop dat het nu ook het geval is, dat politici zo verstandig zijn om naar deze oproep te luisteren.
26-10-2015 20:04
"Het agentschap erkent dat landen die strafwetgeving voor dopinggebruik hebben ingevoerd effectief zijn gebleken in het op doping betrappen en bestraffen van atleten en ondersteunend personeel".

Haha, wat zijn Spanje en Italië schoon...
26-10-2015 20:13
Slappe boel bij de WADA. Een sporter die doping gebruikt heeft daar een groot financieel voordeel van: prijzengeld, sponsoring, nieuw contract, etc. Beetje raar dus om doping misbruik niet als criminele activiteit te zien.
26-10-2015 20:20
@ Danny81:
de sporter wordt daar toch voor gestraft? hij mag een tijd zijn sport niet beoefenen. of wil je de dopinggebruiker in de gevangenis zien belanden?
26-10-2015 20:46
8.6 Kan ook een hele flinke boete zijn, maar korte gevangenisstraf zou ik ook niet gek vinden. Het gaat er vooral om dat dit extra middelen geeft in de aanpak, zoals b.v huiszoeking en afluisteren bij zeer verdachte atleten. Wat mij betreft alles voor een schone sport, dan hoeft niemand meer te gebruiken.
26-10-2015 20:52
Wat mij betreft bloedpaspoort zoveel mogelijk aanscherpen zodat je de gekken ertussen uitpakt en verder nokken met die paranoia bullshit. Steek die tijd en dat geld maar in bestrijding van echte misdaad waar men daadwerkelijk last van heeft.
26-10-2015 21:28
@RV: honderd procent mee eens. Die geld verslindende heksenjacht die regelmatig onschuldige slachtoffers maakt (Fuyu Li, Remy di Gregorio, Breyne, Rogers en waarschijnlijk nog vele andere vals positieven die alleen nooit worden geloofd) moet eigenlijk gewoon helemaal ophouden. Op het bloedpaspoort na, dan. Om te voorkomen dat er doden vallen.
26-10-2015 21:34
Eens met RV, sporters justitieel aanpakken is echt zonde van het geld. Sporters worden bij valsspelen gestraft en misschien dat je naar de manier van straffen kan kijken, al zijn die al aardig zwaar geworden. Wel vind ik dat leveranciers van doping, zeker als het om medicijnen gaat die voor patienten zijn bedoeld en niet voor sporters dat die harder aangepakt mogen worden. Artsen die zich bezig houden met praktijken die ten kost kan gaan van de gezondheid van de sporter, daar kan ik me bij voorstellen dat je die wel voor de rechter brengt. De wetten zoals die er zijn in Spanje zijn een lachertje aangezien de topsporters daar gewoon de hand boven het hoofd gehouden wordt. Doping testen moeten worden onderzocht door een volledig onafhankelijk instituut en die moet ook de renners straft. Niet meer overlaten aan de landen zelf, maar hun wel laten meebetalen aan een onafhankelijk orgaan die zich met de doping bezighoudt.
27-10-2015 08:27
Oneens met een aantal eerdere reacties. Als het strafrechtelijk mogelijk moeten sporters naast het feit dat ze misschien al geschorst zijn geweest ook juridisch aangepakt worden. Als ik fraudeer wordt ik toch ook gewoon van mijn bed gelicht, dus waarom sporters dan niet? Ze belazeren de boel, ze krijgen ten onrechte de eer en het prijzengeld .........! En als het strafrechtelijk niet mogelijk is zouden wat mij betreft de wetten aangepast moeten worden zodat het wel mogelijk wordt.
27-10-2015 08:37
het zijn over het algemeen geen verboden producten in het dagelijks leven, daarentegen wel bij sporten om sportprestaties te leveren en ook zodanig omschreven bij de sportinstanties
zodoende vind ik dat enkel de sportinstanties dienen op te treden

Om te reageren moet je ingelogd zijn.