Weekendinterview: Jurgen Van den Broeck
Jurgen Van den Broeck hoopt op een doorstart van zijn wielercarrière. Na negen jaar Lotto Soudal heeft hij behoefte aan een frisse wind. En die heeft hij gevonden bij Katusha. De bittere pil van twee mislukte seizoenen is bij de Russische WorldTour-ploeg al na een paar weken doorgeslikt. WielerFlits sprak met Van den Broeck op het eerste trainingskamp van de ploeg in het Spaanse Calpe.
Hoe zijn de eerste weken bij de nieuwe ploeg. Voelt Katusha al een beetje als je thuis?
“Eigenlijk wel. Dat had ik vanaf het eerste moment bij de kennismaking, dat ik me echt thuis voelde. Iedereen geeft ook dat gevoel en dat is heel aangenaam werken natuurlijk.”
Spreek je al Russisch?
“Nee, totaal niet. Ik versta het ook niet. Deze winter heb ik wel een cursus Italiaans gevolgd en daar ben ik nog mee bezig. In dat opzicht probeer ik mij zo goed mogelijk te integreren. Ook door hopelijk nog een beetje Spaans te leren.”
Het beeld dat je van deze ploeg had, komt dat overeen met je ervaringen uit de eerste weken?
“Het is een heel andere ervaring. Mensen hebben een heel ander beeld van Katusha dan het eigenlijk is. Het is een heel gestructureerde en professionele ploeg en ook de renners zijn allemaal aangenaam.”
“Ik ben aangenaam verrast door de Russische renners. Ze komen ietwat gesloten over maar in de ploeg zijn ze heel open, vriendelijk en sociaal en dat maakt het allemaal heel leuk natuurlijk. Het zijn ook heel harde werkers en dat spreekt mij wel aan bij deze ploeg.”
De ploegmentaliteit zal anders zijn in vergelijking met Lotto Soudal. Wat zijn de grote verschillen?
“De Russen komen naar hier om écht te slagen in het wielrennen. Voor hun is dit de enige uitweg. Het zijn heel harde werkers en klagen niet. In zo’n omgeving vind ik het heel leuk om te trainen.”
Je zegt het; hoe staat het met trainen? Je bent sinds begin december in Calpe, hoe is het gevoel?
“Goed! We doen veel rustige trainingen, weinig op intensiteit maar ik voel dat de conditie goed in stijgende lijn gaat, alles volgens plan. In België is het weer ook altijd goed meegevallen om te trainen. En mentaal ben ik stukken beter dan jaren geleden. Ik train gemiddeld acht tot negen uur meer dan vroeger. Ik denk dat dat wel een verschil kan maken.”
Vanwaar dat je extra bent gaan trainen?
“Ik fiets weer graag. De laatste jaren was dat soms ver te zoeken omdat het mentaal gewoon op was. Ik heb heel moeilijke periodes gehad en ik had nood aan een nieuwe wind en die is er gekomen.”
Kan je uitleggen wat er precies aan veranderingen voor jou nodig waren?
“Gewoon de manier waarop zij alles benaderen hier, hoe ze de renners benaderen, het koersprogramma en mentaal met je omspringen, dat is een hemelsbreed verschil voor mij.”
Liepen die gedachtes uiteen bij je oude ploeg?
“Ik denk dat iedereen wel merkte dat op het einde het allemaal een beetje zoek was. Voor mij was dat ver van leuk. Ik vond het van mezelf echt frustrerend dat ik zo niet kon presteren. Ik vond mezelf niet meer en dat was écht heel jammer. De buitenwereld ziet dat ook, mensen schrijven je af. Zelf besefte ik dat ook, maar mentaal ging het gewoon niet meer. Ik denk dat ik deze overstap nu wel nodig had.”
Je hebt nog geen wedstrijdkilometer gereden voor Katusha. Wat zijn de aanwijzingen dat het beter gaat zijn?
“Ik denk dat als je in de winter wanneer het regent met plezier twee uur langer traint dan nodig is, terwijl je vroeger een uur eerder stopte, dan weet je direct dat het mentaal goed zit. Als je geen moment tegen je zin fietst en niets te veel is. Elke opoffering vroeger is nu geen opoffering want het behoort tot je vak en dat maakt het leuk.”
Als we dit zo horen, heeft het behoorlijk diep gezeten…
“Ik heb het nooit zo laten merken, maar mentaal heb ik echt een zware periode gehad.”
Heb je aan stoppen gedacht?
“Er waren moment dat ik het écht beu was, ja.”
Welke momenten waren dat?
“Is moeilijk te zeggen, maar ze waren er zeker. Je voelt dat het niet lukt. Je krijgt commentaren van mensen en je voelt binnen de ploeg dat het moeilijk wordt, dan beginnen de twijfels te komen natuurlijk.
Ik heb me er doorheen geslagen door het feit dat er interesse was van Viatcheslav Ekimov (ploegleider Katusha, red.) en José Azevedo (teammanager Katusha, red.), dat zijn mannen bij wie ik prof geworden ben en die mij heel veel hebben geleerd. Zij zijn mij altijd blijven volgen en vanaf het eerste contact hebben zij veel vertrouwen en geloof in mij. Je trekt je daar aan op. Je krijgt een nieuwe boost want er zijn nog mensen die in je geloven. En het zijn niet de minste hè. Voor mij was dat het grote punt. Toen ik neoprof was, waren zij nog actief renner. Ze hebben een enorm palmares bijeen gefietst en weten waarover ze spreken. Als zij dan interesse in je tonen, komt het vertrouwen wel weer terug.”
Je hebt negen jaar voor Lotto Soudal gereden. Hoe kijk je terug op die tijd?
“Ik heb heel veel mooie jaren gehad maar de laatste twee jaar waren er misschien te veel aan. Maar ik kan niet zeggen dat het slecht geweest is, het was er heel mooi. Op het einde zag denk ik iedereen dat verandering nodig was. In 2016 rijd ik wel nagenoeg hetzelfde wedstrijdprogramma. Misschien iets minder wedstrijden omdat ze dat hier gewend zijn en ook een andere manier van koersen; attractiever, meer aanvallender. In bepaalde koersen moeten ik proberen een klassement te rijden maar andere koersen mag ik dan gewoon attractiever rijden voor de overwinning.”
“Volgend jaar rijd ik opnieuw de Tour (dit jaar reed Van den Broeck de Giro d’Italia en Vuelta a España, red.). Bij Katusha zeiden ze: wat je in het verleden hebt laten zien, zit er nog altijd in. Mentaal ging het niet meer, zeggen ze, maar daar gaan we aan werken. Fysiek gaat dat nooit weg zijn.”
Je hebt al eens podium gereden in de Tour de France. Is dat opnieuw de ambitie?
“De ploeg wil met Kristoff, Rodriguez en mij zo hoog mogelijk mikken. Voor mij betekent dat een plek bij de beste tien en als er de kans is door omstandigheden met Rodriguez op het podium te rijden, dan gaan wij daar vol voor. Het is leuk dat je verschillende kaarten kunt spelen.
Is top 10 niet te laag gegrepen voor Jurgen Van den Broeck?
“Niet na wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is.. Je moet opnieuw voorzichtig beginnen. De laatste twee jaar zijn echt niet goed geweest, dat weet ik zelf ook. Maar ik weet dat ik het nog altijd kan.”
Van den Broeck opent zijn seizoen op 17 februari met de Ronde van Oman. Daarna volgen Tirreno-Adriatico, de Ronde van het Baskenland en de twee Ardennenklassiekers Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. De opbouw naar de Tour de France bestaat uit de Ronde van Californië en het Criterium du Dauphiné.
VDB in het rood, ik hoop dat de verandering er goed aan doet. Nick nuyens in het rood (cofidis) is niet zo'n goede transfer geweest, maar toen reed Chavanel met zo'n topvorm natuurlijk in de weg.
Wat is dit voor vreemde uitleg? Dus ze gaan op voorhand voor een top-10 klassering met VDB. Maar als na een week blijkt: 'potverdorie, die Purito is goed zeg!', dan gaan ze toch maar voor het podium?
Waarschijnlijk is het: We gaan met Purito vol voor het podium. Als deze geweldenaar toch door het ijs zakt, dan gaan we maar met VDB voor een uitermate saaie, grijze en totaal niet relevantie top-10 notering
Waarom altijd dat kul argument top 10 is niet relevant? Want een top-10 notering is op meerdere vlakken wel degelijk relevant. Er wordt altijd gekeken naar de top 10 van een uitslag, dus je naam komt meer naar voren. Ten tweede hoe je wendt of keert top-10 is altijd nog een prestatie die gewaardeerd wordt, het draait om meer dan alleen de winnaar. Je kan er Wt-punten mee scoren (aankomend seizoen ten minste nog wel). En zo zijn er nog wel een aantal te bedenken. Dat jij het niet attractief koersen vindt of zoiets dergelijks prima, maar stop met het is niet relevant.
Ach, het is alleen relevant voor de renner in kwestie. En voor zijn omgeving. Maar voor de rest niet. Niemand onthoudt een 10e plek in de Tour. Winnen en podium, dat is uiteindelijk wat telt.
Maar de manier waarop je een 10e plek behaalt, is wel belangrijk. Als je er alles aan hebt gedaan om te winnen, en het wordt plek 10: so be it. Daar heb ik respect voor. Gokken en verliezen. Maar puur rijden voor een 10e plek is sneu en totaal niet relevant. Vooral als je kopman van een WT-ploeg bent. Een echte topploeg, met een winnaarsmentaliteit, is daar helemaal niet in geïnteresseerd.
Ik weet ook wel dat die plekken gevuld moeten worden. En dat er nu eenmaal meer 'tegenstand moet zijn'. Maar uiteindelijk zijn alleen de renners interessant die meedoen voor winst, of een gooi doen naar winst, ook al weten ze dat dat ontzettend moeilijk is. Met alle respect, maar Bauke Mollema en Robert Gesink in de Tour (specifiek de Tour!): het zal allemaal wel.
Kortzichtig!
Samen met de renner komt ook de ploeg beter in beeld. Kijk bijvoorbeeld maar naar afgelopen Tour met Gesink.
Dat kun jij wel allemaal vinden, maar JVDB is toch het bewijs van het tegendeel? Het is een relatief 'grote' naam met maar 1 zege op zijn naam. Wel een paar 4e plekken in de Tour. Blijkbaar kun je op die manier in het wielrennen ook een naam voor jezelf vergaren.
Het woord 'winnaarsmentaliteit' wordt zo vaak gebruikt dat het z'n betekenis heeft verloren... wat is dat nou? BMC is geen topploeg omdat ze steeds op Tejay Van Garderen inzetten ofzo?
Maar waar heeft VDB dan een naam opgebouwd? Dat valt toch ook wel mee. Hij heeft gewoon het geluk dat Ekimov en Azevedo oude ploegmakkers van hem zijn. Bij ploegen als Movistar en Astana zijn ze Jurgen al lang weer vergeten.
Het woord winnaarsmentaliteit heeft zijn betekenis niet verloren hoor. Misschien voor jou, maar je maakt het over het algemeen dan ook veel te moeilijk voor jezelf. Als kopman moet je gewoon de kwaliteiten bezitten om per jaar 5/6 koersen te winnen. Of legio podiumplaatsen te rijden. Alles daaronder is het kopmanschap niet waard.
BMC heeft juist eindelijk door dat ze het met Tejay niet redden. Daarom hebben ze Porte ook gehaald, wel een echte winnaar. Je bevestigt mijn punt kortom helemaal
JVDB heeft hoogst persoonlijk jarenlang (2008/2012) het Belgische klassementsgebeuren hoog gehouden zonder ook maar een etappe, laat staan de ronde zelf, te winnen. DAAR heeft hij zijn naam mee opgebouwd. Hetgeen ook je stelling over het geringe belang van een top-10 plek in mijn ogen ontkracht.
@ redactie: " Je hebt al eens podium gereden in de Tour de France. Is dat opnieuw de ambitie?"
Moet zijn: "Je hebt al eens vanachter de groene tafel op papier een derde plek behaald in de Tour, vier jaar na dato. Is dat opnieuw de ambitie? Kunnen we in 2020 dan samen vaststellen dat je op papier weer podium hebt gereden, zij het in 2016?"
Fixed
Ik interpreteer het interview net iets anders. Wat ik lees is dat ze zowel met Purito als VDB willen mikken op een klassement, waarbij het duidelijk is wie de beste papieren heeft voor een hoge klassering. Verder denk ik te lezen dat zodra Purito werkelijk zicht heeft op het podium, VDB zich zal willen schikken in een knechtende rol mits dit een meerwaarde heeft voor eerstgenoemde. Helemaal niet slecht bedacht toch? Ik kan me namelijk best een scenario voorstellen waarbij VDB zicht houdt op top tien en Purito op het podium zonder dat die twee zaken elkaar in de weg zitten.
Ps: waarom leg jij de grens van interessant vs irrelevant bij het podium? Lijkt mij ook nogal arbitrair
En het woord sneu neem ik terug. Die jongens leveren natuurlijk ook onmenselijke prestaties, waar je alleen maar respect voor kan hebben. Laten we het houden op saai en voor een kopman zijnde te weinig.
@Manuel
Toch blijf ik het wat vreemd vinden. Het kan uiteraard wel, maar dan moet je wel Jurgen verplichten dat hij ten alle tijde zijn top-10 plaats opoffert, indien Purito hulp nodig heeft.
Een dergelijke rolverdeling kan binnen Katusha natuurlijk wel. Purito gaat namelijk toch never nooit de Tour winnen. Bij Movistar met Quintana en Valverde is een dergelijke hiërarchie wel problematisch. Kijk maar naar dit jaar (ook al zijn veel mensen het niet met me eens op dit punt )
Alles wat hij zegt wat de Russische renners zijn, vriendelijk open en spontaan is hij iig niet.
"Ik ben blij met de interesse van Ekimov en Azevedo. Bij hun ben renner geworden en zij hebben mij een hoop geleerd" US Postal, Discovery... wat zou die daar geleerd hebben....