Weekendinterview: Peter Koning
Het leven van Peter Koning is drastisch veranderd. De 24-jarige Nederlander hoeft zijn dagen voortaan niet als elektricien te beginnen, maar richt zich in de Australische zon volledig op de koers. Drapac Professional Cycling is namelijk zijn nieuwe werkgever. In het Weekendinterview spreekt hij over dit avontuur.
Precies twee maanden geleden stapte Koning in het vliegtuig naar Melbourne. Samen met enkele teamgenoten verblijft hij in een uitvalsbasis van de ploeg. De renner zit midden in een trainingskamp als hij via Skype zijn verhaal doet. “Het bevalt erg goed hier. Ik heb het enorm naar mijn zin. Je kunt hier heerlijk trainen. Met het weer in Melbourne gaat dat extra makkelijk. Het is nu hartje zomer en continu dertig graden. Vandaag (afgelopen dinsdag, red.) zelfs vijfendertig graden. Als je hier vier uurtjes wegtrapt, gaat dat veel makkelijker dan in Nederland. Door de regen en de kou kost dat daar veel meer energie.”
Ik dacht: ga maar op avontuur en ga de wereld in. Dan zie je ook nog eens wat.
Voorheen begon Koning zijn trainingsritjes in Venhuizen. De laatste drie jaar deed hij dat in het shirt van Metec-TKH. Bij de continentale ploeg viel de West-Fries vooral op in tijdritten. In 2012 werd hij Nederlands kampioen bij de beloften. Vorig seizoen eindigde Koning tussen de profs als zevende. Hij was daarmee de beste continentale renner. “Dan val je automatisch op bij de grotere ploegen. Afgelopen jaar heb ik best goed gepresteerd. Een aantal ploegen had interesse in mij en Drapac was de eerste met een voorstel.” Met andere belangstellenden bleef het bij kennismakingsgesprekken. “Maar bij Drapac zeiden ze: we willen je graag erbij hebben. En andersom leek het mij ook een erg mooie stap. Ik had van Wouter Wippert goede verhalen gehoord. Misschien is dit zelfs meer mijn ding dan een Nederlandse ploeg. Ik dacht: ga maar op avontuur en ga de wereld in. Dan zie je ook nog eens wat.”
En zo geschiedde. Vertegenwoordigers van Drapac kwamen in augustus naar Amsterdam, waar het contract werd getekend. Koning moest zijn transfer echter een tijdje geheim houden. Pas in oktober werd zijn overgang officieel bekendgemaakt. “De ploeg wilde eerst de renners die moesten vertrekken op de hoogte stellen.” Inmiddels zit de Nederlander al twee maanden in Australië. Om alvast te wennen aan de nieuwe omgeving vertrok hij ruim twee weken voordat het eerste trainingskamp op het programma stond. “De sportmentaliteit is hier anders dan in Nederland”, oordeelt Koning. “Iedereen wil de sporters helpen. Dat zie je aan alles. Ik heb mensen van buiten de ploeg ontmoet die aanboden om mij achter hun brommer te laten trainen. Dat gaat in Nederland anders. Daar kijkt iedereen de kat uit de boom. Maar in Australië is men erg bereid om je beter te maken. Hetzelfde geldt voor de renners. Je hoort er gelijk bij. Ze zien je niet als concurrent, maar écht als een ploegmaat. En dat is erg fijn.”
Niet alleen zijn omgeving is nieuw. Ook zijn levensstijl is anders. Voor het eerst focust Koning zich volledig op de koers. “Ik had in Nederland een baan ernaast. Ik werkte de afgelopen vier jaar als elektricien. Maar dat zat mijn wielercarrière nooit in de weg”, verzekert de tijdrijder. “Je moet gewoon goed plannen. Ik ging vroeg uit bed om te werken en na het werk ging ik trainen. Daar kies je voor. En ik heb die keuze bewust gemaakt. Ik denk namelijk dat het goed is om als continentale renner wat ernaast te doen. Daar word je alleen maar sterker van: zowel mentaal als fysiek. Het leven is niet alleen wielrennen. Je algemene ontwikkeling moet ook doorgaan. Je kunt misschien wel voor één of twee jaar niets doen, maar in de wandelgangen hoor je dat er ook jongens zijn die vanaf de junioren helemáál niets doen. Als je dan niet slaagt als renner, heb je een probleem. Daarom heb ik besloten om mijn opleiding af te maken en te gaan werken. Het scheelde wel dat ik een fijne werkgever had. Als ik naar een etappekoers moest, zei hij: ga maar, dan krijg je onbetaald verlof. Als ik twee weken weg ging, was dat prima. Daarom kreeg ik misschien iets minder betaald dan andere elektriciens, maar in ruil daarvoor heb je meer flexibilteit.”
Watch out for the skiing kangaroo! @martinkohler7 #DPC #bright #WorkHard pic.twitter.com/EesS4v7rfc
— Peter Koning (@nl_peterkoning) 6 januari 2015
“Ook bij Drapac vinden ze algemene ontwikkeling belangrijk. Het is de enige ploeg ter wereld met een transition program. Als renners stoppen met wielrennen, worden ze door de ploeg geholpen om iets nieuws te vinden. Michael Drapac, onze hoofdsponsor, zet zich daar honderd procent voor in. En dat vind ik erg mooi.” Een ander streven van de geldschieter is om een WorldTour-licentie te krijgen. “Drapac is een zakenman die erg betrokken is bij het team. Hij ziet de ploeg niet als zijn speeltje, maar als een verlenging van zijn bedrijf. Hij heeft altijd gezegd: ik wil naar de Tour de France. In mijn ogen is het mogelijk om een WorldTour-licentie te krijgen, maar we hebben wel een extra geldschieter nodig. Dat gaat lastig worden, maar wie weet. Er zijn zeker mogelijkheden.”
Ik wil proberen om op het NK Tijdrijden het podium te halen.
Op korte termijn is de Tour Down Under een belangrijke koers voor de ploeg. “Met Wouter Wippert hebben we een goede troef in handen voor korte uitslagen. Zeker met een ervaren lead-out man als Graeme Brown daarbij. Dan is er wat moois mogelijk ” Zelf is Koning niet geselecteerd voor de Australische WorldTour-koers. Tijdens het interview wist hij dat nog niet, maar de Nederlander zag het min of meer aankomen. “We hebben een drukke bezetting. Dan is het lastig om je in de selectie te rijden. Ik zit in een Australische ploeg met Australische renners en de Tour Down Under is hier de grootste wedstrijd. Als de ploegleiding dan kiest voor een andere samenstelling heb ik daar vrede mee.”
De Venhuizenaar heeft nog geen wedstrijdprogramma gekregen. “Ik wil me vooral in algemene zin ontwikkelen als renner”, zegt hij over zijn doelstelling. “Het is voor mij compleet nieuw om me alleen maar te focussen op de weg.” De tijdrit krijgt speciale aandacht. “Daar wil ik graag beter in worden. Die vrijheid krijg ik van de ploeg. Bovendien zal ik ingezet worden voor de sprinttrein van Wouter. Misschien kan ik daarnaast via een ontsnapping eens een keer voor eigen kansen gaan. Maar als je in een professionele ploeg zit, wordt het je baan. En dan doe je gewoon wat er gevraagd wordt. Als zij zeggen: we rijden voor iemand anders, dan doe ik dat. Je moet eerst je plek verdienen.”
Op 24 juni 2015 weet Koning zeker dat hij voor eigen kansen mag gaan. Dan staat het NK Tijdrijden op het programma. Koning heeft deze dag met rood omcirkeld in zijn agenda. “Ik wil proberen om daar het podium te halen. De afgelopen twee jaar was ik zesde en zevende. Ik heb geleerd dat je omhoog moet kijken. Dat probeer ik nu ook te doen. Tom Dumoulin is outstanding: de komende jaren misschien wel de beste van de wereld. Het is een mooi doel om daar tegenaan te boksen. En wie weet in de buurt te komen.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.