Wel of geen profs op het WK voor beloften?
Het WK U23-podium van vorig jaar: drie (ex-)profs, waarvan twee uit de WorldTour - foto: Sirotti
vrijdag 28 september 2018 om 11:00

Wel of geen profs op het WK voor beloften?

Het WK wielrennen in Oostenrijk staat deze week in het middelpunt van de aandacht. Jaarlijks is de wegwedstrijd van de beloften-mannen min of meer een garantie voor een spektakelstuk in de strijd om de iconische regenboogtrui. Maar juist die categorie – met dit jaar meer profs dan ooit aan de start – heeft een bijzondere status in de geschiedenis van het WK.

Voorheen was het zo dat belofterenners met een contract bij een WorldTour-ploeg alleen mochten deelnemen aan de titelstrijd bij de profs. Voor ProContinental-renners jonger dan 23 jaar gold deze regel niet; zo kon Kévin Ledanois in 2015 – toen in dienst van het ProContinentale Bretagne-Séché Environnement – bijvoorbeeld de titel grijpen. De UCI veranderde begin 2016 de regels, waardoor WorldTour-profs weer aan het WK voor beloften mee mogen doen, met de uitzondering dat een renner niet eerder mag hebben deelgenomen aan het WK bij de profs.

Waarom wel?
Hoewel er bij insiders, wielerfans én renners verdeeldheid heerst over de regel, ben ik een groot voorstander om profs toe te laten tijdens het WK U23. De reden waarom is simpel. De UCI organiseert een WK voor U23-renners. Met andere woorden: de internationale wielerunie zoekt ’s werelds beste renner die jonger is dan 23 jaar. Het moet niet uitmaken of je prof bent of niet. Voor de erelijst van dit WK is het ook allesbehalve een slechte zaak. Van de 23 winnaars die tot op heden het palmares sieren, kun je alleen van Ivan Basso, Michael Matthews en Arnaud Démare zeggen dat ze ook bij de profs tot de toplaag behoorde of behoren. Matej Mohorič lijkt zich daarbij te voegen, gezien zijn prestaties dit seizoen.

Het is ook een prachtige stimulans voor jonge renners. Als je kijkt naar de coureurs die zijn ingeschreven voor het WK U23 op de weg, tel je niet minder dan 25 profs. Al bij al staat er dus een groot aantal beroepsrenners aan het vertrek komende vrijdag. Het is niet voor niets dat zij en masse kiezen om uit te komen in de beloftenwedstrijd. Op basis van hun leeftijd zijn ze gerechtvaardigd om mee te doen, terwijl ze bij de profs niet het verschil kunnen maken. En als je jezelf ’s werelds beste kunt noemen op zo’n zwaar parcours: waarom zou je die kans dan laten liggen?

Het is eigenlijk ook te gek voor woorden dat je jonge WorldTour-renners de kans ontneemt om mee te doen, terwijl ze op basis van hun leeftijd daarvoor in aanmerking komen. Vergelijk het bijvoorbeeld met het voetbal. Woensdag openbaarde voetbalbond KNVB de meest recente voorselectie van Jong Oranje. Daarin zitten onder meer Carel Eiting (Ajax), Guus Til (AZ), Javairô Dilrosun (Hertha BSC), Jeremiah St. Juste (Feyenoord), Bart Ramselaar (PSV, en kwam net als Til al uit voor het ‘grote’ Oranje) en Denzel Dumfries (PSV). Allen speelden meerdere wedstrijden voor grote clubs op het hoogste niveau. Het zou toch krom zijn als ze op basis van hun ervaring niet mochten spelen voor Jong Oranje?

Waarom niet?
Tegenargumenten zijn er zat. Het niveauverschil zou te groot zijn. Door de ervaring van profs tussen de beloften, zou dat uitmonden in een oneerlijke strijd. De beroepsrenners zouden immers een streepje voor hebben, omdat zij zich beter hebben kunnen ontwikkelen op profniveau. Maar is dat per definitie slecht? Nee. De kwaliteit stijgt daardoor juist. Je zoekt toch de beste renner? Volgens mij is dat inherent aan topsport, ongeacht of de beloftencategorie juist een aanloop naar profs moet zijn. Noem het dan geen U23 en plak een andere naam op de wedstrijd. Maar waar stel je dan de grens?

Het toelaten van profs op het WK U23, zou ook slecht zijn voor de beloftencategorie. Heel het jaar strijden zij tegen elkaar, om dan tijdens het wereldkampioenschap het onderspit te delven tegen profs. Frustrerend, zo vertelde Sam Oomen mij vorig jaar. Hij mocht toen starten op het beloften-WK, maar vond het zelf nooit leuk als er profs in ‘zijn’ U23-koersen kwamen meedoen. Hijzelf wilde niet diezelfde prof zijn en bedankte voor de eer. Een mooi gebaar. Maar het moet toch juist motivatie geven om die profs niet je kaas van het brood te laten eten? Dat je laat zien dat jij net zo goed of juist beter bent?

Bobbie Traksel haalde eerder deze week op televisie aan dat als hij het voor het zeggen had, hij terug wilde naar hoe het was: geen WorldTour-renners toelaten. En wel ProContinental-coureurs? Dat is – én was voorheen – pas scheef. Ridicuul zelfs, misschien. Neoprofs rijden over het algemeen geen loodzwaar WorldTour-programma (en wanneer ze dit wel doen, heeft dat soms weerslag op hun groei), maar ze koersen vaak in dezelfde wedstrijden waarin ook ProContinental-renners actief zijn. Dan zijn beiden prof, maar mag slechts één van hen starten op het WK U23? Flauwekul.

Wel of niet?
Kortom, ik ben een groot voorstander van een open WK U23. Begrijp me niet verkeerd: ik ben de eerste die toejuicht dat renners de volle vier seizoenen als belofte afwerken. Maar het is niet voor niets het wereldkampioenschap voor renners onder de 23 jaar. De UCI heeft deze titelstrijd in het leven geroepen om de beste coureur in deze leeftijdscategorie te belonen met een regenboogtrui. Eigenlijk is het een vorm van discriminatie als je jongens uitsluit omdat ze dermate veel talent hebben, dat ze op jonge leeftijd al bij de beste ploegen ter wereld rijden. Een voordeel hoeft het niet eens te zijn. De renners maken nog altijd de koers.

RIDE Magazine
37 Reacties
27-09-2018 19:06
Wel doen
27-09-2018 19:30
Gelukkig heeft Bobbie Traksel het niet voor het zeggen.
27-09-2018 20:36
Misschien is U21 beter op zijn plaats dan U23?
    27-09-2018 21:30
    +1 !
    27-09-2018 22:45
    Lijkt ook mij de oplossing
    28-09-2018 08:21
    Goed idee.
    28-09-2018 14:16
    Mee eens. In welke andere sport ben je nog een jonkie als je 22 bent? Zeker met de professionalisering van de opleidingen van tegenwoordig ligt die grens gewoon te hoog.
27-09-2018 21:26
Objectieve redenen voor het niet toestaan van profs zijn er dus gewoon niet??
Het is naast discriminatie gewoon een enorm zwaktebod om hier tegen te zijn.
    27-09-2018 22:30
    @skele
    De objectieve reden dat een paar weken Vuelta in de benen nogal een oneerlijk voordeel geeft, misschien?
    27-09-2018 22:41
    Tja, maar je kan het ook anders berederen

    Het is ook discriminatie om ze wel toe te laten, omdat ze meer hardheid opdoen in de WT dan andere onder 23 renners en het dus een oneerlijk voordeel oplevert.
    27-09-2018 23:09
    En sommige beloften rijden ook hoger aangeschreven koersen dan anderen aan de start van het WK. Zo hebben de Europese renners meer koersritme dan renners uit Zuid-Amerika en Afrika. Ook koersvervalsing dan?
    28-09-2018 01:50
    Dan hebben we als gegronde redenen voor uitsluiting:
    Teveel hardheid/koersritme

    En welk nut heeft het dan nog om een kampioenschap te organiseren?
27-09-2018 21:45
Bobbie heeft al moeite met een normale zin uitspreken, naast überhaupt iets zinnigs te zeggen.
    28-09-2018 09:46
    Inderdaad en de ellende is dat hij zichzelf steeds serieuzer gaat nemen, wat een analfabeet is dat.
    28-09-2018 12:07
    Wat heeft dat met de discussie te maken? Nog afgezien van het op de man spelen, mijns inziens een doodzonde in een goede discussie.
27-09-2018 22:25
Wat heeft een prof aan die trui, hij mag hem dan alleen op training aan en niet in wedstrijden dat is toch zonde gun dan iemand die lekker beloftewedstrijden rijd ook om een jaar lang in die trui te rijden.
    27-09-2018 22:41
    Gewoon de titel wereldkampioen zou al genoeg zijn voor mij.
27-09-2018 23:07
Wel
27-09-2018 23:28
Je kunt je afvragen of wanneer een renner al contractueel bij een profploeg rijdt het nog een belofte betreft. Tot en met 21 jaar zou m.i. een minder controversiële leeftijd zijn.
28-09-2018 00:08
"De beroepsrenners zouden immers een streepje voor hebben, omdat zij zich beter hebben kunnen ontwikkelen op profniveau."

Ik ging toen ik jong was eens een wedstrijdje fietsen met een vriendje en ik won. Zei het vriendje: "Ja maar het is niet eerlijk, want jij fietst harder!"

(vrij naar Tim Krabbé)
28-09-2018 00:51
Een jonkie is een jonkie. Dus als je kampioen onder de 23 jaar wil zijn moet je beter zijn dan alle andere 23 minners. En als je dan als amateur of continentaal renner de WT jonkies klopt heb je een extra goed resultaat bereikt, en dat zal zich belonen.
28-09-2018 05:53
Ik twijfel nog, zoals gisteren in een ander topic reeds vermeld. De Engelstalige benaming is U23, en als je dit hanteert dan zouden logischerwijs alle renners onder de 23 mogen laten meedoen, ongeacht voor welk team ze rijden. De Nederlandse vertaling is 'beloften', en dat maakt het voor ons wat dubieus. Is een WT-renner nog een belofte? heeft immers al een contract op het hoogste niveau.
Maar laten we de Engelstalige U23 aanhouden en niet meer praten over 'beloften' dan, dat houdt het wel simpel.

Vind het dan wel vreemd en jammer dat mocht bijvoorbeeld Padun of Lambrechts winnen, dat we dan nooit de wereldkampioentrui gaan zien. Ik opteer dan ook dat een WT-renner deze trui gewoon mag dragen, desnoods maak je een iets ander design zodat hij van de elite-wereldkampioentrui te onderscheiden is. Maak het wit in de regenboogtrui licht-grijs bijvoorbeeld.
    28-09-2018 07:31
    Maar eerlijk is eerlijk: de WK-trui voor beloften zien we slecht een paar keer per jaar, mits die betreffende renner actief blijft als belofte. Maar dat is vrijwel nooit het geval. Alleen Halvorsen koos daarvoor de laatste jaren.
    28-09-2018 07:56
    @Youri,
    Klopt. Maar geeft het de trui (en dus de titel) niet meer waarde als je bijvoorbeeld ook bij de profs in een (aangepaste) trui mag rond rijden? Je bent tenslotte wereldkampioen voor een jaar.

    Prima geschreven stuk overigens. Ben het alleen niet helemaal eens met je conclusie dat de titel enkel gewonnen is door 3 renners die de absolute top gehaald hebben (mede door het feit dat de toppers uit het U23 segment niet mee mochten doen). Demare, Matthews en Basso zijn inderdaad wereldtop. Mohoric hoort dit jaar toch bij de beste renners van het seizoen en over Halvorsen en Cosnefroy kunnen we nog niet oordelen. Maar renners als Ciolek, Velits, Lutsenko, Popovych en Arvesen zijn allemaal zeer degelijke renners gebleken met toch een aardig mooi palmares. Je kunt niet elk jaar een wereldtopper in de U23 hebben. Als ik de podia van de laatste jaren terug kijk, zie ik maar weinig echte pannenkoeken in de top-3's. Het zijn toch voor 70-80% profs met een behoorlijke carriere gebleken (Degenkolb, Cocquard, Meintjes, Ewan, Mareczko, Betancur, Ackermann etc).
    28-09-2018 11:00
    Alternatief design lijkt mij ook een goede oplossing, je bent wereldkampioen U23, ongeacht of je tussen profs of beloften fietst
    28-09-2018 11:06
    Ja, maar wat doe je dan met alle nationale U23-kampioenen. Julius van den Berg is ook een jaar lang de Nederlandse kampioen bij de beloften. Hoe los je dat op?

    Bedankt voor het compliment, leuk om te lezen! :-)
28-09-2018 07:31
Sport gaat per definitie over ongelijkheid. Als clubrenner heb je minder hardheid op Nationals. En zowiezo heeft elke renner meer of minder dan een ander (op financieel gebied, op fysiek gebied, op mentaal gebied ... ). Dus uitsluiten omdat er ongelijke condities zijn is onzin. Je bent U23 en dus mag je meedoen. Er zou geen andere regel mogen gelden dan leeftijd. Ook niet of je al eerder bij WK profs hebt meegedaan. Een iets andere trui zodat een U23 wereld kampioen ook in Profkoersen zijn trui kan dragen zou recht doen aan de titel... Het is vrij om eigen mening te hebben, maar het verbaast me vaak hoe ongefundeerde meningen geventileerd worden op wielerflits. Soms denk ik .. is dat het niveau van wielrennen van tegenwoordig ....sry to be blunt.
28-09-2018 09:55
"Frustrerend, zo vertelde Sam Oomen mij vorig jaar. Hij mocht toen starten op het beloften-WK, maar vond het zelf nooit leuk als er profs in ‘zijn’ U23-koersen kwamen meedoen. Hijzelf wilde niet diezelfde prof zijn en bedankte voor de eer. Een mooi gebaar."

Heeft hij dat werkelijk zo gezegd ? Komt echt wel redelijk naïef en immatuur over. Verder denk ik dat een overwinning met alle toppers aanwezig, veel meer waarde heeft dan een 'je hebt gewonnen want die en die en die deden niet mee'. Of zo'n forfait als WT-renner een mooi gebaar is, zou ik dus niet durven stellen.

Hoe dan ook, als dit inderdaad echt zijn woorden zijn, ben ik blij voor de Nederlanders dat cognitieve vaardigheden geen al te grote rol spelen in het wielrennen. Zeker niet voor klimmertypes als Oomen.
    28-09-2018 10:11
    @leor 16
    Als je het niet eens bent met iemand is dat niet gelijk een halve debiel. Oomen heeft een punt, gasten die het hele kaar bij de profs koersen en dan op het WK ineens een categorie daaronder gaan domineren. Let wel: Oomen was anders zelf vorig jaar vrij dicht gekomen bij de wereldtitel, hij gunt dat juist aan een echte belofte.
    28-09-2018 10:21
    Volgens mij mag ik iemand die een potentiële wereldtitel laat liggen, omwille van een vreemde hersenkronkel, gerust een halve debiel vinden. Ik hoop voor Oomen ook dat er niet te vaak (andere) toppers aan de start komen in 'zijn' koersen, dat zou wel eens frustrerend kunnen zijn. ;)
    28-09-2018 10:24
    @leor 16
    edit wf: niet op de man svp

    Oomen is zelfs een vrij slim mannetje, beetje eigenwijs ook, zoals in deze situatie.
    28-09-2018 14:20
    Wat een zeldzame nonsens. Alsof cognitieve vaardigheden hier iets mee te maken hebben.
28-09-2018 11:31
Leuke suggesties hier. Zowel de aangepaste trui als de leeftijd veranderen. Al heb ik bij dat laatste wel wat vraagtekens: Immers, slechts sommigen zijn al zover dat ze op 22 jaar al meekunnen met de profs. Veel renners hebben een wat normaler groeicurve. Niet iedereen is Evenepoel zeg maar. Die vallen dan tussen wal en schip.
    28-09-2018 11:39
    Ik vind het eerlijk gezegd wat vroeg om te stellen wat voor groeicurve Evenepoel heeft. Voor hetzelfde geld blijft hij een eeuwige belofte met een extreem vroege piek in de junioren. Hij moet nog 19 worden. Laten we over een x aantal jaar maar bekijken wat Evenepoel zijn curve is

    Verder heb ik een vieze smaak van de WT-profs in de U23-WK. Het hele jaar rijden ze op een hoger niveau dan worden ze voor een wedstrijd ineens een niveau gedegradeerd tot de beloften.
28-09-2018 11:53
Communisme dan maar?
28-09-2018 13:02
Leuke discussie blijft dit altijd. Veel beter dan friet versus patat
    28-09-2018 14:30
    Doe mij maar friet!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.