Wellens kan klassement vergeten: “Vrees dat ik een eendagscoureur ben”
foto: Sirotti
zondag 13 maart 2016 om 08:56

Wellens kan klassement vergeten: “Vrees dat ik een eendagscoureur ben”

Tim Wellens ging met goede moed naar Parijs-Nice. Echter, de Belg van Lotto Soudal, deze rittenkoers omgedoopt tot Lotto Fix All, verloor in de koninginnenetappe meer dan drie minuten. Wellens trekt zijn conclusies: “Ik vrees dat ik een eendagscoureur ben.”

De Vlaming eindigde op plek 25 op 3.21 van Ilnur Zakarin, die de etappe naar La Madone d’Utelle won. “Natuurlijk is dit balen”, zei hij na afloop van de etappe tegen Het Nieuwsblad. “Ik had van deze Parijs-Nice een eerste doel van het seizoen gemaakt. De klim was te zwaar en te lang voor mij. Ik wist nochtans wel waaraan ik begon, want ik had deze berg verkend na een tip van Gert Steegmans.”

“In het begin had ik nog ijdele hoop. Ik voelde me nochtans goed, maar het tweede gedeelte was iets voor echte klimmers. Het ging veel te snel. Het is moeilijk te zeggen wat de juiste reden was, maar ze reden 15,5 kilometer lang hetzelfde strakke tempo bergop en ik kon dat niet aan”, erkent Wellens.

De Belg, die de laatste twee jaar de Eneco Tour won en vorig jaar de beste was in de GP Montréal, vindt het jammer dat zijn klassementsambities moet opbergen. “Het is jammer dat ik mijn doel voorbij ben geschoten. Ik vrees dat ik een eendagscoureur ben…”

RIDE Magazine
31 Reacties
13-03-2016 08:58
Straffe conclusie. Moet iets zijn wat hij al langer voelde?
13-03-2016 09:00
En daar is toch ook helemaal niets mis mee, ik denk dat Wellens hele mooie etappes en kleinere koersen kan winnen....
13-03-2016 09:11
zeker geen schande. Bovendien is Wellens gewoon een klasbak.
13-03-2016 09:15
Is de Eneco Tour ook een eendaagse? Of wordt die zelfs door de winnaar niet echt serieus genomen?
13-03-2016 09:19
@pedaleur: of daar zitten bergjes in die een eendagscoureur aankan.
13-03-2016 09:23
Prima conclusie die ik al eerder getrokken heb, het is zowel qua aanleg als qua mentaliteit een renner die ritten wil winnen en niet zozeer op een AK geilt. Eigenlijk geeft hij aan dat hij dat maar naar, saai en gaapverwekkend vindt.
13-03-2016 09:30
Hoop dat ze dit bij Sporza ook een keer door gaan hebben....
13-03-2016 09:37
Uitspraak wordt weer een beetje uit zijn verband getrokken. De afgelopen week in Parijs-Nice is nu niet echt representatief om deze conclusie te trekken. Het weer speelt nu zo'n grote rol dat niet een ieder zo vroeg in het seizoen hier goed mee om kan gaan!
13-03-2016 09:41
Ze zagen de gelijkenissen tussen Kelderman en Wellens. Ze hebben het alleen van het verkeerde eind. Ze zijn beiden in principe eendagsrenners. Maar Kelderman traint hier helaas niet voor. Geloof me, die gaat het nooit redden in de toekomst als klassementsrenner. Ja misschien net Top 10 of Top 15.. Maar dat is toch niet voldoende.. Ik acht hem meer kans in het winnen van LBL of AGR. Net als Wellens overigens.
13-03-2016 09:46
Niet mee eens, hij zit gewoon bij de verkeerde ploeg. Zo'n beetje alle Belgen zijn ééndagscoureurs volgens mij. Diegenen die wel potentieel hebben in het rondewerk, worden dan toch nog gedwongen om zich te richten op de klassiekers, zoals deze Wellens. Lotto Soudal heeft hem vanaf het begin al zonder enige druk in rittenkoersen laten starten, weinig specifieke training of knechten en dat is funest voor de klassementsrenner in spe. Nu voor het eerst met enige ambities gestart en dan verbaasd zijn dat het totaal niet loopt. Je ploeg heeft gefaald jongen, niet jij.
13-03-2016 09:52
@LutsenkoFan:
Kelderman is een fantastische tijdrijder en een uitstekende (nog geen geweldige) klimmer en in de klassiekers worden er andere kwaliteiten gevraagd. Laat hem zich eerst maar even richten op het rondewerk, die Giro van twee jaar geleden rechtvaardigt dat.
13-03-2016 10:18
@Rhohan

Ja dat lijkt mij ook maar het begint een beetje een kwiatkowski gevalletje te worden.
13-03-2016 10:24
Wellens rijdt ook gewoon dom. Een paar dagen geleden was hij nog met Westra in de aanval. Als je voor een klassement gaat dan ga je toch niet op die manier krachten verspillen.
13-03-2016 10:24
Tim Wellens, dat is toch die renner die in een interview aangaf dat het geen lastige col was en dat hij zou moeten kunnen overleven, maar dan toch op 10.6 kilometer van de streep al gelost werd? Die snapt er helemaal niets van
13-03-2016 10:25
Geweldig nieuws. Je mag er toch niet aan denken dat zo'n prachtige aanvaller/stylist gaat aanklampen in de bergen om vervolgens top-10 of top-15 te rijden.

Daar heeft hij gewoon te veel klasse en punch voor.
13-03-2016 10:28
@iljokeissefan

Doe normaal man. Op training voelde hij zich goed en was het niet super lastig. In de wedstrijd reden ze gewoon een stuk sneller dan hij verwacht/gehoopt had. Kan gebeuren. Dus hoezo snapt hij er helemaal niks van? Kneusje.
13-03-2016 10:44
Ik heb hem bergop ook nog nooit met de besten mee zien gaan, of het moet die Girotijdrit in 2014 zijn. Ik snap ook niet hoe ze er op komen dat dit zo'n klim talent is. De rit van vandaag ligt hem veel beter, met een ontsnapping die het tot het eind redt kan hij met wat mazzel nog tegen de toptien aankomen hier. Hij is ook één van de spaarzame renners die Bastogne weer een beetje het aanzien waard kan maken.

Kelderman heeft wat dat betreft al meer bewezen bergop, daar hoeft zijn waardeloze 2015 niets aan af te doen.
13-03-2016 10:44
Tim Wellens, dat is die renner die hartstikke dapper koerst de hele tijd, gewoon het aanvallen in zijn bloed heeft zitten en dit gegeven nu en publique met ons deelt. Die snapt het prima !
Je moet niet tegen je natuur ingaan en een beetje dom achter de SkyBots aanratelen terwijl je het net niet kunt en alleen omdat jan-en-alleman zo graag een ronderijder in je ziet ? Neuh.

Ik zie hem wel een grote wedstrijd winnen dit jaar. Brabantse pijl, Donostia, Tourrit, iets vets sowieso en dan nog wat dingen erbij. Hup !
13-03-2016 10:46
Afgaande op de beste resultaten van Wellens, moet je concluderen dat hij excelleert in heuvelachtige eendagskoersen (1e Montréal, 4e Lombardijen) en rittenkoersen van een week zonder lang klimwerk (2x Eneco Tour). Een zeer reële uitspraak van Wellens dus. Op dit soort terreinen ligt ook genoeg op te rapen aan overwinningen, en misschien wel meer dan in het lastigere rondewerk ook.
13-03-2016 10:47
@delgado Helemaal mee eens! Wellens heeft geen inhoud genoeg om een klassement te rijden in rondes waar toppers meedoen, geen schande.. Hij kan op de Waalse Pijl na, alle heuvelklassiekers winnen die er bestaan en mss eens in kleinere rondes proberen om voor een klassement te gaan of in een minder goed bezette ronde
@IKF Als bij jou alles loopt zoals gepland, dan heb jij nu een luxe leven me dunkt ;-)
13-03-2016 11:11
Ik denk dat Wellens best wel een bergrit kan winnen, alleen niet als die door de Skytrein aan een constant hoog tempo wordt gereden. Wellens heeft meer schokken en onregelmatigheid nodig bergop. En ach voor het algemene klassement zijn er genoeg rondjes die hij wel kan winnen: Down Under, Ronde van België, Eneco Tour, Ronde van Polen, etc.
13-03-2016 11:20
Zijn kansen om een klassieker zoal de AGR te winnen lijken me groter dan een podium te rijden in een grote ronde. Hij moet gewoon zorgen dat hij zijn drive niet verliest door steeds maar weer teleurgesteld uit een grote ronde te komen. Dan is het beter om gewoon die koersen te rijden waarvan je weet dat je ze kan winnen. En wie weet, als hij een nieuwe ploeg heeft of wat body bijkrijgt, wat er dan kan gebeuren.
13-03-2016 11:29
@Thoin

Op WP na alle klassiekers? Daar heb ik serieuze twijfels bij, hoezeer ik het ook hoop.

Ik zie in hem meer een opportunist, een rittenkaper. Naast natuurlijk de wat minder bezette rondjes met heuvels zoals de Eneco waar hij voor het AK kan gaan. Af en toe een ritje meepakken in Parijs-Nice, Dauphiné en waarom niet de Giro of Tour, lijkt mij voor hem haalbaar. Samen met de semi-klassiekers.
13-03-2016 12:06
Prima conclusie. Vooral niet te lang proberen te doen wat je niet kan, als je zoals Wellens wel goed bent in aanvallen voor ritzeges en in klassiekers.

Het 'probleem' is wel dat België geen echte klassementsrenner heeft, ik vrees dus dat de pers wel de hoop voorlopig op hem richt. En ook Lotto-Soudal heeft natuurlijk niet veel anders. Valls en Monfort zijn ook geen topklassementsrijders. Al kunnen beide wel top 10 rijden in Giro en Vuelta.
13-03-2016 12:22
Wellens had aangegeven dat hij na verkenning niet onder de indruk was van deze klim, zo vertelde Wuyts.
"Toch maar even afwachten, training is nog geen wedstrijd" probeerde Jose de Cauwer voorzichtig..
Zie je wel, de renner heeft geen gelijk, snauwde Wuyts...
De rest is geschiedenis.

Prima renner overigens, aanvallend ingesteld maar zijn omgeving verwacht teveel van hem.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.