Wereldbeker op Sardinië heeft minste bezetting, maar wil toch opvallen
De kustlijn waarlangs de cross plaatsvindt - foto: Chris Mannaerts
woensdag 4 december 2024 om 14:25

Wereldbeker op Sardinië heeft minste bezetting, maar wil toch opvallen

Interview De Wereldbeker in Sardinië van komend weekend is helemaal nieuw, maar het belooft wel de minst sterk bezette manche van het seizoen te worden. Het is immers juist de periode dat de meeste ploegen een stage gepland hebben richting de drukke kerstperiode, en dan is de Italiaanse Wereldbeker snel het kind van de rekening. Bij Wereldbeker-inrichter Flanders Classics is het enthousiasme echter groot. “Het parcours is echt goed gelukt”, zegt Head of Cyclocross Chris Mannaerts.

Mannaerts en zijn troepen reisden voor het eerst naar Sardinië af. “Hier was zelfs nog geen bestaande crosswedstrijd. De lokale organisator – Crazy Wheels – heeft al wel wat cyclocrosskampen voor kinderen gegeven, maar het is vooral de toeristische dienst van Sardinië die mee de kar trekt en achter deze cross staat. Ze zagen veel mogelijkheden voor exposure. Ook het Sports Events van Filippo Pozzato is bij de organisatie betrokken.”

Zandcross
Flanders Classics heeft dan weer de expertise in het uittekenen van parcoursen. “De cross gaat door vlakbij het strandje dat Arutas Beach heet”, legt Mannaerts uit. “Het is niet dat we de zandlijn kunnen opzoeken, want het gaat niet om een zandstrand. Eerder van die hele kleine keitjes waar de renners zouden doorzakken. En die keitjes zijn ook beschermd in Sardinië. Als je toekomt op de luchthaven in Sardinië wordt er specifiek over gesproken dat het diefstal is als je ze meeneemt. Het is een heilig strand dat praktisch niet haalbaar is.”

Mannaerts heeft het wel over een razendsnelle cross. “Het is een mix van Antwerpen en Benidorm. Ik denk aan Benidorm, omdat er best wat stukken met gravel in het parcours zitten. En van Antwerpen herken je de zandpassages, met als hoogtepunt een zandberg die ze een aantal keer zullen op moeten. Een keer zal dat zeker met de fiets op de schouder zijn. De andere keren, is het nog wat afwachten. Het speelt zich ook allemaal af langs de kustlijn, en dus krijgen we een snelle cross.”

Op het kaartje lijkt het ook best veel draaien en keren. “We hebben rekening gehouden met wat obstakels waar we tussen moeten manoeuvreren. Maar we hebben er bewust ook voldoende tempostukken in gestoken. Er zijn veel stukken waar het draaien en keren is langs obstakels. Maar ik denk dat de lijn nog altijd wel erg goed zit. Dat is mijn gevoel, dat het wel gelukt is.”

Bovendien heeft het parcours in Cabras ook een duidelijk pronkstuk, zo vindt de Cyclocross Manager van Flanders Classics. “De finishlijn is echt mooi. Het is een brede avenue, met palmbomen aan zowel de linker- als rechterzijde van de weg. Dat geeft een fantastisch zicht. Bovendien is de aankomst licht oplopend. Het doet me qua hellingsgraad wat denken aan de aankomst die we kennen in Hoogerheide.”

Veel afhakkers
Enthousiasme alom dus bij de organisatie, maar dat is niet bij iedereen het geval. Europees kampioen Thibau Nys trekt op stage met Lidl-Trek en moet passen. En hij is niet de enige die niet naar Sardinië trekt: ook Gerben Kuypers gaat met Intermarché-Wanty mee, en Fem van Empel met Visma | Lease a Bike. Vanuit de stal van de broers Roodhooft blijven nog meer pionnen thuis. Denk maar aan Laurens Sweeck, Ceylin del Carmen Alvarado, Marion Norbert-Riberolle, Jente Michels en Inge van der Heijden.

“Er zijn heel veel toppers ook wél bij”, repliceert Mannaerts op die afwezigheidslijst. “Er zijn bij die renners ook een paar zieken en geblesseerden die er anders wel hadden bij geweest, maar het is wat het is. Ik denk dat het nog altijd een mooi deelnemersveld gaat zijn met veel Belgen en Nederlanders. Die ploegstages vallen nu eenmaal deze week en daar kunnen veel renners en ploegen niet rond.”

De ondergrond bestaat uit heel wat zandpassages – foto: Chris Mannaerts

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.