maandag 20 juli 2015 om 09:03
Westra niet blij met korte ontsnappingen
Lieuwe Westra ondernam zondag een nieuwe poging om mee te zitten in de juiste vroege vlucht. Maar net als zijn voorgaande pogingen in deze Tour krijg hij onvoldoende ruimte van het peloton. Tot ongenoegen van de Astana-renner.
“Elke keer komt die motor weer met dat bordje van veertig of vijftig seconden voorsprong. Het wordt verdomme nooit meer, ik word er ziek van”, zei Westra na afloop van de vijftiende rit tegen Nu.nl.
“Achteraf ben ik blij dat ze teruggehaald zijn, nu heb ik me gespaard en kan ik het maandag nog een keer proberen”, vervolgde Westra, die klaagde over het aantal medevluchters dat volgens hem met 27 renner te groot was.
Ook in de Alpen blijft de renner van Astana strijden voor een ritzege. “Ik blijf het proberen, heb toch niks te verliezen. Die kopman van ons is wel oké, die hobbelt wel mee in de groep”, doelde hij op Vincenzo Nibali.
Het zou natuurlijk totaal absurd zijn als Astana nu met alle renners Gesink onder druk zetten voor plekje 7. Mocht Gesink eraf liggen en Fuglsang (of een ander) is er nog bij dan zullen die heus wel gang gaan maken.
Maar het is nu toch overduidelijk dat Movistar (en misschien BMC) de ploeg is die geel onder druk zet als Sky het zelf niet strak onder controle kan houden.
Onafhankelijk van de positie in het klassement had Nibali in deze fase van de Tour wel mee gehobbeld in het peloton en waren er kansen voor Westra geweest om iets te proberen (behalve misschien als Nibali in het geel had gestaan).
Het geldt net zo goed voor Van Garderen, Quintana en Valverde, dat ze op dit moment niet de complete ploeg rond zich moeten hebben. Afgelopen dagen zat van Avermeat toch ook een paar keer mee en ik heb ook verschillende keren een Movistar renner gezien. Het geldt zelfs voor Froome dat hij tijdens deze ritten (die toch een stukje minder hectisch zijn dan die in de eerste week) wel mee hobbelt, maar die ploeg wil echter graag met zijn alle op kop rijden (wat er tegenwoordig ook bij schijnt te horen als je kopman in het geel rijdt).
Astana is 1 van de rijkste ploegen van het peloton en dan is het logisch dat de druk hoog is. En die zal ook hoog blijven, zelfs als ze wel winnen.
Of die handgeschreven brief nu echt is gebeurd of niet (laat staan of het een dreigbrief was), ik vind dat nu nog niet eens de slechtste manier om te proberen een werknemer te motiveren.
Er zal altijd druk zijn bij zo een ploeg maar niks winnen is funest voor zulke ploegen.
Ik denk als jouw werkgever je dreigbrieven gaat sturen dat je snel opstapt.
Funest vind ik een beetje overdreven. Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat na deze Tour de geldkraan in Kazakhstan ineens dichtgedraaid gaat worden.
En wat betreft die brief, ligt het er heel erg aan hoe de toon is en hoe dreigend die brief werkelijk was. Als mijn baas meer van mij verwacht of van mening is dat ik beter kan presteren en daarom de moeite neemt om zijn gedachten via een speciaal handgeschreven brief aan mij over te brengen dan kan ik dat misschien best waarderen. Deze moeite zou ook best als een blijk van waardering op gevat kunnen worden. Maar goed, dat hangt dan wel af van de inhoud, toon en uiterlijk van de brief.
Naar de toon, inhoud en uiterlijk van de brief van Vino (als de brief er al echt is geweest) is het echter speculeren. Wat ik wel weet is dat Nibali ook dit jaar nog steeds voor Astana rijdt en dus niet bij de ploeg is opgestapt. Ik kan mij dus niet voorstellen dat echt heel schokkend is geweest.
In de inleiding staat krijg hij.. Moet denk ik kreeg zijn