Wie maakt de Tour de France-selectie van LottoNL-Jumbo compleet?
LottoNL-Jumbo heeft de helft van haar selectie voor de Tour de France geopenbaard. Kopman Steven Kruijswijk, sprinter Dylan Groenewegen, rittenkaper Robert Gesink en de jonge klimmer Antwan Tolhoek zijn inmiddels zeker. Er blijven nog vier plekjes over. WielerFlits brengt de kanshebbers voor deze posities in kaart.
Na het afhaken van Stef Clement, ontstond er eventjes onduidelijkheid welke renner zijn plek tijdens de komende Tour zou invullen. De ploeg van teammanager Richard Plugge nam die vraagtekens direct weg door Antwan Tolhoek als vierde renner te bekendmaken. Uiteindelijk bestaat het team uit acht renners, waardoor er nog vier posities zijn in te vullen. Maak daar maar twee van, want Primož Roglič en Timo Roosen waren al in december zeker van hun plek.
De 28-jarige Sloveen soleerde vorig jaar naar een prachtige zege in een bergrit en jaagt ook dit jaar op etappes. Gezien zijn vorm dit jaar en zijn tijdritcapaciteiten, zou hij ook kunnen meespelen in de strijd om de gele trui. Roosen is op zijn beurt de nieuwe lead out-man van sprinter Groenewegen. De 25-jarige Tilburger heeft die rol overgenomen van Robert Wagner, die de vorige twee Rondes van Frankrijk de laatste pion in de trein van Groenewegen was.
Namen met potlood
In de blauwdruk van de selectie die reeds voor het huidige wielerjaar al op tafel lag, was er eigenlijk alleen over de laatste plek nog geen beslissing genomen. Door het wegvallen van Clement had dat zich in theorie gemakkelijker kunnen oplossen, ware het niet dat Tolhoek – die de Giro d’Italia vanwege knieproblemen miste, maar de voorbije weken een uitstekende indruk achterliet – zijn plek heeft opgevuld. Daardoor blijven er nog vier namen over voor de laatste twee plekken.
Lars Boom
Bij Lars Boom werd de afgelopen winter een hartritmestoornis ontdekt. De kasseienpecialist ging daarvoor onder het mes en miste uiteindelijk het gehele klassieke voorjaar. Na de Waalse Pijl gaf hij aan tijdens de Tour weer op niveau te willen zijn. Tolhoek sprak vol lof over zijn ploeggenoot in het Critérium du Dauphiné, waar Boom een van de motoren was in de ploegentijdrit.
Die discipline staat ook tijdens de derde etappe van de Tour op het programma. De voormalig veldrijder kan met zijn explosiviteit en tijdritcapaciteiten bovendien een belangrijke rol spelen in de sprinttrein van Groenewegen. Boom heeft ook als voordeel dat hij volgens collega-renners een van de beste piloten is om een kopman door het peloton te gidsen, iets wat hij nu doet in de Ronde van Slovenië. Met zijn ervaring en mits in vorm, kan Boom ook voor de dagzege meestrijden in de kasseienrit op dag negen.
Amund Grøndahl Jansen
Waar Boom in december zeker leek te zijn van zijn stek, was de laatste plek nog open. Leezer, Martens en Amund Grøndahl Jansen kwamen voor die plaats in aanmerking. De 24-jarige Noor – die de Nederlandse taal bijna volledig machtig is – vindt steeds meer zijn draai in de sprinttrein van Groenewegen en is tijdens de Ronde van Slovenië de voorlaatste pion voor onze landgenoot. De vraag is in hoeverre dit een test voor de jongeling is, of dat het betekent dat hij die rol ook in Frankrijk vertolkt.
Hoewel Grøndahl Jansen zich goed manifesteert, staat zijn ervaring in grote rondes in schril contrast met de drie andere renners in dit lijstje. De Noor reed namelijk nog nooit een drieweekse rittenkoers en spitste zich tot op heden vooral toe op zijn ontwikkeling als eendagscoureur. Hij is wel redelijk explosief en loodste eind 2016 zijn landgenoot Kristoffer Halvorsen naar de wereldtitel bij de beloften. Net als Boom kan Grøndahl Jansen – ondanks zijn jeugdigheid – ook waardevol zijn in de kasseienrit.
Tom Leezer
Binnen LottoNL-Jumbo en haar voorlopers Belkin, Blanco en Rabobank, is Tom Leezer al jarenlang een van de stille krachten. Een harde werker die je nauwelijks opmerkt, maar die zijn juist onmisbaar voor iedere ploeg. De afgelopen vijf jaren behoorde de 32-jarige Zuid-Hollander steeds tot de voorselectie voor de Tour de France, waarvan hij uiteindelijk vier keer de definitieve selectie haalde. Viermaal wist hij zijn werkzaamheden tot in Parijs te voltooien.
Leezer kan vooral zijn job doen in de sprinttrein rondom Groenewegen. Met zijn jarenlange ervaring weet-ie hoe hij de aanloop naar een massaspurt moet regisseren. Maar aangezien Groenewegen dit seizoen de snelste sprinter lijkt te zijn, kunnen de andere ploegen de verantwoordelijkheid weleens bij LottoNL-Jumbo neerleggen. Iemand zal zich dan moeten wegcijferen om de vroege vlucht terug te halen en daarvoor lijkt Leezer de geschikte renner. Wel volgt hij een andere voorbereiding dan de sprinttrein.
Paul Martens
Waar Leezer niet hetzelfde pad volgt als de groep rondom Groenewegen, doet Paul Martens dat wel. De 34-jarige Duitser maakte tien jaar geleden de overstap naar Rabobank en raakte nadien nooit meer uit de gratie. Net als Leezer, hoort ook Martens intussen tot het meubilair van LottoNL-Jumbo. Waar de Nederlander de edities van 2014, 2015 en 2017 aandeed, was zijn ploeggenoot de laatste drie jaargangen van de partij. Ook Martens kent dus de wetten van de Ronde van Frankrijk.
De Duitser boekte tijdens zijn gehele carrière acht zeges, die hij vooral dankte aan zijn explosiviteit. Vooral op lastigere parcoursen komt hijzelf het beste tot zijn recht, maar tijdens de Tour zal hij vooral als ondersteuning meegaan. Dat kan als wagon in de sprinttrein, maar Martens zou ook als windvanger voor de klimmers kunnen dienen. Een scenario waarin hij moet knechten voor Kruijswijk, Gesink en/of Roglič, is niet ondenkbaar. Zijn jongste hoogtestage verraadt misschien wel zijn deelname.
[poll id=”820″]
Dan zou het daarna gaan tussen Martens en Leezer. Aangezien Martens in het traject Groenewegen zit zou ik hem eerder mee laten gaan. Kunnen eigenlijk ook hetzelfde alleen rijdt Martens beter omhoog.
Zowel Jansen als Boom heb je meer aan in tijdrit en kasseien en waaieretappes. Je zult maar in de tweede waaier zitten en je hebt Tolhoek als ondersteuning...
Boom, Leezer, Jansen, Martens, alle vier heb ik ze liever in mijn ploeg dan Tolhoek.
Roosen: leadout groenewegen
Boom: kasseien, TTT en uitstekende piloot
Leezer: Goed in sprinttrein, wegkapitein en doir het meenemen van tolhoek ipv clement een extra kracht voor de TTT. Denk dat hij daar meer van waarde is dan janssen. Daarnaast is het nog maar afvragen hoe janssen een 3 weekse verteerd.
@Assen
Nou een halve minuut zal dat echt niet kosten door één renner hoor. En zou goed kunnen dat hij er af gaat als één van de eersten. Ze hoeven er niet alle acht bij te zijn aan de finish hè.
Is dat niet wat kortzichtig? Kruijswijk is een kandidaat top-5 rijder. Hij heeft niet alleen in de TTT en naar Roubaix de juiste hulp nodig maar ook in de bergen. Roglic en Gesink zijn dan niet genoeg, zeker als Roglic ook als schaduwkopman wordt uitgespeeld.
Echter begrijp ik wel dat de hoogste kans op etappewinst toch bij Groenewegen ligt.
Gesink, Kruiswijk, Roglic, Groenewegen, Jansen, Roosen, Tolhoek
Blijft alleen de keuze tussen Boom, Leezer of Martens over. Ik zou voor Boom gaan, maar verwacht dat Lotto NL Jumbo voor Martens gaat omdat die al het hele jaar met Groenewegen voeral koerst.
Verder kan je Boom en nog een persoon voor het vlakke meenemen.
Ontopic: Ik zou voor boom en Martens gaan als ik het zo lees. Jansen is iets te onervaren en leezer en Martens vertolken dezelfde rol, terwijl Martens overall beter is denk ik. Leezer heb je wel meer aan in de kassei etappe, maar ik vind dat die etappe overschat wordt. Wel zou ik het vreemd vinden als de huidige trein van Groenewegen niet dezelfde is in de Tour.
De niet-scorebordjournalisten zagen al jaren een Kruijswijk die in de 3e week van de Giro bij de beteren hoorde, terwijl hij zich in de eerdere ritten bepaald niet had gespaard. Als hij zich dan wel spaarde moest er iets moois uit kunnen rollen. Dat was dus ook zo, wel nog beter dan verwacht, maar de eendagsvlieg die velen nu van hem maken is hij bepaald niet.
Roglic
Groenewegen
Roosen
Jansen
Tolhoek
Gesink
Boom
Dat zou ik doen.
Naar mijn idee ga je of voor het klassement en neem je mensen met een vrije rol mee of je gaat voor de sprint en neem je mensen met een vrije rol mee. Een combi sprint - klassement is dan ook nog wel mogelijk, maar wordt al lastig.
De Supermarktboys gaan echter voor alle drie.... Zoals de vriendin van Dylan al eens mooi zei "HOE DAN?".
De mini-trein Jansen-Roosen-Groenewegen rijdt prima. Boom zou normaal een no-brainer zijn (ervaring, ploegentijdrit, sprinttrein & kopmannen piloteren door het peloton). De vraagtekens kwamen op vanwege zijn hartoperatie. Maar hij lijkt net op tijd fit.
Reserve: Leezer.
(En ik had Martens gedaan ipv Tolhoek: kan zowel eventuele gaten in Dylan’s trein opvullen en voorbereidend werk doen voor de bergkopmannen)