Wie maakt de Tour de France-selectie van LottoNL-Jumbo compleet?
foto: Sirotti
vrijdag 15 juni 2018 om 07:18

Wie maakt de Tour de France-selectie van LottoNL-Jumbo compleet?

LottoNL-Jumbo heeft de helft van haar selectie voor de Tour de France geopenbaard. Kopman Steven Kruijswijk, sprinter Dylan Groenewegen, rittenkaper Robert Gesink en de jonge klimmer Antwan Tolhoek zijn inmiddels zeker. Er blijven nog vier plekjes over. WielerFlits brengt de kanshebbers voor deze posities in kaart.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Zekerheidjes

Na het afhaken van Stef Clement, ontstond er eventjes onduidelijkheid welke renner zijn plek tijdens de komende Tour zou invullen. De ploeg van teammanager Richard Plugge nam die vraagtekens direct weg door Antwan Tolhoek als vierde renner te bekendmaken. Uiteindelijk bestaat het team uit acht renners, waardoor er nog vier posities zijn in te vullen. Maak daar maar twee van, want Primož Roglič en Timo Roosen waren al in december zeker van hun plek.

De 28-jarige Sloveen soleerde vorig jaar naar een prachtige zege in een bergrit en jaagt ook dit jaar op etappes. Gezien zijn vorm dit jaar en zijn tijdritcapaciteiten, zou hij ook kunnen meespelen in de strijd om de gele trui. Roosen is op zijn beurt de nieuwe lead out-man van sprinter Groenewegen. De 25-jarige Tilburger heeft die rol overgenomen van Robert Wagner, die de vorige twee Rondes van Frankrijk de laatste pion in de trein van Groenewegen was.


Namen met potlood
In de blauwdruk van de selectie die reeds voor het huidige wielerjaar al op tafel lag, was er eigenlijk alleen over de laatste plek nog geen beslissing genomen. Door het wegvallen van Clement had dat zich in theorie gemakkelijker kunnen oplossen, ware het niet dat Tolhoek – die de Giro d’Italia vanwege knieproblemen miste, maar de voorbije weken een uitstekende indruk achterliet – zijn plek heeft opgevuld. Daardoor blijven er nog vier namen over voor de laatste twee plekken.

flag-nl Lars Boom

foto: Sirotti

Bij Lars Boom werd de afgelopen winter een hartritmestoornis ontdekt. De kasseienpecialist ging daarvoor onder het mes en miste uiteindelijk het gehele klassieke voorjaar. Na de Waalse Pijl gaf hij aan tijdens de Tour weer op niveau te willen zijn. Tolhoek sprak vol lof over zijn ploeggenoot in het Critérium du Dauphiné, waar Boom een van de motoren was in de ploegentijdrit.

Die discipline staat ook tijdens de derde etappe van de Tour op het programma. De voormalig veldrijder kan met zijn explosiviteit en tijdritcapaciteiten bovendien een belangrijke rol spelen in de sprinttrein van Groenewegen. Boom heeft ook als voordeel dat hij volgens collega-renners een van de beste piloten is om een kopman door het peloton te gidsen, iets wat hij nu doet in de Ronde van Slovenië. Met zijn ervaring en mits in vorm, kan Boom ook voor de dagzege meestrijden in de kasseienrit op dag negen.

flag-no Amund Grøndahl Jansen

foto: Sirotti

Waar Boom in december zeker leek te zijn van zijn stek, was de laatste plek nog open. Leezer, Martens en Amund Grøndahl Jansen kwamen voor die plaats in aanmerking. De 24-jarige Noor – die de Nederlandse taal bijna volledig machtig is – vindt steeds meer zijn draai in de sprinttrein van Groenewegen en is tijdens de Ronde van Slovenië de voorlaatste pion voor onze landgenoot. De vraag is in hoeverre dit een test voor de jongeling is, of dat het betekent dat hij die rol ook in Frankrijk vertolkt.

Hoewel Grøndahl Jansen zich goed manifesteert, staat zijn ervaring in grote rondes in schril contrast met de drie andere  renners in dit lijstje. De Noor reed namelijk nog nooit een drieweekse rittenkoers en spitste zich tot op heden vooral toe op zijn ontwikkeling als eendagscoureur. Hij is wel redelijk explosief en loodste eind 2016 zijn landgenoot Kristoffer Halvorsen naar de wereldtitel bij de beloften. Net als Boom kan Grøndahl Jansen – ondanks zijn jeugdigheid – ook waardevol zijn in de kasseienrit.

flag-nl Tom Leezer

foto: Marcel Koch

Binnen LottoNL-Jumbo en haar voorlopers Belkin, Blanco en Rabobank, is Tom Leezer al jarenlang een van de stille krachten. Een harde werker die je nauwelijks opmerkt, maar die zijn juist onmisbaar voor iedere ploeg. De afgelopen vijf jaren behoorde de 32-jarige Zuid-Hollander steeds tot de voorselectie voor de Tour de France, waarvan hij uiteindelijk vier keer de definitieve selectie haalde. Viermaal wist hij zijn werkzaamheden tot in Parijs te voltooien.

Leezer kan vooral zijn job doen in de sprinttrein rondom Groenewegen. Met zijn jarenlange ervaring weet-ie hoe hij de aanloop naar een massaspurt moet regisseren. Maar aangezien Groenewegen dit seizoen de snelste sprinter lijkt te zijn, kunnen de andere ploegen de verantwoordelijkheid weleens bij LottoNL-Jumbo neerleggen. Iemand zal zich dan moeten wegcijferen om de vroege vlucht terug te halen en daarvoor lijkt Leezer de geschikte renner. Wel volgt hij een andere voorbereiding dan de sprinttrein.

flag-de Paul Martens

foto: Marcel Koch

Waar Leezer niet hetzelfde pad volgt als de groep rondom Groenewegen, doet Paul Martens dat wel. De 34-jarige Duitser maakte tien jaar geleden de overstap naar Rabobank en raakte nadien nooit meer uit de gratie. Net als Leezer, hoort ook Martens intussen tot het meubilair van LottoNL-Jumbo. Waar de Nederlander de edities van 2014, 2015 en 2017 aandeed, was zijn ploeggenoot de laatste drie jaargangen van de partij. Ook Martens kent dus de wetten van de Ronde van Frankrijk.

De Duitser boekte tijdens zijn gehele carrière acht zeges, die hij vooral dankte aan zijn explosiviteit. Vooral op lastigere parcoursen komt hijzelf het beste tot zijn recht, maar tijdens de Tour zal hij vooral als ondersteuning meegaan. Dat kan als wagon in de sprinttrein, maar Martens zou ook als windvanger voor de klimmers kunnen dienen. Een scenario waarin hij moet knechten voor Kruijswijk, Gesink en/of Roglič, is niet ondenkbaar. Zijn jongste hoogtestage verraadt misschien wel zijn deelname.


[poll id=”820″]

RIDE Magazine
60 Reacties
15-06-2018 13:47
Ik vrees dat het een lastige tour wordt voor Lotto Jumbo omdat ze overal mee willen doen.
Ik snap dat ze de beste renner tevreden willen houden en ze mee nemen naar de tour, maar dit wordt toch een zooitje van net niet. (hoop dat ze me tegendeel gaan bewijzen)

Kruijswijk voor klassement
Roglic en Gesink als ritkapers.
Groenewegen voor sprint.
Tolhoek als jonkie ervaring laten opdoen.

Dan hou je 3 knechten over. Te weinig voor sprinttrein in een tour en/of groenewegen goed positioneren/naar voren loodsen. En dan moeten er eigenlijk nog andere mee voor ondersteuning van Kruijswijk op de kasseien, TTT en bergen.
15-06-2018 14:10
Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over de verschillende doelen van TLJ? Volgens mij doet een ploeg als Quickstep precies hetzelfde. En Highroad in het verleden.

Zeker het rittenkapen van Gesink en het klassement hoeven elkaar niet te bijten. Sterker nog, de enige keer dat Gesink in de finale van een Girorit nog iets kon betekenen voor Bennett was toen hij vooruit zat op de Etna.
15-06-2018 14:11
Ik snap de discussie wel, anderzijds, hoedat de bowlingbal momenteel knalt verdient die een degelijke ondersteuning te hebben.
15-06-2018 15:00
Roglic is intussen officieel bevestigd voor de Tour door TLJ.
15-06-2018 15:43
Rare poll. Als 2 man zeker zijn, waarom dan die nog in de poll zetten? De 6 verschillende duo's voor de laatste 2 plekjes was logischer geweest.
15-06-2018 15:46
@tendam,
Daniel Martin zat vorig jaar vaker geisoleerd. Hij waaide er ook tussenuit in de etappe dat Sunweb op kop reed voor Matthews en QS was uitgezakt naar de geloste Kittel.
Afhankelijk van hoe Kruijswijk (en Roglic?) in het klassement staan, moet TLJ andere keuzes maken.

Ik zie trouwens Roglic her en der als rittenkaper genoemd worden. Gaat hij niet voor een klassement?
15-06-2018 18:56
Er wordt veel te veel in hokjes gedacht. Gesink gaat echt niet puur mee als rittenkaper bijvoorbeeld, maar gaat gewoon multifunctioneel ingezet worden en mag af en toe zelf. Die kan tussen kilometer 60-15 in de vlakke etappes prima werken hoor.
15-06-2018 21:40
Helemaal met je eens KimJungPoels. Roglic en gesink kunnen als rittenkapers prima een stukje op kop sleuren, of kruijswijk ondersteunen op dagen dat ze niet mee zitten met de vlucht. Dan mag tolhoek laatste man spelen voor kruijswijk en roosen voor groenewegen..
15-06-2018 21:59
@Sephiroth
Roglic gaat misschien ook wel voor 't klassement. Met Tolhoek erbij heeft Gesink wel meer ruimte om met een vlucht mee te gaan. Maar ook Tolhoek zal bij gelegenheid wel de aanval zoeken. Dus met die hokjes heeft KJP wel een goed punt.
16-06-2018 12:10
Sinds wanneer is die term "rittenkaper" eigenlijk in zwang geraakt? Vind Gesink nou niet echt een veelwinnaar dus die term dekt de lading niet. Valverde, dat is nou een rittenkaper. Gesink is hooguit een "misschien-wint-ie-een-keer-een-ritje-in-de-tour-renner". Prima renner verder, daar niet van. Aardige kerel ook. Maar wie o wie heeft die term verzonnen? Weet iemand dat?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.