WielerFlits interviewt Van Emden: “Giro was echt mooi”
Jos van Emden heeft zijn eerste volledige jaar bij de grote mannen van Rabobank erop zitten. Hoogtepunt van 2009 was voor Van Emden de winst van Menchov in de Giro, waar hij onderdeel uitmaakte van de ploeg en een jongensboek geschreven zag worden. De 24-jarige Schiedammer kende verder een jaar met vallen en opstaan, waarin hij geleerd heeft dat het bestaan van profwielrenner een stuk harder is dan gedacht. Tijdens de ploegenpresentatie van Rabobank sprak WielerFlits met hem.
Hoe kijk je terug op vorig seizoen?
De aanpassing in de ProTourploeg viel mij best zwaar, ik had verwacht dat dit makkelijker zou zijn. De ProTour ploeg is een andere ploeg dan de Continentale ploeg. De hiërarchie is hier veel groter dan bij de opleidingsploeg, daarom was het eerste jaar even omschakelen. Ik weet nu hoe het werkt en heb het volste vertrouwen in dit jaar.
Hoogte punt was natuurlijk de Giro, het was eigenlijk niet de planning dat ik daar aan mee zou doen, ik zat niet in de selectie. Maar ik had aangegeven dat ik wou starten en dat mocht uiteindelijk. Vervolgens is het een jongensboek wat daar geschreven is. Ik denk daar nog dagelijks aan. Het was hard werken, maar ontzettend mooi en ik had het voor geen goud willen missen.
Hoe was het rijden van je eerste grote ronde?
Het is mij erg goed bevallen, maar heel goed kan ik daar niet naar kijken. Als je je eerst grote ronde rijdt en je kopman pakt gelijk de eindwinst, dat is natuurlijk lekker koersen. Ik kan mij ook goed voorstellen dat als dat doel er niet is, je ook veel slechte momenten zal meemaken en dat je dan doelloos rond rijdt. Zeker voor iemand als ik die de bergen niet heel goed verteerd, zal het zwaar worden. Maar zoals ik er nu op terugkijk is het een groot feest geweest.
Welke koersen liggen je?
Ik heb vorig jaar gemerkt dat het voorjaar mijn ding is. De ploegleiding gaf al aan dat ik een voorjaarscoureur ben, maar bij de Continentale ploeg had ik dat niet door. Hier bij de profs reed ik mijn beste koersen in de voorjaarswedstrijden. Ik ben er wel van overtuigd geraakt dat daar mijn sterke punten liggen.
Natuurlijk hoop ik hierin ook te kunnen groeien. Niet om de ploeg te sturen, daar ben ik nog te jong voor, maar om de kopmannen bij te kunnen staan. Hierin hoop ik een belangrijke rol in te spelen.
Wat heb je vorig jaar geleerd en waar zie je verbeterpunten?
Ik was niet tevreden over een bepaald aantal dingen en daardoor ging ik forceren om wel dingen te bereiken, waardoor ik het ploegbelang uit het oog verloor. Ze gaven mij goed te verstaan dat dit niet de bedoeling was. Daar hadden ze ook gelijk in, dat heb ik ook toegegeven. In kleinere koersen dacht ik soms even voor eigen kansen te gaan. Ik dacht of voelde mij soms net zo goed als de kopmannen en vervolgens zakte ik er keihard doorheen. Dat krijg je dan goed te horen. Nu weet ik dat als ik mij goed voel, dat het nog steeds een grote stap is naar de echte top. Ik werd reëel met de neus op de feiten gedrukt. Ik heb hiervan geleerd. Daarom is mijn doel voor 2010 een vaste waarde te worden voor de klassieker ploeg. Iemand waar de kopmannen wat aan hebben.
Hoe ziet je seizoensstart eruit?
Ik start in Down Under en dan is het nog de vraag wat ik ga rijden, er zijn een paar wegen die we kunnen bewandelen. Zelf heb ik wel en idee waar ik zal gaan rijden, maar ik moet nog afwachten wat de ploeg wil. Als ik maar een goed programma rijd en dat ik een mooi voorjaar heb.
Rijd je dit jaar een grote ronde?
Er staat vooralsnog geen grote ronde op het programma, maar ik zou graag dit jaar de Giro weer willen rijden. Ik weet inmiddels het etappeschema. Het peloton komt door Schiedam, hier ben ik geboren en getogen, dus dat zou heel speciaal zijn. Het kan zijn dat ze op 100 meter van mijn ouderlijk huis langs rijden. Het zou dus echt geweldig zijn, mocht ik de Giro rijden.
Welke koers zou je ooit eens willen winnen?
Parijs-Tours vind ik een erg mooie koers! Als er een klassieker is die ik misschien ooit zou kunnen winnen, qua mogelijkheden, dan is dit er één. Maar dan kijk je echt veel verder in mijn carrière. Natuurlijk ook Parijs-Roubaix, maar die heb ik alleen bij de amateurs gereden.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.