Wielerploegen 2017: LottoNL-Jumbo
foto: Rudie Ottens
woensdag 25 januari 2017 om 08:00

Wielerploegen 2017: LottoNL-Jumbo

Voorafgaand aan het nieuwe seizoen bespreken we alle achttien WorldTour-teams. Last but not least komt de enige Nederlands ploeg op het hoogste niveau aan bod. Wat mogen we verwachten van LottoNL-Jumbo?

LottoNL-Jumbo
Land: flag-nl Nederland
Sponsor: Een Nederlandse loterij (De Lotto) en een Nederlandse supermarktketen (Jumbo)
Sinds: 1996 (als Rabobank, Blanco en Belkin)
UCI-code: TLJ
Fietsen: Bianchi
Tenue 2017: Klik

Aantal overwinningen 2016: 19
WorldTour-ranking 2016: 12e met 506 punten
CQ-ranking: 13e met 6929 punten
Website: http://www.teamlottojumbo.nl/
Facebook: /TeamLottoNLJumboCycling
Twitter: @LottoJumbo_road
Youtube: /Team LottoNL-Jumbo

2016
Na een slecht 2015 was LottoNL-Jumbo er alles aan gelegen om het in 2016 beter te doen. Aan het begin van vorig seizoen werd duidelijk dat de enige Nederlandse WorldTour-ploeg in ging zetten op drie verschillende onderdelen: een sprinttrein, een klassiekertrein en een klassementstrein. De eerste twee zouden bovendien deels overlappen. De doelstelling was om tussen de vijftien en twintig seizoenszeges te boeken. Bovendien wilde de formatie meedoen in de klassementen van grote rondes en in de finales van de, voornamelijk, kasseienklassiekers. Daarnaast werd er veel verwacht van Nederlandse talenten Moreno Hofland en Wilco Kelderman. De nieuwe renners, die in de vorige winter werden aangetrokken, moesten voor overwinningen zorgen.

Vooral het aantrekken van sprinter Dylan Groenewegen is een meesterzet gebleken. Waar LottoNL-Jumbo in 2015 nog tot aan begin mei moest wachten op de eerste seizoenszege, schoot de 23-jarige Amsterdammer al vroeg in februari raak in de Volta a la Comunitat Valenciana. De druk was er daardoor direct af bij zowel ploeg als aanwinst, en bovendien had de opnieuw ingevoerde sprinttrein meteen succes. Nadat Groenewegen een maand later weer aan het feest was in de Driedaagse van West-Vlaanderen, moest Sep Vanmarcke vlammen in de klassiekers. Hoewel de Belg het in de E3 Harelbeke (achtste), Gent-Wevelgem (tweede), de Ronde van Vlaanderen (derde) en Parijs-Roubaix (vierde) zeker niet slecht deed, overheerste toch het gevoel dat er meer inzat.

Op Carrefour de l’Arbre leek Vanmarcke de sterkste, maar de rest keerde terug – foto: Sirotti

In de Waalse klassiekers kon de ploeg geen potten breken. Ondanks de kritieken die links en rechts volgden, was Robert Gesink een lichtpuntje. Door privé-omstandigheden had hij een akelige winter achter de rug, waardoor hij pas laat aan zijn seizoen kon beginnen. In de Tour of Yorkshire spoelde Groenewegen die kritiek overigens snel weg, waarna de Giro d’Italia begon. Daar zorgde aanwinst Primož Roglič bijna voor een daverende verrassing. Tijdens de openingstijdrit in Apeldoorn hoefde hij slechts 0,22 seconden toe te geven op winnaar Tom Dumoulin. Wat niemand toen nog wist, was de klasse die Steven Kruijswijk in de Italiaanse rittenkoers zou tentoonspreiden. In de eerste week koerste hij attent mee en sprokkelde hij zelfs hier en daar een aantal bonusseconden bijeen.

Kruijswijk stond na vier dagen al in de top-5 en klom zelfs eventjes naar het podium. In de tijdrit door Chianti zakte hij weliswaar naar plek vier, maar aangezien Roglič daar won was dat al snel vergeten. Toen in het derde weekend de eerste bergen opdoemden, bleek pas hoe sterk Kruijswijk daadwerkelijk was. Onze landgenoot opende in de groep der favorieten de aanval en zag grote namen als Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde passen. Drie etappes na elkaar werd hij tweede: goed voor de roze leiderstrui én een voorsprong van exact drie minuten op nummer twee Johan Esteban Chaves. Vrijwel niets leek de eerste Nederlandse Giro-winnaar in de weg te staan, tot de inmiddels befaamde afdaling van de Colle dell’Agnello. Daar botste Kruijswijk op een sneeuwmuur na een aanval van Nibali. Weg Giro-eindzege. Vierde was het relaas.

Kruijswijk verbijt in het roze de pijn na de finish van de fatale rit – foto: ANSA/CLAUDIO PERI

Tussen de Giro en de Tour de France krikten Groenewegen (Heitse Pijl, Rund um Köln en een rit in de Ster ZLM Toer), Roglič (Sloveens kampioen tijdrijden), Jos van Emden (rit in de Ster ZLM Toer), Vanmarcke (rit en eindklassement Ster ZLM Toer) en Victor Campenaerts (Belgisch kampioen tijdrijden) het ‘doelsaldo’ op naar twaalf zeges. Ondertussen was wel duidelijk dat Robert Gesink door een zware val in Zwitserland de Tour niet ging halen. Daarom werd er in Frankrijk gekozen om naast Kelderman de sprinttrein van Groenewegen mee te nemen. De Amsterdammer zette dat idee kracht bij tijdens het NK op de weg, waar hij als topfavoriet ogenschijnlijk koel naar de nationale driekleur sprintte.

In de Tour vlotte het uiteindelijk niet voor LottoNL-Jumbo. Groenewegen reed een aantal goede sprints, maar tijdens de grootste koers van het jaar werd duidelijk dat de ervaring op dit niveau nog moet komen. Desondanks kreeg de ploeg tijdens en na de Tour veel kritiek over zich heen. Al dan niet terecht: op papier was de Tourselectie van LottoNL-Jumbo de zwakste in jaren. Bovendien had Kelderman al in de eerste bergetappe pech, nadat er een tube van zijn velg af sprong. Hij kwam ten val en zou niet meer op de voorposten terugkeren. Sprintkopman Groenewegen kon zich na afloop van de Franse rittenkoers, die hij net als de gehele ploeg volledig uitreed, daarom ook niet vinden in de kritiek dat de ploeg gefaald zou hebben.

Nog tijdens de Tour lukte het de ploeg om het aflopende contract van de inmiddels gewilde Kruijswijk te verlengen. Hij richtte zich op de Vuelta a España, waar hij onder meer Gesink en George Bennett als knechten met zich mee kreeg. Tussendoor brachten Groenewegen (Arnhem-Veenendaal Classic) en Tom Van Asbroeck (rit in Tour du Poitou Charentes) het aantal overwinningen van de ploeg op vijftien, waarmee de ploegleiding dat doel in ieder geval kon afvinken. In de vijfde rit van de Vuelta ging het echter mis, toen Kruijswijk midden op de weg tegen een paaltje – dat over het hoofd was gezien door de organisatie – opknalde. Met een gebroken sleutelbeen zat zijn Vuelta erop. Een aanvalslustige Gesink maakte de rittenkoers toch nog goed, door op prachtige wijze de koninginnenrit naar de Aubisque te winnen. Bennett reed zich in de voorlaatste rit de top-10 binnen.

Na de Vuelta boekte Groenewegen nog eens drie zeges. Hij won een rit in de Tour of Britain, verschalkte de gehele mondiale sprinttop tijdens de eerste rit van de Eneco Tour en won na een zware koers een grillige Tour de l’Eurométropole. Al bij al dus een goed seizoen voor de mannen van teammanager Richard Plugge. “Het was stukken beter dan in 2015”, vertelt hij na de ploegenpresentatie van eind december aan WielerFlits. “Ik denk dat we tot op zekere hoogte onze doelstellingen hebben gehaald. Niet allemaal, want op de WorldTour-ranking wilden we wat hoger eindigen. We zijn twaalfde geworden, maar we wilden graag top-10 rijden. Maar we hebben negentien overwinningen gehaald, met daarbij mooie etappes in de Eneco Tour, de Vuelta a España en in de Giro d’Italia. Dat zijn prachtige momenten”, stelt hij tevreden vast.

Misschien wel de mooiste zege: Gesink die de koninginnenrit in de Vuelta wint – foto: Sirotti

Transfers
Richard Plugge heeft een roerige transferperiode achter de rug, waarbij hij gedwongen werd keuzes te maken. Kopmannen Gesink, Kruijswijk, Kelderman, Vanmarcke en Hofland waren allen in het bezit van een aflopend contract. Gesink en later ook Kruijswijk tekenden nog voor het aanbreken van de transferperiode een nieuw contract bij de ploeg. De Kleerhanger eiste daarnaast versterkingen bergop om in 2017 wél de Giro te kunnen winnen. Een moeilijk parket, zeker omdat LottoNL-Jumbo niet direct het grootste budget heeft. Uiteindelijk vertrokken er op papier zeven renners, terwijl Maarten Tjallingii halverwege het seizoen al afzwaaide.

Kelderman en Mike Teunissen zoeken hun heil vanaf 2017 bij Sunweb, terwijl er met Vanmarcke en Van Asbroeck ook een duo naar Cannondale-Drapac vertrekt. De in 2016 tegenvallend presterende Hofland gaat in de leer bij André Greipel en Lotto Soudal, terwijl Dennis van Winden een avontuur aangaat bij Israel Cycling Academy. Marc Goos, die al sinds de Ronde van Zwitserland 2014 geen koers meer voor de ploeg reed, krijgt komend seizoen een kans bij Sunweb Development. “Wilco heeft uiteindelijk niet veel gewonnen”, legt Plugge de keuze uit. “Moreno ook niet. En Sep is een jongen die de Ster ZLM Toer wint. Dat is hartstikke mooi, maar dat mag ook wel voor iemand van zijn status. Dat móet ook zelfs.”

Lars Boom

Boom keert terug op het oude nest – foto: Orange Pictures – Andre Weening

De eerste naam die LottoNL-Jumbo presenteerde als aanwinst voor 2017, was een verrassende. Juan José Lobato komt namelijk de gelederen versterken. Hij is de directe vervanger van Hofland, al had die laatste ook bij LottoNL-Jumbo kunnen blijven. Het vertrek van Vanmarcke werd dan weer direct opgevangen met het aantrekken van oude bekende Lars Boom. Hij verliet in 2014 de ploeg voor Astana, maar keert nu vanwege het gemis van Nico Verhoeven en de gegroeide kwaliteit van de Bianchi-fietsen weer terug in de stal van Plugge. “Lars wint makkelijker, denk ik, z’n wedstrijdjes – met name op het niveau Ster ZLM Toer. Hij heeft echt z’n uitschieters, met hopelijk een monument als gevolg. Ik heb heel veel vertrouwen in hem”, aldus Plugge.

Ook over een aantal andere aanwinsten is de teammanager te spreken. “Lobato ga je niet moeten onderschatten, die is er om te winnen. En verbaas jezelf niet als Amund Grøndahl Jansen in 2017 al mooie dingen kan laten zien. Hij is natuurlijk een eerstejaars, dus die moet eerst gaan leren. Maar uiteindelijk is ook hij er om te winnen.” Bovendien kreeg Kruijswijk met – wederom een oude bekende – Stef Clement en Jurgen Van den Broeck zijn gewenste versterkingen bergop. Daarnaast komt Gijs Van Hoecke de sprint- en klassiekertrein versterken. Tot slot werden er met Floris De Tier, Daan Olivier en Antwan Tolhoek drie talentvolle klimmers aangetrokken voor de toekomst.

In
flag-nl Lars Boom (Astana)
flag-nl Stef Clement (IAM Cycling)
flag-be Floris De Tier (Topsport Vlaanderen-Baloise)
flag-no Amund Grøndahl Jansen (Joker-Byggtorget)
flag-es Juan José Lobato (Movistar)
flag-nl Daan Olivier (elite zonder contract)
flag-nl Antwan Tolhoek (Roompot-Oranje Peloton)
flag-be Jurgen Van den Broeck (Katusha)
flag-be Gijs Van Hoecke (Topsport Vlaanderen-Baloise)

LottoNL-Jumbo is blij met het Noorse talent Grøndahl Jansen – foto: Davy Rietbergen/Cor Vos

Uit
flag-nl Marc Goos (Sunweb Development)
flag-nl Moreno Hofland (Lotto Soudal)
flag-nl Wilco Kelderman (Sunweb)
flag-nl Mike Teunissen (Sunweb)
flag-nl Maarten Tjallingii (gestopt)
flag-be Tom Van Asbroeck (Cannondale-Drapac)
flag-be Sep Vanmarcke (Cannondale-Drapac)
flag-nl Dennis van Winden (Israel Cycling Academy)

2017
In 2017 richt LottoNL-Jumbo zich min of meer op dezelfde weg als die van 2016. De sprinttrein rondom Groenewegen moet zich verder ontwikkelen, met Boom wil de ploeg opnieuw meedoen tijdens de Vlaamse voorjaarsklassiekers en met Kruijswijk wil de Nederlandse ploeg de Giro winnen. De Ardennenklassiekers zijn voor het team geen speerpunt dit jaar, omdat ze daar naar eigen zeggen simpelweg de kwaliteit niet voor hebben. Gesink zou het kopmanschap in die koersen kunnen dragen, maar hij rijdt de heuvelklassiekers in de tweede helft van april – als alles via planning verloopt – komend jaar niet. Van Boom verwacht men in de Amstel Gold Race een kort resultaat, maar voor de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik heeft LottoNL-Jumbo geen uitgesproken kopman.

Kruijswijk richt al zijn pijlen op de Giro in 2017. Samen met onder meer Clement en Van den Broeck gaat hij op jacht naar de eerste Nederlandse zege in La Corsa Rosa. De concurrentie is moordend, maar daar trekt Kruijswijk zich niet zo veel van aan. “Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde waren afgelopen jaar ook geen kleine jongens.” Groenewegen wil komend seizoen zijn elf zeges van 2016 evenaren, het liefst verbreken. “Maar het grote doel is om een etappezege in de Tour de France te boeken. Dat zou super zijn”, vertelt hij eind december aan WielerFlits. Hij behoudt zijn vaste trein, met onder meer Timo Roosen en lead out Robert Wagner. Wel komen daar Van Hoecke en – na het voorjaar – Boom bij. Ploegleider Nico Verhoeven legt uit wat de beweegredenen zijn om met Groenewegen voor een ritzege in de Tour te gaan:

Naast Groenewegen gaat ook Gesink naar de Tour met het doel om een rit te winnen. De 30-jarige klimmer uit Varsseveld heeft de smaak te pakken na de voorbije Vuelta en hij wil heel graag een Tour-ritzege aan zijn palmares toevoegen. Daar is Gesink nu al mee bezig. Dat komt namelijk omdat hij er anders voor moet trainen. Zo werkt onze landgenoot inmiddels ook aan zijn sprintsnelheid. Dat is volgens hemzelf nodig wanneer hij in een klein groepje aankomt. In de overige etappekoersen binnen de WorldTour zal Gesink proberen om een klassement te rijden. Hoe zijn planning er na de Tour uitziet, is nog niet bekend. De kans bestaat dat hij samen met Kruijswijk richting de Vuelta gaat.

Al bij al heeft LottoNL-Jumbo genoeg kwaliteiten in huis om mee te doen voor de top-10 binnen de nieuwe World Ranking. Met Kruijswijk en Gesink heeft de ploeg twee kopmannen voor het rondewerk, terwijl Boom op een goede dag in staat moet zijn om voor de zege te strijden in een monument. Daarnaast mag Groenewegen wat meer van zijn sprinttrein eisen dan het afgelopen jaar. Ook verwacht de ploegleiding veel van Roglič, die net als Gesink en Groenewegen normaal gesproken actief gaat zijn in de Tour. Tot slot is het interessant om te volgen hoe de jonge talenten binnen de ploeg zich ontwikkelen. Daarbij is het vooral uitkijken naar Grøndahl Jansen.

Selectie flag-nl LottoNL-Jumbo 2017
flag-it Enrico Battaglin
flag-nz George Bennett
flag-nl Lars Boom
flag-nl Koen Bouwman
flag-be Victor Campenaerts
flag-nl Twan Castelijns
flag-nl Stef Clement
flag-be Floris De Tier
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Dylan Groenewegen
flag-no Amund Grøndahl Jansen
flag-nl Martijn Keizer
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-nl Steven Lammertink
flag-nl Tom Leezer
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-es Juan José Lobato
flag-de Paul Martens
flag-nl Daan Olivier
flag-si Primož Roglič
flag-nl Timo Roosen
flag-nl Bram Tankink
flag-nl Antwan Tolhoek
flag-be Jurgen Van den Broeck
flag-be Gijs Van Hoecke
flag-us Alexey Vermeulen
flag-de Robert Wagner
flag-be Maarten Wynants
Totaal: 29 renners

RIDE Magazine
50 Reacties
25-01-2017 14:16
@Matisz kijkend naar de plannen die Sunweb heeft met Dumoulin denk ik niet dat hij de overstap zal gaan maken naar TLJ, dan eerder voor heel veel geld naar 1 van de topteams. Voor Sooike zou zelfs bij 40 overwinningen nog wel iets te vinden zijn om iets negatiefs te vinden over de ploeg, dus ik kan zijn opmerkingen niet serieus nemen. Kijkend naar het budget heeft de ploeg het goed gedaan, als Kruijswijk de Giro had gewonnen dan had je zelfs over een uitstekend seizoen gesproken.

Natuurlijk is het jammer dan mannen als Vanmarcke, Hofland, Kelderman en Teunissen zijn vertrokken. Ben wel eens dat de ploeg iets heeft ingeboet aan kwaliteit, maar er is weer veel talent binnengehaald. Uiteindelijk moet dit in de komende jaren tot iets leiden. Ik ben heel benieuwd naar dit 2017. Wat kan Dylan als hij vaker op WT niveau gaat uitkomen, hoe ver gaan de 2 kopmannen Kruijswijk en Gesink komen met de doelen die zij voor dit jaar gesteld hebben. En kunnen mannen als Roglic, Bennett en ook toch Campenaerts in hun 2e jaar... kan het nog een stapje hoger, zij hebben echt progressie laten zien. Het blijft toch knap om met dit budget een ploeg samen te stellen dat op bijna elk terrein mannen heeft die mee kunnen doen om de prijzen. Ik heb er weer zin in.
25-01-2017 14:31
@redactie De winter van 2015 naar 2016 was een goede winter voor hem geweest toch? Het voorjaar had geen grote uitslagen, maar daar kon hij zelf geen reden voor bedenken aangezien zijn waarden wel goed waren... Misschien de verhuizing van Nederland naar Spanje.
25-01-2017 15:09
Ik ben het vooral eens met mrSjaakBraak. Misschien minder interessant voor de 'tour-is-alles wieler supporters'. Maar voor de echte wielervolgers zijn rondjes als Parijs-Nice en Baskenland ook echt wel belangrijk. Net als voor de wt punten. Het zou goed zijn voor de ploeg als bv. Kruijswijk ook echt voor het podium in Romandië rijdt ipv een pure girokokervisie. Net als Gesink in de top van de Dauphine of Zwitserland zou moeten kunnen eindigen.
25-01-2017 15:57
Wil Plugge nu doen geloven dat het vertrek van Kelderman een budgettaire keuze is? Volgens mij kon hij gewoon blijven, of de berichten daarover moeten niet kloppen.

Ik vind dat er wat weinig talent zit in een ploeg die zich zegt te richten op talentontwikkeling. Dat is richting de toekomst wel zorgelijk. Voordeel is dat ze nu wel eindelijk een paar Nederlandse toppers op hun top (rond de 30) hebben, dat was jarenlang een probleem.
25-01-2017 16:33
@Matisz, Dumoulin halen? Niet meer dan Vanmarcke qua loon? Dumoulin is allround één van de beste wielrenners ter wereld en verdient wel wat meer dan Vanmarcke kan ik me zo voorstellen.
25-01-2017 17:01
@Rahimns je hebt een punt dat ze ingezet hebben op talent wat ik uiteraard aanmoedig. Anderzijds levert dat op korte termijn niets op en is de winst of hoe je het wil noemen op lange termijn onzeker. Ik vind dat ze nu eens mogen meespelen voor de knikkers in de echte koersen en dat doen ze niet echt. Daarom zou ik liever een Gesink of Boom opofferen of waarom geen Kruiswijk (kan een vdb2 worden, in dit geval een heel jaar voorbereiden op de Giro en dan foetsie niets ongeacht zijn jammerlijke val vorig seizoen) en zo geld verzamelen voor Dumoulin of Poels. Maar ja waarschijnlijk verlaat Dumoulin, zoals je aangeeft, Sunweb niet zo gauw.

@Daan° Het is een publiek geheim dat Vanmarcke op z'n minst 1,5 miljoen euro verdiende bij LottoJumbo en dat voor slechts een zestal koersen. Dan zou ik liever een Boom en Kruiswijk/Gesink opofferen voor een Dumoulin.
25-01-2017 17:20
Vanmarcke 1.5 miljoen? Misschien per tweejarig contract... Het zou een belachelijk bedrag zijn voor een goede subtopper die, onder aan de streep, vrijwel nooit wint.
25-01-2017 19:09
Ik weet welhaast zeker dat de nieuwkomers niet zoveel punten zullen halen als de vertrekkers vorig jaar hebben gedaan. Wat een nonsens vertelt die Plugge weer zeg.
25-01-2017 19:40
En wat is precies de onzin die Plugge vertelt?
25-01-2017 19:57
Dat Vanmarcke weg is, vind ik spijtig. Oké, hij wint zelden maar rijdt wel vaak mee vooraan. Die grote zege gaat er echt wel komen. Met zijn vervanger Boom heb ik niets en ik weet eigenlijk niet waarom. Gewoon gevoel.
De komst van Lobato heeft me blij verrast. Die zal zeker nuttig zijn.

Groenewegen zou de man moeten worden voor de zeges. Dat zou best eens tegen kunnen gaan vallen. Ik ben heel benieuwd.
25-01-2017 20:08
Volgens mij is de puntenschaal omhoog aangepast. Dan is het prima mogelijk, toch? Los daarvan, laten we het aan het eind van het seizoen maar eens bekijken. Feit is, dat Hofland, Kelderman en Teunissen beneden hun maat presteerden. En Vanmarcke won nauwelijks. Maar dat zou net zo goed voor de nieuwkomers kunnen gelden.

Deze ranking vind ik altijd een prima maatstaf. Bij de eerste 10 resultaten van TLJ staan er 6 van Vanmarcke/Kelderman. Die moeten de nieuwkomers dus evenaren? Nee, zie ik niet gebeuren. Maar tezamen met het doorgroeien van andere renners vind ik wél het een realistisch streven.

Quote van tendam:
Wil Plugge nu doen geloven dat het vertrek van Kelderman een budgettaire keuze is? Volgens mij kon hij gewoon blijven

Ja, maar niet tegen het salaris dat hij had.
25-01-2017 20:34
@Tendam
Wat xistnc zegt. Kelderman kon blijven tegen een verlaagd contract. Dat had a) te maken met het vernieuwde (en hogere) contract van Kruijswijk en b) het stagneren van zijn groei. Met andere woorden: Kelderman heeft de laatste twee jaar zijn contract niet waargemaakt.
25-01-2017 20:39
Qua punten is vanmarcke natuurlijk een aderlating. Wilco stagneerde, dus ik betwijfel of hij dit seizoen weer zijn oude ik van 2014 had gevonden. De rest van de nieuwkomers.. ik heb er eigenlijk wel een goed gevoel bij, alhoewel ik een fan ben van hofland.

Clement en vdB kunnen altijd prima een backup klassement rijden. Nu maar hopen dat ze van de tier en battaglin hun speerpunten voor het waalse werk maken en Lobato voor Canada en alles wat een hellende finish heeft.
25-01-2017 20:53
Ik kan alleen maar zeggen dat ze zeer goed bezig zijn geweest op de transfermarkt. Denk dat ze zo ongeveer wel het maximale uit het budget hebben gehaald.
Ondanks dat vorig jaar zeker geen slecht seizoen was, moeten ze dit jaar toch wel wat meer overwinningen behalen (in totaal, maar ook op WT niveau). Maar dat moet met deze selectie absoluut haalbaar zijn.
Jammer dat Gesink in de TDF nog steeds de plannen voor de etappe overwinningen heeft staan. Dat vind ik voor een renner met zijn capaciteiten echt een degradatie.
25-01-2017 21:17
@ youri
Interessant is jouw punt b. Hoe komt het dat Wilco's groei stagneerde ?
Behalve dat dat voor een groot gedeelte aan hem zelf ligt, ben ik van mening dat de ploegleiding ook behoorlijk wat te verwijten valt.
25-01-2017 21:46
KRUIJSWIJK, Steven 220p.
KELDERMAN, Wilco 340p.
GESINK, Robert 250p.
VANMARCKE, Sep 420p.
ROGLIč, Primož 130p.
BENNETT, George 205p.
GROENEWEGEN, Dylan 465p.
VAN EMDEN, Jos 120p.
Leuk die lijstjes: Kelderman toch niet de minste.
25-01-2017 22:01
De bijna wereldtitel van Leezer was best het vermelden waard geweest ;)
25-01-2017 22:37
@Matisz ik weet niet hoe jij bij dat bedrag komt van 1,5 miljoen voor Sep. Dat zou zo'n 15% van het totale budget zijn. Natuurlijk was hij 1 van de topverdieners maar dat soort bedragen betaalde ze niet bij TLJ
25-01-2017 22:44
Wat is nu precies die onzin van Plugge?
25-01-2017 22:59
@totsinas
Ha! Mooie! Inderdaad een knal prestatie van leezer. Dat moet hij vaker laten zien dit jaar!

@r525
Eens, het is knap om overal een team op te kunnen stellen dat iets kan in de koers. Een alternatief kan zijn om in een type koers gewoon een c team te hebben. (Zoals movie star geen renner heeft voor het vlaamche voorjaar)
Jaren heeft Rabo bijvoorbeeld kansloze teams gehad in de Giro. (Met kruijswijk kan dat niet natuurlijk)
25-01-2017 23:34
Nu ja Kelderman scoorde voor Belkin in de Giro van 2014 7e. in 't AK en 14e. in de Vuelta van 2014.
25-01-2017 23:39
Dat heeft hem toen ook een dik contract opgeleverd. Misschien nog wel het meest door die ene beklimming in de Dauphine. Ondanks een geweldig niveau in Baskenland en Zwitserland lijkt het me niet vreemd dat hij in moest leveren op dat salaris.
26-01-2017 00:54
@Laatste man. Ook ik ben benieuwd naar het antwoord over de " de nonsens" door Plugge. We wachten waarschijnlijk tevergeefs. Eens met je analyse over "zooike". Deze poster is ook voor mij uitermate irritant. Hij noemt zich zelf kritisch, maar weet kennelijk niet dat een structureel TLJ negativisme toch echt iets anders is. Je hoort of "ziet" hem een tijdje niet en dan plotseling als er een TLJ bericht verschijnt komt ie weer uit de kast. Hij eindigt zijn verhaaltjes wel altijd met het zinnetje "maar ik laat me graag verrassen". Dat schept wat lucht denkt hij waarschijnlijk. Ik sla zijn bijdragen simpel over, spaart irritatie
26-01-2017 07:21
De echte veelwinnaar op WT niveau zit er bij TLJ ook komend jaar niet bij. Wat mij betreft zit de grootste winst niet direct in het aantal overwinningen, maar in de kwaliteit (wt niveau). De mogelijkheden daarvoor zijn er zeker met Kruijswijk, Gesink, Groenewegen, Boom en Roglic. Maar als Kruiswijk niet podium rijdt in de Giro en Groenewegen niet een leveltje up gaat, is 2017 zo een tandje minder dan 2016.

Achja, wat maakt het ook uit. Ik ga sowieso met veel plezier kijken naar verrichtingen van de Nederlanders. Ook met hoopvolle verwachting voor het scorebord :)
26-01-2017 10:58
Je kan niet vroeg genoeg beginnen met lijstjes:
Giro: Kruijwijk, VDB, Clement, Battaglin, Tankink, Campenaerts, Leezer, Keizer, Castelijns/Roglic
Tour: Groenewegen, Gesink, Boom, Wagner, Roglic/Bennet, Roosen, v. Emden, Lindeman, Wynants/Martens/V. Hoecke.
Vuelta: Bennett, Gesink, Kruijswijk, Lobato, Bouwman, Vermeulen, VDB/Clement, Tolhoek, Martens.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.