WK 2016: Voorbeschouwing ploegentijdrit
Het wereldkampioenschap wielrennen 2016 in Doha wordt afgetrapt met de ploegentijdrit voor merkenteams. Slechts tien WorldTour-ploegen zijn afgereisd naar het Midden-Oosten en in totaal doen er slechts vijftien teams mee. Er is al veel over gezegd en geschreven over de voorbereiding; tijd voor de wedstrijd zelf! Krijgen we een nieuwe wereldkampioen of weet BMC zondag de titel te prolongeren? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
Doha, de hoofdstad van het emiraat Qatar, kreeg in 2012 het wereldkampioenschap toegewezen. Qatar staat bekend om zijn woestijnen en het geld wat in overvloed aanwezig lijkt. Het WK is binnengehaald ter promotie Doha. Te beginnen met de ploegentijdritten voor merkenteams bij de mannen en vrouwen. Het parcours loopt – zoals bij veel ploegentijdritten – niet van A naar A, maar van A naar B. Het startpodium staat bij het Lusail Sports Complex, om vanaf daar naar het kunstmatige eiland de Pearl te rijden.
De start is nabij het Lusail Circuit, waar eens per jaar de MotoGP neerstrijkt. Via de nodige haakse en 180-gradenbochten rondom het Lusail sportcentrum draaien en keren de renners zich richting de Al Khor Coastal Road. Deze lange en brede weg voert de ploegen in zuidelijke richting naar de Universiteit van Qatar. Hier kan echt tempo gemaakt worden op de grote plaat. Vanaf de universiteit draait men af richting het opgespoten Pearl-eiland. Ook hier staan de nodige bochten te wachten, waaronder een hele grote rond de Porto Arabia. De finish ligt na 40 kilometer aan de Pearl Boulevard.
Favorieten mannen
BMC pakte de wereldtitel in 2014 en 2015. De rood-zwarte formatie is daarom ook dit jaar weer de grote favoriet, al heeft het in de wereldkampioen van 2012 en 2013 (Etixx-Quick-Step) een geduchte concurrent. Niet alle WorldTour-ploegen zijn aanwezig en in totaal doen ‘maar’ vijftien teams mee. Elke ploeg start met zes renners aan de ploegentijdrit. Aan de finish telt de tijd van de vierde coureur.

foto: Sirotti
BMC is al genoemd en mag gezien worden als topfavoriet. Vorig jaar startte BMC in Richmond met de hardrijders Rohan Dennis, Silvan Dillier, Stefan Küng, Daniel Oss, Taylor Phinney en Manuel Quinziato. Dit jaar is enkel Dillier vervangen door Joey Rosskopf. De lange samenwerking kan een voordeel zijn voor de rood-zwarte formatie, evenals de recente prestaties in bijvoorbeeld de Eneco Tour.

foto: Sirotti
In 2015 was BMC twaalf seconden sneller dan Etixx-Quick-Step op een traject met meerdere hindernissen. De ploeg van Patrick Lefevere is daarom gebrand om het goud dit keer wel te grijpen. Met Tony Martin, Niki Terpstra en Yves Lampaert heeft het drie tijdrijders mee die vorig jaar ook deelnamen aan dit onderdeel. Naast dat trio lijkt ook Bob Jungels zeker van een plek. Petr Vakoc, Julien Vermote, Lukasz Wisniowski en Davide Martinelli zijn ook gegadigden voor een plekje. Al met al zeker een selectie die kan strijden om het eremetaal.

foto: Sirotti
De bronzenmedaillewinnaar van vorig jaar was Movistar. De Spanjaarden hebben de focus de laatste jaren steeds meer gelegd op de ploegentijdrit, mede omdat dit onderdeel in de grote rondes steeds vaker opgenomen wordt. Zes erkende tijdrijders stelt Eusebio Unzue op in Doha: Alex Dowsett, Jonathan Castroviejo, Imanol Erviti, Nelson Oliveira, Jasha Sütterlin en Andrey Amador. Zij mogen dromen van een nieuwe bronzen plak, of zit er meer in?
De ploeg die bij een ploegentijdrit nooit onderschat mag worden, is Orica-BikeExchange. De Australische formatie bestaat uit erkende hardrijders die hun opleiding op de baan hebben genoten. In 2012, 2013 en 2014 stonden de Aussies nog op het podium, maar vorig jaar kwamen ze 23 seconden tekort om bij de beste drie te horen. Luke Durbridge, Michael Hepburn, Michael Matthews en Svein Tuft lijken weer hun opwachting te mogen maken. Alexander Edmondson, Damien Howson, Daryl Impey en Chris Juul-Jensen maken ook kans. Kan Orica-BikeExchange genoeg power produceren in Doha om het de topfavorieten lastig te maken?

Tom Dumoulin – foto: Sirotti
De nummer vijf van 2015 was Giant-Alpecin. Met Tom Dumoulin heeft de ploeg natuurlijk een tijdrijder van de wereldtop in huis. Bij een ploegentijdrit rijden er echter nog vijf mee. Dit jaar zijn dat Søren Kragh Andersen, John Degenkolb, Chad Haga, Georg Preidler en Ramon Sinkeldam. Allemaal erkende hardrijders, maar geen specialisten op de tijdrit. Opvallende afwezige is Tobias Ludvigsson. De ploeg hoopt bij de eerste vijf te eindigen en dat lijkt een reële doelstelling met deze renners.
Een ploeg als LottoNL-Jumbo heeft duidelijk geïnvesteerd in tijdrijders. Afgelopen seizoen eindigde de formatie nog als zesde op 1.18 van wereldkampioen BMC, dit jaar lijkt dat verschil al minder te zijn geworden. Victor Campenaerts en Primoz Roglic blijken serieuze aanwinsten. Zij werden nationaal kampioen in eigen land en kunnen sterke resultaten in tijdritten overleggen. Met tijdrijders Wilco Kelderman, Jos van Emden en hardrijders Tom Leezer en Timo Roosen aan hun zijde mag de Nederlandse ploeg als outsider voor een medaille gezien worden. In de Eneco Tour eindigden ze als derde achter BMC en Etixx-Quick-Step. Het verschil was nog te groot volgens trainer Mathieu Heijboer, maar de geel-wit-zwarten lijken hard op weg om het gat te dichten.
Sky behoort tot de ploegen met veel renners die hun oorsprong vinden op de baan. Peter Kennaugh, Ben Swift en Geraint Thomas weten wat het is om op de piste te rijden. Chris Froome is – net als vorig jaar – niet van de partij. De uittredend wereldkampioen tijdrijden Vasil Kiryienka is wel geselecteerd. Daarnaast heeft Sky Danny van Poppel ingeschreven, net als Michal Kwiatkowski, Gianni Moscon, Salvatore Puccio en Nicolas Roche. In 2013 pakte Sky brons op het WK.
Katusha en Astana zet voornamelijk erkende hardrijders in. De Russen komen met Anton Vorobyev als grote motor. Wellicht doet Alexander Kristoff een duit in het zakje en kan ook de naar LottoNL-Jumbo vertrekkende Jurgen Van den Broeck zich nog één keer uit de naad rijden voor de Russische ploeg. Astana rekent op Andriy Grivko, Jakob Fuglsang, Tanel Kangert en Alexey Lutsenko. Laatstgenoemde neemt een goede vorm uit de Tour of Almaty mee. AG2R La Mondiale is de laatste WorldTour-ploeg aan de start. Met Alexis Gougeard, Patrick Gretsch en Ben Gastauer stellen zij enkele sterke renners op, maar of het genoeg is voor een top vijf?
Van de vijf ploegen die zich vrijwillig ingeschreven hebben hoeven we niet te veel te verwachten. CCC Sprandi Polkowice zal op basis van het niveau nog de grootste kans hebben om zich tussen de WorldTour-teams te nestelen, maar misschien verrassen de continentale formaties Verandas Willems of Vino-4Ever ons.
Favorieten volgens WielerFlits
*** BMC
** Etixx-Quick-Step, Movistar
* LottoNL-Jumbo, Sky, Giant-Alpecin
Deelnemerslijst (Pro Cycling Stats)

foto: Sirotti
Favorieten vrouwen
Bij de vrouwen lijken de medaillewinnaars van vorig jaar ook dit keer te gaan strijden om het eremetaal. Van de slechts acht ploegen aan de start zijn Canyon SRAM, Boels-Dolmans en Rabo-Liv de grootste kanshebbers. Het Duitse Canyon SRAM wil de titel prolongeren met Trixi Worrack, Lisa Brennauer, Mieke Kröger, Hannah Barnes, Elena Cecchini en Alena Amialiusik. Een ijzersterk zestal, waar de vrouwen van Boels-Dolmans (Chantal Blaak, Karol-ann Canuel, Lizzie Deignan, Christine Majerus, Evelyn Stevens en Ellen van Dijk) het nog knap lastig mee gaan krijgen. Een mooie strijd lijkt aanstaande. Vorig jaar was het verschil slechts zes seconden tussen beide.

foto: Boels-Dolmans
De enige uitdaging lijkt te komen van Rabo-Liv. De Nederlandse ploeg, die volgend jaar doorgaat als Fortitude, heeft nog geen keuze kunnen maken uit de voorselectie. Met Anna van der Breggen, Marianne Vos, Katarzyna Niewiadoma, Roxane Knetemann en Shara Gillow heeft wat te kiezen. Als er dan toch outsiders genoemd moeten worden, moet gekeken worden naar BePink of Cervélo-Bigla. Opvallende naam op de startlijst: Kristin Armstrong (43) rijdt met TWENTY16-Ridebiker haar eerste koers sinds haar olympische tijdritzege.
Favorieten volgens WielerFlits
** Canyon SRAM
* Boels-Dolmans, Rabo-Liv
Weer en TV
De hitte in Qatar is een veelbesproken onderwerp in de aanloop naar het WK. Tijdens de ploegentijdrit kunnen de teams zich opmaken voor hoge temperaturen. Tussen 14.00 en 17.00 uur (plaatselijke tijd) schommelt de temperatuur rond de 34 en 37 graden Celsius. Er is nauwelijks wind, al neemt – naarmate het later wordt – de windkracht toe.
In Nederland heeft de NOS de uitzendrechten in handen. Er zal tijd ingeruimd worden in de zondagmiddaguitzending, maar of het volledig uitgezonden wordt, is (nog) niet bekend. Op internet zal de omroep wel met een livestream komen. Sporza is er zeker bij. Vanaf 13.00 uur verzorgen Renaat Schotte en José De Cauwer het commentaar op Canvas bij de ploegentijdrit voor mannen en vrouwen.
Movistar heeft een ook sterk TT team hoor, ik zie dat team ook als kanshebber voor de titel met Dowsett, Castroviejo, Sütterlin, Amador, Oliveira en Erviti.
** Canyon
* Rabo
Marcel Kittel is van oorsprong ook een tijdrijder, dus dat verbaast me niks. Net als dat sprinters wel vaker goed zijn in korte tijdritten en ploegentijdritten, omdat ze in relatief korte tijd en tijdens hun beurten in de TTT hoge snelheden kunnen ontwikkelen door hun sprint. Niet voor niets doen ook o.a. Matthews, Danny van Poppel, Degenkolb en Kristoff mee morgen en staan renners als Sagan, Bennati en Demare ook wel bekend om uitslagen te kunnen rijden in prologen.