WK 2017: Bergen voegt klim toe aan tijdrit
De tijdrijders die in 2017 een gooi willen doen naar de wereldtitel in het Noorse Bergen, kunnen concurrentie krijgen van de klimmers. De organisatie heeft bekendgemaakt Mount Fløyen toe te voegen aan het parcours, een slotklim van 3,4 kilometer aan 9,1% gemiddelde stijging.
De renners rijden tijdens het WK Tijdrijden in 2017 eerst twee lokale rondes over de omloop die ook in de wegwedstrijd terugkomt. Omdat Mount Fløyen is toegevoegd, snijden de tijdrijders een klein blokje af. Daardoor is de lokale ronde 13,8 kilometer lang, terwijl de normale omloop 19,5 kilometer is. Na het tweede rondje beginnen de renners aan de slotklim naar Mount Fløyen, die dus 3,4 kilometer lang is aan 9,1%. “Dit is de Bergen-equivalent van de Alpe d’Huez”, zegt Harald Tiedemann Hansen, president van de WK-organisatie. De mondiale titelstrijd gaat waarschijnlijk spannend zijn, omdat de totale afstand slechts 31 kilometer behelst. Normaal gesproken ligt die afstand rond de vijftig kilometer.
Spectaculair
De organisatie voorspelt spectaculaire beelden van het adembenemende uitzicht op Mount Fløyen, waardoor niet alleen de tijdrit op zichzelf interessant is. “We zijn erg blij dat we deze ontwikkeling kunnen presenteren”, stelt Matthew Knight, hoofd van het wegwielrennen binnen de UCI. “Het gaat een van de mooiste en spectaculairste aankomsten in de geschiedenis van een tijdrit-evenement op het WK wielrennen zijn. De klim naar Mount Fløyen opent mogelijkheden voor verschillende type renners die zich kunnen mengen in de strijd om de regenboogtrui.” Tiedemann Hansen voegt daaraan toe: “Niet alleen de tijdritspecialisten komen hier in aanmerking, maar ook de klimmers.”
De tijdrit op het WK 2017 krijgt Mountain Floyen als sluitstuk. @tom_dumoulin zal met een fijn gevoel wakker worden. pic.twitter.com/nCVFvmPXpd
— Youri IJnsen (@Youri_IJnsen) 1 september 2016
Het zal wel echt een duel worden tussen Froome en Dumoulin, hopelijk hebben mannen als Porte en Van Garderen een goede dag, zodat de afstand tussen Froome en Dumoulin en de rest van het veld niet te groot wordt. Wie weet kan Poels, Quintana, Thomas of Pinot ook wel verrassen.
Dat is maar helemaal de vraag, in de tijdrit die Dumoulin won in de Tour boekte hij het grootste deel van z'n winst op de slotklim.
Het mooie van zo'n klim aan het eind is, dat het goed indelen van krachten nu extra beloond wordt. Dat zou nog meer het geval zijn bij een volwaardige afstand. 31km vind ik te kort.
Als de UCI toch aan het specialiseren is, kunnen ze in het vervolg misschien gewoon een sprint-wk, klim-wk, heuvelachtig-selectief wk en een vlakke tijdrit-wk organiseren, zodat elk type renner kans heeft op zijn specialisme.
Ik bespeur hier een zekere dosis sarcasme, en niet geheel onterecht. Maar aan de andere kant, in andere sporten doen ze dit al jaren. Hardlopers, zwemmers en schaatsers mogen ook kiezen uit verschillende afstanden en/of stijlen, dus waarom zouden wielrenners dat niet kunnen?