zaterdag 22 september 2018 om 19:56
WK 2018: Organisatie heft entreegeld voor plekken bij finish
De afgelopen jaren leden de organisatoren van het WK wielrennen vaak verlies. Dit jaar hoopt de organisatie van het WK in Innsbruck het verlies een stapje voor te zijn door tickets aan de finish te verkopen. Als je aan de finish wil staan, zul je moeten betalen. Een kaartje om zondag 30 september bij de finish van de mannen te staan kost bijvoorbeeld 28 euro.
Alleen de entree op maandag is gratis. Dan strijden de junioren-vrouwen en de beloften op de tijdritfiets om de regenboogtrui. Verder is het mogelijk een ticket voor de hele week te kopen; dan zul je 98 euro neer moeten leggen. Dat is nog altijd 1852 euro minder dan het duurste ticket. Als je 1950 euro betaalt, kun je de hele week het WK volgen vanaf de VIP-tribunes.
Het is de belangrijkste eendagskoers van het jaar.
Voor een gemiddelde voetbalwedstrijd betaal je ook gewoon rond die koers.
Enige waarvoor de organisatie wel moet zorgen is schermen zodat je daar de hele koers goed kan volgen.
Overigens ben ik geen voorstander van entree heffen. Je ziet nog veel mensen die naar het wielrennen kijken omdat het "toevallig in de buurt is". Ik denk dat de kracht van het wielrennen juist de toegangkelijkheid en de openbare weg is. De toeschouwersaantallen zullen bij veel dingen denk ik minder worden. Nu is dat op een Alpe d Huez geen ramp, maar in de Vuelta heb je toch ritten waar al bijna geen kip komt.
Wat ook een oplossing kan zijn is wat veel Duitse wedstrijden doen. Zij hebben naast de koers een expo waarbij materiaal leveranciers, de regio e.d. door middel van stands producten aanprijzen. Deze mensen huren een stand. Dit vaak in combi met een 'jedermann rennen' waarbij het parcours volledig afgesloten is voor de toerist. Ook een verdienmodel voor een organisatie.
Nu is dat laatste in België alweer lastiger waar je in het voorjaar elk heuveltje gemiddeld in 5 koersen voorbij ziet komen met alleen een andere start en finishplaats en een andere koersnaam.
Die mensen die 'toevallig' in de buurt zijn, kunnen prima in de dorpjes langs het parkoers terecht. Het gaat hier specifiek om de finishzone, wat eventueel natuurlijk best uitgebreid kan worden naar Cauberg/Kwaremont-achtige passages.
Hier wordt door Rahimns volgens mij bedoeld dat de licentiehouder betaald moet worden en, de licentie houder is de baas en daar zou het geld naar toe vloeien.
Op een gesloten circuit betaald door de organisatie aan een gemeente kan ik me voorstellen dat de organisatie entree geld vraagt om uit de kosten te komen, ik kan me nog herinneren dat ik in Valkenburg 1979, 25 gulden betaalde om op het parcours te komen en nog is 25 gulden betaalde om op de finish tribune te zitten, wat voor die tijd toch een behoorlijk bedrag was.
Verder weet ik het niet hoe het zit met veldrijden, ik ben er nog nooit op bezoek gegaan en weet dus niet of die mensen entree heffen om uit de kosten te komen.
Maar om geld te vragen voor al die monumenten en grote Rondes is gewoon belachelijk, dat geld zou naar de ASO of de baas van de Italiaanse wedstrijden gaan en die zijn al rijk genoeg.
Als je toch al flink tijd en geld over hebt om de koers te bezoeken, dan ben je maar wat graag bereid om voor een paar tientjes een goed plekje te bemachtigen.
Ik ga lekker naar een (gratis) public viewing, dat zou ik sowieso iedereen aanraden die gaat.
Hier in Innsbruck zijn er in ieder geval drie public viewing plekken, plus dus de finish. Die eerste drie zijn gratis, de laatste niet. Je zou overal geld kunnen verlangen, dat is natuurlijk an sich wel uitvoerbaar, maar weerhoudt een heel groot van de locals ervan om mee te doen aan het event. Geloof me maar als ik zeg dat het de Tiroler in principe geen moer interesseert hoe de koers verloopt, en er zouden er heel weinig een kaartje betalen. Maar door hoe de organisatie het nu aanpakt, met nog veel gratis (goed georganiseerde) plekken om te kijken, wordt er in totaal een miljoen(!) mensen verwacht. Dat zijn natuurlijk veel buitenlanders, maar het animo bij de locals om toch eens ff te kijken wat dit event allemaal inhoudt is uiteraard nu veel groter dan wanneer overal betaald zou moeten worden.
Wat mij betreft wordt het perfect gedaan zo!
Leukste vond ik het WK in Stuttgart waar ik live bij was, 1991 meen ik, stond toen wel op de plek waar de beslissende demarrage plaats vond, zag dus Indurain, Bugno, Rooks en Mejia een voorsprong nemen. Maar de finale verder volgen op een 2" LCD schermpje die een maat van me mee had genomen lukte niet echt, gelukkig kregen we het via de radio nog wel mee wie WK was geworden, wel leuk dat je dat weet als je bij een WK aanwezig bent !
Als ik dan toch bij een koers ga kijken, is dat (criteriums daar gelaten) overigens meestal bij klimtijdritten. Maximaal plezier.
Dat kun je ook niet maken voor ondernemers en bewoners . De openbare ruimte kun je niet zomaar besloten maken.
Er is veel geld ingestoken door organisatie en gemeenschap, dat moet toch verantwoord zijn. En je hebt in dit geval nog steeds keuze om gratis ergens anders langs het parcours te gaan staan. Voor niks gaat de zon op.
Wij weten helemaal niet hoeveel men moet betalen voor vergunningen en huur van de grond van een festival.
Hier een Tilburg is het heel normaal om bijvoorbeeld zo'n 50.000 tot 100.000 euro te betalen, als het niet meer is voor een standplaats op de kermis.