Woedende Devenyns: “We hadden niet meer mogen koersen”
Dries Devenyns schreef zondag de Baloise Belgium Tour op zijn naam, maar als het aan hem lag, werd er niet meer gekoerst na aanrijding van zaterdag. “We hebben als peloton een kans gemist om een duidelijk signaal te geven”, stelt hij tegenover Het Nieuwsblad. “Hoe is het in godsnaam mogelijk dat er nog gekoerst werd?”
Devenyns was allerminst de enige die niet wilde starten. “We waren met veel”, meent hij. “Als je voor de start een enquête had gehouden in het peloton met de vraag of de renners zin hadden om te koersen, zou je schrikken van de uitslag. Maar toch wordt er weer gekoerst. Hoe dat komt, weet ik niet. Er is alweer geen eensgezindheid in het peloton. Reed ik niet voor een ploeg en koerste ik individueel, dan verscheen ik nooit aan de start.”
De valpartij op zaterdag werd volgens ooggetuigen veroorzaakt door twee motards die over het fietspad het peloton wilden inhalen in de afdaling van La Redoute. Daarbij kwamen ze ten val en richtten ze een behoorlijke ravage aan, met Stig Broeckx als grootste slachtoffer. De Belg heeft twee bloedingen in de hersenen.
Nee? Dat was nochtans geen 'normaal' interview. Hij zat er troosteloos bij en zei amper wat.
Beetje gek om later aan te geven dat je vindt dat je niet had mogen starten...
Helemaal mee eens, de anderen die hier reageren best nog eens goed lezen wat er staat.
Hij geeft duidelijk aan dat er een duidelijke druk is van buitenaf, onder andere door de ploegen dus. Bij Lotto was het de ploegleiding die mee beslist heeft niet te starten, in tegenstelling tot de andere ploegen dus.
Ik vraag me sowieso af of collectief afstappen veel zoden aan de dijk zet, dat leidt enkel tot overhaaste beslissingen die op de langere termijn alleen maar nadelig kunnen uitpakken. Op korte termijn is er weinig te veranderen aan een verdienmodel met zoveel belanghebbende partijen (dan praat ik dus over sponsors en fotografen, seingevers is misschien wel een nog moeilijkere kwestie). Ik hoop gewoon dat er tot de winter geen ernstige ongelukken meer gebeuren zodat er daarna eens geduldig naar een solide oplossing kan worden gekeken.
Edit: tevens eens met Kirsipuu en Leukefans
Voorts lijkt me ontslag op staande voet als hij niet op zou stappen, onder de gegeven omstandigheden, uitgesloten.
Wat denk je van de rest van het jaar niet meer opstellen, zie je dan maar eens in de kijker te rijden.
Denk dat niet opstappen gewoon gezien kan worden als werkweigering.
Overigens hadden ze van mij niet hoeven rijden.
Of preciezer, Dries zegt: de precaire financiele situatie van renners (ze werken zonder vaste contracten) maakt collectieve politieke actie onmogelijk. Terwijl ze dat wel zouden willen.