‘WorldTour pas in 2019 terug naar 16 teams’
vrijdag 28 oktober 2016 om 08:15

‘WorldTour pas in 2019 terug naar 16 teams’

De WorldTour zal pas in 2019 teruggebracht worden naar 16 teams. Dat meldt Cyclingnews. Aanvankelijk zou het aantal licenties volgend jaar al teruggebracht worden, maar eerder deze week wist het Duitse Radsport News al te melden dat de voorgenomen inkrimping waarschijnlijk nog niet doorgaat.

Het voornemen betekent goed nieuws voor Dimension Data, dat in de gevarenzone verkeerde. De UCI voorkomt met deze beslissing juridische stappen van Dimension Data, Bahrain-Merida en Bora-Hansgrohe, die dreigden naar het CAS te stappen wanneer zij geen WorldTour-licentie zouden krijgen.

Door in 2019 het aantal teams te reduceren, zullen de behaalde punten in 2018 meespelen in de beslissing om een licentie te verlenen. Voor de tien nieuwe WorldTour-races komt de startplicht te vervallen en zullen de punten tevens niet meetellen voor de ranglijst op basis waarvan de licenties verleend worden. Het voornemen om het aantal ploegen te verminderen komt er op aandringen van ASO. De organisator van de Tour de France zou nog steeds graag zien dat er een promotie/degradatieregeling komt.

RIDE Magazine
18 Reacties
28-10-2016 08:59
Ze dansen naar de pijpen van de Aso...triest
Welke ploegen worden hier de dupe van?
Zal wel niet Bahrein astana of sky...die kopen de punten gewoon bij elkaar...begint steeds meer op voetbal te lijken
28-10-2016 08:59
Je zal als wedstrijdorganisator maar eens een pak geld neergelegd hebben om WT te worden en dan komen er amper WT-teams aan de start..
28-10-2016 09:02
De 10 nieuwe WT races blijven dus gewoon B-koersen. En alweer geen woord over verminderen aantal coureurs per team in de koers.
28-10-2016 09:07
Kan beter meer teams met minder opgestelde renners per ploeg, maar goed luisteren naar de fans zit er sws nooit in bij die bobo's.
28-10-2016 09:26
Welkom bij theater UCI...
28-10-2016 09:58
@ AkkaBoyD:

Alsof alle fans dezelfde mening hebben.
Persoonlijk zie ik graag dat de teams weer terug gaan naar 10 renners zoals vroeger.

Daar luister jij niet naar, dus ben jij nu een bobo?
28-10-2016 09:59
Gaan ze nu dan in een keer van 18 naar 16 of wordt het aantal in 2018 al teruggebracht naar 17?
28-10-2016 10:00
tot het zover is, er was ook eens een voorstel om voor elk WT-team een b-ploeg te maken
28-10-2016 10:05
Lees: UCI hoopt dat er met huidige structuur nog wat ploegen omvallen. Gebeurd dit niet, wordt deze regel weer uitgesteld tot 2021.
28-10-2016 10:40
@Kingstown
Zie je bij mijn bericht ergens iets van alle fans staan? Ik zeg luisteren naar de fans zit er sws nooit in bij de bobo's. Maakt verder niet uit welke mening die fans wel of niet hebben en of ze in de meer- of minderheid zijn.
28-10-2016 10:48
@achterhoeker, ze dansen juist niet naar de pijpen van de ASO. ASO wil juist 16 ploegen en promotie/degradatie regeling.

De ASO is veel te machtig en houd al het geld in de wielereconomie vast, maar in dit dossier vind ik ze helemaal gelijk hebben.

UCI zou mee moeten gaan in de wensen van de ASO op voorwaarde dat ASO meer geld naar de teams laat vloeien. Die maken hun koersen.

Als UCI dit goed zou uitruilen, pakken ze echt hun rol om de wielersport op langere termijn verder te helpen omdat ploegen niet meer enkel afhankelijk zijn van sponsoren.
28-10-2016 11:11
Wat een achterlijk systeem met die nieuwe WT-koersen ook. Maak ze dan geen WT.
28-10-2016 11:19
Lijkt me duidelijk. ASO wil naar minder ploegen en wou dat inderdaad al vanaf 2017. Maar helaas zou Dimension Data het slachtoffer worden en dat kan ASO nu eenmaal niet maken want zij zijn een belangrijke sponsor van ASO-races. Dus maar even UCI laten weten dat het toch nog niet hoeft volgend jaar. UCI blij want zij zijn sowieso eerder voorstander van meer ipv minder teams.

Wachten en hopen dat andere teams wegvallen tegen de deadline... Maar volgens mij moeten we de UCI niet de schuld geven.
28-10-2016 11:27
@plaggie
Dat is niet realistisch dat er meer geld van Aso naar de ploegen gaat.....
Aso is een commercieel bedrijf...
Uci moet wat innovatiever zijn en als een ploeg echt graag naar de worldtour wil kan dat( als je genoeg geld/sponsors ) hebt...

Zou het erg jammer vinden als tlj giant fdj of dimension data verdwijnen en wat komt er voor terug bij promotie/ degradatie ?
Vino4ever of gazprom....geen upgrade lijkt me
28-10-2016 11:44
Het ligt aan het systeem, niet zozeer aan de ASO. Het systeem werkte op zich goed voordat Verbruggen zich er mee ging bemoeien en a la de champions league en andere sporten een hoogste divisie wilde. Maar wielrennen is niet zoals andere sporten, de charme van wielrennen ligt hem nu juist in het feit dat je gewoon goed presterende ploegen in een bepaalde koers wilt zien. Met het wild card-systeem van nu, is er soms niet genoeg ruimte om verrassend goed presterende teams uit te nodigen. Dat kon in het verleden wel. En toen was er ook gewoon een wereldbeker. ASO wil het liefst weer terug naar die tijd, net als veel wielerliefhebbers. Wat mij betreft schaffen ze de hele WorldTour af.
28-10-2016 11:57
Goh verrassend. Laat Dimension Data npou net tot en met 2018 een sponsor contract te hebben met het team
28-10-2016 12:08
@AkkaBoyD,
Ten eerste zijn er vast wel fans van het wielrennen te vinden die blij zijn met deze beslissing. Je zou dus kunnen zeggen dat er met het nemen van deze beslissing naar een bepaald deel van de fans is geluisterd.

Verder denk ik dat "de bobo's" wel degelijk proberen te luisteren naar wat "de fans" willen. Als bobo's "meer geld in hun eigen zakken willen stoppen" zullen ze namelijk moeten proberen meer inkomsten te generen. En de voornaamste manier om dit te doen is proberen een groter publiek voor de sport te genereren. Wat uiteindelijk neer komt op "luisteren naar wat de fans willen".
28-10-2016 16:28
@Spruch : je slaat de nagel op de kop.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.