Wout van Aert:  “Ik zat helemaal dood”
foto: Sirotti
zaterdag 3 maart 2018 om 19:45

Wout van Aert: “Ik zat helemaal dood”

Vorige week maakte Wout van Aert indruk door met de besten omhoog te klimmen op de Muur van Geraardsbergen in de Omloop het Nieuwsblad. Vandaag deed hij dat opnieuw door derde te worden in de Strade Bianche: “Ik zat helemaal dood,” vertelt de drievoudig wereldkampioen veldrijden aan Het Nieuwsblad.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!
Met deze prestatie verbaasde Van Aert ook zichzelf: “Dit is een geweldige start van mijn eerste voorjaar. Ik had niet verwacht het nu al zo goed te doen. Al ga ik nu eerst genieten van deze podiumplaats. Voor de rest zullen we wel zien. Op zich heb ik mijn doel al bereikt. De volgende koersen zijn bonus en om van te leren”

Toch had de veldrijder zomaar nog een treetje hoger kunnen staan. Het zag er namelijk lang naar uit dat Van Aert samen met Romain Bardet om de zege zou gaan strijden: “In het laatste deel van de koers heb ik echt afgezien. Ik ging al ver van de finish aan met Bardet, maar in de laatste 15 kilometer had ik geen suikers meer. Ik zat helemaal dood en dus dacht ik enkel nog aan het podium. Daar ben ik echt blij mee.”

In de laatste kilometer werd duidelijk hoe stuk Van Aert daadwerkelijk zat, toen hij even af moest stappen:

RIDE Magazine
61 Reacties
03-03-2018 22:26
Chapeau
03-03-2018 22:31
MvP vindt de weg gewoon geen zak aan en MTB het mooiste wat er is. Voor de meesten hier op WF is dat andersom, maar dat interesseert hem dan weer niks.
03-03-2018 22:32
Ik hoop eigenlijk dat dit MvP ook inspireert om voor de weg te kiezen.
03-03-2018 22:33
Mooie beelden. Afzien hoort bij wielrennen.

Hier van de andere kant volgens mij?

https://twitter.com/cyclingpro/status/970034850571997185?s=21
03-03-2018 22:34
Na vandaag, ben ik echt fan van Van Aert. Wat een renner.
03-03-2018 22:36
@VDB44 pfoe dank u. Toch nog iemand die alles eerst even op een rijtje zet. Wat de mediabegeleiding betreft, daar speelt Niels Albert een grote rol in. Als specialist kan hij als geen ander zand in de ogen strooien. Niet onbelangrijk als van september tot februari steevast 2de wordt en je in al die weken traint met de gedachte dat je pas echt top moet zijn begin februari.
03-03-2018 22:41
@schipperaar
Helemaal mee eens, al die zoete troep win je geen koers op, boterhammen pindakaas!
Hoe Van Aert ook op het podium stond, helemaal ingestort! Wat een geweldig debuutseizoen, al na twee koersen.
03-03-2018 22:51
Goede prestatie, maar is dit echt beter dan verwacht? Dat ie bij de beste tien zou zitten zat er dik in, als ze hem dan vervolgens laten rijden dan komt het podium al dichtbij. Het is niet zo dat hij de toppers er af gereden heeft.
03-03-2018 23:00
Benieuwd hoe lang hij het gaat volhouden..hij is nu ongeveer een vol jaar bezig zonder een flinke rustperiode. Dit was een prestatie van formaat in een zware koers, maar als je nu na pak weg 200 kilometer steenkapot zit, wat dan in een monument waar de koers nog eens 70 kilometer langer is.. Tis een dijk van een coureur, maar hopelijk waakt zijn ploeg ervoor dat hij zich op jonge leeftijd helemaal opblaast.
03-03-2018 23:01
@Martino87 Je bent echt van slechte wil. Om de kalmte te bewaren geef ik je deze quote
ronddraaien - 3 maart 2018 om 17:50
De “favorieten” konden gewoon niet beter. Moscon op 4 minuten, Dumoulin op meer dan 6 minuten, Andersen en Lutsenko op 8 minuten, Kwiat op 11 minuten, GVA en Gilbert op 13 minuten, Vanmarcke op 18 minuten. Roglic op 20 minuten, EBH buiten tijd. Je gaat me niet vertellen dat zoiets komt door “tactische keuzes”.
03-03-2018 23:04
Op die langste strook van de dag deed Van Aert het meeste kopwerk en stond de deur achteraan open, verschillende toppers nooit meer terug gezien. En van dat uitgedunde hoopje favorieten rijden Van Aert en Bardet toch maar mooi weg (wat Valverde bijvoorbeeld eerder niet lukte) en enkel Benoot heeft de brug nog kunnen maken. Valverde strandt op 1'25'' en Sagan op meer dan 2', is het voor sommigen dan echt zo moeilijk te aanvaarden dat dit gewoon een heel eerlijke race was die gewonnen is door de sterkste van de dag voor de 2 andere sterke mannen in koers. Als dat niet zo was, hadden anderen ook de sprong kunnen maken, maar niemand had de benen blijkbaar.
03-03-2018 23:10
@samlam
Favorieten kijken nou eenmaal teveel naar elkaar en zagen blijkbaar geen gevaar in de vluchters waar wva de diesel leek. Daarnaast zijn crossers kou/modder en nattigheid gewend maar dat ie vijf maanden lang express tweede wordt is een fabeltje natuurlijk en kan de sandman niks aan veranderen.
03-03-2018 23:11
Hij is al een vol jaar bezig. Chapeau, maar gaat dit hem niet opbreken straks.? De koersen van boven 250 km moeten nog komen, als je dan na deze zware bianchi al steendoodkapot zit hoop ik niet dat hij helemaal opbrandt straks. Laten ze hem toch maar rustig brengen. Ik ben dan wel een ollander maar zie Van Aert net zo graag rijden als VDP.
03-03-2018 23:27
Favorieten konden gat proberen zelf te overbruggen zoals Benoot, maar: niet goed genoeg
Favorieten hadden ploegmakkers, zoals Burghardt bv., die nog een poging deden om de kloof te dichten, maar: niet goed genoeg
Favorieten waren met veel aan de start, maar: gewoon niet goed genoeg, 75% van de favorieten was al in de vernieling gereden bij het begin van de uitzending toen Van Aert de forsing deed op die lange strook van 11km
In dit weer en op dit parcours kwamen veel renners zichzelf tegen, velen kregen een klop van de hamer, sommige kregen vleugels (het podium) en anderen waren redelijk (Valverde, Stybar), maar niet goed genoeg.
Maar blijkbaar kunnen sommigen het niet aanvaarden dat mannen als Valverde of Sagan gewoon op waarde worden geklopt, zij zien wss. liever geen koers in de koers en liever een sprintje in de straten van Siena. Favorieten die naar elkaar kijken? Dan moeten ze toch ver kunnen kijken, want het favorieten-veld lag aan de finish toch echt minuten uit elkaar. ;-) En ze druppelden echt binnen, van groepen was geen sprake meer.
03-03-2018 23:40
Er wordt hier door sommigen gedaan alsof Benoot, Bardet en Van Aert pannenkoeken zijn die winnen doordat anderen het laten afweten. Wat een onzin. Er rijdt 50 man uit, waarvan er 45 solo binnenkomen. Eerlijker dan dat wordt het niet. Van Aert tot op het gaatje gereden en nog iets verder; zeer sterk. Natuurlijk is het niveau van het veldrijden zeer hoog; wie het Belgisch jeugdcircuit volgt weet dat nagenoeg elke talentvolle renner in Vlaanderen het in het veld probeert. Alleen is het zeer nationaal geörienteerd maar het niveau van het Belgische wielrennen is dusdanig hoog dat het niveau in het veldrijden - ookal is het natuurlijk een niche sport - ook hoog is. Van Aert zou een prima klassieke coureur zijn, VDP heeft bij de jeugd dan weer bewezen één van de grootste klimtalenten te zijn van zijn generatie. Van Der Poel won als jeugdrenner elke cross waar hij startte, maar hij won net zo goed grote wedstrijden op de weg. Dat was bij Van Aert minder het geval; dat is eigenlijk een laatbloeier. Is de kennis van wielerflitsers over het jeugdwielrennen echt zo laag dat ze verbaasd zijn over de capaciteiten van die twee op de weg?
03-03-2018 23:54
Prachtoverwinning van Benoot, ongelofelijke prestatie van WvA. Die koers valt niet te controleren, opmerkelijk wie er boven komen drijven en wie het dan (min of meer) af laten weten.
03-03-2018 23:58
@Greenday Ik vrees helaas van wel. Ook de VDPfans, waar ik één van ben, zijn niet altijd de grootste VDP volgers zo blijkt. Dring die gast eens niets op. Dat hij niet zoals Sagan ooit zegt: "Ik vind de weg eigelijk maar saai." Wie goed naar Adrie en Mathieu zelf luistert, hoort dat het nog niet zo hoog zit met Mathieu zijn weg-ambities. Vergelijk zijn huidig leven: crossen in de gebuurte en zich uitleven in een Porsche en op de MX met dat van een ronderenner. Is hij bereid die switch te maken? Qua talent zet ik hem daar bij de allergrootsten zoals Frank Vandenbroucke. Maar hij heeft niet de sprint van een Sagan en misschien ook niet punch van een Alaphilippe.
04-03-2018 00:01
@gd
De basis vh wegwielrennen blijkt meer en meer bij de cross en atletiek te liggen en daarin lijkt vdp verder dan wva al is die achterstand overbrugbaar. Wva heeft weer een stap gezet vandaag en het zij hem ten volle gegund, was veruit de sterkste. Misschien nog een klein beetje afvallen.
04-03-2018 00:09
Vind dit geen leuke teksten van Van Aert aangezien er elke dag veel mensen doodgaan. Misschien eens op zijn taalgebruik letten.. Kan netter worden verwoord.
04-03-2018 00:13
@Huh? Van Aert zat op atletiek (veld en piste) voor hij begon te crossen. Half het profpeloton is wel eens WK bij de jeugd geweest in één of andere discipline he. Goed voor een profcarrière maar geen garantie voor een veelwinnaar als hij geen uitzonderlijke troef heeft (bv.sprint). Daar gaat het ook stroppen voor een Bob Jungels.
04-03-2018 00:15
De Wout en Mathieu van het veld vergelijken met de Wout en Mathieu op de baan heeft weinig nut, zijn volgens mij toch echt verschillende types als wegrenner. Wout eerder een klassiek type, die het moet hebben van zijn grote motor, waar ik Mathieu door zijn gewicht meer naar Amstel, Luik of ronde-werk zie evolueren. Strade Bianche is misschien wel de koers waar hun beide kwaliteiten het beste overlappen. Maar ik zie Wout bijvoorbeeld verder raken in een Parijs-Roubaix op termijn en Mathieu eerder in LBL. Damn, nu toch zelf aan het vergelijken. ;-)
04-03-2018 00:25
@Samlambeej: Van der Poel moet inderdaad gewoon lekker doen waar hij zin in heeft. Hij is eigenwijs en nuchter genoeg om dat ook te doen :-). Ze moeten er wel beiden op letten dat ze zich niet kapot fietsen op een vijftal jaar tijd; op tijd rust nemen is de boodschap. Ik weet eigenlijk niet meer of Van der Poel een goede sprint had, voor zover ik me herinner kwam hij altijd solo aan met drie minuten voorsprong :-).

@ VDB44: Ben ik het volledig mee eens. Al zou ik Van der Poel naast de heuvelklassiekers ook de capaciteiten toedichten om in het rondewerk zijn ding te kunnen doen.
04-03-2018 00:26
Wout(1.89) zou na zijn tussentijdse stage in Spanje 2 kilo spiermassa kwijtgeraakt zijn. Van 78kilo schijnt dus 76. VDP(~1.84) zou naar eigen zeggen met 4kilo EXTRA spiermassa gestart zijn ah crossseizoen. Ik schatte hem vorige jaren op 69 kilo dus zal dat nu zo'n 72kg zijn. In een LBL tegen springveren van 60kg op de Saint-Nicholas gaat da niet meevallen he.
04-03-2018 00:37
@Patat schreef : "Vind dit geen leuke teksten van Van Aert aangezien er elke dag veel mensen doodgaan. Misschien eens op zijn taalgebruik letten.. Kan netter worden verwoord."
Doe eens een poging om het duidelijker te krijgen.
Er zit echt geen verkeerd woord bij. Bovendien is het wielertaal na geleverde inspanningen.
Jou 1e lidwoord is ook niet foutief maar kan (en wil) ik dan weer niet plaatsen.
Met de 2e naam Lefevre is eigenlijk ook niets mis, behalve als je den Patrick Lefevere bedoelt.
Trouwens wel een man die taalkundig goed en hoog Vlaams spreekt.
En ja, over Van Aert want daar gaat het vooral ook vandaag toch om; ik sta er niet van te kijken dat hij zijn succesvolle loopbaan binnenkort bij de keienaf deling van de ploeg Lefevere gaat voortzetten. Met Niels Albert al een goede leermeester ervaren.
Alles gaat daar bij Lefevere op zijn plaats vallen. De kans dat MVDP ook daar nog aansluit acht ik trouwens ook niet uitgesloten. Op meerdere fronten succes verzekerd bij deze ploeg.
04-03-2018 09:06
Verbluffende start van Wout van Aert dit wegseizoen in de twee meest aansprekende wegwedstrijden tot nu toe van dit jaar.
Ik ben Nederlander en dus fan van alles wat Nederlands is ( jaja , van Aert schijnt Nederlands bloed te hebben maar het paspoort zegt ; Belg ) maar moet nog zien of Mathieu van der Poel dit zou kunnen om als grote kanjer tussen de kanjers te fietsen.Dat mountainbiking is leuk, vooral voor Mathieu zelf maar volgens mijn bescheiden mening zit daar de wielerwereld echt niet op te wachten. Belangrijkste tak van de wielersport zijn de wegwedstrijden en de rest is bijzaak dan wel opvulling en laat daar Wout nu al in uitblinken.
Dikke proficiat voor Wout.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.