Wout van Aert over veldrithervormingen: “Eigenlijk veel commotie om niets”
foto: Cor Vos
donderdag 7 november 2019 om 11:44

Wout van Aert over veldrithervormingen: “Eigenlijk veel commotie om niets”

Wout van Aert heeft zijn bedenkingen bij de hervormingsplannen die er liggen in het veldrijden. De drievoudig wereldkampioen in het veld denkt onder meer dat het prijzengeld omhoog moet. Wel wil hij de discussie wat afzwakken. “Eigenlijk is er weer veel commotie om niets. We weten allemaal nog niets”, zegt Van Aert in een podcast van Het Nieuwsblad.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

“Ik denk dat als de sport mee wil, en zo is dat met elke sport, dat het moet veranderen om leefbaar te blijven”, stelt Van Aert. “Het idee om iets te veranderen is goed, maar er zijn bedenkingen die ik maak. Je kan niet zomaar van acht naar zestien crossen gaan zonder aan het prijzengeld te komen, dus het businessmodel moet veranderen.”

Prijzengeld omhoog
Met de huidige regelgeving zijn de Wereldbeker-crossen belangrijk gemaakt voor de startposities, maar volgens de coureur van Jumbo-Visma moet het prijzengeld ook omhoog in de Wereldbeker, die georganiseerd wordt door de UCI en Flanders Classics. “Als zij hetzelfde gaan behouden als nu, dan wordt het voor mij of Mathieu van der Poel belangrijker om alles wat niet-Wereldbeker is te rijden, want daar kun je meer verdienen. Daar moet eerst over nagedacht worden”, zegt Van Aert.

In de Wereldbeker wordt geen startgeld betaald, maar kunnen renners alleen geld vangen door hoog te eindigen in de uitslag. “Ik heb de laatste jaren, buiten het prijzengeld van het eindklassement, nooit iets verdiend aan de Wereldbeker. Terwijl ik altijd top-2 reed”, aldus Van Aert, die zegt dat de kosten om te reizen naar World Cups zorgen voor weinig winst. Daarnaast gaat een deel naar de belastingdienst.

“Daar kwamen de verdiensten dus echt niet van. Het systeem van de startgelden is misschien niet juist, maar het is wel de bedoeling dat evenveel geld in het veldrijden blijft omgaan. Dat kan alleen door prijzengeld omhoog te trekken.”

Nieuw systeem
Van Aert denkt een oplossing te hebben om dat probleem aan te pakken: “Van de startgelden werd je niet slechter als veldrijder. Maar dat was ook het item dat ploegen gebruikten: ‘Jullie krijgen startgeld, dus je verdient genoeg om onkosten zelf te dekken’. Het is dus goed om naar een systeem te gaan waarin ploegen verplicht worden om alles te voorzien, en waarin je moet rijden voor je prijs.”

De discussie omtrent de hervormingen voor het seizoen 2020-2021 loopt hoog op. De noodkreet van de Wereldbeker in Bern was het beginsignaal daarvoor. “Sven Nys is in samenwerking met Golazo (de concurrent van Flanders Classics, red.), dus dat zegt al heel veel waarom hij zich opeens opwerpt. Ik zou het verstandig vinden om Flanders Classics de kans te geven om een voorstel te doen. Zij moeten iedereen horen, maar op deze manier zijn wij niet constructief bezig”, aldus de van een blessure herstellende Van Aert.


WielerFlits maakte een explainer over de discussie rondom de hervormingen, bekijk hem hieronder

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.