Wout van Aert: “UCI heeft nog werk, maar VS-trip is niét zinloos”
Toen WielerFlits aankondigde dat ik dit seizoen columnist voor de website zou worden, werd me ook gevraagd om af en toe een lezersvraag te beantwoorden. De voorbije weken zag ik twee keer hetzelfde item voorbijkomen: Waarom blijf ik voorstander om te gaan crossen in de Verenigde Staten? Leuk topic om dieper op in te gaan, vind ik.
Het was het laatste puntje in de analyse, gisteren. ‘UCI, bezin u over de VS-trip.’ Wel, ik ben en blijf overtuigd voorstander van die eenmalige oversteek per seizoen. ‘Eerst de sport in Europa verder uitbreiden’, hoor ik vaak als argument. Waarom? Natuurlijk moet het veldrijden ook in Europa verder gepromoot worden, maar kan dat niet gelijklopend? Waarom moet het stap voor stap? Het is toch niet de schuld van de Amerikanen dat er daar wel beleving is rond het veldrijden? En die is er wel degelijk, hoor. Dat in Iowa City – in vergelijking met Waterloo – amper toeschouwers rond het parcours waren, klopt overigens niet. Foto’s kunnen al eens bedriegen. Naar mijn gevoel was de opkomst meer dan behoorlijk, net als het enthousiasme van de fans.
Maar vergelijk een wereldbeker in Iowa niet met een wedstrijd op de Koppenberg. In de Verenigde Staten worden vóór de profs een aantal amateurwedstrijden verreden. Al die deelnemers verspreiden zich nadien over het parcours om met bewondering voor de profs te supporteren. Alleen staan ze niet in dichte drommen aan een biertent zoals in België, maar staan ze verspreid over het hele parcours.
Bogense
Nee, vergelijk Iowa City en Waterloo dan met andere wereldbekermanches in Europa. Ik herinner me wedstrijden als Pilzen (Tsjechië) of Bogense (Denemarken), vorig jaar nog. Denk je dat daar duizenden toeschouwers ons staan toe te juichen? Echt niet. Kijk, toen ik in Iowa City het hotel binnenkwam, sprak een toevallige voorbijganger mij aan. ‘Are you here for the Jingle Cross?’ Ook op andere locaties in de buurt werd over gepraat. Ik bedoel maar, in Iowa was wel degelijk een pak inwoners op de hoogte van wat er dat weekend te beleven was. Overigens, ik hoorde ook niemand klagen over het WK in Louisville, een aantal jaren geleden. Daar was pas echt veel volk én sfeer. Jammer dat zoveel kritiek blijft komen op die Amerikaanse Wereldbekers.
Het kostenplaatje, wordt onder meer aangehaald als minpunt. Daar kan ik inkomen. Alleen wie twee keer in de top vijf rijdt, komt uit de kosten. En het is aan de Internationale Wielerunie om daar aan te werken. Op de weg zijn er in Canada twee eendaagse WorldTour-wedstrijden (Québec en Montréal). Daar klaagt niemand over. Omdat het goed georganiseerd is. De renners worden met een charter naar ginder gevlogen, ze logeren allemaal samen in een hotel waar ze logistieke bijstand krijgen en de verplaatsing tussen Québec en Montréal is geregeld door de organisatie. Dat kan ook voor het veldrijden in de VS stukken beter. Dus ja, de UCI heeft nog werk, maar die VS-trip is zeker niet zinloos…
Overigens, nog wat dat kostenplaatje betreft: naast de twee proeven om de Wereldbeker zijn er nog drie extra wedstrijden. Wie wil kan daar ook nog van start om wat extra centen of UCI-punten te verdienen. Maar daar zie je dan amper Belgen of Nederlanders opduiken.
Verstappen klaagt ook niet
Nog zoiets: kans op een jetlag! Heb je in de Formule 1 Verstappen of Hamilton al veel horen klagen over een jetlag? Dat zijn ook échte topsporters die van hot naar her reizen. Topsporters zoeken naar oplossingen, passen zich snel aan. Bovendien bundelt de UCI die Amerikaanse anderhalve week goed in het begin van het seizoen. Het is niet dat we halverwege de winter nog eens die verplaatsing moeten maken. Geloof me, als ik zaterdag in Meulebeke of zondag in Ronse op een minuut zou gereden worden door Mathieu van der Poel, dan zal je mij dat nooit als excuus horen inroepen. Het is een keuze die ik gemaakt heb en waar ikzelf ook de gevolgen van draag.
Ondertussen waren het voorbije weekend wel een aantal Belgen aan de slag in Tsjechië en Slowakije. Zelf zat ik acht uur in het vliegtuig naar de VS, maar die jongens en vrouwen die in het Oostblok aan de slag waren, hadden best ook zware verplaatsingen voor de boeg. En in de VS spreken we wel over wereldbekerwedstrijden. Die staan toch hoog op de waardeladder wat organisaties betreft. Bovendien op WB-waardige omlopen en goed georganiseerd.
Sponsorbelangen
Een laatste punt van kritiek die ik hoor: de Vlaamse sponsors hebben in de VS geen belangen. Dat is zo. Maar ze halen wel publiciteit op tv. En waarom heeft het veldrijden alleen maar Vlaamse sponsors? Dat is een logisch gevolg van hoe de sport geëvolueerd is. Als we het zo blijven bekijken, zal het inderdaad nooit veranderen. Alleen mits een andere visie, geraken ook internationale sponsors geïnteresseerd. Maar nog eens: ook de UCI moet nog meer zijn steentje bijdragen door logistiek alles wat meer gecoördineerd te organiseren.
Tot slot kan ik niet anders dan nog even terug- en vooruitblikken op het sportieve aspect van de wedstrijden. Ik las de commentaren: Van Aert kan al niet mee met Aerts en straks komt Mathieu er nog bij… Tja. Laten we eerst en vooral de progressie van Toon Aerts niet als niemendalletje afdoen. Volgend weekend zal blijken hoe de waardeverhoudingen dan zijn. Het kan zomaar dat Van der Poel er bovenuit steekt. Mathieu zal zoals gewoonlijk in topvorm aan zijn seizoen beginnen.
Ik denk dat ik voorlopig alleen naar mezelf moet kijken. Slecht kan de vorm niet zijn. Daar kreeg ik al bevestiging van in Geraardsbergen. De wedstrijden in de VS waren niet goed, maar wel beter dan vorig jaar, toen ik er van het kastje naar de muur gereden werd. Dit jaar reed ik zowel in Iowa als in Waterloo een aanvaardbare eerste koershelft. Alleen slaagde ik er niet in dat een uur vol te houden. We zien wel wat het in Meulebeke en Ronse wordt. Vooral Ronse wordt er eentje om naar uit te kijken…
Ehhhhmmmmm ...
Beetje flauw.. constant op dezelfde man hakken.
Wat Veldrijden en MBT betreft is het veelal nog onnodiger en lijken de beelden door deie ragrondjes op fietsen door het buitenverblijf van de wilde boszwijnen resp. bavianen. Kun je prima op een paar aangewezen plekjes in Belgie en Zwitserland laten plaatsvinden.
Laten we alle voetbalwedstrijden dan ook maar op hetzelfde grasveldje spelen.
Verder een goed stuk met een duidelijke mening over een gevoelig onderwerp. Je moet het veldrijden internationaliseren en dat gaat zo wel het beste.
Het stukje onder Verstappen klaagt ook niet vond ik met name erg mooi. Een echte kampioen waardig: hij verstopt zich niet. En durft wat op te schrijven. Echt super!
Ander punt is dat hij wel makkelijk over de financiering stapt. Er kunnen maar 5 top 5 rijden en uci kan wel iets bijdragen maar dat gaat nooit veel worden. Op de weg zijn de subtop teams gewoon stukken rijker dan bij veldrijden alles buiten de beste 3 teams.
Veel mensen, zeker in België, zijn blij dat je voorlopig ook blijft crossen. Jijzelf ook lijkt me, een goede beslissing dus! Wat ik me afvraag: hoe denk je dat dit je prestaties op de weg beïnvloedt? Natuurlijk hoor je vaak dat de relatief korte, intensieve inspanning van het veldrijden een goede training is. Toch zie je slechts een handvol toppers op de weg meedoen aan veldritwedstrijden, kennelijk denkt de overgrote meerderheid dat andere trainingen beter zijn. Denk je dat je zonder veldrijden nog beter zou presteren op de weg, of zit de rest er allemaal naast? (Nogmaals: dit is pure interesse, zeker geen aansporing om te stoppen met veldrijden)
Ergo:
- Wout leest alle WF-artikelen over veldrijden in het algemeen en over hemzelf in het bijzonder, inclusief de reacties
- Wout klimt onmiddellijk in de pen om zijn column daarop te laten aansluiten
- we moeten de VS-crossen niet per se met Vlaamse crossen vergelijken, maar vooral met veldritten in andere 'ontwikkelingslanden'
- de UCI zou de VS-crossen meer als zodanig moeten beschouwen en in het verlengde daarvan een grotere inspanning moeten doen om het uitstapje interessant en rendabel te maken voor meer toppers
- Wout houdt er rekening mee dat hij komend weekend nóg een stapje lager op het podium staat
Dat de UCI nog werk te doen heeft lijkt me een understatement, zeker wanneer je in de uitslag ziet dat vrijwel de hele top 10 Belgisch is.
Ik zeg respect, groot Top-sporter als je zo met de situatie, waarin hij verkeerd, omgaat.
Volledig buiten zijn schuld om is hij nu in een vervelende strijd beland. Dus enorm veel respect dat hij gewoon blijft fietsen en zijn mening wil geven in columns.
over het topic hoe maak je veldrijden internationaler:
indien UCI dit echt wilt,
veldrijden laten opnemen bij de olympische wintersporten
je zal snel meer nationaliteiten zien komen
De UCI heeft daar niks over te zeggen. Helaas voor het veldrijden werkt bovendien andersom: een sport moet internationaal zijn voordat het olympisch kan worden. Daarnaast komen alleen sporten die op sneeuw of ijs worden afgewerkt in aanmerking.
Edit: Wat dikkechaap zegt.
Belangstelling minimaal hoewel ik geen cijfers kan vinden hoeveel publiek er daadwerkelijk was, publiek inderdaad vaak zelf actief in de cross, het leeft wel bij een kleine groep, vaak hoger opgeleid, redelijk welgesteld en/of hipster types.
Bepaald geen doorsnede vd bevolking. Commercieel aantrekkelijk? Geen idee maar dat lijkt me niet al ken ik ook hier de cijfers niet.
Accepteer dat de cross een leuk vooral bij nummer in het wielrennen is met een mooi verleden met internationale toppers en grote crossen in Zwitserland, Tsjechië en Frankrijk waar publiek op afkwam maar met weinig toekomst.
Het is historie. Nu stelt de cross alleen nog wat voor in Vlaanderen en een heel klein beetje in Nederland.
Het is jammer maar helaas maar het is niet anders.
Bij de vrouwen en de jeugd ziet het er iets beter uit maar bij de mannen niet.
Ik zie dat beeld ook niet snel veranderen. BMX en ATB hebben een mooie toekomst, Olympisch en trekt jeugd sponsoren en publiek aan. De cross niet, die is net zo internationaal als het kunstfietsen.