‘Yates-tweeling blijft Mitchelton-Scott trouw’
De onduidelijke toekomst van BMC speelt een belangrijke rol in de transfercarrousel. Tot medio juni laat de ploeg niets los over het al dan niet doorgaan. Concurrerende teams volgen de situatie op de voet en wachten af. Ze willen er namelijk voor zorgen dat ze genoeg budget hebben om bijvoorbeeld Greg Van Avermaet, Richie Porte of Rohan Dennis aan te trekken, mochten zij de Amerikaanse ploeg verlaten. Dat meldt Cyclingweekly.
Mitchelton-Scott
Volgens Cyclingweekly lijkt Mitchelton-Scott ook komend seizoen te kunnen beschikken over Adam en Simon Yates, ondanks dat de ploeg nog op zoek is naar een grote geldschieter. Adam Yates, die onlangs op de tweede plaats eindigde in het Critérium du Dauphiné, zou zijn plannen pas na de Tour de France willen bevestigen. Simon Yates werd eerder in verband gebracht met Trek-Segafredo, waar hij de gewenste opvolger van Alberto Contador zou zijn.
Tegenover het behoud van de Yates-broers zou het afscheid staan van Caleb Ewan. De Australische sprinter zou in de belangstelling staan van Lotto Soudal, waar hij de successor van André Greipel zou moeten worden.
Dimension Data
Mark Cavendish kon rekenen op de interesse van UAE Emirates na zijn ambassadeurschap voor de Abu Dhabi Tour, maar de Brit lijkt Dimension Data trouw te blijven. De Zuid-Afrikaanse ploeg heeft bovendien haar pijlen gericht op de sprinters Niccolo Bonifazio van Bahrain Merida en Sunwebs Phil Bauhaus. De ploeg zoekt nog wel een opvolger voor fietsenleverancier Cervélo, die naar Sunweb zou vertrekken in 2019.
Trek-Segafredo
Trek-Segafredo lijkt dus naast Simon Yates te vissen, maar ook Giulio Ciccone zou in de belangstelling staan van de Amerikaanse formatie. De pas 23-jarige Italiaan van Bardiani-CSF eindigde onlangs in de Giro d’Italia op de vierde plaats in de laatste bergetappe naar Cervinia. Twee jaar geleden won hij al eens een etappe in La Corsa Rosa.
Wilier-Triestina
Tot slot meldt Cyclingweekly dat Giovanni Visconti bij Wilier-Triestina de opvolger kan worden voor Filippo Pozzato, die zijn fiets aan de haak lijkt te hangen. Met de Italiaan wil de Italiaanse ProContinentale ploeg haar kansen op deelname aan enkel klassiekers en de Giro d’Italia vergroten.
Ondertussen hebben ze al een hele tijd niets wezenlijks gedaan op de transfermarkt, ik vraag me ook stellig af of daar wel budget voor is, een paar miljoen extra op tafel is zonder extra co-sponsor heel moeilijk voor "alleen" een fietsenfabrikant.
Andere jaren veel vallen en slechte dagen. Ik zie hem eigenlijk niet meer een grote ronde winnen of daar in de buurt komen. Zonde want die potentie was er absoluut wel.
Porte is met alle respect 34 en kan op éen op andere manier niet met de druk om gaan lijkt het. Hier zou ik als ploeg niet in willen investeren. Contador was 34 toen hij naar Trek kwam maar wel met een totaal andere staat van dienst.
Trek is toch een matig ploegje de laatste jaren, het is dat Mollema daar zit anders vond ik het misschien wel éen van de minst aantrekkelijk teams uit de PT.
Eens met je punt gezien zijn leeftijd. Is misschien niet de meest ideale grote ronde renner, maar misschien wel het meest haalbare? Als ik naar de toppers en subtoppers in het grote rondewerk kijk, dan kom ik uit op de volgende namen die komend jaar einde contract zijn:
Gorka Izagirre, Ion Izagirre, Dennis, Porte, Majka, Pinot, Adam & Simon Yates, Mollema, Elissonde, Henao, Thomas, George Bennett, Robert Gesink, Carapaz.
Pinot zie ik niet vertrekken. Mollema hebben ze al. De Yates broeders lijken dus te verlengen. Als ik dan als teambaas de ambitie had om een grote ronde te winnen, zou ik toch voor Thomas of Porte gaan. En eventueel Carapaz ter vervanging van Mollema (of als het budget het toelaat extra) om zich op de Giro te richten.
@lb117
Dan zullen ze hem wel moeten afkopen, want heeft al een contract voor 2019.
En gaat normaam gesproken nu in zijn beste jaren komen.
Ik verwacht dat Thomas bij Sky blijft.
Bij geen enkele andere ploeg zou Porte nu de absolute kopman voor de Tour kunnen worden voor een goed salaris. En geen enkele andere potentiële podiumkandidaat wil nu bij Trek tekenen. En hoewel de prijs/kwaliteit verhouding bij Porte nu niet ideaal is, zit Trek zo verlegen om een grote naam dat ze uiteindelijk wel moeten.
Waarom heet dit overzicht niet meer 'wielertransfers'? Is toch een tag die mij meer geneigd maakt om te klikken.
Laten we rond de TDU eens kijken.