Zakarin: “Deze beslissing is fout”
Zakarin juicht, Quintana klaagt - foto: Sirotti
donderdag 28 april 2016 om 19:07

Zakarin: “Deze beslissing is fout”

Ilnur Zakarin haalde de kracht uit zijn kleinste teen om Nairo Quintana voor te blijven in de eerste bergrit van de Ronde van Romandië. Een zwieper in de laatste honderd meter kost de Rus echter de ritzege. De jury zette hem terug naar de tweede plek.

Antwoord met de fiets
“Natuurlijk ben ik teleurgesteld met deze beslissing. Ik denk dat deze beslissing fout is”, aldus Zakarin op de website van Katusha. “Maar alles wat ik nu kan doen, is om morgen nog beter te zijn. Deze situatie motiveert mij voor morgen. Ik denk dat ik een goede tijdrit kan rijden. Morgen hoop ik te antwoorden met de fiets.”

‘Voor ons is Ilnur de winnaar’
Ploegleider Dmitry Konyshev ging de discussie met de jury nog aan, maar zonder succes. “Ik ben het compleet oneens met de beslissing van de jury. Ilnur week licht van zijn lijn af, maar dat mag geen naam hebben, misschien tien centimeter”, vertelt hij. “Als hij dit langzaam had gedaan, was er geen discussie. Maar nu deed hij het vlug en nu praat iedereen er over. In ons hoofd en voor de ogen van de hele wereld, hebben wij de rit gewonnen. Voor ons is Ilnur de winnaar.”

[poll id=”227″]

RIDE Magazine
41 Reacties
28-04-2016 19:09
RAmen
28-04-2016 19:14
Zakarin is zeker niet een renner die ik graag zie winnen, maar in dit geval heeft hij wat mij betreft gelijk. Quintana was er nooit meer overheen gekomen en het was onhandigheid en niet bewust de deur dicht kwakken.
28-04-2016 19:18
Als ik eerlijk ben gun ik Zakarin vrij weinig, maar vandaag had hij gewoon de zege moeten krijgen.
Het was wel van zijn lijn, maar er was totaal geen gevaar voor Quintana. Hij had nog zeker een halve meter over. De vergelijkingen met dit soort situaties in sprintetappes is ook niet juist aangezien de snelheid dan vele malen hoger ligt. Ze moeten niet gaan overdrijven met regels toepassen. Dat Nairo overdreven zijn fiets naar buiten drukt en vervolgens doet alsof hem heel wat is aangedaan siert hem ook niet echt.
28-04-2016 19:20
Ik vind ook dat hij onterecht gedeklasseerd werd.
28-04-2016 19:22
Onderweg werd wel wat gepraat tussen die 2 maar er was duidelijk geen overeenkomst in de zin van "jij de etappe, ik de gele trui." Quintana wilde allebei hebben. In Zwitserland houden ze niet van Russen blijkbaar.
28-04-2016 19:23
Mijn respect voor Quintana is nog maar eens gedaald...
28-04-2016 19:26
Volgens mij ben ik een van de weinige die het een terechte beslissing vond. Het had niet veel gescheeld of Quintana lag op de grond. Dit is gewoon een voorbeeld stellen. Het gaat er niet om of Quintana wel of niet kon winnen, het gaat om de veiligheid van de sport. Of het nu slecht weer is, motars, of de renners zelf.
28-04-2016 19:31
Een boete was terecht geweest, declasseren zeer zeker niet.
28-04-2016 19:31
Haha Q ging net naar links en steekt dan z'n hand op ... wat een mannetje! Go Ilnur!

:-)
28-04-2016 19:33
Edit redactie: Gedraag je!
28-04-2016 19:34
Edit redactie: Tot ziens
28-04-2016 19:35
Zakarin week duidelijk van zijn lijn af in de laatste meters. Daarom een zeer terechte beslissing. Drukte Quintana bijna in de hekken. Overigens is dit niet de eerste keer dat hij zoiets flikt maar toen kwam hij er nog mee weg.
28-04-2016 19:36
Edit redactie: Reactie is al aangepast
28-04-2016 19:41
Degene die dit terecht vinden, moeten eens kijken naar de overwinningen die Nys in het veldrijden in de spurt tegen Pauwels o.a. paar keer won.Was nog heel wat anders.
28-04-2016 19:46
Lancethegreat4@: de regels lijken me toch heel simpel. Afwijken van je lijn in de sprint is diskwalificatie. Vergelijkingen met andere wedstrijden heeft daarom geen zin.
28-04-2016 20:00
Schollekop: hij drukte Quintana bij lange na de hekken niet in. Je kunt beter je gekleurde bril afzetten en objectief naar de beelden kijken. Deze actie vind ik zeker geen diskwalificatie waard.
28-04-2016 20:14
Beetje overdreven beslissing idd. deze was voor Zakarin, wat je ook van hem vindt. Ik ken de regels niet precies, maar gevoelsmatig snap ik niet hoe je gedeclasseerd kunt worden terwijl degene achter je duidelijk er nooit meer overheen gekomen was. Ook was er nog voldoende ruimte. Rechtdoor ging het niet helemaal, maar als dit al tot een straf moet leiden dan zullen Ferrari, Cav en Bouhanni nooit meer iets winnen.
28-04-2016 21:12
Aldus de man die nu volop profijt haalt uit zijn "foute" beslissingen.
28-04-2016 21:19
Tja, wat je er ook van vindt, en wat je ook van Zakarin vindt, objectief gezien is dit gewoon een terechte diskwalificatie. Veel mensen hebben blijkbaar niet gezien dat hij eerst Quintana aantikt, dan even lijkt uit te wijken om vervolgens weer te dicht bij Quintana te komen waardoor deze naast zijn fiets moet gaan hangen. De tweede keer kon Quintana er inderdaad al niet meer onderdoor, maar had Zakarin hem niet aangetikt de eerste keer, dan was er een mogelijkheid geweest.
28-04-2016 21:25
Quintana had toch nooit meer gewonnen, schop 'm maar van zijn fiets, als winnaar mag je alles.....
28-04-2016 21:26
Uiteraard is dit een keihard onterechte beslissing, verwachten we dan dat profrenners na loodzware etappes als een soort marionettenkorpsje synchroonsprinten ? dat hele idee dat renners niet van de lijn mogen afwijken is al discutabel maar dit toepassen in een sprint a deux waar de slag al gemaakt is ???
28-04-2016 21:34
blijkbaar was de slag nog niet gemaakt... Maar de zigzag Zakarin blijft een fenomeen, beter dat ie nu een keer gecorrigeerd wordt.
28-04-2016 21:43
@RV jaja, dat jij alles en iedereen die ooit doping heeft geslikt tot in het overdrevene verdedigt weten we nu wel. Dus dat jij dit een keiharde onterechte beslissing vindt, dat moge duidelijk zijn. Als jij zo fel reageert, is waarschijnlijk het omgekeerde waar.
28-04-2016 21:52
Wat een onzin-drog-redenatie, deze beslissing is gewoon lachwekkend en dat staat totaal los van wat voor renners iemand graag ziet koersen of met welke felheid iemand reageert. En doping gebruiken (wat nagenoeg elke wielrenner deed of doet, laat maar eens een tramadol/ketonen test door het peloton rondzoeven) staat los van sprints a deus. Dit was gewoon geen reden om de uitslag aan te passen.
28-04-2016 22:02
@RV Een onzin-drog-redenatie :) ?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.