Zeventiende etappe Tour de France kent nieuwe startformule
zondag 3 juni 2018 om 12:56

Zeventiende etappe Tour de France kent nieuwe startformule

De zeventiende etappe in de Tour de France van Bagnères-de-Luchon naar Saint-Lary-Soulan van dit jaar krijgt naast zijn korte afstand (65 kilometer) nog een tweede speciaal element: renners zullen op volgorde van hun plaats in het klassement vertrekken. “Het is een beetje een start zoals in de Formule 1”, tekent Het Nieuwsblad op uit de mond van de technisch directeur bij de ASO, Thierry Gouvenou.

Het idee is dat de eerste twintig renners uit het klassement helemaal vooraan zullen vertrekken. Gevolgd door de volgende twintig in het klassement. Daarna worden de groepen groter en staan de coureurs per veertig gegroepeerd.

Dit biedt een extra tactische uitdaging voor de klassementsmannen, zo ziet ook Gouvenou deze toevoeging. “Wie zin heeft om naar de voet van die col te sprinten, kan dat dus. Wie als leider liever zijn ploegmaats opwacht, kan dat ook. Op eigen risico”, legt de Fransman de risicospreiding uit.

Gouvenou bevestigt wel direct dat dit iets eenmaligs is deze Tour. “Dat doen we uitsluitend die dag. Net voor zo’n korte etappe zal er sowieso spanning in de lucht hangen. Deze speciale startformule accentueert dat nog”, voorspelt de rechterhand van Christian Prudhomme spektakel vanaf de eerste minuut koers.

RIDE Magazine
68 Reacties
03-06-2018 16:44
froome vanaf de start solo !!
03-06-2018 17:15
Heren renners start your engines,renners rennen dan naar de fietsen die verderop staan.
Ook leuk!
03-06-2018 18:07
Tja... dit zal weinig verschil met een normale start maken denk ik
03-06-2018 18:36
Inderdaad. Kris Vroem gaat voluit in de ploegentijdrit en de kasseienrit, dan in het wiel van de Skytrain de Alpen over, pakt in deze rit de winst en in de tijdrit op zaterdag het geel.
03-06-2018 19:38
Wat een onzin allemaal. Het zal totaal geen invloed hebben op de koers. De renners bepalen wat er gebeurd en niet de wedstrijd commissarissen. Dat willen ze misschien wel maar de kopmannen gaan echt niet hun knechten al laten uitschakelen in de eerste kilometer. Na twee kilometer zit alles al weer zoals vanouds. Let maar op!
03-06-2018 19:39
Quote:
“Het is een beetje een start zoals in de Formule 1”


Geen flauw idee wat de link met de Formule 1 is. Iemand ?
Of ze moeten eerder op de dag kwalificatieritten rijden.
03-06-2018 20:16
Het is toch sowieso bullshit want er zijn ook neutrale km's, dienen ze die netjes allemaal in de juiste volgorde te blijven zitten ?
03-06-2018 20:37
Geen tijdsverschillen tussen de starters, maar starten in vakken. Dat levert toch geen verschil op!
03-06-2018 21:31
Niet heel lullig bedoeld, maar dit was echt serieus al sinds maart bekend
03-06-2018 23:39
Nice. Een eerlijke manier om te starten, het gaat vrijwel direct omhoog dus sta je achteraan en gaat het hard dan zit je direct in het rood.
04-06-2018 07:24
Hoe sommige hier op reageren zonder het echt te begrijpen... Kennelijk zelf nog nooit gestart op basis van kwalificatie? Het is een extreem korte etappe met een beklimming, dit is geweldige sport en tv.
04-06-2018 11:11
Deze is speciaal voor Froome; die kan 80 kilometer solo in de bergen. Als hij vooraan start is de Tour daarna beslist!
04-06-2018 12:21
kan leuk zijn als movistar met 3 man bij de 1e 10 staan. de 2 de het verste weg staan in gc met zijn 2e als gekke vertrekken en de 3e in het wiel van Froome gaan zitten. wat doet Froome dan? wachten tot de skytrain compleet is? en met 30-40sec achterstand beginnen aan het echte klimwerk?
04-06-2018 15:36
Als het begin op een brede weg is dan zitten de knechten binnen 1 KM al weer op hun plek.
Hoeveel KM van start tot eerste klim?

Daarnaast zal er geen neutrale zone van 10 km zoals normaal zijn heb ik gelezen. Dan hebben ze 2 opties of een staande start of een start waarbij de auto ervoor de groep in 1KM op snelheid laten komen en dan meteen vrij geven.
04-06-2018 17:55
Zou alleen effect kunnen hebben als de koers niet geneutraliseerd wordt.
04-06-2018 18:28
Franse profs en De Cauwer hebben al gewaarschuwd voor de tijdslimiet in deze rit. Zou volgens de normale rekenmethode een massaslachting worden.
24-07-2018 20:34
Je zal maar vooraan starten en na 500mtr lek rijden.
25-07-2018 06:20
Als je aan dergelijke onzin begint laat dan de laatste van het klassement maar als eerste starten. Dan heeft het tenminste nog enig nut.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.